Har jag blivit lurad?

Permalänk
Medlem

Det e sånna här turer som får barnen att växa upp.. Som många säger, ta't lungt å ta'en toy, du sitter i säker båt för köpet. Bara vänta.. Antingen kommer du få dina telefoner eller så har du varenda krona tillbaka i fickan inom några dagar. Eller.. du har väl inte sålt telefonerna vidare redan för att tjäna nån krona som mellanhand.. utan att äga dom först?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Hur skall detta sluta, oliiiidligt spännande.

Säger som många andra, koppla av!!!

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag väntar till SENAST måndag, sedan gör jag en polisanmälan också.

Citat:

Finns inte så mycket jag kan göra nu, hoppas verkligen att paketet kommer imorgon.

Bra, sluta spamma nu.

Citat:

Hör av mig så fort jag har något nytt.

Det är inte nödvändigt.

Citat:

Han svarade inte på mail heller , förens idag,

Alla lever inte framför datorn.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror på två st pirat-iPhones i originalförpackning, ganska lätt att fixa...

Testa telefonerna ordentligt innan du godkänner!

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att vänta med att stirra runt som en galen höna tills du verkligen VET om du blivit lurad eller inte?

Att göra en polisanmälan på måndag låter väldigt drastiskt och det skulle jag ej rekommendera eftersom du inte har några som helst "bevis" för att du ska få ett paket på måndag (posten är ju en mellanhand i detta fall).

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Bra, sluta spamma nu.

Det är inte nödvändigt.

Alla lever inte framför datorn.

altså om du nu inte är inreserad gå nån annan stans då ,ända personen som spammar är du som inte har nått vettigt att komma med

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

säljaren har gett ut sitt konto nr. hem adress. tele och mailen och det verkar på dig som om dessa uppgifter stämmer med personen. om han försöker blåsa dig måste han vara bra korkad att lämna ut alla dessa uppgifter. jag tror att dina telefoner kommer på måndag.

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
säljaren har gett ut sitt konto nr. hem adress. tele och mailen och det verkar på dig som om dessa uppgifter stämmer med personen. om han försöker blåsa dig måste han vara bra korkad att lämna ut alla dessa uppgifter. jag tror att dina telefoner kommer på måndag.

Dessutom så gav han ut kontonumret trots att du inte ville betala via det - dumt att ge ut sådant om han vill blåsa dig.

Dina pengar verkar ju vara helt säkra, har du otur anländer inte paketet eller så gör det - innehållandes en burk sill. I senare fallet har du fått en gratis burk sill, i det tidigare så har du bara slösat lite tid och ork.

__________

Skulle personligen inte vilja ge ut mitt personnummer, kan missbrukas. Finns flera andra sätt att bekräfta sin identitet.

Har en vän som sitter i en liknande situation, betalade 2.5k i förskott för ett begagnat ps3 och personen, som han endast pratat med över mail, "glömde den på jobbet" igår så kunde inte skicka den samma dag. Han började stoja om polisanmälan och utgav sig för att kunna gå in i personens konto och kolla på det (att han arbetade på Swedbank och hade den behörigheten vill säga), ibland får man bara avvakta och se hur det utvecklar sig innan man reagerar.

EDIT.

OT:

Någon lade nyligen upp en blocket annons i mitt namn där jag sålde en begagnad iPhone för 3k pågrund av utlandsflytt. Fick över 100 sms och säkert ännu fler samtal... slutade svara och tillrättavisa folk efter 10-15 stycken, hade den avstängd i 6h och direkt när jag satte på den ringde folk ner än direkt. Sen togs annonsen ner då jag klagat.

Hysteri över iPhone eller vad...

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

offtopic: och ändå er det en rätt kass lur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
säljaren har gett ut sitt konto nr. hem adress. tele och mailen och det verkar på dig som om dessa uppgifter stämmer med personen. om han försöker blåsa dig måste han vara bra korkad att lämna ut alla dessa uppgifter. jag tror att dina telefoner kommer på måndag.

Jag fick hans adress och konto nummer för at jag först skulle betala in pengarna i försökott. Men sedan så förslog han Payson osv, tycker att det är konstigt att han förslog Payson om hans idé är att lura mig nu .

Om paketet var skickat som ett brev så bör jag ha avin hemma idag, om inte så antar jag att det kommer på måndag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

__________

Skulle personligen inte vilja ge ut mitt personnummer, kan missbrukas. Finns flera andra sätt att bekräfta sin identitet.

Men du kan tänka dej att ge ut ditt namn och adress? Då är du inte långt borta från personnummer också eftersom det är helt offentliga siffror

//Axeteg

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Inaktiv

Jag fick inget paket idag heller, men jag gör inget förens måndag. Alla slags stora brev som personer har skickat till mig så som telefoner(skickat som brev) har alltid tagit 1-2 dagar som max, så man tycker att det börjar visa sig nu.

Permalänk

Följer tråden på måndag igen!

till david_dellblom

hoppas det löser sig.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Jag fick hans adress och konto nummer för at jag först skulle betala in pengarna i försökott. Men sedan så förslog han Payson osv, tycker att det är konstigt att han förslog Payson om hans idé är att lura mig nu .

Om paketet var skickat som ett brev så bör jag ha avin hemma idag, om inte så antar jag att det kommer på måndag.

Hans idé är inte att lura dej, det är du som fått för dej att det är hans idé..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

jag tycker det är ändå suspekt att man skickar 2 telefoner till ett värde av 7000kr utan kollinummer, försvinner det så hur ska han bevisa att han ens skickat det? eller så får du 2 fina kopior och han sen skiter i vilket.

Permalänk

Sjukt kul om försäljaren är medlem här och följer tråden

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
jag tycker det är ändå suspekt att man skickar 2 telefoner till ett värde av 7000kr utan kollinummer, försvinner det så hur ska han bevisa att han ens skickat det? eller så får du 2 fina kopior och han sen skiter i vilket.

Jag kan säga att han inte längre svarar på epost, och NEJ jag skickar inte tonvis med mail(skickat ungefär 3st). Tycker att det börjar visa sig nu,

Kommer nog bli svårt att försöka undvika att tänka på detta under helgen, då jag vet att jag har blivit lurad nu, men jag väntar och ser vad som händer .Bör jag skicka ett brev med alla bevis jag har eller kan jag skicka allt som epost?(i fall jag inte får något på måndag) .

Och ni som säger att jag ska vänta längre så bör ni tänka efter,
Har aldrig tagit mer än 1-2 dagar för ett stort brev att komma fram till mig.

Permalänk
Inaktiv

Du är paranoid..

Om han inte skickat paketen så fåru dina pengar

Om han skickat bajs så fåru dina pengar

Om han skickat Iphone så har köpt två ganska dåliga mobiler för ganska dyra pengar

....

Och om du varken skulle få se mobilerna eller pengarna? Skulle världen gå under? Du skulle iaf ha fått dig en läxa till nästa gång.. så jag väntar också spänt på resultatet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrackBunny
Sjukt kul om försäljaren är medlem här och följer tråden

Tänkte på exakt samma sak:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xitele810
Följer tråden på måndag igen!

till david_dellblom

hoppas det löser sig.

det gör inte jag, denna idioten förtjänar att bli blåst.

Visa signatur

Vadå dega?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Jag kan säga att han inte längre svarar på epost, och NEJ jag skickar inte tonvis med mail(skickat ungefär 3st). Tycker att det börjar visa sig nu,

Kommer nog bli svårt att försöka undvika att tänka på detta under helgen, då jag vet att jag har blivit lurad nu, men jag väntar och ser vad som händer .Bör jag skicka ett brev med alla bevis jag har eller kan jag skicka allt som epost?(i fall jag inte får något på måndag) .

Och ni som säger att jag ska vänta längre så bör ni tänka efter,
Har aldrig tagit mer än 1-2 dagar för ett stort brev att komma fram till mig.

Ehh okej så nu är du säker på att han lurat dig? För att han inte svarat på mail på, vadå, 5 timmar? 1 dag? Dröjer ibland en vecka mellan gångerna jag kollar min mail.

Som många tidigare försökt förklara för dig så kommer du ju få pengarna tillbaka om du inte får dina iPhones, eller om du får tegelstenar.
Om du får dina iPhones: Du äger nu 2 iPhones.
Om du inte får nåt paket överhuvudtaget: Du får tillbaka pengarna och förlorar inget.
Om paketet inte innehåller iPhones: Du får <sak som kom istället för iPhones> gratis och förlorar heller inget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Du är paranoid..

Om han inte skickat paketen så fåru dina pengar

Om han skickat bajs så fåru dina pengar

Om han skickat Iphone så har köpt två ganska dåliga mobiler för ganska dyra pengar

....

Och om du varken skulle få se mobilerna eller pengarna? Skulle världen gå under? Du skulle iaf ha fått dig en läxa till nästa gång.. så jag väntar också spänt på resultatet

WORD!

Permalänk
Medlem

Du är ju försäkrad genom Payson, så sluta gapa om att han lurar dig. Isåfall hade han inte gett dig rådet att använda Payson som mellanhand. Skulle det skita sig så får du ju pengarna tillbaka. Sluta lipa nu.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Han kanske kom med förslaget om Payson eftersom han vet hur man kan gå runt systemet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd

Men fan?Är det verkligen nån mening med en sån här tråd när TS bara behöver vänta några dagar och ändå har sina pengar garanterade?Det tycker inte jag:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
"Jag kan säga att han inte längre svarar på epost, och NEJ jag skickar inte tonvis med mail(skickat ungefär 3st). Tycker att det börjar visa sig nu,

Kommer nog bli svårt att försöka undvika att tänka på detta under helgen, då jag vet att jag har blivit lurad nu"

Förklara hur du kan veta att han slutat svara på dina mail. Killen kanske inte kan komma ut på nätet Sverige har inte 100% täckning vet du.
Och hur vet du att du blivit lurad låt oss säga att paketet/stora brevet lämnades in på den tiden som du sa att det INTE blev inlämnat på nämligen 18.00 den 14:e. Där han lämnade in paketet/stora brevet kanske stopptiden var 16.00 alltså går inte paketet förren dagen efter (den 15:e) stora brev tar normalt två dagar att skicka eftersom dom är skrymmande, men bor ni nära så självklart en dag. Om det tar två dagar så har du inte det stora brevet förren på Måndag.

Men du kanske kan se in i framtiden?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Du är paranoid..

Om han inte skickat paketen så fåru dina pengar

Om han skickat bajs så fåru dina pengar

Om han skickat Iphone så har köpt två ganska dåliga mobiler för ganska dyra pengar

....

Och om du varken skulle få se mobilerna eller pengarna? Skulle världen gå under? Du skulle iaf ha fått dig en läxa till nästa gång.. så jag väntar också spänt på resultatet

Inte i någon av de trådarna i konsument handlar om världens undergång eller om flera miljoner så lägg ner. Killen fick en känsla av att han höll på at bli lurad och ville ha hjälp om hur han skulle gå tillväga om så var fallet. Vad FAN är problemet med det? Världen gick inte under för att datorbutiken konkade heller ändå var det ett jävla ståhej om det.

Riktigt dålig attityd hos folk.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du gjort det, orkar inte läsa fyra sidor, men ta en titt på ditt konto och se om pengarna dragits? Annars är det väl bara att avbryta överföringen och vara lugn?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Nu vet jag inte om du gjort det, orkar inte läsa fyra sidor, men ta en titt på ditt konto och se om pengarna dragits? Annars är det väl bara att avbryta överföringen och vara lugn?

Ibland är det lika bra och läsa allt innan man svarar då ditt svar vart helt meningslöst tyvärr =(

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Inte i någon av de trådarna i konsument handlar om världens undergång eller om flera miljoner så lägg ner. Killen fick en känsla av att han höll på at bli lurad och ville ha hjälp om hur han skulle gå tillväga om så var fallet. Vad FAN är problemet med det? Världen gick inte under för att datorbutiken konkade heller ändå var det ett jävla ståhej om det.

Riktigt dålig attityd hos folk.

Exakt. Väldigt dålig attityd.

Det som hänt i denna tråden är direkt mobbning mot trådskaparen, beroende på att en del individer lider brist på empati. Tyvärr alltför vanligt, och rätt många på det här forumet verkar sakna den helt.

För er som inte vet vad empati innebär: http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Läs lite nyttigt istället för att trampa på personer ni tycker faller utanför er allenarådande sk. norm för hur man ska vara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro