Z5500 5.1 Ansluta Digitalt eller Analogt?

Permalänk
Medlem

Z5500 5.1 Ansluta Digitalt eller Analogt?

Tjena

Jag har Logitech Z5500 och Creative Elite Pro, på vilket sätt skall jag ansluta dem, digitalt eller analogt.

Vad jag vet så har jag hört att Dacen på Ljudkortet är mycket bättre än vad de är på Externa Consolen man får med till Elite Pro, men Ljudkort dacen är bara analoga vad jag vet, så skall jag endå koppla den med coax eller optiskt eller köra vidare på 3.5mm

Samt jag har märkt ibland att högtalarna poppar till ibland, vad kan detta bero på ?, hadde inte liknande problem med mina Inspire p580

Har PID R837 vilket är över "r6xx" som skulle ha detta problem enligt deras forum.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Digitalt ger bättre ljudkvalitet, då blir det ingen förlust i kvalitet, som det kan bli när du kör analogt.

edit: Ursäkta mig! Här har jag antingen läst fel eller missuppfattat något totalt! Tack för att ni rättar mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Digitalt ger bättre ljudkvalitet, då blir det ingen förlust i kvalitet, som det kan bli när du kör analogt.

Nej nej nej sådär kan du inte generalisera.

Jag skulle bli OERHÖRT förvånad om du inte får bättre kvalité analogt, då Elite Pros komponenter med största sannolikhet är mkt bättre än Z5500ns. Kopplar du digitalt är det förstärkaren i högtalarsystemet/basen som gör D/A omvandlingen, och dessa komponenter är som sagt bättre på ljudkortet.

Sen om högtalarna i sig är tillräckligt bra för att du ska uppfatta skillnaden är en annan femma.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Digitalt ger bättre ljudkvalitet, då blir det ingen förlust i kvalitet, som det kan bli när du kör analogt.

Beep, fel.. eller ja, Blir alltid en förlust i kvalitet vid DA-omvandlingen oavsett om du kör digitalt eller inte, allt du gör är att korta ner den analoga transportsträckan och flyttar lite på var DA-omvandlingen ska skötas. Har du ett ljudkort av modellen bättre så har du troligtvis en bättre DAC på ljudkortet än den billiga som Logitechsystemet har inbyggd.

Kort och gott, kör du på moderkortets ljud eller något halvsunkigt ljudkort så kommer det antagligen låta bättre över digitalt, har du ett bra ljudkort med bra DAC och komponenter kommer det troligen låta bättre med analogt. Sen att det är enklare att dra en kabel istället för en bunt är ju en annan sak att överväga...

EDIT: Kör på analogt om du orkar med alla kablarna, kör digitalt om du inte gör det. Högtalarsystemet är inte det bästa i välljud så skillnaden borde inte vara alltför stor. Prova gärna båda för skojs skull om du har möjlighet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Nej nej nej sådär kan du inte generalisera.

Jag skulle bli OERHÖRT förvånad om du inte får bättre kvalité analogt, då Elite Pros komponenter med största sannolikhet är mkt bättre än Z5500ns. Kopplar du digitalt är det förstärkaren i högtalarsystemet/basen som gör D/A omvandlingen, och dessa komponenter är som sagt bättre på ljudkortet.

Sen om högtalarna i sig är tillräckligt bra för att du ska uppfatta skillnaden är en annan femma.

Mitt ljudkort har 2 st D/A, en i I/O consolen som jag har där det sägs att den har "billigare" D/A omvandling sedan går signalen till ljudkortet som har bättre, de dyrare sorten.

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...

Det ända som stör mig på 3st 3.5mm är att de är så jävla korta, skall leta upp någonstans i fall jag kan förlänga dem ca 1m

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Mitt ljudkort har 2 st D/A, en i I/O consolen som jag har där det sägs att den har "billigare" D/A omvandling sedan går signalen till ljudkortet som har bättre, de dyrare sorten.

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...

Det ända som stör mig på 3st 3.5mm är att de är så jävla korta, skall leta upp någonstans i fall jag kan förlänga dem ca 1m

Finns 3,5mm förlängningskablar billigt på kjell & company. Hona ena änden och hane andra så är du hemma
Kör med dem själv till mitt z5500

"Förlängningskabel till hörlur
1,5m, 3,5mm ha-3,5mm ho, stereo"

49 kr, som hittat

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att fråga i denna tråden...

Blir mitt ljud på datorn bättre om jag kör analogt än digitalt ?
Varför följde det då med en optisk sladd till mitt ljudkort....

Blir det bättre för mig, som har Z-5500 och ett Auzentech Prelude 7.1 ljudkort ? Det är ju ganska bra... kostade 1900;-

Och är det någon som vet om man ska koppla in alla 3 3.5mm kontakterna ?
Läste i manualen om något att om ljudkortet klarar det, så skulle man bara använda den gröna sladden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hevin
Jag passar på att fråga i denna tråden...

Blir mitt ljud på datorn bättre om jag kör analogt än digitalt ?
Varför följde det då med en optisk sladd till mitt ljudkort....

Blir det bättre för mig, som har Z-5500 och ett Auzentech Prelude 7.1 ljudkort ? Det är ju ganska bra... kostade 1900;-

Och är det någon som vet om man ska koppla in alla 3 3.5mm kontakterna ?
Läste i manualen om något att om ljudkortet klarar det, så skulle man bara använda den gröna sladden.

Ja, ditt ljudkort har mkt bättre kretsar än högtalarsystemet, vilket gör att du bör köra analogt ut. Sen är frågan om högtalarna är tillräckligt bra för att du ska uppfatta ljudskillnaden.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Har en fråga angående mitt z5500... ibland så "smäller" de till i högtalarna när jag inte lyssnar på något Är så irriterande att jag oftast är tvungen att stänga av dom. Har läst om att det har något med elen i huset att göra, men jag har inte hittat någon lösning... Någon som har tips?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

När kortet är 7.1 så hade jag kört digitalt ut ändå så får Logitechen dela ut sitt 5.1

[edit] Supermotard: Jord isolator kanske??? http://mds.se/?artnr=5011007

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Har en fråga angående mitt z5500... ibland så "smäller" de till i högtalarna när jag inte lyssnar på något Är så irriterande att jag oftast är tvungen att stänga av dom. Har läst om att det har något med elen i huset att göra, men jag har inte hittat någon lösning... Någon som har tips?

Hos mig poppar det till ibland, kolla vilket PID nummer du har, finns under högtalarna har du under R6xx så kan du byta ut dem mot nyare versioner var någon bugg i systemet vad jag vet.

Hos mig poppar det som jag sade men bara ibland gjorde 3ggr igår sedan 1 gång idag så det är inte så farligt, och det poppar bara till ibland.

Skall försöka att koppla in den direkt till el uttaget istället för till förgreningen där min dator 850w drar.

BTW har hört att man inte skall spela för högt de första veckorna pga att Voice Coil inte är helt rörligt när de är nya kanske därför det poppar?

Sedan hör du något hiss när du inte spelar något, bakgrundsbrus hör att det brusar fast när de inte är inkopplade till datorn eller till högtalarna men bruset försvinner när jag mutar eller bytar till Coax som jag inte har inkopplat.

Ant3 = vare sig det är 5.1 eller 7.1 så vit jag vet så spelar det ingen roll ju ? för att få 7.1 så måste man bara koppla in en extra kabel på Creative korten (side)

Sedan tror jag att Elite Pro har bättre DAC och D/A omvandlare än vad systemet har när kortet kostar 500kr mer än vad högtalarna gör?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Är det någon med ett Z-5500 system som kan svara på detta....

Som jag frågade innan... ska man använda alla 3 3,5mm kontakterna ? I manualen (som jag inte har kvar..) står det något om att, om ditt ljudkort klarar det ska man köra med bara en kontakt (grön)

Ska testa analogt.... Men jag tror jag har testat analogt någon gång... och då lät det inte alls bra, man kunde inte urskilja de olika ljuden och de höga tonerna var så höga att jag fick sänka volymen, för att inte bli döv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hevin
Är det någon med ett Z-5500 system som kan svara på detta....

Som jag frågade innan... ska man använda alla 3 3,5mm kontakterna ? I manualen (som jag inte har kvar..) står det något om att, om ditt ljudkort klarar det ska man köra med bara en kontakt (grön)

Ska testa analogt.... Men jag tror jag har testat analogt någon gång... och då lät det inte alls bra, man kunde inte urskilja de olika ljuden och de höga tonerna var så höga att jag fick sänka volymen, för att inte bli döv

Du får 1 bunte med 3st 3.5mm.

EN GRÖN = FRONT, Vänster Höger (fram)
EN ORANGE = SUB, och Center
EN SVART = REAR, Vänster Höger (bak)

Grön kopplar du mot grön orange mot orange svart mot svart om du har 5.1 ljudkort eller 7.1

Har du ikke ett 5.1 6.1 7.1 ljudkort kopplar du bara in GRÖN mot GRÖN sedan uppmixar du genom consolen du har.

DIGITAL/ANALOG beror på hur bra ljudkort du har, har du ett bra ljudkort skall du använda analog, har du ett onboard eller något dåligt ljudkort avnänder du Optisk eller Coax.

Optisk sägs vara bättre eftersom den inte kommer ha några störningar som EM medan Coax kan få störningar dock är Coax bättre om kabeln är lång.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kanske är lite efter i denna tråd. Men Just nu kör jag analogt med mitt z-5500 via datorn. Jag tycker de låter hyfsat bra, men jag vill gärna byta upp mig till ett internt ljudkort, Vilket passar bäst till musik o film? Helst inte över tusen-lappen.

Permalänk
Medlem

ja kör optiskt till mina z-5500 även fast jag har xfi och jag märkte rejäl skillnad i ljudet både musik mässigt och filmer samt spel. kör övern PL II music som effect vilket jag inte kunde göra när jag körde analogt utan då lät det skit ur högtalarna med den effecten på

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Skall försöka att koppla in den direkt till el uttaget istället för till förgreningen där min dator 850w drar.

Din dator förbrukar inte 850 w. Inte en chans.

Att det smäller i högtalarna beror på att systemet är väldigt känsligt för strömspikar.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Din dator förbrukar inte 850 w. Inte en chans.

Att det smäller i högtalarna beror på att systemet är väldigt känsligt för strömspikar.

Han menar nog att förgrenarn förbrukar det med stereo, tv, klocka, Dator och annat som är inkopplat till den.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
Han menar nog att förgrenarn förbrukar det med stereo, tv, klocka, Dator och annat som är inkopplat till den.

Han skrev att hans dator förbrukar 850 watt

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

För att slippa göra en ny tråd så ställer jag mina två små sidospårsfrågor här.

Jag har ett Z-5500 system och har nyligen skaffat ny dator.
Tidigare körde jag analog ut från mitt skräpiga integrerade 5.1-ljudkord (då det inte hade någon digital ut).
Nu har jag skaffat ett ASUS P6T Deluxe med AD2000B-ljudkrets (som enligt enhetshanteraren heter SoundMax Integrated Digital HD Audio). Problemet är att jag inte får DD eller DTS att fungera via optisk eller coaxial. Har testat olika ljudkällor såsom DVD:er och diverse filmformat från HD och testat med flera olika mediaplayers såsom PowerDVD, WMP, VLC, etc. Men jag får varken ut det som DD eller DTS.

-Vad kan problemet vara?
-Ska jag ens bry mig om detta, eller är AD2000B-kretsen såpass bra att jag bör köra analogt och låta kretsen sköta det hela?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX620W | Intel Core i7 920 @ 3,8GHz | ASUS P6T Deluxe | 6GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GeForce 9800 GTX+ DK-TOP | WD VelociRaptor 150GB + WD Caviar Green 1TB