En terabyte solid state-lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

inte en modell kommer

"inte en modell som kommer" ?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hur kan storleken vara "klar"? När 1 TB SSD kostar som 1 TB HDD idag, får du kanske 30-100 TB HDD för samma pris, och lagringsbehovet har ökat i samma proportion. Glöm inte att det är lagring som i första hand styr utvecklingen av sekundärminne. Så att hela tiden vänta på att SSD ska ersätta HDD är fel strategi. SSD är dugligt redan idag, och var det igår. De som baktalar HDD fäller krokben på sig själva när de jämför SSD med HDD. SSD måste faktiskt inte matcha HDD för att vara ett bra köp. Det är därför folk hela tiden missförstår och tror att man på något knepigt vänster skulle vara mot SSD. Obegripligt. Det bara hemfaller åt paradoxer och feltänk. Rätt sätt att se på saken är att SSD och HDD kompletterar varandra och kommer samexistera under lång tid framöver.

Fattar inte VEM eller VAD du dillar om , men .......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Så, då var storleken klar för SSD, nu är det bara överföring av småfiler och priset som ska fixas!

....... kan man väl bara hålla med om.
"De som baktalar HDD fäller krokben på sig själva" ........ Det är väl allmänt känt att 3,5" är större än 2,5" och värmeutvecklingen på HDD är ju större än SSD. Begriper inte vart du vill komma , än mindre fattar jag varför du snackar om 30-100TB HDD , vart kommer det in i sammanhanget ....
Vi gillar storleken på SSD ! just nu, idag, Ja åtminstone EoZ och jag .......
framtiden kan man bara sia om...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster

Ja, det är ju uppenbart...

Citat:

"De som baktalar HDD fäller krokben på sig själva" ........ Det är väl allmänt känt att 3,5" är större än 2,5" och värmeutvecklingen på HDD är ju större än SSD. Begriper inte vart du vill komma , än mindre fattar jag varför du snackar om 30-100TB HDD , vart kommer det in i sammanhanget ....

Tror du någon begriper vart du vill komma? Sicket jäkla svammel...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Jag gillar prestandan på Intel® Core™ i7 då den är tillräckligt för mig just nu idag, så det är bara att vänta något år på att priset sänks... Ser du något problem med resonemanget? T.ex att jag nog har lite större krav om några år.

*edit* Annars intressant nyhet, men som inte säger så mycket om konsumentmarknaden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är ju kul att utvecklingen går framåt men priset på den här kommer vara femsiffrigt...

Permalänk
Citat:

Du missar att HDD också kommer fortsättas utvecklas, så även om SSD kommer sjunka i pris kommer man i framtiden kunna få mycket mer utrymme per krona med HDD. Att tro att SSD är en direkt ersättare till HDD är idioti. De är bra på olika saker helt enkelt. SSD presterar bra, men HDD är mycket billigare. Det vi kommer se i framtiden är en kombination, där båda får sitt bäst lämpade arbetsområde. SSD för snabb lagring, HDD för stor lagring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Nåja, nu är det väl inte så märkvärdigt med stora SSD, BitMicro har haft en 1.6TB SSD till salu i 11 månader (papperslanserades för kanske 13-14 månader sedan), att de inte lanserat någon större variant är troligtvis för att efterfrågan är så pass liten.

Efterfrågan är nog stor. Kostnaden är nog haken..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Du missar att HDD också kommer fortsättas utvecklas, så även om SSD kommer sjunka i pris kommer man i framtiden kunna få mycket mer utrymme per krona med HDD. Att tro att SSD är en direkt ersättare till HDD är idioti. De är bra på olika saker helt enkelt. SSD presterar bra, men HDD är mycket billigare. Det vi kommer se i framtiden är en kombination, där båda får sitt bäst lämpade arbetsområde. SSD för snabb lagring, HDD för stor lagring.

Själv tror jag SSD kommer konkurera ut HDD inom några år. SSD har gått från 30GB till 1 TB på väldigt kort tid och priserna rasar. I dag får man en 32 GB SSD för under 1000 kr. Om ett två år får man kanske 512 GB för samma pengar om utvecklingen fortsätter som den gör. HDD har utvecklats betydligt längre än SSD och därför kommer de med all sannolikhet inte utvecklas lika snabbt. Sen är HDD fysiskt begränsad på ett annat sätt än ssd.

Permalänk
Medlem

ja,ja....som om någon borde bry sig... när SSD:er sjunker ner i pris typ 1000 gånger (*ironi/sarkasm) så slår jag kanske till. Än så längre tycker jag SSD är bara skräp - håller mig till WDC's 2 TB hårddiskar om jag skulle behöva en. Single minded? Visst, men så längre priset är inte acceptabel kommer jag att bojkotta det helt o hållet.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Själv tror jag SSD kommer konkurera ut HDD inom några år. SSD har gått från 30GB till 1 TB på väldigt kort tid och priserna rasar. I dag får man en 32 GB SSD för under 1000 kr. Om ett två år får man kanske 512 GB för samma pengar om utvecklingen fortsätter som den gör. HDD har utvecklats betydligt längre än SSD och därför kommer de med all sannolikhet inte utvecklas lika snabbt. Sen är HDD fysiskt begränsad på ett annat sätt än ssd.

Jag tror att skälet till att SSD utvecklats så fort är för att stora delar av tekniken som används redan existerat. Vi har ju sedan länge haft flashbaserade minnen till allt möjligt, så i grund och botten tror jag utvecklingen av SSD mer handlar om att kunna tillämpa den redan existerande tekniken på ett nytt sätt. Om du jämför med t.ex. Standardstorleken på RAM-minnen, som liknar SSD tekniskt sett med än HDD, så har ju utvecklingen där inte vuxit lika snabbt som SSD i dagsläget, men jag tror att det kommer bli en liknande utveckling av SSD även i framtiden. Och du kan ju inte påstå att HDD utvecklas långsamt. Vi har ju gått från 1TB till 2TB på bara ett år. SSD-diskarnas utveckling tror jag kommer bromsas in snart, eftersom man måste forska fram ny teknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror att skälet till att SSD utvecklats så fort är för att stora delar av tekniken som används redan existerat. Vi har ju sedan länge haft flashbaserade minnen till allt möjligt, så i grund och botten tror jag utvecklingen av SSD mer handlar om att kunna tillämpa den redan existerande tekniken på ett nytt sätt. Om du jämför med t.ex. Standardstorleken på RAM-minnen, som liknar SSD tekniskt sett med än HDD, så har ju utvecklingen där inte vuxit lika snabbt som SSD i dagsläget, men jag tror att det kommer bli en liknande utveckling av SSD även i framtiden. Och du kan ju inte påstå att HDD utvecklas långsamt. Vi har ju gått från 1TB till 2TB på bara ett år. SSD-diskarnas utveckling tror jag kommer bromsas in snart, eftersom man måste forska fram ny teknik.

Ja 100% på ett år är inte dåligt. Men jämför med ssd så är det faktiskt inte supersnabbt. Annars håller jag hel med om detandra du skriver. Jag har beställt en sata kontroller med 256MB cache och till det ska jag köpa 3 st 30 eller 60GB diskar. Tror att liknade system (eventuellt inbygd cacheoch raid i ssdn) kommer sitta i ALLA högpresterande datorer inom 2 år. De skall tydligen kunna ge 700MB läs och 500MB+ skriv hastighet och nästintill obefintlig söktid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kan storleken vara "klar"? När 1 TB SSD kostar som 1 TB HDD idag, får du kanske 30-100 TB HDD för samma pris, och lagringsbehovet har ökat i samma proportion. Glöm inte att det är lagring som i första hand styr utvecklingen av sekundärminne. Så att hela tiden vänta på att SSD ska ersätta HDD är fel strategi. SSD är dugligt redan idag, och var det igår. De som baktalar HDD fäller krokben på sig själva när de jämför SSD med HDD. SSD måste faktiskt inte matcha HDD för att vara ett bra köp. Det är därför folk hela tiden missförstår och tror att man på något knepigt vänster skulle vara mot SSD. Obegripligt. Det bara hemfaller åt paradoxer och feltänk. Rätt sätt att se på saken är att SSD och HDD kompletterar varandra och kommer samexistera under lång tid framöver.

Fast nu vet du ju faktiskt inte vad du snackar om. Tekniken för SSD-baserad lagring har utvecklats MYCKET snabbare än den samma för hårddiskar och kommer troligtvis fortsätta på samma sätt framöver. I sånna fall KOMMER SSD någon gång i framtiden bli ett bättre alternativ både vad det gäller kapacitet och ekonomi och KOMMER därmed att dominera marknaden oavsett vad du tycker.

Om du inte tror mig så slå in nått i stil med f(x)=2X, g(x)=(e^x)-2 på din grafritare och kolla vad som händer.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Ja 100% på ett år är inte dåligt. Men jämför med ssd så är det faktiskt inte supersnabbt. Annars håller jag hel med om detandra du skriver. Jag har beställt en sata kontroller med 256MB cache och till det ska jag köpa 3 st 30 eller 60GB diskar. Tror att liknade system (eventuellt inbygd cacheoch raid i ssdn) kommer sitta i ALLA högpresterande datorer inom 2 år. De skall tydligen kunna ge 700MB läs och 500MB+ skriv hastighet och nästintill obefintlig söktid.

Ja, jag har aldrig förnekat att SSD har enormt bra prestanda, men jag tror det kommer dröja länge tills HDD är borta. Det finns ju inget som säger emot att man använder SDD för OS och mjukvara, medans man kör traditionella HDD:s som ren lagring. Det ena behöver ju inte utesluta det andra och det är det jag menar med att SSD inte är en direkt ersättare till HDD. SSD och HDD tror jag kommer samarbeta i datorerna i ett bra tag framåt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

............. Rätt sätt att se på saken är att SSD och HDD kompletterar varandra och kommer samexistera under lång tid framöver.

vet inte om jag kan hålla med dig. Mekaniska hårddiskar kommer nog att finnas kvar men ssd kommer snart att vara det som sitter i alla nya burkar.
Den enda fördelen mekaniska hårddiskar har är väll att dom kan lagra data under mycket lång tid vilket ssd har problem med(har jag för mig)

offtopic: varför står det allmänbildad på platsen där det står medlem för alla andra. Känner du någon moderator eller ??

Permalänk
Medlem

Det är väl svårt att jämföra utvecklingen. Dels finns prisskillnaden. Då ligger SSD typ ett årtionde efter. Men sen är det inte riktigt samma "utveckling". SSD handlar mest om att volymerna sakta måste öka så att priserna går ner. Detta är mer en process än en teknisk utveckling. Det finns inget praktiskt som hindrar någon från att göra en 300 terrabyts SDD, det är bara för dyrt. Och den skulle bli 5,25" Men det skulle gå.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

tycker det är roligt att du direkt idiotförklarar alla som inte tror som du, verkligen tecken på hög inteligens.

som någon skrev, så ligger ssd ganska duktigt många år efter men den har ändå tagit igen mycket på kort tid.
Det som gör att en ssd kostar mer är hög utvecklingskostnad inte tillverkningskostnad så priset kommer att sjunka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
tycker det är roligt att du direkt idiotförklarar alla som inte tror som du, verkligen tecken på hög inteligens.

som någon skrev, så ligger ssd ganska duktigt många år efter men den har ändå tagit igen mycket på kort tid.
Det som gör att en ssd kostar mer är hög utvecklingskostnad inte tillverkningskostnad så priset kommer att sjunka.

SSD och HDD är två helt olika tekniker. De har båda sina fördelar och nackdelar. Möjligt är ju att SSD kommer vara så bra i framtiden i alla aspekter en konsument analyserar för att konkurera ut HDD nästan helt. Dock är det olika tekniker och de kan därför inte ersätta varandra till 100%. Det kommer dröja väldigt länge tills HDD är utrotade och även då kommer det bero på att SSD helt enkelt kommit ner i sådan prisnivå att fördelarna med HDD är försumbara. Men det gör inte SSD till en direkt ersättare, utan bara till ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Men den enda nackdelen med SSD är ju priset.
Det där med att dom är lite småslöa på små random läsningar har dom väl redan fixat med intern raid 0 osv.

Älskar att MTTF'en ligger på 234 år, klarar den en tiondel av det så är jag fortfarande mer än nöjd.

Hur som helst, all utveckling är ju bra utveckling. Klart det är snordyrt med sånna här extrema superprylar, men det pekar ju iaf på att det snart med största sannolikhet kommer komma upp en liknande hårddisk för oss dödliga inom nått år iaf.

Mekaniska hårddiskar KOMMER ersättas av SSD, men det dröjer nog 6-7 år iaf. Kanske tidigare när det gäller laptops iofs. (Det är vad jag tippar på iaf.)

Permalänk
Medlem

Gissning på lägsta pris:
53166 kronor
Gissning på högsta pris:
206093 kronor

+ att den ska hålla för försvarsmakten (som jag förstod det) så får man lägga på några tkr.
+ att det är smidigare med en stor än typ 20 st. små så får man lägga på lite för det
- att den ska vara värd att köpa så får man dra av några tusen (förutsatt att den ska passa konsumenter).

Men, min högsta gissning hamnar på 250000kr. min lägsta gissning hamnar på 60000kr.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se varför SSD och trafitionella HDD inte kan jämföras. De gör i princip samma sak men olika bra och till olika pris.
Kommer det en hårddisk utan rörliga delar med bra prestanda, samma lagringskapacitet och pris som en motsvarande traditionell hårddisk så varför välja det senare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

SSD och HDD är två helt olika tekniker. De har båda sina fördelar och nackdelar.

ssd enda nackdel är priset, vilket kommer sjunka snabbt dom närmsta 4 år

Citat:

Möjligt är ju att SSD kommer vara så bra i framtiden i alla aspekter en konsument analyserar för att konkurera ut HDD nästan helt. Dock är det olika tekniker och de kan därför inte ersätta varandra till 100%.

varför hänger du upp dig på att det är olika tekniker, båda har exakt samma funktion i datorn vilket gör dom mycket jämförbara

Citat:

Det kommer dröja väldigt länge tills HDD är utrotade och även då kommer det bero på att SSD helt enkelt kommit ner i sådan prisnivå att fördelarna med HDD är försumbara. Men det gör inte SSD till en direkt ersättare, utan bara till ett bättre alternativ.

vilka fördelar är det du pratar om??
du skriver att när prisskillnaden är försumbar kommer ssdns fördelar väga upp dess nackdelar jämtemot hdd

så vilka nackdelar har ssd mot hdd förutom priset, för såvitt jag har hört finns det inga.

Permalänk
Medlem

stötte nyligen på den här artikeln: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=340... .. hade planerat att investera i en ssd tills att jag såg vilken skit majoriteten av dom "billiga" diskarna är. Imo ska man hålla sig borta från dessa tills dom utvecklats till ett 100% användbart/felfritt stadie...

Permalänk
Medlem

Vad är det för skitsnack om att SSDns enda nackdel är priset?
Bara för att det finns extrema SSDs som prestandamässigt är överlägsen alla vanliga hårddiskar så betyder inte det att alla SSDer är det.

Och sen när blev prestanda och pris det enda som spelade någon roll?

Jag skulle vara försiktig med att byta ut vanliga diskar i kritiska applikationer. Finns inget som stärker tillverkarnas påstådda siffror om pålitlighet och självklart har alla som nämnt MTBF här (reservation för att jag missat/glömt något inlägg) inte förstått vad det är.

Permalänk
Medlem

lär kosta över 100 tusen...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

De som imponerar mig med denna hårddisk är inte 1 TB utan att det är 1 TB i 2,5" chassi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bara för att det finns extrema SSDs som prestandamässigt är överlägsen alla vanliga hårddiskar så betyder inte det att alla SSDer är det.

Jag skulle vara försiktig med att byta ut vanliga diskar i kritiska applikationer. Finns inget som stärker tillverkarnas påstådda siffror om pålitlighet och självklart har alla som nämnt MTBF här (reservation för att jag missat/glömt något inlägg) inte förstått vad det är.

Det beror på, för "kritiska applikationer" bör man knappast förlita sig på att en mekanisk hårddisk inte går sönder heller.
Annars håller jag med att det är svårt att veta allt om tillförlitlighet på något, på ett sätt, så pass nytt. Men till saken hör ju att även mekaniska diskar går sönder "rätt ofta" som det är nu.
Om jag måste gissa är min gissning att vi kommer att lita på SSD lagring betydligt mycket mer än vad vi litar på mekaniska diskars lagring i dag om några år. Det borde vara en av flashteknikens stora fördelar mot mekaniska diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Det beror på, för "kritiska applikationer" bör man knappast förlita sig på att en mekanisk hårddisk inte går sönder heller.
Annars håller jag med att det är svårt att veta allt om tillförlitlighet på något, på ett sätt, så pass nytt. Men till saken hör ju att även mekaniska diskar går sönder "rätt ofta" som det är nu.
Om jag måste gissa är min gissning att vi kommer att lita på SSD lagring betydligt mycket mer än vad vi litar på mekaniska diskars lagring i dag om några år. Det borde vara en av flashteknikens stora fördelar mot mekaniska diskar.

Självklart. Jag pratar i system med raid och backup så är det inte alltid värt med SSD i dagsläget, självklart bereoende på situation.

Flashteknikens stora nackdelar är och har alltid varigt pålitligheten. Det är nu som man anser att pålitligheten är "bra nog" för att ens börja användas.

Permalänk
Citat:

Tack!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

vilken tur då att utvecklingen går framåt ca 35 gånger snabbare på ssd sidan.
dagens extrema fart är snart inget märkvärdigt

tror du har missupfattit mitt inlägg, jag skriver inte att ssd är en färdigutvecklad ersättare idag, utan att det kommer att bli det innom en inrte allt för avlägsen framtid.

Citat:

e de
är inte säker på vad du har fått det ifrån

Citat:

Backup lär nog bli en utav de få använingsområdene för mekaniska i framtiden. skadas en ssd fins det nog inget sätt att få fram informationen igen, medans mekaniska till och med kan räddas från bränder.
lär ju dock inte vara någonting som finns i var och varanat hus, säkerheten hos en stöttålig ssd med brandsäkert hölje kommer nog att räcka för dom flesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
skadas en ssd fins det nog inget sätt att få fram informationen igen, medans mekaniska till och med kan räddas från bränder.

Nja, nu är jag ute på tunn is vad gäller mitt kunnande men vad det gäller att rädda data borde det bli enklare med SSDs, speciellt om det kommer/finns standarder som gör det enklare.

Sen borde den typen av räddningsaktioner ofta vara orsakade av saker relaterade till just mekaniken i mekaniska diskar så jag gissar att de teoretiska för och nackdelarna talar för SSDs på detta område och inte mot.