Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Finns en hel del religioner som uttrycker hat, kristendomen t ex. De är inte så snälla mot homosexuella utan Gud mördar dem just därför. Personer som är kristna tycker du alltså fortfarande skal ha ett diskrimineringsskydd? Eller ska någon slags nämnd bestämma vilka åsikter som är "hatiska" nu när vi rett ut att religiösa och rasister är samma sak?

Vi har inte alls utrett att det är samma sak. Religion handlar om extremt många saker. Livstil bland annat ( inte att jag förespråkar den).

Rasism handlar enbart om att man dömer folk efter ras. Inte samma sak alls faktiskt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Så något är religion när ens mängd av idémängder uppnår en viss massa? Vilken är brytpunkten? 5 , 10, 30 åsikter?

Om en rasist tycker man utöver att värna som sin egen ras skall leva enbart på fisk och varje dag dra en liten ramsa blir han religiös då?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Rasistens åsikter är i sig farliga. Religion i sig uttrycker inget hat, däremot gör vissa religiösa det.

edit:

Jag var kanske lite grov när jag jämförde de båda... Jag tycker religionen i sig är puckad, och jag anser att religiösa har blivit grundlurade, men jag föraktar dem inte.

Däremot föraktar jag rasister.

Om Åke säger till dig, jag vill döda dig för att du har din hudfärg. Ja då är det givet att du ska ha skydd enligt lagen mot det.

Om Åke säger till alla, jag vill alla med hudfärgen X ska dö. <---- Då uttrycker han en åsikt. Så länge han inte gör verklighet av den åsikten så ska det givetvis vara hans fulla rätt att uttrycka sig i en demokrati.

Om åke väljer att starta ett parti med dessa åsikter. Så ska han givetvis få det. Det betyder inte att alla partierna måste gulla med Åke. Men det betyder verkligen inte att alla partier ska försöka förbjuda Åkes parti från att existera. Nej partierna ska givetvis använda demokrati för att förklara sin syn på saken och varför det här partiet inte är bra att styra det svenska folket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om Åke säger till dig, jag vill döda dig för att du har din hudfärg. Ja då är det givet att du ska ha skydd enligt lagen mot det.

Om Åke säger till alla, jag vill alla med hudfärgen X ska dö. <---- Då uttrycker han en åsikt. Så länge han inte gör verklighet av den åsikten så ska det givetvis vara hans fulla rätt att uttrycka sig i en demokrati.

Om åke väljer att starta ett parti med dessa åsikter. Så ska han givetvis få det. Det betyder inte att alla partierna måste gulla med Åke. Men det betyder verkligen inte att alla partier ska försöka förbjuda Åkes parti från att existera. Nej partierna ska givetvis använda demokrati för att förklara sin syn på saken och varför det här partiet inte är bra att styra det svenska folket.

Jag förstår inte hur detta är ett svar på min post?

Självklart ska SD få existera, allt annat vore odemokratiskt. Men jag har även som individ rätt att tycka att de inte ska få någon uppmärksamhet.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Så något är religion när ens mängd av idémängder uppnår en viss massa? Vilken är brytpunkten? 5 , 10, 30 åsikter?

Om en rasist tycker man utöver att värna som sin egen ras skall leva enbart på fisk och varje dag dra en liten ramsa blir han religiös då?

Man skulle kunna tro att människan på något sätt är rationell, men så är dock inte fallet. Spännande nog så är det helt accepterat att förtrycka människor om man gör det baserat på en idé som är väldigt gammal.

Eller det är väll till och med så att om man säger sig tro på en idé som är över 1000 år gammal är man ursäktat för de mest korkade saker.

EDIT: missade ditt tidigare inlägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Vi hade ju annars kunnat locka duktiga invandrare med låga skatter, fina investeringsmöjligheter och fin natur eller nåt åt deras anställda. Då hade vi kanske fått hit tyska och japanska ingenjörer som kunde konstruera bilar och mobiltelefoner istället för bönder från Irak och Somalia.

Ja det hade väll varit högst önskvärt. Problemet är att det krävs allt för mycket djupgående åtgärder för att ändra Sverige i denna riktning och den tiden har vi inte.

Nu vill jag väll helst inte dra ner det på nationalitetsnivå, utan det är klart högutbildade oavsett härkomst är att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Så något är religion när ens mängd av idémängder uppnår en viss massa? Vilken är brytpunkten? 5 , 10, 30 åsikter?

Om en rasist tycker man utöver att värna som sin egen ras skall leva enbart på fisk och varje dag dra en liten ramsa blir han religiös då?

Nu är inte rasism någon religion och kommer aldrig att bli. Vi får nöja oss med att skydda judar, kristna, muslimer, hinduer och buddhister som religioner i diskrimineringslagen.

Naturligtvis kan man tycka att åsikter också borde vara en värdig grund för diskriminering, men jag har inte skrivit lagen.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om Åke säger till dig, jag vill döda dig för att du har din hudfärg. Ja då är det givet att du ska ha skydd enligt lagen mot det.

Om Åke säger till alla, jag vill alla med hudfärgen X ska dö. <---- Då uttrycker han en åsikt. Så länge han inte gör verklighet av den åsikten så ska det givetvis vara hans fulla rätt att uttrycka sig i en demokrati.

Om åke väljer att starta ett parti med dessa åsikter. Så ska han givetvis få det. Det betyder inte att alla partierna måste gulla med Åke. Men det betyder verkligen inte att alla partier ska försöka förbjuda Åkes parti från att existera. Nej partierna ska givetvis använda demokrati för att förklara sin syn på saken och varför det här partiet inte är bra att styra det svenska folket.

Min definition på demokrati är folkstyre, inte att folk säga vad de vill, såvida inte folkstyret har beslutat om det.
Jag håller helt med om att det är att många partier idag inte får komma till tal i tidningar, debatter etc. Det är bra för alla att alla frågor kan diskuteras.

Men har man en åsikt att några skall avrättas p.g.a. hudfärg etc, så skall man också stå konsekvenserna av vad dessa åsikter kan innebära. Inte gömma sig under gömma sig under mammas kjoltyg så fort man får hembesök.
Liksom rätten att försvara sig eget liv mot hot, är den allra mest grundläggande rättigheten som finns.
Nu finns det inga svenska partier som pratar om massavrättningar vad jag vet, bara utvisningar och då går det resonera med dem. Bra metod är just debatter, där man kan ta upp frågan vad skall vi göra med alla som har valoner, resandefolket etc i släkten. Btw jag vet rasister idag, som har glömt att kolla igenom deras egna släktträd.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Min definition på demokrati är folkstyre, inte att folk säga vad de vill, såvida inte folkstyret har beslutat om det.
Jag håller helt med om att det är att många partier idag inte får komma till tal i tidningar, debatter etc. Det är bra för alla att alla frågor kan diskuteras.

Men har man en åsikt att några skall avrättas p.g.a. hudfärg etc, så skall man också stå konsekvenserna av vad dessa åsikter kan innebära. Inte gömma sig under gömma sig under mammas kjoltyg så fort de får hembesök.
Liksom rätten att försvara sig eget liv mot hot, är den allra mest grundläggande rättigheten som finns.
Nu finns det inga svenska partier som pratar om massavrättningar vad jag vet, bara utvisningar och då går det resonera med dem. Bra metod är just debatter.

Många diktatorer var en gång i tiden folkvalda.
Ändå är de inte demokratiska nån stans.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Många diktatorer var en gång i tiden folkvalda.
Ändå är de inte demokratiska nån stans.

De har varit folkvalda, men oftast är de inte folkvalda val efter val utan röstningsfusk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/20080567.htm

"
4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder

"

Rasister har i Sverige inget som helst diskrimineringsskydd.

Du kan tillochmed bli utesluten ur facket om du uttrycker rasistiska åsikter. Lagligt

Är ju förjävligt!

Tur att man inte behöver tillkännage sin politiska åskådning iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Rasism handlar enbart om att man dömer folk efter ras. Inte samma sak alls faktiskt.

Nope. Rasism handlar om att vissa raser är bättre/sämre än andra.

Jag har inte tagit någon ställning om det finns raser eller ej då det:
1. Finns för lite forskning (men det börjar komma mer och mer).
2. Rasbegreppet är oklart.

Jag ville diskutera med min Biologilärare om det fanns raser eller inte men det kunde jag inte då hon sa att hon hade för dåliga kunskaper om det.

EDIT: Lite konstigt är det ändå att det nämns "Ras" i HMF.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Många diktatorer var en gång i tiden folkvalda.
Ändå är de inte demokratiska nån stans.

Lite Nazistargument på G?

Nejvars. Men det är en nackdel med demokrati, att "fel" folk kan få makten sålänge de har folkligt stöd (se George W Bush ). Just därför är det viktigt att ta debatt och diskussion så man kan ta död på de åsikter som man inte vill ska vara kvar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Lite Nazistargument på G?

Nejvars. Men det är en nackdel med demokrati, att "fel" folk kan få makten sålänge de har folkligt stöd (se George W Bush ). Just därför är det viktigt att ta debatt och diskussion så man kan ta död på de åsikter som man inte vill ska vara kvar.

Nej inte alls faktiskt! Jag hävdade bara att en regering inte nödvändigtvis är demokratisk för att den är folkvald..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nej inte alls faktiskt! Jag hävdade bara att en regering inte nödvändigtvis är demokratisk för att den är folkvald..

Vad menar du med "demokratisk"?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad menar du med "demokratisk"?

Ja, några viktiga pelare är:

Yttrandefrihet
Tryckfrihet
Religionsfrihet
Folkval (Även om själva styret är folkvalt kan detta försvinna med åren)
Låg korruption
Åsiktsfrihet

osv..

Sedan kan man ju tycka att senare års övervakning är odemokratisk, och kan bli MYCKET förödande i fel händer.

edit:

Du tror säkert att detta har med sd-debatten att göra, men så är inte fallet. Jag tvivlar inte på sd's demokratiska anda.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sverigedemokraterna.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Rasistens åsikter är i sig farliga. Religion i sig uttrycker inget hat, däremot gör vissa religiösa det.

edit:

Jag var kanske lite grov när jag jämförde de båda... Jag tycker religionen i sig är puckad, och jag anser att religiösa har blivit grundlurade, men jag föraktar dem inte.

Däremot föraktar jag rasister.

Trams, religion osar hat. Har du läst gamla testamentet? Den är full av beskrivningar som säger att man måste döda alla som gör X eller Y, som man måste följa för att inte bli "oren" eller bli dödad av gud.
Exempelvis gör alla judar (religionen, inte "folkgruppen") fel om de inte stenar spåkvinnor. Påstår man något annat så ljuger man bara för sig själv och mot guden som man tror på.

Rasismen bygger på saker som tidigare ansågs vara kunskap, rentav vetenskap (dvs. innan man fann tydliga bevis på att det inte finns tillräckligt med underlag för att dela upp människor i raser). Att vara rasist idag innebär att man tror på pseudovetenskap. En religiös tror oftast inte ens på pseudovetenskap, istället lever en religiös i en egen värld, där saker såsom kärlek och ondska ersätter riktiga naturkrafter såsom radioaktivitet.

Jag tycker att det är väldigt konstigt och moraliskt oförsvarbart hur du inte föraktar exempelvis kristna om du föraktar rasister. Kristnendomen är trots allt ett betydligt större samhällsproblem än rasismen, även om båda såklart är problem som borde lösas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nu är inte rasism någon religion och kommer aldrig att bli. Vi får nöja oss med att skydda judar, kristna, muslimer, hinduer och buddhister som religioner i diskrimineringslagen.

Naturligtvis kan man tycka att åsikter också borde vara en värdig grund för diskriminering, men jag har inte skrivit lagen.

Hur är kristendom, judendom, islam, hindu eller buddhism inte "åsikter"?

Religion är inte det samma som rasism, men det betyder inte att både rasism och religion är åsikter.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Trams, religion osar hat. Har du läst gamla testamentet? Den är full av beskrivningar som säger att man måste döda alla som gör X eller Y, som man måste följa för att inte bli "oren" eller bli dödad av gud.
Exempelvis gör alla judar (religionen, inte "folkgruppen") fel om de inte stenar spåkvinnor. Påstår man något annat så ljuger man bara för sig själv och mot guden som man tror på.

Religionen bygger på mycket gamla texter, och bara obildade människor är bokstavstroende. Tror inte det är särskilt vanligt i Sverige. Möjligen då människor från länder med mycket låg utbildningsgrad, tex Somalia, men det är ett annat problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Jag tycker att det är väldigt konstigt och moraliskt oförsvarbart hur du inte föraktar exempelvis kristna om du föraktar rasister. Kristnendomen är trots allt ett betydligt större samhällsproblem än rasismen, även om båda såklart är problem som borde lösas.

Religion är en samling med olika ställningstaganden, en del dåliga, och en del bra. Vissa tolkar sin religion på ett väldigt bra sätt, och tar i akt att vissa saker är föråldrade.
Andra gör det mycket dåligt, och en del människor/grupper försöker även påtvinga andra sin religion. Dessa människor har jag mycket lite till övers för.

Rasismen däremot, bygger enbart på att en/flera raser är överlägsna, vilket är obildat och hemskt hur du än vrider och vänder på det.

Religionen är försvarbar, eftersom den innehåller vissa fina aspekter. I rasismen har jag svårt att se det fina.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Religion är inte det samma som rasism, men det betyder inte att både rasism och religion är åsikter.

Religion är en samling åsikter bra och dåliga, rasism är en enda dålig åsikt.

Men det jag menar är att det inte finns något skrivet i lagen om skydd mot åsiktsdiskriminering. Hur man än vill tolka religion.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Har försökt bilda mig en sammanfattning på vad som sagts och utelämnats. Måste tillägga vissa saker om SD.

Till att börja med:

rasism [-is´m] s. -en
åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde o. bör ha olika ställning i samhället m.m.
(Svenska Akademiens Ordlista, 2000)

http://www.stopparasismen.com/

Detta är inte en fri tolkning utan ordets direkta betydelse.

Fakta om SD - http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_text.php?action=full...

Säg mig vart rasismen kommer fram?

Viktiga frågor för SD är försvar, äldreomsorg, invandring, miljö, kriminalpolitik, skola och EU. Frågor som jag själv håller varmt - SD är så mycket mer än endast invandringspolitik. Personligen anser jag att de etablerade partiernas politik är så snarlik att den knappt skiljer sig. SD är för att stärka svenska kyrkans roll i samhället - jag är i praktik emot religion men som kyrkans roll ser ut idag så ser jag inte problemet?

SD har en svärtad bakgrund som ej längre är relevant - dra upp den är tecken på bristande argument.

Värt att veta för er som inte är insatta så klassas SD anhängare som överlöpare av SMR, Folkfronten och liknande grupper.

Nordisk.nu har en egen sektion om rasbiologi och befolkas i majoriteten av radikaler från ovan nämnda organisationer eller liktänkande (räknar inte in SD där). De har även mycket så kallad "frihetsrock", vilket är i de flesta fallen glorifierande av antingen nazism eller rasism.
______________________________________________________

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige

"Enligt en internationell studie år 2003, ville 53 % av svenskarna minska invandringen kraftigt eller något, medan bara 10 % ville öka de"

"Sveriges regler för invandring skiljer sig från andra länders. Sverige ställer de svagaste kraven inför invandring av alla industriländer, och mycket svaga krav inför ansökan om medborgarskap. Exempelvis genomförs i Sverige inga språk- och kulturtester inför medborgarskap, något som de flesta andra västländer har.[26] Vintern år 2008 infördes fri arbetskraftsinvandring från hela världen till Sverige, trots att över 70 % av väljarna var emot att öka arbetskraftsinvandringen.[27] Alla världens studenter har även rätt att studera gratis på högskola i Sverige, utan att betala vare sig avgifter eller skatt för utbildningen. Ett sådant system existerar bara i Sverige."
______________________________________________________

Vi har en fortsatt hög invandring trots ökande arbetslöshet - någon som ser problemet?

En kvartsmiljon pensionärer har LÄGRE inkomst i månaden än vad flykting bidraget (som i sin tur är högre än social bidraget är).

Att moskéer byggs kan vi inte neka muslimerna - då vi har över 400,000 muslimer i Sverige så vore allt annat odemokratiskt - men det skall inte finansieras av skattepengar och den situationen borde inte uppstått till att börja med.

Hälften av invandrarna är anhöriginvandring. Som jag förstår det är det mellan 5-10% av invandrarna som är flyktingar. Har en bekant vars föräldrar är från Iran - enligt henne så vad hon kunnat se har de som utvandrat till Sverige i många fall rätt bra ställt hemma i Iran. Även hon anser att Sveriges invandringspolitik är dålig.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_61728.svd

Handlar om kostnaden av invandring - osäker på hur bra den stämmer men har ett par intressanta reflektioner på invandringens kostnad i förhållande till andra siffror. Intressant är även att dessa siffror inte presenteras av regeringen TROTS att man kan finna siffror om nästan allting annat.

I min gamla skola har nationalsången plockats bort ur skolavslutnings agendan då den anses diskriminerande. För bara något år sedan förbjöds elever från en svensk grundskola att bära svenska fotbollslandslagets tröjor då de även ansågs diskriminerande. Liknande situationer går att finna över hela landet och är ett tragiskt bevis på den nuvarande svenska mentaliteten.

Första gången jag var i tensta blev en lärare misshandlad och jag spottad i ansiktet. Lärarnas ursäkt till detta var att "de kommer från krig och misär - "de" vet inte hur man uppträder här". Hur många personer med utländsk bakgrund i Sverige kommer verkligen från sådana förhållanden? Inte många.

Istället för att påpeka likheter mellan våra kulturer så hänger man ut alla som påpekar skillnaderna.

Reserverar mig och ber om ursäkt för stavfel - ordkanonen drog igång nu.

EDIT

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd

Otec88: Gudomligt inlägg! :up::up::up:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Religionen bygger på mycket gamla texter, och bara obildade människor är bokstavstroende. Tror inte det är särskilt vanligt i Sverige. Möjligen då människor från länder med mycket låg utbildningsgrad, tex Somalia, men det är ett annat problem.

Religion är en samling med olika ställningstaganden, en del dåliga, och en del bra. Vissa tolkar sin religion på ett väldigt bra sätt, och tar i akt att vissa saker är föråldrade.
Andra gör det mycket dåligt, och en del människor/grupper försöker även påtvinga andra sin religion. Dessa människor har jag mycket lite till övers för.

Rasismen däremot, bygger enbart på att en/flera raser är överlägsna, vilket är obildat och hemskt hur du än vrider och vänder på det.

Religionen är försvarbar, eftersom den innehåller vissa fina aspekter. I rasismen har jag svårt att se det fina.

Religion är en samling åsikter bra och dåliga, rasism är en enda dålig åsikt.

Men det jag menar är att det inte finns något skrivet i lagen om skydd mot åsiktsdiskriminering. Hur man än vill tolka religion.

Så om du tar saker ur sin kontext ur religionen och ser det som att där får man minsann tolka de fina delarna och där får man en mängd goda saker minsann om man inte är bokstasvtroende. osv osv Det dåliga kan man ignorera det bra kan man framhålla.

Varför skulle det inte kunna göras med rasism på exakt samma sätt?

Med samma logik skulle en rasist kunna säga t.ex. att:

"ja vaddå, det där med herrerasen och sånt skit, inte är det någon riktigt rasist som tänker så. Vi rasister vill bara att man ser på olika slags raser och ser till att de kan utvecklas bäst enligt just deras ras. Är du en eskimo så mår du bäst i norrländsk klimat. Här kan man ju se till att alla av den svenska norrlandsrasen (här fabulerar jag fritt ur ett rasistiskt perspektiv alltså, hela inlägget men specifikt här) undviker givetvis att bråka med eskimorasen, de är inte kompatibla och eskimoraserna bör få bo ifred på deras rasterritorium. Vi ska bygga ett stort eskimorascenter där uppe också för att de ska känna sig riktigt välkomna."

osv osv osv. Nu är det just det att jag tycker inte rasism är ett bra sätt att dela in människor på, det känns inte bra helt enkelt av en mängd olika anledningar. Samma sak med religion, det är också en påhittad konstruktion som har en mängd negativa aspekter. Givetvis kan man hitta en mängd positiva saker med det och hävda att det är det som gäller. Men det kan man göra med allt.

Båda är givetvis åsikter och synsätt på saker. Det ena bör ju inte ha någon slags övertag över den andra. Båda är lika förlegade som tankemönster. Om du föraktar rasismen bör du ju även kunna förakta religionen av samma orsaker. Den ena är verkligen inte bättre än den andra bara för att religionen råkat bita sig fast lite hårdare.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Glöm inte bort att enligt en viss tolkning av bibeln (kanske inom toran och koranen också, jag vet inte) så är rasblandning förbjuden.

http://www.bibeln.se/framemaker.jsp?visakap=4+Mos+25&addit=tr...

Blev rasism okej nu?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Har försökt bilda mig en sammanfattning på vad som sagts och utelämnats. Måste tillägga vissa saker om SD.

Till att börja med:

Fakta om SD - http://www.sverigedemokraterna.net/asikt_text.php?action=full...

Säg mig vart rasismen kommer fram?

Jag har tidigare i tråden beskrivit vad jag personligen tycker osar främlingsfientlighet i sd's partiprogram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

SD är för att stärka svenska kyrkans roll i samhället - jag är i praktik emot religion men som kyrkans roll ser ut idag så ser jag inte problemet?

Du ser ingen problematik i att blanda religion och politik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Alla världens studenter har även rätt att studera gratis på högskola i Sverige, utan att betala vare sig avgifter eller skatt för utbildningen. Ett sådant system existerar bara i Sverige.

Detta tycker även jag är sjukt, speciellt iom att dessa studenter oftast återvänder till sina hemländer omgående efter examen, utan att arbeta i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Att moskéer byggs kan jag inte neka - då vi har över 400,000 muslimer i Sverige så vore allt annat odemokratiskt - men det skall inte finansieras av skattepengar och den situationen borde inte uppstått till att börja med.

Skattepengar har säkerligen finansierat liknande kyrkliga projekt. Då ser jag inte felet i att man även gör det med moskéer.

Däremot tycker jag personligen att pengarna aldrig någonsin har haft där att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

I min gamla skola har nationalsången plockats bort ur skolavslutnings agendan då den anses diskriminerande. För bara något år sedan förbjöds elever från en svensk grundskola att bära svenska fotbollslandslagets tröjor då de även ansågs diskriminerande. Liknande situationer går att finna över hela landet och är ett tragiskt bevis på den nuvarande svenska mentaliteten.

Det låter mest förvridet och tragiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced

text

Religionen är långt mer komplex än rasismen, då rasismen bygger på en enda tes. Lite svårt att välja ut bra och dåliga delar ur den.

Hur man nu utövar sin rasism i praktiken är väl en sak, men kallar man sig rasist tycker man onekligen att en ras är bättre än en annan. Det föraktar jag.

Bara för att man är religiös betyder inte det att man försvarar alla texter i sin religiösa bok.

Crippa: Finns många sjuka saker i bibeln! Men som jag sagt tidigare, även fina saker.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person .

Rasismen bygger på saker som tidigare ansågs vara kunskap, rentav vetenskap (dvs. innan man fann tydliga bevis på att det inte finns tillräckligt med underlag för att dela upp människor i raser). Att vara rasist idag innebär att man tror på pseudovetenskap. En religiös tror oftast inte ens på pseudovetenskap, istället lever en religiös i en egen värld, där saker såsom kärlek och ondska ersätter riktiga naturkrafter såsom radioaktivitet.

Jag tycker det är bäst att du kontaktar alla molekylärbiologer som du känner och berättar för dem att vilka rasister de är som fortfarande tror att det finns "raser/underarter" inom arten Homo sapiens.

Sen vill jag varna alla för rasist medicien bidil.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag har tidigare i tråden beskrivit vad jag personligen tycker osar främlingsfientlighet i sd's partiprogram.

Du ser ingen problematik i att blanda religion och politik?

Detta tycker även jag är sjukt, speciellt iom att dessa studenter oftast återvänder till sina hemländer omgående efter examen, utan att arbeta i Sverige.

Skattepengar har säkerligen finansierat liknande kyrkliga projekt. Då ser jag inte felet i att man även gör det med moskéer.

Däremot tycker jag personligen att pengarna aldrig någonsin har haft där att göra.

Det låter mest förvridet och tragiskt.

Religionen är långt mer komplex än rasismen, då rasismen bygger på en enda tes. Lite svårt att välja ut bra och dåliga delar ur den.

Hur man nu utövar sin rasism i praktiken är väl en sak, men kallar man sig rasist tycker man onekligen att en ras är bättre än en annan. Det föraktar jag.

Bara för att man är religiös betyder inte det att man försvarar alla texter i sin religiösa bok.

Crippa: Finns många sjuka saker i bibeln! Men som jag sagt tidigare, även fina saker.

Så rasism är alltså per automatik att man tycker en ras är bättre än en annan? Det behöver väl inte vara alla rasisters definition. Rasism är väl ändå tanken att människan är indelad i raser med olika egenskaper osv? Du tänker på den förenklade definitionen.

Jag kan inte tänka mig att alla rasister skriver under samma tes, de har säkerligen egna åsikter och tolkningar av sin åsikt eller "tro" om indelningen av raser. Så bara för att man är rasist betyder det inte att man skriver under Hitlers teser om rasismen t.ex.

Rasism kan nog vara bra mycket komplicerad än en enda tes.

Det är ändå i slutändan en "tro" och en definition av ett synsätt på världen. Å ena sidan att gud/ett väsen osv osv skapade världen och är allsmäktig å andra sidan att människan är indelad i raser med olika egenskaper. Båda har sina texter och teser som de för fram för att förklara sin tro och sina åsikter.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så rasism är alltså per automatik att man tycker en ras är bättre än en annan? Det behöver väl inte vara alla rasisters definition. Rasism är väl ändå tanken att människan är indelad i raser med olika egenskaper osv? Du tänker på den förenklade definitionen.

Jag kan inte tänka mig att alla rasister skriver under samma tes, de har säkerligen egna åsikter och tolkningar av sin åsikt eller "tro" om indelningen av raser. Så bara för att man är rasist betyder det inte att man skriver under Hitlers teser om rasismen t.ex.

Rasism kan nog vara bra mycket komplicerad än en enda tes.

Det är ändå i slutändan en "tro" och en definition av ett synsätt på världen. Å ena sidan att gud/ett väsen osv osv skapade världen och är allsmäktig å andra sidan att människan är indelad i raser med olika egenskaper. Båda har sina texter och teser som de för fram för att förklara sin tro och sina åsikter.

Då är jag enligt din definition en rasist. Jag förnekar inte att det finns "raser" och olikheter (även om det känns läskigt att kalla det så). Det är iofs ett ganska diffust begrepp, men människor är helt klart medicinskt olika.

Ja, rasism handlar per definition att en ras är bättre en andra.

edit:

Ändrade lite. Blev lite rädd för mina egna ord.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Du ser ingen problematik i att blanda religion och politik?

Svenska kyrkan har ingen politisk makt och har heller inga politiska åsikter (officiellt då).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Skattepengar har säkerligen finansierat liknande kyrkliga projekt. Då ser jag inte felet i att man även gör det med moskéer.

Däremot tycker jag personligen att pengarna aldrig någonsin har haft där att göra.

Självklart. Men kyrkorna är ett kulturarv från flera hundra år tillbaka. Klart vi ska betala för att bibehålla dem för eftervärlden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det låter mest förvridet och tragiskt.

Ja, visst är det? Tyvärr ingen ovanlighet i Sverige idag. Har själv blivit drabbad av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Crippa: Finns många sjuka saker i bibeln! Men som jag sagt tidigare, även fina saker.

Jo, men jag tänkte mer hur du såg skillnad på religion och åsikt. Som jag tolkar det så är det okej enligt dig att vara rasist om man det ingår i religionen (rätta mig om jag har fel).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Jag tycker det är bäst att du kontaktar alla molekylärbiologer som du känner och berättar för dem att vilka rasister de är som fortfarande tror att det finns "raser/underarter" inom arten Homo sapiens.

Sen vill jag varna alla för rasist medicien bidil.

Mer och mer börjar medicinska forskning komma på "raser". I OS rapporterades det bl.a om hur asiater hade något genetiskt som gjorde att de kunde dölja något preparat vid dopingkontroll, något som andra "raser" saknade.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Svenska kyrkan har ingen politisk makt och har heller inga politiska åsikter (officiellt då).

Självklart. Men kyrkorna är ett kulturarv från flera hundra år tillbaka. Klart vi ska betala för att bibehålla dem för eftervärlden.

Jo, men jag tänkte mer hur du såg skillnad på religion och åsikt. Som jag tolkar det så är det okej enligt dig att vara rasist om man det ingår i religionen (rätta mig om jag har fel).

Jag pratar inte om underhåll av kyrkorna, jag menar kyrkliga projekt, skolor och lokaler mm, som är finansierade av staten.
Att blanda in kristna värderingar skapar en viss politik, oundvikligt.
----------

Då har du tolkat helt fel faktiskt! Jag ser ner på människor som tolkar sin religion på ett sådant vis.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Då är jag enligt din definition en rasist. Jag förnekar inte att det finns "raser" och olikheter (även om det känns läskigt att kalla det så). Det är iofs ett ganska diffust begrepp, men människor är helt klart medicinskt olika.

Ja, rasism handlar per definition att en ras är bättre en andra.

edit:

Ändrade lite. Blev lite rädd för mina egna ord.

När du säger att en ras är bättre än en annan så pratar du om rasistiskt förtryck. När du pratar om rasism så pratar du om att du kan avläsa olika raser som kan spåras bakåt i tiden som rena från andra raser. Dvs inte enbart en definition att det finns raser och olikheter. Dessutom behöver du om du vill kalla dig rasist givetvis se det som en nödvändighet att dela in i dessa raser. Inte bara att du anser att det finns olikheter rasmässigt. Det behöver inte per definition betyda att du menar att en ras är bättre än någon annan. Det är nog en relativt vanlig tes som kommer av att man delar in folk i raser och därmed tror sig kunna avläsa t.ex. kultur osv för en viss ras.

Precis som med religion. När man sätter sig in i en religion och verkligen *tror* på den så är det oundvikligt att du kommer in på banor om att din religion är *bättre* för du har den sanna tron. Du behöver givetvis inte starta ett korståg pga det och börja förtrycka andra religioner, men i grunden gör din tro på din gud att du anser att någon annans tro på sin gud är felaktig. Du behöver som sagt inte vilja döda någon, men i grunden så tar man en ställning. Även om du accepterar och bejakar andra i deras tro så säger du med din tro i akt och mening att den andra personen har fel, att hans tro inte är riktig.

Rasistens tro på olika slags raser som något som definierar och utmärker samhällen och kulturer gör att rasisten tror sig kunna klassificera något som bra kultur, oftast rasistens egna rastillhörighet. Det kan i sin yttersta form givetvis leda till folkmord men i andra former så kan det istället leda till att man tror sig vara bättre än en annan ras t.ex. Eller att någon annan ras är det finaste för att de har bra kultur osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
När du säger att en ras är bättre än en annan så pratar du om rasistiskt förtryck. När du pratar om rasism så pratar du om att du kan avläsa olika raser som kan spåras bakåt i tiden som rena från andra raser. Dvs inte enbart en definition att det finns raser och olikheter. Dessutom behöver du om du vill kalla dig rasist givetvis se det som en nödvändighet att dela in i dessa raser. Inte bara att du anser att det finns olikheter rasmässigt. Det behöver inte per definition betyda att du menar att en ras är bättre än någon annan. Det är nog en relativt vanlig tes som kommer av att man delar in folk i raser och därmed tror sig kunna avläsa t.ex. kultur osv för en viss ras.

Precis som med religion. När man sätter sig in i en religion och verkligen *tror* på den så är det oundvikligt att du kommer in på banor om att din religion är *bättre* för du har den sanna tron. Du behöver givetvis inte starta ett korståg pga det och börja förtrycka andra religioner, men i grunden gör din tro på din gud att du anser att någon annans tro på sin gud är felaktig. Du behöver som sagt inte vilja döda någon, men i grunden så tar man en ställning. Även om du accepterar och bejakar andra i deras tro så säger du med din tro i akt och mening att den andra personen har fel, att hans tro inte är riktig.

Rasistens tro på olika slags raser som något som definierar och utmärker samhällen och kulturer gör att rasisten tror sig kunna klassificera något som bra kultur, oftast rasistens egna rastillhörighet. Det kan i sin yttersta form givetvis leda till folkmord men i andra former så kan det istället leda till att man tror sig vara bättre än en annan ras t.ex. Eller att någon annan ras är det finaste för att de har bra kultur osv.

Saxat ur wikipedia ang rasism:

"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Visserligen ska man vara försiktig med att referera till wikipedia och även ha en viss skepsis, men jag väljer att lita på wikipedia framför din definition.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Saxat ur wikipedia ang rasism:

"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Visserligen ska man vara försiktig med att referera till wikipedia och även ha en viss skepsis, men jag väljer att lita på wikipedia framför din definition.

Jamen vi tar det där med att vissa raser är underställda varandra. Det förändrar ingenting.

En kristen präst träffar på en asatroende präst. Vad tror du de tycker om den andras religion? Jo den kristna prästen tycker nog ändå att det här med att offra djur och tro på tor och oden är lite löjligt. Han kan säkert acceptera asatron som religion. Men nog anser han sig asatron vara underställd kristendomen. Han tror ju bara på tomtar och troll den här asatroende killen, jesus är killen hela dan. Och vice versa förstås.

En romare träffar på en german. (ja ingen av dem är väl per definition raser nu längre. Romare har väl aldrig varit en ras men jag har ingen aning om vad romare borde tillhöra för ras.) Hur som haver. Romaren tycker han är civilisationens skapare osv osv.

Germanen tycker han är naturens betvingare, att han genom sin kontroll av naturen och sina anor som fri människa är häftigast. Båda är nog sugna på att definiera just sin "ras" som den finaste. Det betyder givetvis inte att de behöver hugga ner varandra och skapa koncentrationsläger osv. ( i vart fall handlade det inte om något raskrig de förde utan mer om regioner osv.)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"