Ny solid state-lagring ger 500 MB/s

Permalänk
Medlem

Waxinator: mm tänkte också att det var väl lite passande att inte ta med skrivningar mindre än 16.0.

Men sedan skrevs det i nyheten att detta "löser även problemet med långsamma slumpmässiga skrivningar" vilket, om jag inte fattat något fel, är de små skrivningarna.

Hoppas de har rätt i att det löser det problemet och att det blir en rimlig prislapp på det hela (vilket betvivlas)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag har också gått på reklamen... men jag har köpt och inte bara pratat...
En 60GB OCZ V2 med accesstid på 0,2 ms och läsning på 160 MB/s och skrivning på 80 MB/s...

Det låter jättefint och så länge som Windows bara läser från disken så är detta toppen. Vad som inte framgår är att disken är värdelöst långsam vid skrivning av mindre filer vilket Windows gör konstant...
Anledningen till att testen endast visar transfersize 16.0 och större är att därunder går det pinsamt långsamt. Mellan 3 MB/s-20 MB/s för både läsning och skrivning (enligt samma testprogram). Jag märker det på att uppgradering av drivrutiner tar upp till 10 ggr längre tid än med snabb HDD. Under tiden är systemet segt och disklampan lyser konstant.

Detta beror på JMicrons controller chip, ett välkänt & tråkigt problem med nästan alla SSD-diskar eftersom de flesta använder detta chip ( men bl a Intel har eget). Men jag har sett flera press-releaser för kommande SSD'er där det tydligt betonas attt de använder egenutvecklad eller nyutvecklad controller chip.

Detta är alltså inget grundläggande problem med SSD-tekniken utan en tillfällig barnsjukdom.
Köp inga SSD'er under 2009 utan att ha läst tester av deras random-write prestanda...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Köp 2 då. Om det nu blir vettiga priser på dem skulle jag lätt ha en till sysdisk och en till spel.

Eller bara slänga ihop dem i en RAID 0 röra och vips, ännu mer prestanda

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vet att man har sagt det tidigare, men nu börjar det hända saker. Det dröjer inte länge nu innan det börjar bli riktigt intressant med SSD. Hade man bara haft bättre ekonomi så...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag har också gått på reklamen... men jag har köpt och inte bara pratat...
En 60GB OCZ V2 med accesstid på 0,2 ms och läsning på 160 MB/s och skrivning på 80 MB/s...

Det låter jättefint och så länge som Windows bara läser från disken så är detta toppen. Vad som inte framgår är att disken är värdelöst långsam vid skrivning av mindre filer vilket Windows gör konstant...
Anledningen till att testen endast visar transfersize 16.0 och större är att därunder går det pinsamt långsamt. Mellan 3 MB/s-20 MB/s för både läsning och skrivning (enligt samma testprogram). Jag märker det på att uppgradering av drivrutiner tar upp till 10 ggr längre tid än med snabb HDD. Under tiden är systemet segt och disklampan lyser konstant.

det finns tydligen lösningar för att åtgärda dem värsta problemen, vilket för vissa verkar ha gett enorma skillnader.
Har du nyligen kollat in OCZs forum för mer info om hur man förbättrar prestanda på dessa diskar?

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18...

finns en hel del trådar med olika lösningar som kan förbättra hur hårddisken används

Permalänk

Saxat från http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=4752...

"Vertex series SSD drives are available in ample storage capacities of 30GB, 60GB, 120GB, and 250GB. MSRPs at the time of launch are USD $129, $249, $469, and $869 for 30GB-250GB models respectively."

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Strunt, jag hade köpt 60gb för 2000. Hade vart en sinnessjuk sysdisk.

ähhh är det inte bättre när allt går superduper fort, tex laddningstider osv. faan vad nice det hade varit

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Dumheter, inte alls särskilt dyrt för billigare raid0-kort med pci-e-interface.

Klarar vanliga sådana 500mb/s+ ? Dessutom blir raidkontrollern inbyggd i disken. Därav dyrt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Förstår inte att microsoft är så efterblivna att dom fortfarande inte bytt ut sitt GB mot GiB. T.om unix använder sig av GiB för att visa detta.

De enda som är efterblivna i ämnet är hårddisktillverkare som går emot precis allt bara för att det ser bättre ut.

Nästan lika efterblivet att skapa en ny standard bara för att hårddisktillverkarna trilskas

Inget nytt direkt, det enda nya är att folk har börjat whina om att det plötsligt ska byta namn Alla som har någon koll vet ändå hur det är och de som inte har koll får inte automatiskt koll bara för att det står GiB istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Trevligt, då väntar man något år eller flera tills priset gått ned och köper två motsvarande och har i en ytterligare raid0. Skulle det gå? Raid på raid?

Absolut, inga problem alls.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
Haha, min syspartition är på 45GB, och har 30GB ledigt. När jag sa 60 tog jag egentligen i, skulle klara mig på bra mycket mindre.

Min syspartition är på 10 GB, jag har 6 ledigt :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Detta beror på JMicrons controller chip, ett välkänt & tråkigt problem med nästan alla SSD-diskar eftersom de flesta använder detta chip ( men bl a Intel har eget). Men jag har sett flera press-releaser för kommande SSD'er där det tydligt betonas attt de använder egenutvecklad eller nyutvecklad controller chip.

Detta är alltså inget grundläggande problem med SSD-tekniken utan en tillfällig barnsjukdom.
Köp inga SSD'er under 2009 utan att ha läst tester av deras random-write prestanda...

Tack för tipset. Har suttit och nästan-beställt en SSD som systemdisk ett tag nu. Får hålla mig lite till då...

Permalänk
Medlem

Detta var en glad nyhet, för jag trodde att det bara skulle vara 2st Vertex i RAID, inte fyra stycken!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

nu börjar det likna något! scysst pris på det så är det ett givet köp!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Min syspartition är på 10 GB, jag har 6 ledigt :>

lol... testar windows 7 64-bitars på en 30gb partition, förutom openoffice paketet, så finns det i stort sett endast drivrutiner installerade, och då innebär det att Windows 7 slukar ca 18gb... de flesta inställningarna är standard, förutom system restore som jag minskade ned till 500mb

sug på den du... vissa defrag progg, vill gärna ha mycket ledig plats att flytta filer...och då skiter det sig...ja, ja...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Så förlorat utrymme finns inte ens. Det existerar inte direkt.

Jodå. Förutom skillnaden mellan GB och GiB så "försvinner" en del utrymme av själva formateringen, d.v.s. filsystemet i sig självt tar plats på disken. Det försvinner någon eller några procent av disken den vägen.

Permalänk

Oj, nu börjar det lika något

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk

Jag installerade Windows 7, build 6801 på en 10gb partition, fungerade utmärkt

Men kan man installerade raid 0 på vanliga sata-diskar, om hur mkt prestanda får man ut av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Klarar vanliga sådana 500mb/s+ ? Dessutom blir raidkontrollern inbyggd i disken. Därav dyrt

Om du kör diskar individuellt i raid0 t.ex så är det ju 300MB/s som gäller per KANAL om det är SATA II.
Dock kommer inte något raid-kort idag kunna leverera full prestanda ur en sån här SSD.

Klarar inbyggd raid0 via ICH9R/ICH10R (som finns INBYGGT på intelbaserade moderkort) av runt 800MB/s så klarar ju många andra raid-kort det också utan minsta problem ....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De enda som är efterblivna i ämnet är hårddisktillverkare som går emot precis allt bara för att det ser bättre ut.

Nästan lika efterblivet att skapa en ny standard bara för att hårddisktillverkarna trilskas

Inget nytt direkt, det enda nya är att folk har börjat whina om att det plötsligt ska byta namn Alla som har någon koll vet ändå hur det är och de som inte har koll får inte automatiskt koll bara för att det står GiB istället.

Dom har alltid haft så, så jag finner det inte konstigt. Det är ju bara sen det börjat komma ut riktigt stora diskar som folk verkligen uppmärksammat detta eftersom dom trott att filsystemet snor så mycket plats annars. Men dom har aldrig förstått begreppet riktigt från början och därför har det blivit så.

Dom utger sig inte för att det är 300GiB på en 300GB disk, dom säger själva att det är 300GB och inte 300GiB. Eller påstår du att dom anger något annat?

Det är bara windows som anger GiB som GB.
Linux och OSX anger GiB så vitt jag vet. Så varför visar bara windows GiB som GB som gör att folk blir extra förbryllade?
När man ska förklara för dom som inte vet, så kommer dom och påpekar att "men microsoft skriver ju GB då är det ju massa utrymme som fattas höhöhöhö" och försöker spela smarta.

Det är fortfarande exakt lika mycket utrymme som tillverkarna anger att det är på diskarna.

Och folk kommer inte lära sig automatiskt att det är på ett annat sätt även om dom ändrar till GiB idag nej, och det är ju tack vare att dom alltid använt sig av fel prefix i windows från första början, så många har lärt sig fel med den tiden. Svårare än så är det inte.

Windows visar fel (GB istället för GiB).
Hårddisktillverkarna anger GB och inte GiB.

Kunskapsbrist är dock inte min huvudvärk. Så dom som känner sig lurade får gärna göra det, men det är bättre att lära sig vad som är rätt och vad som är fel istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Jodå. Förutom skillnaden mellan GB och GiB så "försvinner" en del utrymme av själva formateringen, d.v.s. filsystemet i sig självt tar plats på disken. Det försvinner någon eller några procent av disken den vägen.

Nu pratade vi om GB och GiB inte om vad filsystemet snor för liten andel, den andelen är inte i närheten av den riktiga andelen folk tror att det är.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Dom har alltid haft så, så jag finner det inte konstigt. Det är ju bara sen det börjat komma ut riktigt stora diskar som folk verkligen uppmärksammat detta eftersom dom trott att filsystemet snor så mycket plats annars. Men dom har aldrig förstått begreppet riktigt från början och därför har det blivit så.

Dom utger sig inte för att det är 300GiB på en 300GB disk, dom säger själva att det är 300GB och inte 300GiB. Eller påstår du att dom anger något annat?

Det är bara windows som anger GiB som GB.
Linux och OSX anger GiB så vitt jag vet. Så varför visar bara windows GiB som GB som gör att folk blir extra förbryllade?
När man ska förklara för dom som inte vet, så kommer dom och påpekar att "men microsoft skriver ju GB då är det ju massa utrymme som fattas höhöhöhö" och försöker spela smarta.

Det är fortfarande exakt lika mycket utrymme som tillverkarna anger att det är på diskarna.

Och folk kommer inte lära sig automatiskt att det är på ett annat sätt även om dom ändrar till GiB idag nej, och det är ju tack vare att dom alltid använt sig av fel prefix i windows från första början, så många har lärt sig fel med den tiden. Svårare än så är det inte.

Windows visar fel (GB istället för GiB).
Hårddisktillverkarna anger GB och inte GiB.

Kunskapsbrist är dock inte min huvudvärk. Så dom som känner sig lurade får gärna göra det, men det är bättre att lära sig vad som är rätt och vad som är fel istället.

Windows?
Hela industrin, GiB är ett nytt påhitt och de enda som skapat problemet är hårddisktillverkarna. Ingen har någonsin räknat med basen tio i de här sammanhangen, det har alltid varigt binärt i alla OS, alla program, alla läroböcker i alla tider - långt innan någon hade en aning om vad MebiByte var för nåt.

Men det förstås, när man ska klaga på MS/Windows så är det för the greater good ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Windows?
Hela industrin, GiB är ett nytt påhitt och de enda som skapat problemet är hårddisktillverkarna. Ingen har någonsin räknat med basen tio i de här sammanhangen, det har alltid varigt binärt i alla OS, alla program, alla läroböcker i alla tider - långt innan någon hade en aning om vad MebiByte var för nåt.

Men det förstås, när man ska klaga på MS/Windows så är det för the greater good ändå

Ena dan kallas man för windows fanboy, andra dan kallas man för intelfanboy tredje dagen för nvidiafanboy, fjärde dagen för atifanboy, femte dagen blir man kallad för windowshatare eller för att man ska byta nick för att idioterna tror att man kallar sig för något helt annat än vad det står för.

Jesus... Jag är inte partisk för fem öre. Välkommen in i mina ögon.

http://en.wikipedia.org/wiki/GiB

Kan du förklar varför linux alltid anger GiB nu när du nyss sa det du sa ovan? Kibi,mebi, gibi är tydligen binärt ?

Men det är förståss alltid såhär

iaf vad jag sett det som

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

detta låter ju superbra! Snart kanske vi får se MLC diskar med hyggligt pris OCH prestanda

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Windows?
Hela industrin, GiB är ett nytt påhitt och de enda som skapat problemet är hårddisktillverkarna. Ingen har någonsin räknat med basen tio i de här sammanhangen, det har alltid varigt binärt i alla OS, alla program, alla läroböcker i alla tider - långt innan någon hade en aning om vad MebiByte var för nåt.

Men det förstås, när man ska klaga på MS/Windows så är det för the greater good ändå

Bara för att man klantat sig och gjort fel tidigare finns det ingen anledning att fortfarande göra det.
Tiotalsprefixen skapades för 200 år sedan...sen av lathet använde man dem felaktigt i binära sammanhang.
Sedan gjorde man om och gjorde rätt (nya prefix)...då bör man även använda detta.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
detta låter ju superbra! Snart kanske vi får se MLC diskar med hyggligt pris OCH prestanda

inget större fel på de som finns idag.
beror en hel del på ens användning av sin dator.
skriver man mycket slumpmässigt kanske dagens 1 gen ssd är tveksamt men vi ser en löpeld av utveckling, under sommaren finns det troligen 500mb+ läs och skriv.
samt att priset sjunker med ca 30%

jag har 270läs med raid0 med inbyggda raidet.
räcker för mig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ena dan kallas man för windows fanboy, andra dan kallas man för intelfanboy tredje dagen för nvidiafanboy, fjärde dagen för atifanboy, femte dagen blir man kallad för windowshatare eller för att man ska byta nick för att idioterna tror att man kallar sig för något helt annat än vad det står för.

Jesus... Jag är inte partisk för fem öre. Välkommen in i mina ögon.

http://en.wikipedia.org/wiki/GiB

Kan du förklar varför linux alltid anger GiB nu när du nyss sa det du sa ovan? Kibi,mebi, gibi är tydligen binärt ?

Men det är förståss alltid såhär http://i50.photobucket.com/albums/f323/dinowuff/normal_Retard... iaf vad jag sett det som

Jösses vilken nivå det blev här då...

Problemet är enbart och har aldrig varigt något annat än hårddisktillverkarna. Se problemet utifrån vad det är och det ter sig rätt löjligt att anklaga jusst windows för att inte använda mebibyte (opartisk? Selektivt opartisk kanske ).

Varför ska jag förklara varför linux använder sig av GiB? Vad har det med saken att göra? Bara för att linux använder GiB så är det bättre? Var det ens ett argument? Jag hade då föredragit om linux inte använde GiB. Men egentligen bryr jag mig inte, inget har dock blivigt bättre eller klarare av GiB prefixen.
Tror du att anledningen till att windows inte kör med binära prefix är för att MS inte vet hur man ändrar texten från GB till GiB? Du kanske anser dig vara opartisk men det du skriver ger inte sken av att du tänker längre än att basha windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Bara för att man klantat sig och gjort fel tidigare finns det ingen anledning att fortfarande göra det.
Tiotalsprefixen skapades för 200 år sedan...sen av lathet använde man dem felaktigt i binära sammanhang.
Sedan gjorde man om och gjorde rätt (nya prefix)...då bör man även använda detta.

Få se nu, strömmen går åt motsatt håll som elektronen eller hur var det?
I vilket fall är det så barnsligt enkelt och uppenbart att man borde kunna ignorera hårddisktillverkarnas PR-maskin istället för att anpassa världen efter dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s4mur4j3n
det finns tydligen lösningar för att åtgärda dem värsta problemen, vilket för vissa verkar ha gett enorma skillnader.
Har du nyligen kollat in OCZs forum för mer info om hur man förbättrar prestanda på dessa diskar?

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18...

finns en hel del trådar med olika lösningar som kan förbättra hur hårddisken används

Tackar för en utmärkt länk !!
Jag har redan förut åtgärdat 70% av vad som föreslås.
Men nu sätter jag mig och kör hela racet från topp till botten av länken !
EDIT:
Nu är det testat... Med alla varianter inlagda ökade Restart tiden till 13 minuter (8+5). Utan RamDisk (med Readyboast+IE&FF-cache) är Restart tiden åter nere på 3,5 minuter.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jösses vilken nivå det blev här då...

Problemet är enbart och har aldrig varigt något annat än hårddisktillverkarna. Se problemet utifrån vad det är och det ter sig rätt löjligt att anklaga jusst windows för att inte använda mebibyte (opartisk? Selektivt opartisk kanske ).

Varför ska jag förklara varför linux använder sig av GiB? Vad har det med saken att göra? Bara för att linux använder GiB så är det bättre? Var det ens ett argument? Jag hade då föredragit om linux inte använde GiB. Men egentligen bryr jag mig inte, inget har dock blivigt bättre eller klarare av GiB prefixen.
Tror du att anledningen till att windows inte kör med binära prefix är för att MS inte vet hur man ändrar texten från GB till GiB? Du kanske anser dig vara opartisk men det du skriver ger inte sken av att du tänker längre än att basha windows.

Nivån satte du med ditt "Men det förstås..."

Jag tror bestämt att du inte ens förstått vad skillnaden är och därför förstår du inte ens frågan om varför linux anger GiB istället för GB t.ex.
Hade du vetat det så hade du förstått min fråga klart och tydligt.
Windows räknar binärt så då borde dom väl också hänvisa till det och inte visa på att dom räknar på ett annat sätt.

Jag bashar inte windows bara för att jag säger att det är dumt av m$ att använda något fel. Så bara för att jag tycker den enda grejjen om windows så vill jag basha windows?
Kom igen pojken.. Tänk lite längre än näsan! Ser det ut som om jag kör något annat än windows för tillfället? (Har du ens läst min signatur?)

Förövrigt är "Gibi" minst 10år gammalt. Så det är heller inget nytt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om hur fult det är att skriva som jag gör nu men jag anser inte det sista inlägget vara värt att svara på. Kanske lika bra att inte gå alltför OT hursomhelst. Ursäkta.

Ang. nyheten så har jag ofta i tidigare i nyhetstrådar här undrat varför man inte kör raid0 internt i SSD diskar. Och dyrt behöver det inte alls vara med själva raiden (betydligt billigare än att bygga snabbare kretsar), raid 0 är ju så ruskigt simpelt - bandbredden för själva raidoperationen kan jag verkligen inte se vara något problem.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Jag är medveten om hur fult det är att skriva som jag gör nu men jag anser inte det sista inlägget vara värt att svara på. Kanske lika bra att inte gå alltför OT hursomhelst. Ursäkta.

Echo, för din egen skull, hoppa på skolan igen, det är inte för sent!

Prefixen för tiotal har funnits lika länge som matematiken. De för binära också för den delen.

De har alltid funnits där. Nu är det så att ange tal i en bas på 10 är iso-standard i hela världen. Om vissa tillverkare utav operativsystem inte snappat upp att tal med bas på 10 inte går att översätta direkt med tal som har en bas på 2, är det fabrikanternas fel?

Exempel för idioter: Fabrikant (ex. Seagate): VOLVO V70 har topphastigheten 280 km/h
Leverantör (ex. Microsoft): Den här bilen har en topphastighet på 280 mph.

Så när blev 1 km/h = 1mph? Aldrig. Är det i detta fall "fabrikantens" fel?

NEJ!

SUCK!

KLISTRA!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage