Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
det här blev faktiskt en riktigt lärorik tråd.

men jag undrar fortfarande lite vad man kan skriva i CVt om man inte har ngn erfarenhet eller ngt sånt. Det kommer ju bli jättetomt! Bör man skriva "jag har tyvärr ingen tidigare jobberfarenhet" (fast det är negativt). man skulle ju kunna lägga till "...fast jag fick väldigt bra kritik under PRAO-tiden i grundskolan" (för att verka mer postiv..typ.)?

EDIT: och gällande betyg, räcker det att skriva "gick ut grundskolan med toppenbetyg och presterar väldigt bra även på gymnasiet", om det nu är så?

EDIT2: skulle det vara ok att i det perosnliga brevet skriva "trots avsaknad av tidigare jobberfarenhet tror jag att jag skulle passa utmärkt som blablabla" och sen helt och hållet skippa en tidigare-jobb-sektion i CVt?

Pluggar du på gymnasiet nu? Har du ingen arbetslivserfarenhet och är arbetslös är det knepigare, att gymnasiestudenter inte har erfarenhet är inte alltför ovanligt, även om det är negativt om det ställs mot någon som har det. Jag personligen skulle inte nämna att jag inte har arbetslivserfarenhet, skulle ta upp PRAOn då istället. Men det kanske bara är jag.

Man kan ju vrida PRAO till att det är "arbetslivserfarenhet". Fick du ett betyg eller var dina vitsord muntliga?

Har man inte mycket att fylla ut med så får man göra så gott man kan med det man har.

Praktik på Ericsson AB 1/5-08 -> 14/5-08
Arbetsuppgifter
- Plockepinn
- Slicka rent tangentborden
- Luftschack

Ericsson var väldigt nöjda med mina prestationer. (här kan man fylla ut mer)
Intyg bifogat, se sid XX

Intressen/Hobby
XXX
XXX
XXX

Datorkunskaper

Office-paketet
Windows

bla bla bla

det går alltid o skriva nått bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Håll det så kort som bara möjligt också, ingen orkar läsa långa cv och personliga brev. Har en kompis som jobbar som anställare åt olika företag och hon kastar _allt_ som är längre än 1 sida när det gäller cv.

Låter ganska idiotiskt...? Finns väl personer som kan ha relevant fakta som överstiger 1 A-4?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Väldigt informativ tråd.

Men jag funderar över ett par saker:
Jag läser på högskolan. Räcker det att skriva vilken utbildning jag läser eller ska jag börja rada upp alla kurser? Förutsatt att jag söker ett sommarjobb som har med mitt huvudämne att göra.

Sen en fråga om vad jag ska skriva i CV't. Jag har jobbat på Transcom, som support tekniker åt Tele2 (tog hand om deras kunder), men va anställd via bemmaningsföretaget Proffice. Hur ska man skriva det på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Väldigt informativ tråd.

Men jag funderar över ett par saker:
Jag läser på högskolan. Räcker det att skriva vilken utbildning jag läser eller ska jag börja rada upp alla kurser? Förutsatt att jag söker ett sommarjobb som har med mitt huvudämne att göra.

Sen en fråga om vad jag ska skriva i CV't. Jag har jobbat på Transcom, som support tekniker åt Tele2 (tog hand om deras kunder), men va anställd via bemmaningsföretaget Proffice. Hur ska man skriva det på ett bra sätt?

Jag har skrivit som man brukar: år, skola, ort och sedan lagt in en liten rad under i mindre typsnitt där jag skrev nåt i stil med "Modules taken; Kurs 1, Kurs 2, ..." eller vad det nu kan vara. Jag har bara haft med kanske 3-4 olika kurser och använt de jag anser har mest värde vid varje enskilt jobb jag sökt. Söker du ett tillfälligt jobb på ICA över sommaren kanske man inte behöver fläska på och och skriva att man har läst kvantmekanik på Chalmers. Låt det sunda förnuftet råda.

Angående jobbet hade jag skrivit Transcom och kanske satt Proffice inom parentes efter, eller bara Transcom. Det intressanta är ju var du jobbat och vad du gjorde där, inte vem som betalade din lön.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
det här blev faktiskt en riktigt lärorik tråd.

men jag undrar fortfarande lite vad man kan skriva i CVt om man inte har ngn erfarenhet eller ngt sånt. Det kommer ju bli jättetomt! Bör man skriva "jag har tyvärr ingen tidigare jobberfarenhet" (fast det är negativt). man skulle ju kunna lägga till "...fast jag fick väldigt bra kritik under PRAO-tiden i grundskolan" (för att verka mer postiv..typ.)?

EDIT: och gällande betyg, räcker det att skriva "gick ut grundskolan med toppenbetyg och presterar väldigt bra även på gymnasiet", om det nu är så?

EDIT2: skulle det vara ok att i det perosnliga brevet skriva "trots avsaknad av tidigare jobberfarenhet tror jag att jag skulle passa utmärkt som blablabla" och sen helt och hållet skippa en tidigare-jobb-sektion i CVt?

En del är ju faktiskt i viss mån ute efter folk med mindre arbetslivserfarenhet. Ni är billiga i drift

Permalänk
Medlem

mjo, jag tänkte vissa stora butikskedjor har en funktion där man kan ladda upp sitt cv direkt till dem, men bäst intryck ger man nog om man går dit, men kan det hända att de säger "gå hem och ladda upp ditt cv"?

Och när det ändå finns uppladdningsmöjligheter, är gå dit fortfarande det bästa man kan göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
mjo, jag tänkte vissa stora butikskedjor har en funktion där man kan ladda upp sitt cv direkt till dem, men bäst intryck ger man nog om man går dit, men kan det hända att de säger "gå hem och ladda upp ditt cv"?

Och när det ändå finns uppladdningsmöjligheter, är gå dit fortfarande det bästa man kan göra?

Svårt att säga... Kan ju vara så att de inte hanterar 'lösa' CV'n alls och då är det inte bra att lämna en sådan. Eller att de kanske tar emot det men att de saknar bra rutiner för det och då riskerar du att det faller bort i hanteringen. Personligen hade jag nog laddat upp mitt CV och sedan följt upp med samtal eller besök. Jag har egentligen inget emot att ladda upp CV men då vill jag kunna ladda upp en egen fil och inte behöva fylla i en CV-mall som vissa envisas med att använda. Väldigt svårt att sticka ut från mängden då.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

jag har en liten fråga till innan denna tråden dör för mycket; bör jag ha ett foto på mig själv med? Isåfall på CVt elelr i det personliga brevet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc

Intressen/Hobby
XXX
XXX
XXX

Bör man verkligen ha intressen i ett CV?

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voidhanger
Bör man verkligen ha intressen i ett CV?

Nu var det främst riktat till en person som inte hade så mycket att fylla ut sitt CV med :).

Men är det relevanta intressen så ser jag ingen nackdel i att nämna dessa.
Dina intressen säger ju en del om dig som person som kan uppskattas av din potentiell arbetsgivare.

Permalänk
Hedersmedlem

Nämn intressen i personliga brevet, om det är relevant vill säga! Ingen bryr sig om du har en hund men om du är med och ordnar hundtävlingar är det en bra merit. Om du målar warhammer är det en bra merit om du söker något som kräver noggrant handarbete (jo jag har sett detta i en platsannons!).

Foto har jag som princip att inte ta med, de söker ju en personlighet och inte ett ansikte - undantaget om utseendet faktiskt är relevant för jobbet.

I det personliga brevet gäller det att förklara hur ens erfarenheter och personligheter kommer arbetsgivaren till nytta i det jobb som söks, dvs, använd tidigare erfarenheter som "bevis" på att du faktiskt har något att komma med.

Skriv alltid varje personligt brev och CV för ett specifikt företag (visst, CV't kan naturligtvis i många fall återanvändas men _aldrig_ det personliga brevet) och STICK UT. Alla skriver "jag heter x och gör y och tror att mina tidigare erfarenheter passar väl i jobbet som z". Det första stycket är i princip det som avgör om du blir kallad till intervju, därefter är det sista stycket som är viktigast. Det är det arbetsgivaren kommer ihåg.

Framhäv det du är bra på, var inte så svensk. Men kom ihåg att var ÄRLIG för annars blir du bara avslöjad på intervjun

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här... Funderade på om man bör skriva både ett CV och Personligt brev eller om det räcker med ett blandat brev?

//Memon

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Lite tips till de som inte har mycket, alternativt ingen riktig arbetserfarenhet.

Försök referera till den erfarenhet ni kan ha skaffat genom medlemsskap i förbund, skolprestationer eller stipendium.

Jag hade t.ex. på mitt första riktiga CV (17 år)skrivit upp:

Stipendium för företagsamhet vid högstadiet.
Förbundverksamhet vid fotbolls föreningen min.
Elevrådsordförande i gymnasiet (lögn)
Samanställning av högstadiets egna tidning
Uttagen till landslagsläger i fotboll (p16)

Mycket kan tyckas irrelevant, men jag var noga att ta upp de positiva med dessa prestationer på intervjun.
Alla dessa saker tyder på målinriktning och prestationsförmåga något som kan vara väldigt attraktivt. Jag fick sommarjobbet jag sökte före 50 andra sökande. Många av dem som haft jobb tidigare, ändå fick jag det.

Det finns alltid något positivt hos en själv, lyft fram det. Ingen höjdare att lämna tomt och skriva "ej haft ett jobb". Det ses ju kanske som kreativt om något att kunna lyfta fram sina egna prestationer, fast med lite ödmjukhet såklart.

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk
Medlem

När man skriver ett CV skall man skriva ALLA tidigare jobb? Funderar på om en arbetsgivare med ca 200 ansökningar orkar att läsa igenom mitt CV.

Med andra ord hur många jobb bör man skriva som mest? Läste tidigare i tråden att man skall hålla sig under 1 A4 sida men då får jag i alla fall knappt plats med utbildning kontaktuppgifter etc.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minilastas
Håll det så kort som bara möjligt också, ingen orkar läsa långa cv och personliga brev. Har en kompis som jobbar som anställare åt olika företag och hon kastar _allt_ som är längre än 1 sida när det gäller cv.

Hon hade jag inte vilja ha som rekryterar på mitt företag. Det är ju direkt tjänstefel!
Det spelar egentligen ingen roll hur långt cvt är, bara det är relevant information. Dock ska man hålla sitt personlig brev under 1 A4

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Ett CV skall vara kort, men innehållsritk och kraftfullt. Anpassa gärna CV't till varje arbetsgivare du skickar det till med de mest relevanta tjänsterna för det aktuella arbetstillfället. Så har iaf jag fått lära mig. Har du jobbat på så många ställen att CV't blir längre än 2st A4 med 12-10pt text så försök att sålla ut sådant som är irrelevant, försök behålla fokus på just vad den arbetsigvaren du skall skicka den kan gilla att se.

Gäller det en IT-tjänst så kanske det inte är så relevant att ha med information om att du jobbat på Donken två veckor en sommar eller sålt jordgubbar längs E4an, ta hellre med korta relevanta jobb än långa irrelevanta (så länge du har ANDRA långa jobb med i CV:t givetvis, för att visa att du kan behålla ett arbete under en längre tid.)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU