Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Seagate fixar problem med Barracuda 7200.11

Seagate Barracuda 7200.11 är drabbad av ett allvarligt problem som gör data oåtkomlig. Nu har tillverkaren arbetat fram en lösning på problemet.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2004

Skönt, den nya hårddisken jag fick på garantin är inte påverkad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Min seagate på 320 har ej dessa problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Jag har ett gäng av dessa diskar dock utan någon som helst problem.

"if it ain´t broken, dont fix it", eller är det ens någon ide att försöka lägga in ny firmwire när man inte har upplevt dessa problem.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Vad bra att dom börjar göra något åt det, kanske blev rädda att förlora kunder när dom vände dövörat till.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2005

Kolla upp om din disk är drabbad på hemsidan, är den det så skulle jag bytat just in case.

Min disk var som tur är inte drabbad ST31500341AS, med firmware SD19.

Och det verkar som att seagate vänt i frågan nu, innan verkade de försöka mörka och nu erbjuder de gratis recovery till folk.

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

Detta gör mig verkligen osäker till Seagate. Hoppas deras .12 serie blir bra som fan så kanske man kan köpa köpa sig en ny disk. MIn börjar bli lite gammal! Blir det samma skit med den serien så köper jag en WD som jag alltid gjort innan=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

OJ, vad många versioner som vad påverkade. Det är ju lite som Nvidias bärbara miss.

Hoppas att allt löser sig ordentligt.

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWECLOCKERS / Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra att dom börjar göra något åt det, kanske blev rädda att förlora kunder när dom vände dövörat till.

Är väl ganska klart att dom vände dövörat till när det inte hjälper för dom att höra om folks gnällande eller uttalande om problemen, dom vet ju redan om det, så varför ska dom då älta på det när dom kan fixa problemet istället med ny firmware t.ex.

Win10 Pro x64 - Fractal Design Define S - 5xNoctua NF-A15, 5xNF-P14s
Asus PRIME Z370-A - Samsung 960 EVO NVMe 250GB - intel 540s 240GB M.2
CPU: i5 8600K@5400MHz - NH-D15 - HyperX Fury 32GB @ CL10-12-12-300-1T

Asus nViDiA GTX 1070 8GB STRiX OC 08G / Core@2165MHz / Memory@8.8GHz
Corsair RM750x 80plus GOLD - 4TB storage - Logitech G903 - G Pro TKL

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Är väl ganska klart att dom vände dövörat till när det inte hjälper för dom att höra om folks gnällande eller uttalande om problemen, dom vet ju redan om det, så varför ska dom då älta på det när dom kan fixa problemet istället med ny firmware t.ex.

Så du menar att det bästa att göra i deras situation är att inte verka bry sig om kunderna? Dom kunde ju bara gått ut med ett pressmeddelande att dom är medvetna om problem och jobbat för fullt för att åtgärda det!

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så du menar att det bästa att göra i deras situation är att inte verka bry sig om kunderna? Dom kunde ju bara gått ut med ett pressmeddelande att dom är medvetna om problem och jobbat för fullt för att åtgärda det!

Så att alla får reda på det istället för ett mindre antal nördar?

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2003

Min Seagate Barracuda 7200.11 750GB hade INTE dessa problem
*lycklig*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder
Registrerad
Jun 2008

Jag testade ett par diskar och fick inget utslag även om någon modell fanns med i listan. [500 1.0 1.5].

Hade varit fint med en poll kopplat till nyheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Haha, det är ju nästan komiskt. En sak är om dom hade tvärvägrat att erkänna problemet och låta sin interna inkvisition styra forumet. Men att sen ändå komma med en lösning är ju helfestligt. Varför kunde man inte bara säga att "vi har tio kodslavar som jobbar på en ny firmware, håll i hatten en månad så har vi en lösning"? Då hade ju folk tagit det lite lugnare, kan tänkas.

Är det bara jag, eller har Seagate "gjort en xfx" och tvingar folk att regga sig i deras system för att skicka ett jävla mail?

Citat:

Jag testade ett par diskar och fick inget utslag även om någon modell fanns med i listan. [500 1.0 1.5].

Deras program klarar ju inte till exempel inte kontrollerkort, så använd istället serienumret och deras checker:
http://support.seagate.com/sncheck.html

Nej är också service.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grästuva
Registrerad
Maj 2007

Jag fick upp att min horddisks serial inte har detta problem, men den er fortfarande stendod. Annat problem do kanske.

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte GTX670 Windforce OC - X-Fi ExtremeGamer - Corsair HX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Hmm...har 2st diskar med firmware SD15 som tydligen inte är bra samt diskarna finns med i listan men programmet som kollar upp serienummer säger att de inte är påverkade...

I love Science Fiction!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2002

Har 4 seagate diskar i burken, tursamt nog var det bara 1 av dom som var påverkad.
Drygt att man måste regga sig dock för att kunna skicka in en support tickett.

*Edit
Bra, reggade mig och kan inte logga in i alla fall, toppen...

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SWECLOCKERS / Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL

Vart har jag sagt det?

Har det inte varit väldigt självklart att dom jobbat på problemet under ett tag och inte slutat med att försöka åtgärda problemet!? Jag har inte sett någonstans där dom säger att dom inte tänkt åtgärda problemen, dom började ju förut med att försöka fixa det och dom håller ju på än. Dom har ju som sagt redan yttrat sig om att försöka lösa problemet för flera månader sen, men du kanske missat detta? I så fall förstår jag dig.

Vad gör det för nytta om man gnäller till seagate när dom håller på att jobba på problemet? Det tar ju upp mer tid än gör nytta, dom kan ägna den tiden åt att lösa problemet istället.

Samma som att gnälla, gråta eller skrika när man gör illa sig, gör ingen nytta, men folk vill göra det ändå tydligen Förstår inte det viktiga i händelseförloppet

Win10 Pro x64 - Fractal Design Define S - 5xNoctua NF-A15, 5xNF-P14s
Asus PRIME Z370-A - Samsung 960 EVO NVMe 250GB - intel 540s 240GB M.2
CPU: i5 8600K@5400MHz - NH-D15 - HyperX Fury 32GB @ CL10-12-12-300-1T

Asus nViDiA GTX 1070 8GB STRiX OC 08G / Core@2165MHz / Memory@8.8GHz
Corsair RM750x 80plus GOLD - 4TB storage - Logitech G903 - G Pro TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Hmm lösa ett problem som man vägrar erkänna finns. Den här branchen är rolig ibland

ASUS ROG Crosshair VI Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 950 PRO 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 16GB @3466 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11| Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Har 4 seagate diskar i burken, tursamt nog var det bara 1 av dom som var påverkad.
Drygt att man måste regga sig dock för att kunna skicka in en support tickett.

Har oxå en hdd påverkad, dock så kan jag ej skicka in en support tickett. Har registrerat mig o allt, hjälp?

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Har 2 st 500Gb som finns i listan.

Få se om man kan kolla in deras sida noggrannare än vad jag gjorde häromdagen.. rörig sida iaf.

EDIT: nu blir jag sne. är mina 4 i riskzonen eller inte? tar jag listan så verkar det som det men ska jag söka via deras sida så säger de att de inte är fel på.

EDIT: nu verkar det som att en disk är i riskzonen.. hmm.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knight77
Har oxå en hdd påverkad, dock så kan jag ej skicka in en support tickett. Har registrerat mig o allt, hjälp?

Reggade mig och kan ej logga in, segt värre...

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Reggade mig och kan ej logga in, segt värre...

exakt!!! exakt samma problem för mig....palla

| Intel Q8300 2.5GHz | Gigabyte GA-P41T-D3 | Corsair 2*2GB ~1333MHz | Gigabyte AMD 6850 1GB | Seagate 500GB, 1TB, 2TB | Corsair VX 550W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Jippi -_-, min 1TB disk är drabbad och som en del säger här så fungerar tydligen inte registreringen så man kan inte kontakta dem =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Hoppas att ni läste hela artikeln, det här gjorde mig väldigt lättad iaf.

Citat:

Seagate has isolated this issue to a firmware bug affecting drives from these families manufactured in December 2008.

Inga problem då jag köpte mina diskar i oktober.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Hmm... var laddar man ner firweire till disken då?
eller måste man regga sig för att göra det? Drygt isf.

Your drive 9QM83VX7 IS affected.

EDIT: http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

verkar vara en mindre mängd iaf.. men varför lägger de inte upp filen så man kan ladda ner utan att regga sig!!!!! Idioti!

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm... var laddar man ner firweire till disken då?
eller måste man regga sig för att göra det? Drygt isf.

Your drive 9QM83VX7 IS affected.

Hade du läst vidare så står det att 'Desktop drives are not made with the intention to receive firmware updates in the field.'

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Nu förstår jag inte?
Det står inget mer än det jag skrev på Eng iaf. var läser du det där du skrev?

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Nu förstår jag inte?
Det står inget mer än det jag skrev på Eng iaf. var läser du det där du skrev?

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Majornas 3dje rote
Registrerad
Nov 2001

Mailsupporten funkar ju inte, går inte att logga in (man redirectas till salesforce.com)... Chatsupporten funkade dock efter att spammat den ett tag. Men inte fick jag någon firmware för det :/ Istället får man ett mail om 24-48 timmar med (förhoppningsvis) firmware... Varför göra det enkelt när man kan göra det jättekrångligt? Det skapar ju arbetstillfällen i dessa bekymmersamma tider :).

Nej är också service.