Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får datorn att visa tid i minuter kvar på batteriet och inte bara i procent?

//R

EDIT: Kollade runt lite och detta är tydligen något som inte stödjs av HP's batterier. Lite synd tycker jag! Bara att gilla läget antar jag. Om någon hittar något sätt att gå runt detta så posta gärna!

Permalänk
Medlem

Hej på er !!

Någon som försökt lägga in XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pjott
Hej på er !!

Någon som försökt lägga in XP?

Hej. Nej har inte det. Vissta går fint på denna dator! Hade Vista på min förra dator också och gillar det bra mkt mer än XP

En annan fundering till er andra ägare i första hand. Att det kom med mycket småporgram i datorn är något som ni andra också kanske upplevt. Har rensat upp lite. Dock kvarstår det många som jag inte vet om jag kan ta bort eller borde ta bort. Har lite under 90 processer igång när jag har datorn nyuppstartad precis och det är ganska mycket. Vilka har ni tagit bort minns ni det? SKulle vilja ha lite tips om detta!

//R

Permalänk
Medlem

Har aldrig tänkt på hur många processer jag har igång, men nu när jag startar datorn och skrivbordet har laddat så har jag 84 processer igång.. Men datorn känns inte slö så jag orkar då inte bry mig om det..

Har rensat det jag vet jag inte behöver iaf.

Kollade min stationära dator (XP) och där har jag 35 processer igång när datorn laddats färdigt.

Vista kanske kräver fler processer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Någon som vet hur man får datorn att visa tid i minuter kvar på batteriet och inte bara i procent?

//R

EDIT: Kollade runt lite och detta är tydligen något som inte stödjs av HP's batterier. Lite synd tycker jag! Bara att gilla läget antar jag. Om någon hittar något sätt att gå runt detta så posta gärna!

man får batteritiden i XP

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Har aldrig tänkt på hur många processer jag har igång, men nu när jag startar datorn och skrivbordet har laddat så har jag 84 processer igång.. Men datorn känns inte slö så jag orkar då inte bry mig om det..

Har rensat det jag vet jag inte behöver iaf.

Kollade min stationära dator (XP) och där har jag 35 processer igång när datorn laddats färdigt.

Vista kanske kräver fler processer?

Min känns inte heller slö så är väl inget problem egentligen, men känns ju dumt att ha en massa igång som inte behövs tänker jag. Hade mellan 80-90 processer igång på min Asus innan också, men kör man en rent installation av Vista så är det betydligt färre i början vet jag. Dessa ökar ju naturligvis beroende på vad man har för program i datorn samt tillägg osv....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
man får batteritiden i XP

Har du också en Dv3550? Det jag kan tillägga var att den funktionen inte stödjes av HP's datorer i DV3, DV5, DV7 serier osv. Med deras bussiness segmant vet jag inte alls. Tycker inte att hur man ser kvarvarande batterikapacitet borde vara relaterat till OS. Såg tid kvar på min Asus som blev ersatt av denna dator.

//R

Permalänk

Som jag tidigare sagt så går det att ta bort allt vad HP heter egentligen.

Två jag var osäker på var "HP Smart Media Menu" och "HP Wireless assistent". Den enda som måste vara kvar där enligt mig är smart media menu, annars förlorar du funktionen på touch-knapparna i tangentbordets överkant.

Jag har tom tagit bort fingerprint-reader, eftersom jag inte använder den och att den fuckade upp firefox genom att lägga till ett buggigt tillägg. Tillägget gjorde att firefox inte uppfattade länkar till filer som "spara som". Det hände alltså ingenting när man klickade på länkar till filer.

Jag har även sparat HP's funktion för att skydda datorn vid hårda stötar.

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk
Medlem

Ska köra en rejäl rensning imorn coh se om det blir nån förbättring! Funderar dock på om det går att använda en vista-skiva (vilken som helst) och sen ta min vista-nyckel och installera drivisar därefter. VOre gött med en ren installation, men vet inte om det kommer att fungera eller om en viss skiva är låst till en viss nyckel. Dock vet jag inte om det är värt besväret...

Permalänk
Medlem

Nån som vet vilka program som kan tas bort utan problem? Hur har ni tweakat, fräschat upp bland det förinstallerade programmen? HP Games till exempel, är det lugnt att ta bort?

Permalänk
Medlem

Jag har inte lagt någon energi på det än, inte haft tid, men HP Games är fet-lugnt att ta bort så länge du inte vill använda dig av det. Litar ganska mycket på Stringfellow Haw och det han skrev 2 inlägg upp. Hans dator verkar fungera fortfarande och han verkar ha rensat upp en del.

Vill passa på och rosa datorn lite! Satt med den i plugget idag för första gången ordentligt (iofs läste jag mest pdf-dokument förutom lite internetsurf totalt ca 30-40 min) Hade den igång i 3,5h på energisparläge. Körde på 4/11 i ljusstyrka och hade wifi på under 3h. När jag sedan skulle slå ihop datorn hade den 17% kvar av batteriet. Riktigt stabilt! Så himla nöjd med datorn hittills!

//R

Permalänk
Medlem

Har ni testat några spel? GTA IV, Call of Duty 4, Assassins Creed?

Jag har besökt hemsidan "Can you run it" för att kolla olika spel och systemkraven för dom. Ofta faller det på processorn, men grafikkortet klarar det mesta.

Permalänk

Fan, en sak jag glömde bekräfta innan jag köpte datorn. Kommer man kunna slänga in Windows 7 på den mån tro, eller kommer den vara låst till Vista för all framtid.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awey
Har ni testat några spel? GTA IV, Call of Duty 4, Assassins Creed?

Jag har besökt hemsidan "Can you run it" för att kolla olika spel och systemkraven för dom. Ofta faller det på processorn, men grafikkortet klarar det mesta.

Jag kan försöka testa CoD4 och Assasins Creed framåt helgen, men fick CoD5 att funka, men lite små-lagg var det nog. World in Conflict funkar bra på native upplösning och Low iaf

Permalänk

Det står på Webhallen att DV-3550 har slutat tillverkats?. Konstigt, den jag ju precis släppts! hm

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Det kan nog stämma. Var i mail-kontakt med HP's säljsupport och de berättade att den bara tillverkades i 3 månadersintervaller. Den kom ju typ i november så jag tror t.o.m att de gått över tiden lite. DV3600 är ju ersättaren, men förbättringarna är knappa och dessutom är det nästan inga återförsäljare som har fått den. För några veckor sen låg 10-15 st på prisjakts lista, men ingen som hade fått in den. Idag finns bara HP själva och JME data på listan. Vet inte om den finns i lager. Jag börjar undra om den verkligen kommer eller vad som händer. Kanske kommer någon annan istället, eller om DV3 med amd/ati komponenter får ta över tills vidare.

I April fick jag även höra att de ska släppa en multimedia laptop på 13" med backlit tgb och fräscha komponenter i övrigt, men någon exakt info fanns inte när jag var i kontakt med dem.

//R

Permalänk
Medlem

Hp 14" dv4-1150 finns inte heller nånstans nu, borta från prisjakt också.
Finns bara den med bluray...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

DV-3550 Nära att jag åkte och köpte en idag på "inwarehouse" för ~8500:-
Men som tur var ringde jag innan och de sa att man måste beställa dagen innan för att kunna hämta ut sin dator :/
Och imorgon har jag inte tid att hämta den. Det får dröja till tisdag innan jag kan hämta den. Har inte lagt beställningen än.
Undra hur många gånger jag hinner ändra mig innan tisdag tro.

Permalänk
Medlem

Hehe, vad är det som gör dig osäker?

Permalänk

Hehe Det känns som att 8500:- är mycket pengar för mig just nu oavsätt vad det gäller. Men datorn är så prisvärd och jo jag "behöver" en frächare dator just nu. Skall till 99% säkerhet lägga beställningen!

Ni som nu äger en DV-3550 Är det något i övrigt ni tycker man skall köpa till? Något som passar riktigt bra? Typ väska, kablage osv?

Förövrigt. På Inwarehouse säljer de HDMI/HDMI M/M 5meter för ca 250:- är de kassa eller är de bra? Har en Sony 37" 720p HD-ready. Det borde la inte vara värt att köpa grymme HDMI-kabel till denna datorn+tv?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en sån här dator, men då jag vägrar att använda mig av vista så är det ett krav att windows xp fungerar bra. Hur funkar det med drivrutinerna? Kollade lite snabbt på hps hemsida och det verkar vara väldigt begränsat med drivrutiner till xp om man jämför med vista...

Finns allt man behöver? Någon som har provat?

//fakkstah

Permalänk
Medlem

Tror det blir en 3550 för mig oxå även om jag tycker att den inte är så snygg.
Plus att den gått upp 600kr från inwarehouse sen 2 veckor tillbaks.
Var inne på dells 13" ett tag, kostar 10.500 med rabatt skulle det bli 8500kr som 3550 men läst att det varit lite problem med den...

Hp har ju sen en ny DV3 på väg som liknar den här fast med backlight osv, fast med amd cpu...
http://www.engadget.com/2009/01/08/hp-dv2-and-dv3-hands-on/

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
..som 3550 men läst att det varit lite problem med den...

Vad har du då läst för problem, haft min nu i några månader och den fungerar då klockrent

Permalänk
Medlem

//R

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Tror det blir en 3550 för mig oxå även om jag tycker att den inte är så snygg.
Plus att den gått upp 600kr från inwarehouse sen 2 veckor tillbaks.
Var inne på dells 13" ett tag, kostar 10.500 med rabatt skulle det bli 8500kr som 3550 men läst att det varit lite problem med den...

Hp har ju sen en ny DV3 på väg som liknar den här fast med backlight osv, fast med amd cpu...
http://www.engadget.com/2009/01/08/hp-dv2-and-dv3-hands-on/

Den där nya DV3:an verkart inte lika attraktiv som dv3550 sett till hårdvaran. Föredrar nog Intel och Nvidia före AMD och ATI. Kan lova att dv3550 ger bättre prestanda än DV3:an. Dock som jag nämnt tidigare i den här tråden (jag tror det var den här tråden) så ska HP släppa en nya 13" are i april nångång som tydligen ska ha backlit tgb och multimedia-prestanda. Hoppas inte det är DV3:an för den kommer vara sämre än sin föregångare.

Har också hört att Dell Studio XPS 1340 har haft lite småfel. Iaf om man läser i forumet på: notebookreview.com. Många som är missnöjda verkar det som.

//R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
//R

Den där nya DV3:an verkart inte lika attraktiv som dv3550 sett till hårdvaran. Föredrar nog Intel och Nvidia före AMD och ATI. Kan lova att dv3550 ger bättre prestanda än DV3:an. Dock som jag nämnt tidigare i den här tråden (jag tror det var den här tråden) så ska HP släppa en nya 13" are i april nångång som tydligen ska ha backlit tgb och multimedia-prestanda. Hoppas inte det är DV3:an för den kommer vara sämre än sin föregångare.

Har också hört att Dell Studio XPS 1340 har haft lite småfel. Iaf om man läser i forumet på: notebookreview.com. Många som är missnöjda verkar det som.

//R

Synd om att man inte vet mer om efterträdaren! Det är ju bara 1 månad kvar till april eftersom jag inte är i akut behov av ny dator. Akut är väl iof väldigt relativt ibland.

Menar de multimedia-prestanda som Full HD, bluerayspelare osv?

Skall köpa till trådlös mus och TG-bord (någon som har bra förslag till rimligt pris?), usb-hubb och HDMI-kabel. Kan bli fräscht detta!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte alls eftersom de på HP's säljsupport vägrade säga nåt! Tyvärr! Sj tog jag beslutet att köpa DV3550 och det är inget jag ångrat hittills. Får väl se om det kommer någon variant som är mkt bättre. Dock kommer nog priset vara mkt högre så vet inte om den kommer/skulle ha passat mig sett ur den aspekten. Vi får helt enkelt lov att vänta o se!

//R

Permalänk

Det du säger om att priset med all säkerhet blir ett annat är ju förståss helt rätt.
Ett högre pris skulle inte passa mig speciellt bra heller. Kommer nog slå till på datorn i veckan nu. Dessutom är inte FullHD och blueray-spelare något jag har användning för över huvud taget just nu. Bra reflektioner DJHogi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kung_bölet
Det du säger om att priset med all säkerhet blir ett annat är ju förståss helt rätt.
Ett högre pris skulle inte passa mig speciellt bra heller. Kommer nog slå till på datorn i veckan nu. Dessutom är inte FullHD och blueray-spelare något jag har användning för över huvud taget just nu. Bra reflektioner DJHogi!

Tror inte den kommer ha full HD-skärm, men kanske BR. Dock så funkar det klockrent att mata ut bild och ljud i HD-kvalitet via hdmi kontakten på datorn. Som sagt hoppas jag inte att efterträdaren kommer vara DV3:an, men vi får vänta och se. Skulle inte bli förvånad egentligen...

//R

Permalänk

nu har man fått en dv3550 jag med, finally ^^

är sjukt nöjd med den än så länge, fläkten må vara igång men inte alls så störande som vostro 1310 som jag hadde innan jag sålde den. tyvärr har jag väl en sådan utbuktning på min med, är det inte designat så ? men orkar iaf inte skicka tillbaka den, inget som stör.

jag har funderat på att omedelbart dra en reinstall på operativsystemet. Jag fick inte med några drivutincd-skvior? och hur går man tillväga för att bränna recovercd på partitionen som finns med ?

sedan efter formateringen vad bör man installera ? alla drivutiner är ett måste, behöver man ha några andra saker för att datorn ska funka normlat ?

edit: kom på en sak, har för mig att det är ganska svårt att hitta drivutiner till Xp ? hur funkar då det med tinyxp ? den letar ju automatiskt efter drivutiner ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=oopeteroo=-
nu har man fått en dv3550 jag med, finally ^^

är sjukt nöjd med den än så länge, fläkten må vara igång men inte alls så störande som vostro 1310 som jag hadde innan jag sålde den. tyvärr har jag väl en sådan utbuktning på min med, är det inte designat så ? men orkar iaf inte skicka tillbaka den, inget som stör.

jag har funderat på att omedelbart dra en reinstall på operativsystemet. Jag fick inte med några drivutincd-skvior? och hur går man tillväga för att bränna recovercd på partitionen som finns med ?

sedan efter formateringen vad bör man installera ? alla drivutiner är ett måste, behöver man ha några andra saker för att datorn ska funka normlat ?

edit: kom på en sak, har för mig att det är ganska svårt att hitta drivutiner till Xp ? hur funkar då det med tinyxp ? den letar ju automatiskt efter drivutiner ?

Trevligt! Skönt att höra att du är nöjd! Håller med det om fläkten. Den är väldigt sansad! Min har en anstymning till en uppbuktning men inte alls så som jag sett bilder på, vilket jag är glad över. Det är nog inte en design-grej är min slutsats över det.

Recovery bränner du genom det programmet som finns installerat för recovery. Finns under "Alla program" på start-menyn. Kolla i manualen om du inte hittar. Antar att recovery-partitionen bränns med. Jag brände ut skivorna det första jag gjorde med datorn så jag kommer kunna ominstallera den till absolut nyskick sett till mjukvaran. Angående XP så kan jag inte mycket om det och hur det går till, men läs lite i denna tråd: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=316940&page=... så kanske du kommer fram till något.

//R

Permalänk

hu är det med smartmedia eller vad det heter, vad behöver man för att touchknapparna och fjärrkontrollen ska fungera ?

mjoo angående länken har jag varit där och läst igenom ett par gånger innan köpet, dock läste jag endast efter värme problem m.m får väl dra igenom hela 25 sidor XD

för jag änkte att tinyxp och diversa piratOS brukar ju automatiskt leta upp alla drivutiner som behövs och installera automatiskt, om det funkar så på dv3550 så slipper man ju allt krångel med att leta upp drivutiner till xp som inte äns finns i HPs hemsida