FAQ om Nya Datorbutiken.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Yes reservationen tas bort men pengarna dras när sakerna skickas...

Det finns alltså en lösning för att göra detta utan att lagra kortnummer, CCV, giltighetsdatum o.s.v., och som fungerar efter 7 dagar? Jag trodde inte det gick med svenska kortinlösare.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kan inte Nicklas starta en tråd i återförsäljardelen av forumet och svara själv, precis som de andra företagen? Och då menar jag inte en anonym db-man.

Gissar att han har anna tatt göra nu!
Firman är nog väldigt tidskrävande.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk

Fungerar utmärkt med DIBS som "mitt" företag använder som inlösare... vi ser aldrig några kortuppgifter.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är helt fel ute nu, är det den nya ägaren Niklas som var db-mannen här på forumet förut?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kan inte Nicklas starta en tråd i återförsäljardelen av forumet och svara själv, precis som de andra företagen? Och då menar jag inte en anonym db-man.

Som BumpaBumpa redan sagt så är jag övertygad över att han är väldigt upptagen just nu. Sedan med tanke på att han har utlovat en db-man så kommer det nog bli som förut. Det vill säga en representant som är anställd på datorbutiken.

Sedan så förstår jag inte va det spelar för roll om han är anonym eller inte, det spelar ju ingen roll enligt mitt tycke. För det är ju inte precis så att jag skall leta upp hans postlåda om min leverans är två dagar försenad.

Så för att besvara frågan, en tråd kommer nog snart, kanske av Niklas själv eller inte. Men troligt är att det inte kommer att hända inom dom närmaste dagarna då han antagligen har lite annat på sin prio-lista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Vet inte om jag är helt fel ute nu, är det den nya ägaren Niklas som var db-mannen här på forumet förut?

Jag tror inte att det var han som var det. Med tanke på att "db-mannen" har sagt saker som att han kommer stötta Niklas med den nya verksamheten osv så tror jag att det är en annan person från förra datorbutiken.com

Edit: Svarade raaaz

Permalänk
Medlem

Att när man representerar ett företag är det kotym att man
avslutar med sitt namn. Det är faktiskt en självklarhet imo, bara
kolla de företagen som redan är aktiva här. ALLA presenterar sig.
Att inte göra detta framgår mer som oseriöst.

Att inte Nicklas skulle ha tid att visa att han uppskattar sina kunder
vilka han vill vinna tllbaka deras förtroende för, och ge dem ett par minuter om dagen, ja det är hans val.
Jag tror det mer beror på att han vill hålla en låg profil.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Att när man representerar ett företag är det kotym att man
avslutar med sitt namn. Det är faktiskt en självklarhet imo, bara
kolla de företagen som redan är aktiva här. ALLA presenterar sig.
Att inte göra detta framgår mer som oseriöst.

Att inte Nicklas skulle ha tid att visa att han uppskattar sina kunder
vilka han vill vinna tllbaka deras förtroende för, och ge dem ett par minuter om dagen, ja det är hans val.
Jag tror det mer beror på att han vill hålla en låg profil.

Kanske är svårt nu i starten när dom har en jäkla massa jobb att sitta här på forumet och fippla, tids nog så får vi nog se honom här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Att när man representerar ett företag är det kotym att man
avslutar med sitt namn. Det är faktiskt en självklarhet imo, bara
kolla de företagen som redan är aktiva här. ALLA presenterar sig.
Att inte göra detta framgår mer som oseriöst.

Att inte Nicklas skulle ha tid att visa att han uppskattar sina kunder
vilka han vill vinna tllbaka deras förtroende för, och ge dem ett par minuter om dagen, ja det är hans val.
Jag tror det mer beror på att han vill hålla en låg profil.

Nu är ju läget så att alla på Sweclockers inte är hans kunder, och om han skulle vara på detta forum så känns det ju inte mer än rätt att han är på andra forum med. Så som t.ex nordichardware och idg. Sedan så har han inget förtroende att vinna tillbaka, då det är en nystartad verksamhet han har. Saken är ju bara den att vissa inte förstår (inte just dig) att det är en ny verksamhet som inte har något med Shoppingsiterna och dess konkurs att göra.

Så inom sinom tid så kommer antagligen han eller någon av hans medarbetare dyka upp här, men just nu så gissar jag som många andra att han har fullt upp.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte heller varför man rackar ner på DB bara för att förra ägarna gick i KK, han gör ett jättejobb och försöker starta upp en verksamhet, även där han skriver att han ev ska hjälpa kunder i garantiärenden ger + i min bok.

Jag hoppas verkligen dom lyckas, svårt vanligtvis med butiker där marginalerna är låga nu är det finanskris dessutom som troligtvis gör läget sämre..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Av den enkla anledningen att dom som betalat med kort hade en försäkring som VISA och Mastercard har...

Vad är det för försäkring? Säker på att det verkligen är så?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Vad är det för försäkring? Säker på att det verkligen är så?

Ja! du kan exempelvis ringa eller kolla på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Ja! du kan exempelvis ringa eller kolla på deras hemsida.

Har letat på deras hemsida men har inte hittat någon information om en sådan försäkring. Kan dock ha missat det så skicka gärna en länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Har letat på deras hemsida men har inte hittat någon information om en sådan försäkring. Kan dock ha missat det så skicka gärna en länk.

Kolla med din bank vad som gäller för just ditt kort, tror nämligen att det är banken som har försäkringen. Men att det skall finnas någon typ av försäkring mot sådana här utgifter på alla kort.

*Uppdaterat FAQn*

Edit: La till notis

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Kolla med din bank vad som gäller för just ditt kort, tror nämligen att det är banken som har försäkringen. Men att det skall finnas någon typ av försäkring mot sådana här utgifter på alla kort.

*Uppdaterat FAQn*

Edit: La till notis

Ok, det var det jag undrade över (uttryckte mig lite väl kortfattat). Som jag förstått det är det nämligen ingen försäkring - utan bara goodwill från banken, inget från VISA/MC.

Permalänk
Medlem

Mja, jag vet faktiskt inte riktigt. Har för mig att det pratades om en riktig försäkring. Det kanske är så att det bara är en vanlig reklamation, som gör att banken häver köpet. Men jag vet inte exagt, så ska inte säga något säkert.

Hur som helst så är det säkrare med ett kort än förskottsbetalning.

Permalänk
Medlem

Det är ingen försäkring utan konumentkreditlagen som reglerar köp gjorda med kreditkort.
Du får som köpare göra samma invändningar på grund av ett kreditköp mot kreditgivaren som mot säljaren. Om det t.ex. är fel på varan som du köpt på kredit eller om leveransen är försenad, har du samma rätt att klaga och få rättelse hos kreditgivaren som hos säljaren.

Dock väljer flertalet banker att även återbetala köp gjorda med bankkort knutna till ett konto där pengarna dras direkt.

Permalänk
Medlem

Hmm, då ska vi se hur nya DB fungerar, jag fick ordernummer 500 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hmm, då ska vi se hur nya DB fungerar, jag fick ordernummer 500 ^^

Om han då börjat på ett så borde det betyda ganska många ordrar på så få dagar. Keep up the good work!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
... Sedan så har han inget förtroende att vinna tillbaka, då det är en nystartad verksamhet han har. Saken är ju bara den att vissa inte förstår (inte just dig) att det är en ny verksamhet som inte har något med Shoppingsiterna och dess konkurs att göra...

Tyvärr så är det fortfarande "datorbutiken", hur man än vrider och vänder på argument för att det är en "nystartad verksamhet" så ser folk fortfarande "datorbutiken". Tänk om Volvo kursade och köptes upp av en annan tillverkare av bilar. Plötsligt dyker det upp nya modeller på vägarna med märket Volvo.. Även om allt är nytt, motor, chassi, färger etc. så kommer det ändå jämföras med det gamla/tidigare. Myntet har ju två sidor; fördelen med att starta upp med ett etablerat varumärke och historien som finns från den tidigare ägaren/företaget. Det gemensamma för "före" och "efter" är varumärket och sånt glömmer man inte.. Just human nature..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Tyvärr så är det fortfarande "datorbutiken", hur man än vrider och vänder på argument för att det är en "nystartad verksamhet" så ser folk fortfarande "datorbutiken". Tänk om Volvo kursade och köptes upp av en annan tillverkare av bilar. Plötsligt dyker det upp nya modeller på vägarna med märket Volvo.. Även om allt är nytt, motor, chassi, färger etc. så kommer det ändå jämföras med det gamla/tidigare. Myntet har ju två sidor; fördelen med att starta upp med ett etablerat varumärke och historien som finns från den tidigare ägaren/företaget. Det gemensamma för "före" och "efter" är varumärket och sånt glömmer man inte.. Just human nature..

Ifall han istället startade ett nytt företag med nytt namn. Vad skulle klagomännen göra då? Då skulle de självklart säga att det bara är gamla datorbutiken och fortfarande klaga lika mycket som tidigare, kanske även mer.

Till tråden:

Nu var det så att många förlorade pengar iom att Shoppingsajterna Svenska AB gick i konkurs (en kompis till mig förlorade även han pengar i konkursen). Men att hata nya datorbutiken för det är enbart barnsligt. De har inte något med shoppingsajterna att göra så ge dem en chans iaf.

Fick förresten ordernummer 149 när jag beställde förra torsdagen. Det är kul att höra att de får in ordrar och låt oss hoppas att det går bättre för nya datorbutiken än vad det gick för gamla.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

För det första så har dom visst med varandra att göra.. Dom har ju samma namn? Det räcker väl?

Och det är inte alls säkrare med Kreditkort. Banken kan likväl gå i konkurs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
För det första så har dom visst med varandra att göra.. Dom har ju samma namn? Det räcker väl?

Det är ett nytt företag som inte har mer att göra med det gamla förutom namnet. Av väldigt bra skäl är det så konkurser fungerar, även om kidsen på Sweclockers som förlorade pengar när DB.com gick omkull inte vill förstå det.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
För det första så har dom visst med varandra att göra.. Dom har ju samma namn? Det räcker väl?

Och det är inte alls säkrare med Kreditkort. Banken kan likväl gå i konkurs.

Det skulle isåfall vara om banken gick i konkurs exagt samtidigt som en konkurs hos företaget där du handlar, men den risken är väl, va ska vi säga - minimal.

Annars så gäller den statliga insättningsgarantin så du skall få tillbaka dina pengar om en bank skulle gå i konkurs. Så sure, risken finns väl, men hur stor är den igentligen?

Som sagt i FAQn, så är den enda kopplingen varumärket, domänen samt affärsystemet. Då skulle inte jag säga att dom har något med varrandra att göra. Visst både Shoppingsajterna och Prodat har ägt/äger datorbutiken.com, så det är samma liknelse som att kalle har samma märke på sina strumpor som Olle.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att han lyckas nu med Datorbutiken. Missförstå mig inte, jag menar bara att det är ofrånkomligt att det nya kommer mätas med gamla värderingar av Shoppingsiterna AB/Datorbutiken. Inte av alla, men av många. Det kommer ta tid för att få många att glömma och se på nya Datorbutiken med nya ögon.. Men som sagt, jag hoppas det går bra. Jag välkomnar alla nya spelare på marknaden, allt som ökar konkurrensen främjar oss vanliga dödliga konsumenter.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

ook, kan säga som såhär, NYA Datorbutiken.com är Ruskigt snabba.

den 21 januari 2009 14:28:01 la jag ordern
den 21 januari 2009 14:28:53 bekräftades ordern
den 21 januari 2009 14:53:14 skickades ordern

Och paketet är halvvägs. Samt att vikterna stämmer helt överens på dem två kollina. Nya Datorbutiken.com är inte som förra Datorbutiken.com var. Testa handla lite innan ni kastar gamla DB's skit på den nya! Och dessutom fick jag en väldigt fin faktura i PDF-format som kvitto i min mail med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
För det första så har dom visst med varandra att göra.. Dom har ju samma namn? Det räcker väl?

Och det är inte alls säkrare med Kreditkort. Banken kan likväl gå i konkurs.

Du har verkligen noll koll. Välkommen ut i verkligheten...

lacrits: enda som bryr sig att "mäta" med gamla är fjortisar som inte har något bättre för sig. Sen tror jag faktiskt att världen är större än Sweclockers..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
För det första så har dom visst med varandra att göra.. Dom har ju samma namn? Det räcker väl?

Och det är inte alls säkrare med Kreditkort. Banken kan likväl gå i konkurs.

Inte mer än namnet!
Bolaget bakom är ett annat, datorbutiken.com är bara ett namn utåt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Inte mer än namnet!
Bolaget bakom är ett annat, datorbutiken.com är bara ett namn utåt.

Varumärket (namnet) domänen samt affärssystemet är det enda som är samma mellan Shoppingsajterna och Prodat. Så till alla som ser massa förbindelser mellan Shoppingsajterna och Prodat, håll dom åsikterna för er själva då är ni snälla. För det som står här ovan är faktan i fallet.

*Första posten/FAQ ändrad, med info angående kortbetalningar där ordern tar mer än 7 dagar*

Edit: Info om FAQn

Permalänk

Bra initiativ med en FAQ!
Kommer beställa saker från nya db.com när det blir dags, om deras priser är rätt vill säga.

Permalänk
Avstängd

Beställde en bläckpatron som fanns i lager för att testa på db.com igen. Fick den på postkontoret 2 dagar senare Blir 2x Phenom x4 940 och ett HD4870 512mb därifrån inom en snar framtid.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"