Ultrastar - information och lösningar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2006

Ultrastar - information och lösningar

För några veckor skaffade jag mig spelet Ultrastar Deluxe. (Går att häma från Ultrastars officiella hemsida)
Detta är ett helt enkelt Singstar men för dator. Det finns olika versioner för olika operativsystem också, vilket är väldigt bra.
När man laddar hem programmet får man med tre exempellåtar som man kan använda. Anledningen till detta är att programmet bygger på olika sorters filer, bland annat .mp3 filer. Och dessa är oftast upphovsrättsskyddade. Därav anledningen till att man inte får med några, men om man googlar kan man hitta sådana här låtar runtomkring på nätet.
Man har även en möjlighet till att göra egna låtar till spelet.

I spelet finns många olika roliga och intressanta funktioner. Till exempel finns ju party-mode precis som på Singstar. Det finns olika varianter och plugins man kan ladda ner för att ändra vilken typ av party-mode som man vill köra.

En bra funktion är även att det fungerar att köra upp till sex stycken spelare samtidigt. Då behövs dubbla skärmar samt dubbla grafikkortutgångar från datorn. Om man inte har det kan man köra tre spelare på en skärm.

För att sortera och tagga mina låtar använder jag ett program som heter Ultrastar Manager. Detta är verkligen något du bör installera om du vill hålla koll och ha ordning på alla dina låtar.
En trevlig funktion som även finns i Ultrastar Delux är att använda playslists, och även detta finns det ett program som underlättar till. Ladda ner detta!

Detta är några allmänna tips och plus med Ultrastar Delux som jag gillar otroligt mycket!
Häromdagen var vi 20 stycken som körde Ultrastar på en projektor och med riktig fina högtalare. Det blev en riktig hit! Vi körde i fyra timmar, och vi hade fortfarande inte tröttnat ett dugg!

Dock så finns det ett stort problem i Ultrastar, tycker många. Och det är att man inte hör sig själv när man sjunger. Och speciellt gäller detta om man använder Singstars originalmickar med usb-konverter till ps2/ps3.
Denna konverter fungerar utmärkt att koppla in på datorn och det är väldigt enkelt att få igång det.
Du pluggar in den i datorn. Den installeras. Du går sedan in på kontrollpanelen, ljud, inspelning, och väljer där usb-konvertern som standardmikrofon. Gå sedan in på egenskaper och avancerat. Där väljer du som standardformat kanal 2 med t.ex. cd-kvalitet.
Därefter startar du Ultrastar och går in till inspelningen och väljer usb-konvertern som mikrofon och spelare ett som kanal ett och spelare två som kanal två. Sen är det bara att tuta och köra!

Nu är dock problemet kvar med att du inte hör dig själv. Men jag har faktiskt hittat en lösning till detta problem. För att lösa det gick jag till närmsta radiohandlare och köpte lite olika adaptrar och kontakter för att få det att fungera. Det som behövs för att få båda mikrofonerna att höras är följande:
2 st 3.5mm stereohonor
4 st 3.5mm stereohanar
2 st 6.3mm / 3.5mm stereoadapter
1 st RCA-RCA
1 st 3.5mm stereo / RCA
1 st usb-konverter
2 st Singstarmikrofoner
Kabel
Mixerbord
Förstärkare
Högtalare
Bildskärm/tv/projektor samt de kablar som behövs. Jag använder min HDMI-utgång på min laptop och kopplar till HDMI-in på en tv.

Kontakterna jag köpte kostade 24:-/st. Adaptrarna kostade 29:-/st och Singstarmikrofonerna och usb-konvertern köpte jag på Game i Linköping för 350:-/förpackningen.

Jag bifogar bild på de saker som behövs. För att få ihop kontakterna får man löda lite, om man kan det, annars brukar man kunna be dem göra det i butiken.

För att få ljudet att fungera behöver man helt enkelt dela signalen från mikrofonen till två enheter. Precis som vanligt måste en "ren" signal från mikrofonen gå in i usb-konvertern så att datorn kan läsa av hur du sjunger. Men sen för att kunna höra dig själv så måste samma signal gå in i ett mixerbord. Det gör man med denna kabel.

Mikrofonen kopplar du i denna kontakt.

I andra änden har du två stycken hanar.

Den ena av dem kopplar du i en av följande.

Detta gör du får att få en ren signal in i mixerbordet. Du kan förslagsvis lägga den blå mikrofonen på kanal ett, och den röda mikrofonen på kanal två.

Den andra kontakten som du har över är inte identisk med kontakten på Singstarmikrofonen som du ser av följande bild.

Den nya kontakten kommer inte att passa i usb-konvertern, eftersom det måste vara som på Singstarkontakten, lite bortskalat eller vad man ska säga. Men det löser man genom att skruva loss skyddet.

Sedan sticker du de båda kontakterna i usb-konvertern på respektive plats.

Observera att du bör vara väldigt försiktigt så att inte någon lödning skadas. För att vara extra säker kan man tejpa eltejp eller liknande runt dem också.

Nu har man helt enkelt delat signalen. Du kopplar in usb-konvertern i datorn precis som vanligt, och ta-da, du har fått en ren signal in i datorn. Samtidigt delar sig signalen till mixerbordet, där du nu har många nya möjligheter. Där kan du styra var mick för sig, ändra effekter om du har den möjligheten och så vidare.
Men det är fortfarande några saker du behöver göra. Du behöver koppla följande kabel från ljudutgången på din dator till, förslagsvis, kanal tre på mixerbordet.

Detta är för att få ut ljudet från spelet till mixerbordet. Nu kan du även styra det ljudet separat.
Nästan klart, bara lite småsaker kvar.

Du kopplar nu med denna RCA-RCA från utgången på mixerbordet till ingången på din förstärkare.

Nu har du löst problemet! Du kan styra varje kanal för sig, ändra volymen och allt sådant. För att få det perfekt så får du testa dig fram med volymen, inspelningströskel och så vidare i Ultrastar Delux. Det beror på hur stort rum du har, hur hög volym på musiken, placering på högtalare och så vidare. Men det är inte svårt. En bra sak är att när du har hög volym på spelet och du är helt tyst ska mikrofonerna inte fånga upp ljudet från musiken. Då har du en bra nivå.

Själv har jag inte hittat någon annan bra lösning på internet som fungerar. Många pratar om ett program som heter Audiorepeater, men detta är verkligen inte något som fungerar, inte för mig i alla fall.

Hur som helst, kvällen när vi körde det här blev en väldigt trevlig kväll! Dock så insåg vi efteråt att det inte spelar så stor roll om man hör sig själv eller inte. Jag vet inte om jag kommer att fortsätta att köra mer mixerbordet och det, för jag känner att det inte gjorde så stor skillnad faktiskt. Men för er som vill pröva har ni en lösning här!

Jag svarar, om jag kan, på era frågor och så vidare. Tipsa gärna om ni har egna smarta lösningar på hur man kan få igång detta.
Det står på deras to-do lista att denna funktion ska komma i en senare version, men detta är inget som de har prioriterat erkänner dem själva. Och som jag sa så håller jag nog med dem. Det finns många andra funktioner som kan vara viktigare att få in först.

Det här spelet får lätt en 4/5 av mig. Det finns småsaker som kan förbättras, och som kommer att förbättras, så inom sin tid kommer det vara en fullpoängare!

Hoppas verkligen att detta är något som någon kan ha nytta av, för det tog en stund att skriva ner och fota detta....

Tack för mig, hej!

//Andreas Olsson

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Maj 2009

Hej!
Jag håller med dig om att det inte är så viktigt att höra sig själv (i mitt fall är det bara bra ), men om man vill så kan man ju testa Audio Repeater som tydligen ska finnas i en ny version.

Jag kan också tipsa om att köra med 3 mickar, 2 USB + 1 vanlig, det funkar skitbra i Ultrastar Deluxe.
Man kan också köra med fler mickar, t.ex. 2+2 USB, men man kan vara max 3 spelare på en skärm, vill man vara fler så måste man ha dubbla skärmar.