Behöver råd, men varifrån?

Permalänk
Medlem

Behöver råd, men varifrån?

Hej. Skrev tidigare om detta http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=82027...

och först märkte jag som sagt i tråden att den knakade och knäckte vilket jag störde mig på då den gör det med 5 min mellanrum avstängd eller på. Var lite osäker om det kunde gå som garantiärende så avvaktade i några dagar. Nu har jag dock upptäckt en massa "döda pixlar" igen för tredje gången (!). Alla verkar ha tillverkats samma datum av de två skärmar jag haft tidigare och verkar som att den fabriken inte kan producera något annat än defekta skärmar.

Men är dock lite osäker var gränsen på döda pixlar går. Vet att det är minimumkrav på 10 st subpixlar (5 per miljonen). Men det jag ser ser nästan ut som en massa stjärnor i himlen med olika färger. Mest gröna men även röda. Extremt irriterande. Finns minst 30 st över hela skärmen. Dessa upptäcker man bäst om man håller ögat ungefär 2 cm från skärmen.

Dock var det inte exakt därför jag ville ha råd även om ni kan lägga ett inlägg om det också.

Nu är det så att skärmen är köpt i Thailand. Kvitto som köpbevis finns då det var Thailändska versionen av elektronikkedja. HP sa att det inte är några problem då det är världsgaranti. . . men, nu är det tredje gången jag får en sådan skärm och undrar om jag kan häva köpet med en internationell lag eller liknande. Eller ska de bara spotta ut dessa skärmar till mig tills garantitiden är ute och de avsäger sig ansvaret?

Undrar om ARN eller Konsumentverket kan hjälpa mig i den frågan så om ni har ett nummer eller mejl till en kunnig person skulle jag vara djupt tacksam.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det första jag tycker du ska göra är att leta upp på HP's hemsida och ta reda på vad dom har för regler vad gäller pixelgaranti. Olika företag kan ha olika regler som dom själva sätter, dock så finns det rekommendationer från ARN om vad som ska gälla. Men om det ska gälla även köp som är gjorda i utlandet är jag ytterst tveksam till.

Det jag hade gjort är att ringa HP Sverige och prata med dom och se vad dom säger. Du kan även ta kontakt med en konsumentombudsman som ska finnas i varje kommun. Så gå in på din kommuns hemsida och försök få tag på ett telefonnummer. Ring och prata med han/henne efter att du pratat med HP-Sverige om du inte blir nöjd med deras svar/erbjudande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChidoZz
Det första jag tycker du ska göra är att leta upp på HP's hemsida och ta reda på vad dom har för regler vad gäller pixelgaranti. Olika företag kan ha olika regler som dom själva sätter, dock så finns det rekommendationer från ARN om vad som ska gälla. Men om det ska gälla även köp som är gjorda i utlandet är jag ytterst tveksam till.

Det jag hade gjort är att ringa HP Sverige och prata med dom och se vad dom säger. Du kan även ta kontakt med en konsumentombudsman som ska finnas i varje kommun. Så gå in på din kommuns hemsida och försök få tag på ett telefonnummer. Ring och prata med han/henne efter att du pratat med HP-Sverige om du inte blir nöjd med deras svar/erbjudande.

Ok tack! Ringer dit med en gång.

Mvh