Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jamen vi tar det där med att vissa raser är underställda varandra. Det förändrar ingenting.

En kristen präst träffar på en asatroende präst. Vad tror du de tycker om den andras religion? Jo den kristna prästen tycker nog ändå att det här med att offra djur och tro på tor och oden är lite löjligt. Han kan säkert acceptera asatron som religion. Men nog anser han sig asatron vara underställd kristendomen. Han tror ju bara på tomtar och troll den här asatroende killen, jesus är killen hela dan. Och vice versa förstås.

En romare träffar på en german. (ja ingen av dem är väl per definition raser nu längre. Romare har väl aldrig varit en ras men jag har ingen aning om vad romare borde tillhöra för ras.) Hur som haver. Romaren tycker han är civilisationens skapare osv osv.

Germanen tycker han är naturens betvingare, att han genom sin kontroll av naturen och sina anor som fri människa är häftigast. Båda är nog sugna på att definiera just sin "ras" som den finaste. Det betyder givetvis inte att de behöver hugga ner varandra och skapa koncentrationsläger osv. ( i vart fall handlade det inte om något raskrig de förde utan mer om regioner osv.)

Måhända att många religiösa kan se sin religion som överlägsen en annan, annars vore de väl inte särskilt troende, eller hur?
Det betyder inte att man som människa är överlägsen en annan. Det tycker ju däremot rasisterna.

Dessutom talar du om rasisten för mycket mycket länge sedan. Att vara rasist i dagens lärda samhälle är oerhört tragiskt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag pratar inte om underhåll av kyrkorna, jag menar kyrkliga projekt, skolor och lokaler mm, som är finansierade av staten.

Projekten (om vi pratar om t.ex lutherhjälpen) stöds mest via kollekten som kyrkan får in. Svenska kyrkan har inga skolor vad jag vet. Lokalerna som kyrkan har får alla låna. De används t.ex av musikföreningar, syföreningar och scouterna.

Svenska kyrkan är mycket mer än religion med sagobok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Att blanda in kristna värderingar skapar en viss politik, oundvikligt.

Kristna värderingar har egentligen inte så mycket religiös tro att göra. Visst, värderingarna är hämtade ifrån kristendomen, men det är ju inte så att per automatik blir kristen för att man anser att kristna värderingar är bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Projekten (om vi pratar om t.ex lutherhjälpen) stöds mest via kollekten som kyrkan får in. Svenska kyrkan har inga skolor vad jag vet. Lokalerna som kyrkan har får alla låna. De används t.ex av musikföreningar, syföreningar och scouterna.

Svenska kyrkan är mycket mer än religion med sagobok.

Och antagligen även den tidigare medfödda kyrkskatten?

Nej inte svenska kyrkan, men det finns kristna friskolor. Jag tycker inte undervisningen ska präglas av religion över huvud taget, och religion ska verkligen inte indoktrineras via en skola.

Även lokaler statligt byggda/statligt finansierat hyrda som nyttjas av muslimer kan användas till andra saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Kristna värderingar har egentligen inte så mycket religiös tro att göra. Visst, värderingarna är hämtade ifrån kristendomen, men det är ju inte så att per automatik blir kristen för att man anser att kristna värderingar är bra.

Ja, det har du visserligen rätt i. Det är väl bara det att jag tycker att många kristna värderingar är dåliga värderingar, och det är ju min personliga åsikt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Och antagligen även den tidigare medfödda kyrkskatten?

Nej inte svenska kyrkan, men det finns kristna friskolor. Jag tycker inte undervisningen ska präglas av religion över huvud taget, och religion ska verkligen inte indoktrineras via en skola.

Även lokaler statligt byggda/statligt finansierat hyrda som nyttjas av muslimer kan användas till andra saker.

Kyrkskatten går för det mesta till att hålla kyrkorna och dess kyrkogårdar i bra skick (allt är svindyrt när det gäller att fixa kyrkan. Special till precis allt). Tänk på hur många som egentligen kommer till kyrkogårdarna och sörjer sina nära och kära, då är det viktigt att vi håller kyrkan och kyrkogården på en hög standard.

Religiösa friskolor finns, och dessa är jag emot. Varför jag bara tog upp svenska kyrkan och skolor var för att Otec88 skrev just om svenska kyrkan.

Då är det bättre att muslimer får hyra/låna en lokal som andra föreningar än att de får en egen moské. Frågan är om muslimerna kommer gå med på något sånt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Du ser ingen problematik i att blanda religion och politik?

Jag är inte troende själv men som nämnt så kan jag se en utveckling av den roll svenska kyrkan har och delvis haft. Mina barn skall uppfostras efter kristna grundvärderingar (vilka faktiskt sammanfaller bra med både judendomens och islams). Religion är politik - måhända att den känns utdaterad i Sverige men den är fortfarande ett sett att utöva politik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Skattepengar har säkerligen finansierat liknande kyrkliga projekt. Då ser jag inte felet i att man även gör det med moskéer.

Däremot tycker jag personligen att pengarna aldrig någonsin har haft där att göra.

Kyrkorna består till majoriteten av gamla byggnadsarv kulturmärkta av staten, kyrkorna är vackra och tillhör som Crippa90 redan nämnt det svenska kulturarvet. En stor del av dess pengar kommer från svenska kyrkoskatten som jag personlig ser på som välgörenhet - denna är ingen svensk bunden att betala. De moskéer som skall få byggas om några skall vara simpla och inte finansieras av staten. Som religion så är Islam kvinnoförtryckande (framför allt för Shia muslimer - dessa är en minoritet på endast 15% som tur är(sharia lagar)). Kvinnor förtrycks på flera sätt: nedprioriterande i arvsrätt, måste börja slöja, manligsläkt blandar sig i vilken partner de väljer är bara några exempel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Det låter mest förvridet och tragiskt.

Tragiskt ja - förvridet, nej. Denna okunskap och mentalitet genomsyrar många svenskar. Kan dock erkänna att hela den delen av inlägget stank "hej jag är 17årig patriotisk epa-raggare", skyller på att jag inte fann tiden formulera mig bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Religionen är långt mer komplex än rasismen, då rasismen bygger på en enda tes. Lite svårt att välja ut bra och dåliga delar ur den.

Hur man nu utövar sin rasism i praktiken är väl en sak, men kallar man sig rasist tycker man onekligen att en ras är bättre än en annan. Det föraktar jag.

Bara för att man är religiös betyder inte det att man försvarar alla texter i sin religiösa bok.

Crippa: Finns många sjuka saker i bibeln! Men som jag sagt tidigare, även fina saker.

Att dela in människan i olika raser anser jag vara rasism - oavsett om man sen ser ned på de eller inte. De fysiska skillnaderna mellan de olika så kallade raserna är väldigt små. Har inte kunnat finna ordentliga belägg för rasismen om jag skall vara ärlig - inte letat speciellt aktivt men läst en del artiklar om klassificering.

Nu kommer jag gå alldeles för djupt ner i det här träsket:

Sen kommer vi till en ny fråga om det skall klassas som rasism - ber om ursäkt i förväg till de som kommer ta illa vid - DETTA ÄR EN REFLEKTION, INTE ETT UTTRYCK AV MINA ÅSIKTER - om man t.ex. inte vill att sin dotter gifter sig och skaffar barn med en mörkhyad person (afrikansk härstamning) för att man helst vill se sina barn ljusa som sig självt för att man finner just folk med germansk härstamning mer attraktiva, gör det en till en rasism? Om ni verkligen tänker efter så tror jag nog de flesta faktiskt skulle föredra den ljusa partner till ens barn, på samma sätt som en latinamerikan, arab, afrikan eller korean skulle vilja att dess barnbarn är likt sig självt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Religiösa friskolor finns, och dessa är jag emot. Varför jag bara tog upp svenska kyrkan och skolor var för att Otec88 skrev just om svenska kyrkan.

Även jag är emot dessa. Vi såg ett praktexempel av så kallade integrering av en muslimsk friskola i området jag växte upp (söder om Stockholm). Till att börja med gick det ett program om mitt område för ca. 10 år sedan (grovt uppskattat) då det var starkt präglat av främlingsfientlighet och rasism (då har ni en någorlunda uppfattning om situationen). Detta framgick framförallt i våra högstadieskolor.

Ett beslut tas och en muslimsk friskola med elever från framför allt Rinkeby och närliggande områden skall köras dit i bussar för undervisning, dessa gick allt mellan 1:an och 9:an. Dessa elever var stökiga - och detta säger jag objektivt. Konflikter utbröt stup i kvarten då min skola plötsligt fick dela byggnad med dem - detta spädde förstås på hatet mot folk med utländsk härstamning. Och allt vad kunde kallas integration var bortblåst. Ett totalt misslyckande från politikernas sida.

Märk väl att jag lägger in mina personliga upplevelser ibland och dessa är inte på något sätt ett argument för andra att bilda sig en uppfattning om vad de nu må vara dessa anspelar på.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag är inte troende själv men som nämnt så kan jag se en utveckling av den roll svenska kyrkan har och delvis haft. Mina barn skall uppfostras efter kristna grundvärderingar (vilka faktiskt sammanfaller bra med både judendomens och islams). Religion är politik - måhända att den känns utdaterad i Sverige men den är fortfarande ett sett att utöva politik.

Får jag fråga vad dessa värderingar innefattar?

Gissar att du talar om kyskhet och nykterism.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Kyrkorna består till majoriteten av gamla byggnadsarv kulturmärkta av staten, kyrkorna är vackra och tillhör som Crippa90 redan nämnt det svenska kulturarvet. En stor del av dess pengar kommer från svenska kyrkoskatten som jag personlig ser på som välgörenhet - denna är ingen svensk bunden att betala. De moskéer som skall få byggas om några skall vara simpla och inte finansieras av staten. Som religion så är Islam kvinnoförtryckande (framför allt för Shia muslimer - dessa är en minoritet på endast 15% som tur är(sharia lagar)). Kvinnor förtrycks på flera sätt: nedprioriterande i arvsrätt, måste börja slöja, manligsläkt blandar sig i vilken partner de väljer är bara några exempel.

Jag kan förstå om du anser att de ska va simpla om de nu finansieras av staten, men om de nu är finansierade helt av dem själva, varför ska de då vara simpla? Självklart ska de gå under stadsplaneringen och inte sticka ut, men simpla? Förklara gärna varför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Tragiskt ja - förvridet, nej. Denna okunskap och mentalitet genomsyrar många svenskar. Kan dock erkänna att hela den delen av inlägget stank "hej jag är 17årig patriotisk epa-raggare", skyller på att jag inte fann tiden formulera mig bättre.

Jag menade i ärlighetens namn inte att det du skrev var förvridet, utan att lärarnas försök av någon slags antirasism var förvriden. Ett både misslyckat och tragiskt försök.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Sen kommer vi till en ny fråga om det skall klassas som rasism - ber om ursäkt i förväg till de som kommer ta illa vid - DETTA ÄR EN REFLEKTION, INTE ETT UTTRYCK AV MINA ÅSIKTER - om man t.ex. inte vill att sin dotter gifter sig och skaffar barn med en mörkhyad person (afrikansk härstamning) för att man helst vill se sina barn ljusa som sig självt för att man finner just folk med germansk härstamning mer attraktiva, gör det en till en rasism? Om ni verkligen tänker efter så tror jag nog de flesta faktiskt skulle föredra den ljusa partner till ens barn, på samma sätt som en latinamerikan, arab, afrikan eller korean skulle vilja att dess barnbarn är likt sig självt.

Nej det kan jag inte hålla med om. Jag är tillsammans med en invandrare (oooh där kom det ut, nu kan ni härleda mina främlingsvänliga åsikter) och planerar en framtid med henne. Jag tror att mina barn kommer att vara attraktiva trots(egentligen till fördel enligt min åsikt) hennes utländska utseende, även om det absolut inte ligger till grund för om jag skaffar barn med henne eller inte.

Nu är inte min mö en afrikan, men jag finner både mulatter och afrikaner attraktiva. Kanske just för att det är främmande.

edit:

Dessutom är man mycket mycket ytlig om man går efter estetiska preferenser när man väljer mor/far till ens barn, hoppas verkligen inte att du förespråkar detta.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Får jag fråga vad dessa värderingar innefattar?

Gissar att du talar om kyskhet och nykterism.

Värt att nämna är att jag är protestant.

Budord 3-10 är intressanta men är väll en norm man redan skall följa i samhället. Kyskhet och nykterism ja, till en viss mån förstås men skall uppmuntras i vidare utsträckning än vad det görs idag (med extra tyngd på just kyskhet). Jag tror på kärnfamiljen med mamma, pappa och barn. Sluta främja homosexualitet - bort med pride festivalen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Jag kan förstå om du anser att de ska va simpla om de nu finansieras av staten, men om de nu är finansierade helt av dem själva, varför ska de då vara simpla? Självklart ska de gå under stadsplaneringen och inte sticka ut, men simpla? Förklara gärna varför.

Vet inte varför jag brukade det ordet men innebörden för mig var att de skall få hyra lokal i redan existerande byggnader, folk skall ha rätt att utöva sin religion men är inte intresserad av att se stora pråliga moskéer börja växa fram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Jag menade i ärlighetens namn inte att det du skrev var förvridet, utan att lärarnas försök av någon slags antirasism var förvriden. Ett både misslyckat och tragiskt försök.

Okej

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Nej det kan jag inte hålla med om. Jag är tillsammans med en invandrare (oooh där kom det ut, nu kan ni härleda mina främlingsvänliga åsikter) och planerar en framtid med henne. Jag tror att mina barn kommer att vara attraktiva trots(egentligen till fördel enligt min åsikt) hennes utländska utseende, även om det absolut inte ligger till grund för om jag skaffar barn med henne eller inte.

Nu är inte min mö en afrikan, men jag finner både mulatter och afrikaner attraktiva. Kanske just för att det är främmande.

Ändrar inte min syn på dig alls, jag är inte för "rasrenhet" eller liknande alls - utan en begränsning av invandringen och en reform av dagens invandringspolitik. Min senaste flickvän som jag var tillsammans med i ca. 1 års tid har Persiska föräldrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

edit:

Dessutom är man mycket mycket ytlig om man går efter estetiska preferenser när man väljer mor/far till ens barn, hoppas verkligen inte att du förespråkar detta.

Jag vill förstås ha en så vacker mor till mina barn som möjligt (vem vill inte det ) Men förespråkar inte det ovan - men vet många som tänker så utan att anse sig vara rasister. Brukar skämta om det som "Jag är inte rasist MEN jag skulle inte vilja att min dotter rasblandar sig". Ens hudfärg bestämmer inte ens nationella tillhörighet, utan den kultur du har valt att tillhöra och det land du valt att leva ditt liv i.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Värt att nämna är att jag är protestant.

Budord 3-10 är intressanta men är väll en norm man redan skall följa i samhället. Kyskhet och nykterism ja, till en viss mån förstås men skall uppmuntras i vidare utsträckning än vad det görs idag (med extra tyngd på just kyskhet). Jag tror på kärnfamiljen med mamma, pappa och barn. Sluta främja homosexualitet - bort med pride festivalen.

3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Är den verkligen så intressant :P? Isåfall ska det ju vara kyrka på söndagar och absolut ingen läxläsning, det är ju sabbat.

Tycker inte man ska uppmuntra kyskhet, däremot kanske uppmuntra en lite senare sexdebut, åtminstone till 15 års ålder.

Det är en sak med att främja kärnfamiljen och inte tycka att homo-par ska få adoptera, men nu får du fan skärpa dig. Tror du verkligen att pride handlar om att främja homosexuella och vinna över fler människor? Trodde jag faktiskt inte skulle komma från dig.

Pride handlar om att homosexuella ska våga träda fram och känna sig mindre förtryckta, mycket bra för samhället. Du föds homo, men du kanske är en sån som tror att du blir bög av att umgås med bögar? Tänk djupare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Vet inte varför jag brukade det ordet men innebörden för mig var att de skall få hyra lokal i redan existerande byggnader, folk skall ha rätt att utöva sin religion men är inte intresserad av att se stora pråliga moskéer börja växa fram.

Men stora pråliga byggnader av annan karaktär är okej?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Jag vill förstås ha en så vacker mor till mina barn som möjligt (vem vill inte det ) Men förespråkar inte det ovan - men vet många som tänker så utan att anse sig vara rasister. Brukar skämta om det som "Jag är inte rasist MEN jag skulle inte vilja att min dotter rasblandar sig". Ens hudfärg bestämmer inte ens nationella tillhörighet, utan den kultur du har valt att tillhöra och det land du valt att leva ditt liv i.

Jag tänker faktiskt inte på mina barn när jag letar efter en vacker kvinna, det är en rent egoistisk gärning.

Nej nu är du förvirrad. Ens hudfärg bestämmer ingenting, däremot visar det vilka dina föräldrar är.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Får jag fråga vad dessa värderingar innefattar?

Gissar att du talar om kyskhet och nykterism

Hahaha. Där fick jag mig ett gott skratt.

Präster är riktigt duktiga på att dricka. "Oj, det blev lite nattvardsvin över (halva flaskan). Äh, ingen idé att spara".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Pride handlar om att homosexuella ska våga träda fram och känna sig mindre förtryckta, mycket bra för samhället. Du föds homo, men du kanske är en sån som tror att du blir bög av att umgås med bögar? Tänk djupare.

Är det verkligen så då? Jag säger inte att du har fel, men finns det någon forskning som visar detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Men stora pråliga byggnader av annan karaktär är okej?

Det beror på vad du menar. Skyskrapor?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hahaha. Där fick jag mig ett gott skratt.

Präster är riktigt duktiga på att dricka. "Oj, det blev lite nattvardsvin över (halva flaskan). Äh, ingen idé att spara".

Ja, måhända. Är väl kanske mer vissa frikyrkor som är nyktra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Är det verkligen så då? Jag säger inte att du har fel, men finns det någon forskning som visar detta?

Det kan jag tyvärr inte svara på. Men annars vore det väl konstigt att människor som absolut inte vill vara homosexuella plötsligt finner att dem är det?
Andra har man ju anat sen barnaben att de ska träda fram som bögar, och sedan även gjort det.

Men jag läste nån stans att forskare lyckats göra flugor homosexuella genom att ändra på någon gen? Tror det var en tråd om det till och med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Det beror på vad du menar. Skyskrapor?

Nja, byggnader som på ett eller annat sätt sticker ut,.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Ja, måhända. Är väl kanske mer vissa frikyrkor som är nyktra.

Möjligtvis. Är inte så haj på frikyrkorna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det kan jag tyvärr inte svara på. Men annars vore det väl konstigt att människor som absolut inte vill vara homosexuella plötsligt finner att dem är det?
Andra har man ju anat sen barnaben att de ska träda fram som bögar, och sedan även gjort det.

Jag har slutat bli förvånad och tycker inget är konstigt längre. Men jag reagerade mest på att du verkligen skrev att så här är det, utan att lägga fram några källor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nja, byggnader som på ett eller annat sätt sticker ut,.

En stor staty på Adolf Hitler, nej.
Sveriges största skyskrapa, ja.

Båda sticker ut ifrån mängden.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Jag har slutat bli förvånad och tycker inget är konstigt längre. Men jag reagerade mest på att du verkligen skrev att så här är det, utan att lägga fram några källor.

Slutat förvånas av mig menar du?
Jag trodde det va en allmänt accepterad syn, åtminstone i mina kretsar är det självklart. Men visst, jag är välkommen för argument för att homosexualitet skulle vara miljöbetingat.

Isåfall skulle man ju kunna bota en bög?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

En stor staty på Adolf Hitler, nej.
Sveriges största skyskrapa, ja.

Båda sticker ut ifrån mängden.

Det känns bara som att Otec88 inte vill ha pråliga moskéer just för att de är moskéer, och moskéer är inget som ska synas. Han får gärna dementera detta om det är felaktigt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Slutat förvånas av mig menar du?
Jag trodde det va en allmänt accepterad syn, åtminstone i mina kretsar är det självklart. Men visst, jag är välkommen för argument för att homosexualitet skulle vara miljöbetingat.

Isåfall skulle man ju kunna bota en bög?

Slutat förvånas rent allmänt.

Jag bryr mig inte om vad som är en accepterad syn, utan bara om fakta. Just därför är jag neutral i rasfrågan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Det känns bara som att Otec88 inte vill ha pråliga moskéer just för att de är moskéer, och moskéer är inget som ska synas. Han får gärna dementera detta om det är felaktigt.

Kan också vara för att han anser att nya religiösa byggnader inte ska byggas. De får ha en vanlig lokal som alla andra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Värt att nämna är att jag är protestant.

Budord 3-10 är intressanta men är väll en norm man redan skall följa i samhället. Kyskhet och nykterism ja, till en viss mån förstås men skall uppmuntras i vidare utsträckning än vad det görs idag (med extra tyngd på just kyskhet). Jag tror på kärnfamiljen med mamma, pappa och barn. Sluta främja homosexualitet - bort med pride festivalen.

Vad är egentligen grejen med att ni kristna vill bestämma vad folk ska göra och inte göra i sängkammaren? På vilket sätt skadar det dig att grannen väljer att skinka på en person av samma kön?

Sen kärnfamiljen vet jag inte vad jag ska säga om. Varför vill du tvinga andra att leva exakt som dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Vad är egentligen grejen med att ni kristna vill bestämma vad folk ska göra och inte göra i sängkammaren? På vilket sätt skadar det dig att grannen väljer att skinka på en person av samma kön?

Sen kärnfamiljen vet jag inte vad jag ska säga om. Varför vill du tvinga andra att leva exakt som dig?

En annan religion som kommer från samma område tycker inte heller om bögar de brukar hänga dem inför publik så sluta nu att bara hacka på kristendomen.

Kärnfamiljen är den mest framgångsrika modelen om den inte hade varit det så hade den övergets för väldigt länge sen...

Sen allt bråk om rasism ni borde se "A Conversation About Race"
http://se.youtube.com/watch?v=aeU_5YmS_9E

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Vad är egentligen grejen med att ni kristna vill bestämma vad folk ska göra och inte göra i sängkammaren? På vilket sätt skadar det dig att grannen väljer att skinka på en person av samma kön?

Sen kärnfamiljen vet jag inte vad jag ska säga om. Varför vill du tvinga andra att leva exakt som dig?

Ja, varför ens ha några lagar i huvudtaget. Låt vuxna ha sex med tolvåriga barn. Varför ska vi bry oss?

Jag bryr mig inte om en person är bög eller inte men jag stör mig på "bögiga" personer och pride-festivalen.

Kärnfamiljen är det bästa sedan rostat bröd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_khyron
Sen allt bråk om rasism ni borde se "A Conversation About Race"
http://se.youtube.com/watch?v=aeU_5YmS_9E

Sådana här diskussioner är bra. Varför är det okej att säga att negrer är bättre på basket, men inte okej att säga att vita är bättre i klassrummet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag kan bara notera att ingen som säger att "svarta är bätttre än vita på basket" säger att det beror nog på hans ras. Så det är ju inget rasistiskt att säga det då. Skulle man däremot börja prata om att svarta är bättre på basket för att deras ras gillar att kasta bollar genom en liten ögla, ja då blir det ju en hel annan femma.

Att svarta är överrepresenterade inom basketen kan ju ha mängder med olika slags anledningar. Det kanske är en vanlig sport bland svarta fattiga ungdomar som givetvis gör det som en mer naturlig del av deras vardag.

Här kan vi härleda t.ex. till spartanerna, deras uppväxtmiljö gjorde dem till utmärkta krigare och skapade ett system som danade dem till att även fungera effektivt i stora grupper. Betyder det att den "spartanska rasen" skulle vara överlägsen säg stadsstaten athens "ras"? Inte pga rasaspekten i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ja, varför ens ha några lagar i huvudtaget. Låt vuxna ha sex med tolvåriga barn. Varför ska vi bry oss?

Jag bryr mig inte om en person är bög eller inte men jag stör mig på "bögiga" personer och pride-festivalen.

Absolut! Att säga att två vuxna människor utför en ömsesidig sexuell akt är exakt samma sak som att tolvåriga barn skall utsättas för det. Om ingen tar skada så ska vi INTE BRY OSS. Det är vansinne att försöka förbjuda människor att göra saker som inte skadar någon med enda motivering att man inte gillar det.

Om du nu stör dig på homosexuella och deras oändliga PRIDE-festivaler som ploppar överallt, då skulle jag föreslå dig att sluta umgås med denna typ av människor. Nyss var det du som sa att man skulle respektera alla åsikter, men det gäller inte alla uppenbarligen.

Vad är egentligen en "bögig" person?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kärnfamiljen är det bästa sedan rostat bröd.

Vad är det som är så fantastiskt med denna kärnfamilj egentligen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Absolut! Att säga att två vuxna människor utför en ömsesidig sexuell akt är exakt samma sak som att tolvåriga barn skall utsättas för det. Om ingen tar skada så ska vi INTE BRY OSS. Det är vansinne att försöka förbjuda människor att göra saker som inte skadar någon med enda motivering att man inte gillar det.

Det har jag aldrig sagt. Men jag är kristen på pappret (döpt men ej konfirmerad) och jag anser inte att vi ska förbjuda de saker du skrev upp. Du tycker inte du drar alla över en kam nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Om du nu stör dig på homosexuella och deras oändliga PRIDE-festivaler som ploppar överallt, då skulle jag föreslå dig att sluta umgås med denna typ av människor. Nyss var det du som sa att man skulle respektera alla åsikter, men det gäller inte alla uppenbarligen.

Vad har pride med åsikter att göra egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Vad är egentligen en "bögig" person?

Måste jag verkligen förklara det? Jag tror du klarar av att lista ut det själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Vad är det som är så fantastiskt med denna kärnfamilj egentligen?

Ett barn har både en mor och en far.

Sentenced: Jag tror inte det har så mycket med raslära att göra egentligen, utan mer att om man säger att vita får högre på prov än svarta (vilket är sant) så blir man rasist, men säger man att svarta är bättre än vita på basket så är man förståndig eller något liknande. Det är där problematiken ligger Rasism är inte vad det egentligen är.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Vet inte varför jag brukade det ordet men innebörden för mig var att de skall få hyra lokal i redan existerande byggnader, folk skall ha rätt att utöva sin religion men är inte intresserad av att se stora pråliga moskéer börja växa fram.

Borde inte detta gälla de kristna också? Ut med dem ur kyrkan, låt kyrkan bli kulturminnesmärken och låt de kristna hyra sina lokaler själva när de vill utöva sin hobby.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kan också vara för att han anser att nya religiösa byggnader inte ska byggas. De får ha en vanlig lokal som alla andra.

Fast alla andra har inte en vanlig lokal. Kristna har kyrkan. Vi kan inte ha dispens för en ogrundad åsikt och inte för andra.

Och angående rasbegreppet. Det finns väl inte ens nån bra definition på ras inom homo sapiens, så jag förstår inte riktigt vad poängen är? Ja, det är klart att det finns genetiska skillnaden mellan olika typer av folk, men det finns det även mellan individer. Snittskillnaden mellan två folkslag är mindre än snittskillnaden mellan två individer inom samma folkslag, så vart vill ni komma? Det finns ju bättre saker att sortera på än hudfärg om man vill åstadkomma något, men de sakerna triggar inte människans inbyggda primitiva rädsla för det okända, så de är lite svårare att samla folk kring.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Är den verkligen så intressant :P? Isåfall ska det ju vara kyrka på söndagar och absolut ingen läxläsning, det är ju sabbat.

HAHA var menat från budord 4 ;D however, religion är inget jag intresserar mig för speciellt. Finns bra värderingar att hämta från de och de kan skapa en känsla av samhörighet hos ett folk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Det är en sak med att främja kärnfamiljen och inte tycka att homo-par ska få adoptera, men nu får du fan skärpa dig. Tror du verkligen att pride handlar om att främja homosexuella och vinna över fler människor? Trodde jag faktiskt inte skulle komma från dig.

Pride handlar om att homosexuella ska våga träda fram och känna sig mindre förtryckta, mycket bra för samhället. Du föds homo, men du kanske är en sån som tror att du blir bög av att umgås med bögar? Tänk djupare.

Pride är vidrigt, halvnakna människor som springer runt med sex-leksaker. Min personliga uppfattning om homosexualitet är att det är en pervers läggning. Det skall inte vara förbjudet men kan inte se mig själv acceptera folk med den läggningen helt. Håller med Crippa90 om "bögiga personer", feminima killar t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Men stora pråliga byggnader av annan karaktär är okej?

Se Crippa90's inlägg som jag citerat nedan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante

Jag tänker faktiskt inte på mina barn när jag letar efter en vacker kvinna, det är en rent egoistisk gärning.

Nej nu är du förvirrad. Ens hudfärg bestämmer ingenting, däremot visar det vilka dina föräldrar är.

Menade att man letar efter en vacker kvinna för man själv vill helst ha en sådan som partner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Kan också vara för att han anser att nya religiösa byggnader inte ska byggas. De får ha en vanlig lokal som alla andra.

Exakt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Isåfall skulle man ju kunna bota en bög?

Om jag inte minns fel så hade shockterapi bevisad effekt på homosexualitet förr i tiden. Skulle kalla en sådan behandling barbari dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Borde inte detta gälla de kristna också? Ut med dem ur kyrkan, låt kyrkan bli kulturminnesmärken och låt de kristna hyra sina lokaler själva när de vill utöva sin hobby.

Fast alla andra har inte en vanlig lokal. Kristna har kyrkan. Vi kan inte ha dispens för en ogrundad åsikt och inte för andra.

Kyrkorna tillhör vårat kulturarv, tillsammans med kristendomen. Varför skall vi sparka ur kristna ur kyrkan? Många äldre finner trygghet i just kyrkan.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fast alla andra har inte en vanlig lokal. Kristna har kyrkan. Vi kan inte ha dispens för en ogrundad åsikt och inte för andra.

Kallar du kyrkor från 1300-talet för nya religiösa byggnader ( ), eller missuppfattade du det jag skrev?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Och angående rasbegreppet. Det finns väl inte ens nån bra definition på ras inom homo sapiens, så jag förstår inte riktigt vad poängen är?

Det finns inte någon bra definition på ras i huvud taget. Ras är ett oklart begrepp.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Att vara ett kulturarv innebär inte nu längre att man inte kan bruka arvet. Om du pratar om att inte bruka arvet längre så har det arvet blivit musealiserat. Det ena utesluter inte det andra alltså angående kulturarv, kulturmiljö osv.

Finns en anekdot om en kyrka i början av 1900-talet som en fornminnesförening skyddade då samhället hade en ny kyrka. Dock fanns det en klausul i kontraktet att under bränder eller reparationer skulle man använda sig av den gamla kyrkan. Detta gav fornminnesföreningens ordförande ett eldigt tal om. Så att det stoppades. En sådan utveckling är givetvis stoppad idag och skyddandet av kulturmiljöer så som kyrkor görs på bästa sätt genom att församlingarna använder dem. Inte statlig inblandning. Staten har inte möjlighet att ta tillvara på alla utan behöver hjälp av samhället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det har jag aldrig sagt. Men jag är kristen på pappret (döpt men ej konfirmerad) och jag anser inte att vi ska förbjuda de saker du skrev upp. Du tycker inte du drar alla över en kam nu?

Du talar emot dig själv hela tiden. Det blir onekligen svårt att få någon vettig debatt av det hela då.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vad har pride med åsikter att göra egentligen?
[/QUOTE]

Nej det är klart, PRIDE har inget med att uttrycka sina åsikter att göra.

[[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Måste jag verkligen förklara det? Jag tror du klarar av att lista ut det själv.
[/QUOTE]

Nej snälla berätta för mig vad du anser känneteckna en "bögig" person.

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Otec88
Om jag inte minns fel så hade shockterapi bevisad effekt på homosexualitet förr i tiden. Skulle kalla en sådan behandling barbari dock.
[/QUOTE]

Du är så fel ute på så många nivåer att det är tammefan helt makalöst. Du tror inte att hotet om fortsatt "chockterapi" skulle få vem som helst att kunna byta läggning(öppet dvs)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Du talar emot dig själv hela tiden. Det blir onekligen svårt att få någon vettig debatt av det hela då.

Nää. Jag anser bara att du gör fel när du skriver "
Vad är egentligen grejen med att ni kristna vill bestämma vad folk ska göra och inte göra i sängkammaren?" För det vill ju verkligen alla kristna göra så att säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Nej det är klart, PRIDE har inget med att uttrycka sina åsikter att göra.

Nej, inte enligt försvaret iaf. Otec sammanfattade bra vad pride handlar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Nej snälla berätta för mig vad du anser känneteckna en "bögig" person.

Big Gay Al

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Du är så fel ute på så många nivåer att det är tammefan helt makalöst. Du tror inte att hotet om fortsatt "chockterapi" skulle få vem som helst att kunna byta läggning(öppet dvs)

Arg för att man faktiskt använde elchocker på homosexuella förr i tiden? Det stämmer faktiskt så han är inte "fel ute på så många nivåer så det är tammefan helt makalöst"

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Av de etablerade partierna (de som fanns på listan) skulle det bli Kristdemokraterna, även om de inte på något sätt ens försökt infria det vallöfte som gav dem mina sympatier 2006, sänkt bensinskatt.

Annars skulle jag troligen rösta på Junilistan. Det kommer definitivt bli dem till EU-valet i sommar, och antagligen också riksdagsvalet nästa år (om de ställer upp).

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Arg för att man faktiskt använde elchocker på homosexuella förr i tiden? Det stämmer faktiskt så han är inte "fel ute på så många nivåer så det är tammefan helt makalöst"

Nej det han menar är att man är helt jävla fel ute om man verkligen tror på riktigt att chockterapi skulle ha någon verkan på homosexualitet. Självklart är det hotet om mer terapi som gör att man säger sig vara botad.

Sen fattar jag inte att man orkar bry sig om andras sexuella läggning och hur de utövar den. Har väl fan inte med dig att göra?
Hur fan orkar du "störa dig" på feminima killar? Låter som du är lite osäker på din egna sexuella läggning tycker jag.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tror inte det har så mycket med raslära att göra egentligen, utan mer att om man säger att vita får högre på prov än svarta (vilket är sant) så blir man rasist, men säger man att svarta är bättre än vita på basket så är man förståndig eller något liknande. Det är där problematiken ligger Rasism är inte vad det egentligen är.

Jag gissar att många här aldrig kommer att se hela dokumentären men Craig Bodeker tar upp att östasiater (kineser,koreaner, japaner etc) får bättre poäng än både vita och svarta så hur kan då ett standardiserat test vara rasistiskt.
Nåja alla såg väl hur hjärntvättat den vita tjejen var och hur försiktig den gamla vita kvinnan var att tillskriva vita några som helst positiva egenskaper.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nej det han menar är att man är helt jävla fel ute om man verkligen tror på riktigt att chockterapi skulle ha någon verkan på homosexualitet. Självklart är det hotet om mer terapi som gör att man säger sig vara botad.

Sen fattar jag inte att man orkar bry sig om andras sexuella läggning och hur de utövar den. Har väl fan inte med dig att göra?
Hur fan orkar du "störa dig" på feminima killar? Låter som du är lite osäker på din egna sexuella läggning tycker jag.

Som sagt - vad jag minns så sas det ha bevisad effekt. Minns inget om bakgrund t.ex. Var ju uppe i tidningen om att homosexuella faktiskt aktiverar andra delar av hjärnan när de är upphetsade. Detta är inget bevis för att de föds med det dock. Tycker chockterapi är ett hemskt sätt att "bota" homosexualitet.

Om man stör sig på det har det väll med än själv att göra? Att vara emot homosexualitet går inte att sätta på papper varför man är det. De utövar en form av sex som jag personligen finner fel. Sen att personerna i flera fall anammar det motsatta könets typiska roller (maskulina kvinnor - feminina män) är bara en "bonus". Ser inget fel i att homosexualitet och bi sexualitet skall vara tabu.

Sen anser jag att man kan särskilja bi-sexualitet och homosexualitet. Homosexualitet är en ren pervers läggning för du anser dig inte kunna bli "kär" i motsatta könet för att du enbart känner en attraktion av ditt egna. Bi sexualitet är mer försvarligt (även om jag är starkt emot det) då du anser dig kunna bli "kär" i vem som helst och därav även finner båda könen attraherande.

Trans sexualitet är bara avskyvärt, punkt.

Haha - det klassiska kontrande mot någon som är emot homosexualitet. Det där argumentet är så jävla värdelöst att det inte finns. Kan vara lika dryg och dra följande replik: Du försvarar homosexualitet därför är du homosexuell! Om du nu vill dra ner debatten till den nivån.

Jag tycker inte om gangster hiphopare - det betyder då att jag innerst inne vill vara en?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag tycker inte om gangster hiphopare - det betyder då att jag innerst inne vill vara en?

Jo, tydligen. Avskyr man nazister så är man nog lite osäker på sina ideologiska tankar och vill säkert vara en också...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W