Permalänk

Dual-Channel med olika storlekar?

Jag sitter här och knåpar ihop en dator åt syrran, och har beslutat mig för att 4 gigabyte RAM inte är riktigt nödvändigt då hon bara ska använda XP 32-bit. Dock finns inte några 1,5 gigabyte-stickor vad jag vet, så jag tänkte att jag kunde använda en 2 gigabyte sticka och en etta, då jag inte vill förlora Dual Channel. Frågan är bara om det går att köra dualchannel med den konfigen, samt om det inte räcker med 2 gigabyte för lite photoshop och surf.

Permalänk
Medlem

Hon klarar sig nog bra på 2GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara ett mycket fåtal spel som vill ha mer än 2GB och det bara för att minska laddningstider annars är det inte mycket som behöver mer.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

2gb räcker utan probs!

Körde det innan, och Photoshop osv är inga problem.
Kör på det!

Men ändå, 4gb ram är riktigt billigt?

Permalänk

Re: Dual-Channel med olika storlekar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag sitter här och knåpar ihop en dator åt syrran, och har beslutat mig för att 4 gigabyte RAM inte är riktigt nödvändigt då hon bara ska använda XP 32-bit. Dock finns inte några 1,5 gigabyte-stickor vad jag vet, så jag tänkte att jag kunde använda en 2 gigabyte sticka och en etta, då jag inte vill förlora Dual Channel. Frågan är bara om det går att köra dualchannel med den konfigen, samt om det inte räcker med 2 gigabyte för lite photoshop och surf.

Nej, du kan inte köra dual-channel med den konfigurationen. Det funkar bara med två st lika stora minnen. (det funkar alltså inte heller med 3x1GB).
Personligen skulle jag köpt 2x2GB minne, de är ju apbilliga (500kr). Om du oroar dig för att datorn inte skall klara av 4GB pga 32-bitars OS, så är det som så att det fungerar alldeles utmärkt med 4GB, dock kan inte minnesmängden användas fullt ut av dina program. Runt 3,2-3,7GB (lite beroende på övrig hårdvara) kan adresseras.

Visa signatur

~Pelle~