Nya grafikkort från AMD i mars

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Haha, Geforce 2 ^^

Väldigt OT men jag har ett Geforce 2 liggandes i "datordellådan" : p
Ah, den gamla goda tiden x)

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Skönt att man har jobb nu. Blir nog ett mycket najs ATi grafikkort i burken i mars. Ska bli intressant att se tester när korten kommer ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Väl sagt.

Han har ju knappast ett sämre grafikkort bara för att det har blivit billigare att köpa in. Dessutom är det ytterligare prissänkningar kring ~500:- att vänta på HD4870x2.

Precis! Blir ju absolut inte sämre bara för att priset sänks på marknaden, sen så är det inte heller någon betydlig summa som det sänkts heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Väldigt OT men jag har ett Geforce 2 liggandes i "datordellådan" : p
Ah, den gamla goda tiden x)

Min reservdator/backup om min primära dator krånglar är en p3 1266Mhz med hederligt Geforce2 GTS och en fortfarande fullt fungerande 61.4GB IBM Deskstar (även välkänd som DEATHstar) Med 768MB ram förövrigt. Det var den ultimata speldatorn förr;)

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hade jag varit AMD hade jag ökat deras minnesbuss ganska rejält!

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Hade jag varit AMD hade jag ökat deras minnesbuss ganska rejält!

Något säger mig att dom provat detta och jag tror det funnits problem eller något annat som sätter gränser

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Hade jag varit AMD hade jag ökat deras minnesbuss ganska rejält!

Behövs inte då de använder nyare minnesteknik än nvidia, dvs GDDR5

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Väl sagt.

Han har ju knappast ett sämre grafikkort bara för att det har blivit billigare att köpa in. Dessutom är det ytterligare prissänkningar kring ~500:- att vänta på HD4870x2.

Tror den sänkningen inte är att vänta, då det lovas höjningar på upp till 15% första kvartalet 2009 på elektronik. Anledningen är svenska kronans värde gentemot andra valutor (framförallt dollarn).

Läste artikeln i City idag, fast kan inte inte någon länk till artikeln. Däremot hittade jag denna:

http://www.e24.se/pengar24/shopping/priskoll/artikel_923977.e...

Elektronikkedjan Siba aviserar ännu större prishöjningar. Det kan komma att handla om höjningar på 20-30 procent efter årsskiftet.

" - Vi får indikationer från leverantörer och tillverkare om prisökningar som påverkar stora delar av sortimentet. Det märks mest på extremt prispressade varor som bärbara datorer"

Permalänk
Avstängd

Yes, hoppades att rykten förut var sanna! Det blir ett grafikkort från denna serie spikat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
De gled ju inte om direkt, 4870 X2 bör ju inte räknas med imo då det är en dubbelmacka. Däremot så håller jag med dig om man ser till mest bang-for-the-buck.

4870x2 är inte en dubbelmacka, dubbelmackor är för noobs.
4870x2 är 2 kärnor på en pcb, det är bara Nvidia som måste limma ihop två grafikkort..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Yes, hoppades att rykten förut var sanna! Det blir ett grafikkort från denna serie spikat

4870x2 är inte en dubbelmacka, dubbelmackor är för noobs.
4870x2 är 2 kärnor på en pcb, det är bara Nvidia som måste limma ihop två grafikkort..

Hehe det stämmer ju

Permalänk
Medlem

vad är fördelen med 2 kärnor på en pcb till skillnad från en "dubbelmacka"?

För det verkar ju inte vara tempen.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Något säger mig att dom provat detta och jag tror det funnits problem eller något annat som sätter gränser

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
Behövs inte då de använder nyare minnesteknik än nvidia, dvs GDDR5

Anledningen till att man använder sig av 256-bitars buss är för att det är mycket enklare och billigare att producera PCB:s med smalare buss. Sen så är det inte bara att använda sig av en större buss eftersom grafikkärnan måste vara tillräckligt stor och designad efter så många "ledningar". Vilket RV770 inte är, samma förhållande gäller för GT200 som är designad för en 512-bits buss vilket gör att man inte hur som helst kan krympa bussen och använda sig av GDDR5 eftersom GDDR5 innehåller en massa nya tekniker som kärnan måste vara designad för att fungera med.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Yes, hoppades att rykten förut var sanna! Det blir ett grafikkort från denna serie spikat

4870x2 är inte en dubbelmacka, dubbelmackor är för noobs.
4870x2 är 2 kärnor på en pcb, det är bara Nvidia som måste limma ihop två grafikkort..

vem fan bryr sig sålänge det funkar?

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
vem fan bryr sig sålänge det funkar?

De som vill byta kylning på kortet. Det är ganska stor skillnad att byta på ett med en "dubbelmacka" och ett vanligt, om det ens nu finns någon annan kylning att skaffa för ett kort i "dubbelmacka" format.

Visa signatur

Min stationära: Core 2 Duo E6400, Asus P5B dlx/WiFi, 2Gb Corsair 800Mhz, Connect3d X800GTO @ 16p, Corsair Powersupply 520W
Min bärbara: Compaq Evo n600c

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carmis
De som vill byta kylning på kortet. Det är ganska stor skillnad att byta på ett med en "dubbelmacka" och ett vanligt, om det ens nu finns någon annan kylning att skaffa för ett kort i "dubbelmacka" format.

Finns vattenblock för både 9800Gx2 och HD4870x2.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Alltså, jag kan slå vad om att nVIDIA kunde bygga ett kort med två kärnor men då hade ni gnällt också, för gissa hur långt ett sånt kort blir med GT2xx?

(Som allt annat, en ekonomisk fråga.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Alltså, jag kan slå vad om att nVIDIA kunde bygga ett kort med två kärnor men då hade ni gnällt också, för gissa hur långt ett sånt kort blir med GT2xx?

(Som allt annat, en ekonomisk fråga.)

Jag vet inte om Nvidia ville chansa med ett dubbelgpu på en pcb. AMD vet ju hur det fungerar efter HD3870x2, men för Nvidia är det ny mark. Hade kortet misslyckats hade det varit ett ruggigt hårt slag i skrevet på dem.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Alltså, jag kan slå vad om att nVIDIA kunde bygga ett kort med två kärnor men då hade ni gnällt också, för gissa hur långt ett sånt kort blir med GT2xx?

(Som allt annat, en ekonomisk fråga.)

Har du missat GTX 295?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Har du missat att det är en dubbelmacka..? 2 kort som är ihop limmade..?

Visa signatur

:D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyttis
Har du missat att det är en dubbelmacka..? 2 kort som är ihop limmade..?

HD4870X2 är ingen dubbelmacka. Båda gpu'erna sitter på en PCB.

Saker som kan göra mig riktigt irriterad är de som säger något utan att ta reda på fakta.

Man behöver inte vara USA's president för att använda google precis.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Men kolla vem jag frågar istället. MENAR JU GIVETVIS GTX 295!

Visa signatur

:D

Permalänk

Redan i mars nice men jag fattade inte rv790 och rv740? det stod att RV790 var en krympt version av RV770, vafan? Borde det inte komma bättre kort lixom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Yes, hoppades att rykten förut var sanna! Det blir ett grafikkort från denna serie spikat

4870x2 är inte en dubbelmacka, dubbelmackor är för noobs.
4870x2 är 2 kärnor på en pcb, det är bara Nvidia som måste limma ihop två grafikkort..

Tror jag läste för flera år sedan att nVidia redan har provat på 2st gpu på samma bräda, men det blev inte bra..tror asus med har strulat med det för ett par år sedan...AMD är väl de ända hittils som har lyckats bra med det.....Voodoo är väl en annan som lyckats med det.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Tror jag läste för flera år sedan att nVidia redan har provat på 2st gpu på samma bräda, men det blev inte bra..tror asus med har strulat med det för ett par år sedan...AMD är väl de ända hittils som har lyckats bra med det.....Voodoo är väl en annan som lyckats med det.....

Det var ASUS som en experemental Dual 6800Ultra och Dual 7800GT som såldes i begränsat antal. Sen gjorde Gigabyte en Dual 6600GT som också såldes i begränsat antal.

Både Asus Dual 7800GT och Gigabyte Dual 6600GT fungera väldigt bra. Så nVidia har en lärdom och insikt i att tillverka 2 GPU på en PCB - kort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Redan i mars nice men jag fattade inte rv790 och rv740? det stod att RV790 var en krympt version av RV770, vafan? Borde det inte komma bättre kort lixom

48xx serien (rv770)var ju en förfinad version av 38xx serien (rv670), se vilken skillnad det gjorde!
Nu kommer det inte vara lika stor ändring som i rv670->rv770 (de fixade AA problemen bl.a.) fast det tillkommer ju fler streamprocessorer och högre klockfrekvenser + att man kommer kunna överklocka frekvenserna ännu högre
Jag är klad hest, ska köpa mig ett dirr

edit: Datanusse är det nvidia som har lärdom och insikt om att tillverka 2 gpuer på ett kort eller är det asus och gigabyte?
Hade för mig att det var de som trixade ihop det själva, fast kanske har fel.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Redan i mars nice men jag fattade inte rv790 och rv740? det stod att RV790 var en krympt version av RV770, vafan? Borde det inte komma bättre kort lixom

Om jag inte missförstår dig helt så har du missuppfattat uttrycket "Krympt" på så sätt att det skulle vara en "strypt" modell. Med "krympt version av RV770" menas helt enkelt är en RV770 som förbättrats genom att tillverka den med finare tillverkningsteknik vilket möjliggör högre klockfrekvenser, lägre energiförbrukning, plats för fler streamprocessorer och lägre tillverkningskostnader.

Så ja, det kommer ett bättre kort. Men räkna med att det blir billigare på grund av förfinad tillverkningsteknik är nog bara att glömma

Verkar för övrigt bli väldigt intressant detta. Kanske något för mitt nästa system.

Permalänk
Medlem

Undra om HD4850 sjunker ännu mera i pris då.. blir ju eventuellt ett sånt till i slutet på mars..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag tror de kommer klocka kortet svinhögt för att det ska kunna konkurrera med nya korten, låg strömförbrukning är tyvärr bara önsketänkande.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag tror de kommer klocka kortet svinhögt för att det ska kunna konkurrera med nya korten, låg strömförbrukning är tyvärr bara önsketänkande.

Kommer förmodligen vara som 280<285. Högre frekvenser men liknande strömförbrukning. Men det är väll så vi vill ha det

Permalänk
Avstängd

RV740 kommer vara 4 mm3 större än RV730. Troligtvis vill de hålla den här storleken men trycka in rätt mycket mer.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ska bli trevligt med lite nytt. Hoppas Ati vinner tillbaka tronen (om den nu är tagen till 100%). Konkurrens= lägre priser hoppas jag och andra säkert