Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Är MVG en rättighet?

Såg denna artikel i DN idag. Artikeln handlar om en tvist mellan en mamma med en dotter med dyslexi och en friskola, där mamman inte anser att friskolan gör tillräckligt för att hjälpa hennes dotter. Givetvis tycker jag att dottern ska ha extra hjälp, vilket hon också får, men frågan är vad som är tillräcklig extra hjälp? Några stycken ur artikeln får mig att fundera lite, bl.a. när mamman säger följande:

"- Alla elever har rätt att utvecklas enligt sin egen potential. Det kan inte vara så att man ska behöva nöja sig med godkänt bara för att man har dyslexi, säger hon."

Givetvis är det fördelaktigt för en friskola att dess elever har så bra resultat som möjligt, men är det verkligen deras ansvar att hon får mer än godkänt?

Den första raden i citatet ställer mig också undrande. Vad menas deras eget potential? Har man dyslexi så har man väl inte samma potential till läs- och skrivförståelse, eller vad menas? Det känns som nån politiskt korrekt fras som egentligen inte betyder något men som låter bra. Misstolkar jag?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Re: Är MVG en rättighet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Såg denna artikel i DN idag. Artikeln handlar om en tvist mellan en mamma med en dotter med dyslexi och en friskola, där mamman inte anser att friskolan gör tillräckligt för att hjälpa hennes dotter. Givetvis tycker jag att dottern ska ha extra hjälp, vilket hon också får, men frågan är vad som är tillräcklig extra hjälp? Några stycken ur artikeln får mig att fundera lite, bl.a. när mamman säger följande:

"- Alla elever har rätt att utvecklas enligt sin egen potential. Det kan inte vara så att man ska behöva nöja sig med godkänt bara för att man har dyslexi, säger hon."

Givetvis är det fördelaktigt för en friskola att dess elever har så bra resultat som möjligt, men är det verkligen deras ansvar att hon får mer än godkänt?

Den första raden i citatet ställer mig också undrande. Vad menas deras eget potential? Har man dyslexi så har man väl inte samma potential till läs- och skrivförståelse, eller vad menas? Det känns som nån politiskt korrekt fras som egentligen inte betyder något men som låter bra. Misstolkar jag?

Nej det är ingen rättighet. Jag pluggar/har pluggat med många som haft olika grader av dyslexi, vissa grava. Svårighetsgrad har varit allting ifrån natur på gymnasiet till högskolestudier på KTH. Dessa människor har fått plugga mer, helt klart, men de har även haft bra betyg. Det är inte omöjligt att med dyslexi ändå klara både gymnasiet och högskola med höga betyg, allt beror på hur mycket du kämpar.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Givetvis har man inte rätt till MVG. Det här är en typisk aspekt av det svenska samhället vi alla lärt oss älska och förvånas över. Det är inte ditt fel att du är dålig, det är någon annans, det är inte ditt fel att du inte har ett bättre jobb, det är dina föräldrars som inte såg till att du gjorde läxorna.

Du har ingen skuld till något, det är samhället. Staten har inte gjort tillräckligt för att väcka din potential osv osv.

Givetvis får staten skylla sig själv för man odlar denna typ av mentalitet, man analyserar varje del av samhället utifrån premissen att det är någon underliggande anledning till all misär och olycka. Ingen enskild person ska behöva ta ansvar för sig själv. Det vore för orättvist.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

De ska få hjälp att få godkänt. Allt annat är bonus. Någonstans måste gränsen dra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det är inte omöjligt att med dyslexi ändå klara både gymnasiet och högskola med höga betyg, allt beror på hur mycket du kämpar.

Jag skulle säga att allt beror på vilken grad av dyslexi du har. Alla med dyslexi kan verkligen inte få höga betyg i alla kurser.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Jag skulle säga att allt beror på vilken grad av dyslexi du har. Alla med dyslexi kan verkligen inte få höga betyg i alla kurser.

Har som sagt kompisar med rätt grav dyslexi som ändå klarar sina studier galant, visst, de får läsa sammsa sida 5 ggr i böckerna, men det får de.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

En fundering jag har här är om dottern och hennes familj ser till att hon får extra hjälp utöver skolan så hon får högre betyg, så kommer hon antagligen få godkänt utan skolans hjälp. Vad hindrar dem från att dra bort deras hjälp, eftersom hon redan lyckas få godkänt på egen hand?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Svårt att diskutera enskilda fall där man inte vet mer än vad som står i en partisk snyftartikel.

Men alla barn med problem och handikapp borde få extra hjälp, på min tid så hade jag m.f.l. flera en speciallärare vid sidan av i svenskan och engelskan, dessutom fick vi med talproblem gå till en talpedagog. Det fanns även speciallärare i matematik, vilket jag inte precis hade problem med. Men jag misstänker samma rättigheter finns än idag? (På högstadiet splittrades dock engelskan, matten till allmän och särskild-grupp.)
Att däremot få en helt egen lärare ja då bör man ha stora problem, men det finns helt klart barn som har behov av en personlig assistent.

Vad exakt hon i artikeln är ute efter är svårt att gissa om, att hennes dotter ska ha kortare lunchrast är dock fel. Alltså hon vill ha mer hjälp, men vi vet inte vad hon får. Och alla kan tyvärr av ekonomiska orsaker inte få så mycket hjälp som de egentligen skulle behöva. För det finns väldigt många elever med problem och som inte går ut med Godkänt i alla kärnämnen.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

Det är absolut inte en rättighet på det sätt som mamman verkar tycka. Betygen skall ju vara en måttstock på hur man presterar, den skall inte variera beroende på vilka förutsättningar man har. Har man dyslexi och inte klarar av mer än vad som krävs för G eller VG så är det G eller VG man skall ha. Om folk fick betyg anpassade efter sin egen nivå så skulle ju inte betygen betyda någonting, eftersom ett G för någon skulle kunna vara MVG för någon annan. Det skulle göra hela tanken med betyg meningslös.

Däremot tycker jag det är en rättighet att inom rimliga gränser kunna få den hjälp som krävs för att man skall ha en rimlig chans att nå upp till MVG. Om man sen ändå inte klarar av det så är det inte mer med det. Om det som står i artikeln stämmer så tycker jag skolan bör ta sig själva i kragen och fixa vettig hjälp, har sett en del riktigt dåliga exempel på hur ungar med lite speciella behov hanteras men det betyder inte att tjejen skall ha någon rättighet till att få MVG för det, bara att man skall göra det man kan för att det skall vara en möjlighet för henne att nå dit.

Edit - Förtydligande:
Jag tycker alltså att man bör kunan får hjälp så man har en rimlig chans att kunna få MVG precis som de utan hinder har. Detta betyder inte att folk ska få hjälp så att de SKA nå MVG, bara att de skall ha en chans om de satsar tillräckligt själva.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Hjälp till G - ja.
Hjälp till MVG - nej.

Dyslektiker kommer dras med sin "sjukdom" hela sitt liv, de kommer behöva kämpa betydligt mer än vi andra utan dyslexi.
Detta är realitet och detta måste både mamma och dotter inse.
Får hon hjälp till MVG så kommer detta snarare straffa henne senare, ju förr hon inser att hon kommer behöva kämpa "2ggr" så mkt som alla andra ju bättre.

Hon ska få hjälp att hantera sin dyslexi på bästa sätt, och inte att få hjälp att uppnå MVG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
där
Registrerad
Sep 2002

Larvigt att gråta ut i pressen.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

...sedan kan man ju faktiskt vara ett pucko också, med eller utan dyslexi. Så nej, givetvis har ingen "rätt" till MVG, lika lite som man har "rätt" att vara frisk. Det finns sjukdomar och tillstånd som inte all världens pengar "räcker till" att bota.

Att man inom rimliga gränser ska ha rätt att få stödundervisning är en sak, men kontexten i artikeln är ju en annan, det gamla vanliga "rättigheter" och mycket tyst om skyldigheter. Jag skulle vilja ha doktorsgrad i alla ämnen som går att studera, har jag inte rätt till det om jag skulle vilja?

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Som mrc sade; Särskild hjälp till G - ja, särskild hjälp till högre betyg - nej.

Alla har inte samma förutsättningar för allting här i livet. Allt som inte ligger på en extrem nivå går dock att uppnå för en majoritet av befolkningen, men den energi som behöver läggas ned på det varierar från person till person.

Ska man knyta an till artikeln i sig - förutsättande att Anette Sjödin citerats korrekt - så biter hon sig själv rätt rejält i foten med yttrandet "Alla elever har rätt att utvecklas enligt sin egen potential".

Jag är övertygad om att dottern inte lägger ner nämnvärt mycket mer (åtskilliga timmar om dagen) än den genomsnittliga tolvåringen på sina studier, och då kan man inte förvänta sig hur höga betyg som helst om man har dåliga förutsättningar.
Skulle jag ha fel i denna fråga och låt säga all hennes lediga tid på vardagar och helger går åt till att nå G-nivå, ja då kan jag hålla med om att hon borde få större stöd i skolan för att nå G-nivån. Om hon sedan lägger ner all denna tid ändå för att nå en högre nivå så visst, "be my guest".

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Alltså, klart man ser problematiken, men "att uppnå sin fulla potential" kan man ju applicera på vilken elev som helst. Nästan alla hade ju förbättrat sina betyg om de fått en personlig coach någon eller några timmar i veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
De ska få hjälp att få godkänt. Allt annat är bonus. Någonstans måste gränsen dra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Hjälp till G - ja.
Hjälp till MVG - nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av relek
Man har ju kriterier att följa. Dvs "Du ska kunna det här och det här för VG" tex.
Om sen personer har inlärningssvårigheter typ Dyslexi så bör skolan / staten stå för kostnaderna för att denna person då ska kunna uppnå ett G. Då det fortfarande är Godkänt. Sen så tycker jag den här mamman är sjukt löjlig när hon säger

"- Alla elever har rätt att utvecklas enligt sin egen potential. Det kan inte vara så att man ska behöva nöja sig med godkänt bara för att man har dyslexi, säger hon."

Vad menar hon då? Vissa personer har lätt att lära sig, vissa lite svårare. Det gäller ju även folk som inte har Dyslexi. Dottern i det här fallet har ju tydligen G i de ämnen som det här handlar om. Då bör ju mamman vara nöjd. Det är ju en bra sak att dottern har G och inte IGn, nu när hennes dotter har Dyslexi. Nu ligger ju istället ansvaret på Mammam / Dottern om hon nu ska få bättre betyg än G.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Som mrc sade; Särskild hjälp till G - ja, särskild hjälp till högre betyg - nej.

Missar ni inte en aspekt här? Ni säger att hon ska få hjälp till G men inte mer. Är det inte att dömma henne till ett G i betyg? Med erat resonemang, om jag inte missuppfattat, så ska hon inte ha hjälp om hon kan uppnå G själv, stämmer det? Tycker ni det är rimligt?

Att säga att hon får tillräckligt med hjälp för att hon får G är ett felaktigt sätt att bedöma om hon får rätt mängd hjälp. Mängden hjälp ska anpassas till hennes nivå på dyslexi, oavsett vad hon uppnår för resultat.

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Missar ni inte en aspekt här? Ni säger att hon ska få hjälp till G men inte mer. Är det inte att dömma henne till ett G i betyg? Med erat resonemang, om jag inte missuppfattat, så ska hon inte ha hjälp om hon kan uppnå G själv, stämmer det? Tycker ni det är rimligt?

Man måste väl ändå dra gränsen någonstans; resurserna som kan läggas på specialundervisning är förmodligen väldigt ofta begränsade. Visst är det fint om extra hjälp kan delas ut, men om man uppnår godkänd nivå (som förvisso ofta verkar ligga lite väl lågt) borde man väl inte kunna kräva så mycket mer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Att säga att hon får tillräckligt med hjälp för att hon får G är ett felaktigt sätt att bedöma om hon får rätt mängd hjälp.

Dock borde man väl när alla elever har uppnått godkänd nivå börja jobba på att alla skall klara vg? Det är väl inte mer "rättvist" att prioritera ned andra som av olika anledningar inte har mer än godkänt betyg?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Missar ni inte en aspekt här? Ni säger att hon ska få hjälp till G men inte mer. Är det inte att dömma henne till ett G i betyg? Med erat resonemang, om jag inte missuppfattat, så ska hon inte ha hjälp om hon kan uppnå G själv, stämmer det? Tycker ni det är rimligt?

Om du byter ut hjälp mot specialhjälp så är svaret: Ja.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du byter ut hjälp mot specialhjälp så är svaret: Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man måste väl ändå dra gränsen någonstans; resurserna som kan läggas på specialundervisning är förmodligen väldigt ofta begränsade. Visst är det fint om extra hjälp kan delas ut, men om man uppnår godkänd nivå (som förvisso ofta verkar ligga lite väl lågt) borde man väl inte kunna kräva så mycket mer?

Menar ni på allvar att en elevs amitionsnivå ska avgöra hur mycket (special)hjälp denne får? För det är ju resultatet av att bedöma hjälpnivån med hjälp av betyget. En ambigös elev som pluggar extra efter skolan för att uppnå G trots dyslexi får alltså inte hjälp medan en slacker som skiter i allt får mycket specialhjälp för att uppnå G. Låter som idioti imo. och jag har en känsla av att det är precis så ni inte vill att det ska vara. Har jag fel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock borde man väl när alla elever har uppnått godkänd nivå börja jobba på att alla skall klara vg? Det är väl inte mer "rättvist" att prioritera ned andra som av olika anledningar inte har mer än godkänt betyg?

Rättvist ur vilken aspekt då menar du? Det är ju knappast rättvist att ha dyslexi från början. Att alla elever ska bli tilldelade samma resurser behöver ju inte vara rättvist, även om det från första början verkar så.

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Menar ni på allvar att en elevs amitionsnivå ska avgöra hur mycket (special)hjälp denne får? För det är ju resultatet av att bedöma hjälpnivån med hjälp av betyget. En ambigös elev som pluggar extra efter skolan för att uppnå G trots dyslexi får alltså inte hjälp medan en slacker som skiter i allt får mycket specialhjälp för att uppnå G. Låter som idioti imo. och jag har en känsla av att det är precis så ni inte vill att det ska vara. Har jag fel?

Om du har svårigheter att få ett G så ska du få specialhjälp, men inte för högre betyg. Var så jag menade och det är min åsikt. Slackers ska självklart inte ha någon specialhjälp.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om du har svårigheter att få ett G så ska du få specialhjälp, men inte för högre betyg. Var så jag menade och det är min åsikt. Slackers ska självklart inte ha någon specialhjälp.

Vad räknar du som svårigheter?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Menar ni på allvar att en elevs amitionsnivå ska avgöra hur mycket (special)hjälp denne får? För det är ju resultatet av att bedöma hjälpnivån med hjälp av betyget. En ambigös elev som pluggar extra efter skolan för att uppnå G trots dyslexi får alltså inte hjälp medan en slacker som skiter i allt får mycket specialhjälp för att uppnå G. Låter som idioti imo. och jag har en känsla av att det är precis så ni inte vill att det ska vara. Har jag fel?

Nja, men man måste väl ändå försöka maximera effekten av den insatta specialhjälpen? Och varför skall inte folk med vg i så fall få extra stöd för att uppnå mvg? Bäst vore naturligtvis om samtliga fick extra undervisning, men då är vi ju i princip tillbaka i utgångsläget igen. Istället misstänker jag att man, vilket väl inte låter så orimligt, koncentrerar sig på de svagaste och därmed försöker höja bottennivån.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Rättvist ur vilken aspekt då menar du? Det är ju knappast rättvist att ha dyslexi från början.

Nej, men det finns så mycket som kan ses som orättvist. Vissa kanske har svårt för matematik eller bara är ointresserade av historia. Jag hävdar fortfarande att det är en god start att försöka se till att alla uppnår godkänd nivå.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad räknar du som svårigheter?

Dyslexi t.ex.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Missar ni inte en aspekt här? Ni säger att hon ska få hjälp till G men inte mer. Är det inte att dömma henne till ett G i betyg? Med erat resonemang, om jag inte missuppfattat, så ska hon inte ha hjälp om hon kan uppnå G själv, stämmer det? Tycker ni det är rimligt?

Att säga att hon får tillräckligt med hjälp för att hon får G är ett felaktigt sätt att bedöma om hon får rätt mängd hjälp. Mängden hjälp ska anpassas till hennes nivå på dyslexi, oavsett vad hon uppnår för resultat.

Låt mig omformulera lite, jag tycker hon ska ha hjälp att hantera sin dyslexi på bästa sätt, dvs angrip problemet. Det är principen.

Problematiken är väl vart man ska dra gränsen för hur mycket hjälp hon ska ha, vilket är en kostnadsfråga. Läggs pengarna där försvinner de någon annanstans, en extralärare till henne, en lärare mindre till ordinarie studenter.

Säg såhär, hon får hjälp med sin dyslexi, vilket betyg hon får sedan, IG-MVG är egentligen upp till henne (motivation/nedlag tid osv)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Hon borde få hjälp så att hennes dyslexi inte begränsar henne vid t.ex. matematikinlärning etc. Att hon inte kan få MVG vid rättstavning är förståeligt men det ska inte gå ut över andra ämnen om det går att undvika.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Varför hänger du upp dig på betyget för? Handikappet måste väl ändå få styra insatsen?

Eftersom godkänt rimligen är den nivå samhället tycker att man kan kräva av en medborgare är det väl rimligt att försöka få eleverna att klara denna? Om det sedan visar sig att man får lärare och pengar över kan de gärna användas för att nå högre höjder, men då finns det kanske någon annan som behöver hjälpen bättre.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Du förstod kanske inte vad jag sa? Hjälpen skall avse handikappet och inte betyget.

En person med gravt dyslexi behöver väl mer hjälp för att klara av godkänt än en person med lätt dyslexi?*

* Gäller säkert inte allt, bara en generalisering.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003

En rimlig formulering vore väl att folk ska få hjälp till den gräns att det är personen och inte hindret som sätter gränserna? För det är ju samma nivå som alla utan hinder är på. I detta fall bör hon ju då få hjälp så att man med en vettig mängd säkerhet kan säga att det är hon själv, hur mycket hon själv satsar lägger ner på det som avgör vad hon får i betyg, inte dyslexin.

Nu kan ju det vara en svår nivå att sätta fingret på, men det gäller ju allt vad extra hjälp gäller så det är ju inget nytt.

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Ja förmodligen, vart vill du komma?

Att det ena inte utesluter det andra.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Då kanske du kan ta din tes på svenska så en lirare som jag förstår?

Visst.

Du skrev: "Varför hänger du upp dig på betyget för? Handikappet måste väl ändå få styra insatsen?" Elgot (och även jag) menar att G bör vara den gränsen man borde få ha specialhjälp till.

Om en person har ett gravt handikapp får ju den då mer hjälp än en annan. Vilket leder till att betygets grad inte utesluter att hjälpen bör baseras på handikappet. Hoppas du förstår nu.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Visst.

Du skrev: "Varför hänger du upp dig på betyget för? Handikappet måste väl ändå få styra insatsen?" Elgot (och även jag) menar att G bör vara den gränsen man borde få ha specialhjälp till.

Om en person har ett gravt handikapp får ju den då mer hjälp än en annan. Vilket leder till att betygets grad inte utesluter att hjälpen bör baseras på handikappet. Hoppas du förstår nu.

Du är alltså inte ute efter att ge individen med handikapp samma chans som andra genom att avhjälpa handikappet, utan du är ute efter att få upp alla till en nivå av G i betyg? Stämmer det?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Jag fick inte extra hjälp för att få MVG i alla ämnen. Jag var säkert dummare än någon annan smart men jag fick ingen extra hjälp för det.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b