Vad kan Linux som inte Windows kan?

Permalänk
Medlem

Mina anledningar till att jag använder Linux(Ubuntu bara) över Windows.

Jag är inte en särskilt avancerad dator användare orkar inte pilla med källkod eller programera etc, är inte särskilt smart heller.

I prioritets ordning. Observera mina anledningar!

1. Det blir inte segare och segare som Windows blir, största anledningen för mig.

2. Lätt att installera kostar inga pengar, och allt funkar direkt utan krångel med drivrutiner etc.(Observera på min dator!)

3. Det är lätt att hitta hjälp med problem på Internet. (När man försöker sig på samma sak för windows är det sån djungel, att försöka sortera ut viktig information är extremt mycket svårare)

4. Det är lätt att modifiera utseendet.

5. Start och avstängnings tiden är blixtsnabb. (speciellt jämfört med windows efter en tid när windows blir väldigt seg)

6. Jag gillar utbudet av program till Ubuntu, och att det är lätt att få tag i och installera, (Windows känns som en djungel när det gäller program man blir bara förvirrad).

7. Uppdaterings program som uppdaterar allt som man har installerat inte bara OS. (Inte enskilt för varje program som i Windows)

Ja en snabb lista som jag skrev ihop på kort tid har säkert glömt en del också.

Nackdelarna för mig är spel för det mesta, därför dual bootar jag med Windows, jag spelar dock mest World of Warcraft som funkar i princip utan problem för mig i Ubuntu.

Kan också vara väldigt krångligt om nån hårdvara inte skulle fungera direkt, det har jag märkt på andras system, men det påverkar dock inte mig med min dator.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jag är inte en särskilt avancerad dator

nänä...
Intressant frågeställning. Mounta containers går att göra med:
Pismo Technic Inc. - Download

Går att mounta filer som kataloger, dessa lägger sig automatiskt i samma katalog som filen ligger, eller om man vill som en egen enhet. Finns även stöd för krypterade containers för den som t.ex. skriver dagbok

En sak som Linux är hästlängder bättre på är att använda flera skrivbord (ja det GÅR i windows men inte på något vettigt sätt där det faktiskt blir användbart).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Har skrivit lite förut i den här tråden, men nu har jag kommit fram till varför jag föredrar linux (även fast jag sitter på win för det mesta, just för att jag är för lat för att fixa dualboot efter hårddiskbyte och skit, är ju svinlätt. får ta och göra't)

Varför jag föredrar linux:

Det känns go'are. Det räcker för mig.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Linux är stabilare samt att det inte kräver lika mycket .
Att man får snabbare dator gör ju inte saken sämre iaf

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk

Unix system brukar väl inte häller rebootas om när program installeras och sånt som de flesta behövs till windows.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Unix system brukar väl inte häller rebootas om när program installeras och sånt som de flesta behövs till windows.

Så ofta behövs det väl ändå inte i windows heller?

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jag är inte en särskilt avancerad dator

Guld

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Ufffhh.. Windows update och en del program gillar skarp att man ska uppdaterat datorn vid install eller uppdateringar. om inte så brukar det komma upp väldigt störande rutor som annars påminner en om en 30min eller med jobbiga rutor som bloppar och har sig.

Visst det kanske inte är så jätte ofta men tillräckligt ofta för att man ska störa sig på det.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det kan routa ljud till olika ljudkort programspecifikt enkelt och lätt, även routa det över nätverk till andra enheter enkelt och fint. Min största anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ufffhh.. Windows update och en del program gillar skarp att man ska uppdaterat datorn vid install eller uppdateringar. om inte så brukar det komma upp väldigt störande rutor som annars påminner en om en 30min eller med jobbiga rutor som bloppar och har sig.

Visst det kanske inte är så jätte ofta men tillräckligt ofta för att man ska störa sig på det.

Min Ubuntu är precis lika dan. Varenda uppdatering hittils har krävt omstart. Så fort man påverkar systemfiler så krävs omstarter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nä, jag brukar väl låta min XP-burk gå en vecka eller två mellan reboots, utom då jag switchar OS förstås.

Tycker *NIX och OS X har en tendens att leva längre, dom kör gärna veckor/månader i sträck utan omboot om så krävs. Min gamla Vista-lappy behövde omboot ibland då den aldrig verkade få tillbaka alllt minne över tid... vilket gjorde att systemet blev slöare efterhand. Om det berodde på OS eller tredjepartsgrejer orkade jag aldrig rota i.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Min Ubuntu är precis lika dan. Varenda uppdatering hittils har krävt omstart. Så fort man påverkar systemfiler så krävs omstarter.

Nästan enbart kernel updates kräver omstart, att "påverka systemfiler" kräver inte omstart. Gissningsvis slipper ni detta om ni ändrar så att den bara hämtar säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nästan enbart kernel updates kräver omstart, att "påverka systemfiler" kräver inte omstart. Gissningsvis slipper ni detta om ni ändrar så att den bara hämtar säkerhetsuppdateringar.

Jag har inte koll på den exakta defintionen av "systemfiler", men syftade på de fundametala filer som utgör operativsystemets abstarakta lager. De är vanligen skrivsyddade och/eller i andvändning därav kravet på omstart.
Ett program som inte påverkar dessa "systemfiler" kräver sällan omstart oavsett operativsystem. Det var ungefär vad jag hoppades att man skulle kunna lista ut av mitt föregående inlägg.

Möjligen slipper jag omstart om jag enbart väljer att ladda ner säkerhetsuppdateringar. Men vad gör en omstart? Jag ser gärna att mina program är både säkra och buggfria

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inte koll på den exakta defintionen av "systemfiler", men syftade på de fundametala filer som utgör operativsystemets abstarakta lager. De är vanligen skrivsyddade och/eller i andvändning därav kravet på omstart.
Ett program som inte påverkar dessa "systemfiler" kräver sällan omstart oavsett operativsystem. Det var ungefär vad jag hoppades att man skulle kunna lista ut av mitt föregående inlägg.

Möjligen slipper jag omstart om jag enbart väljer att ladda ner säkerhetsuppdateringar. Men vad gör en omstart? Jag ser gärna att mina program är både säkra och buggfria

Har du ett exempel på en sådan systemfil? (som inte utför sin funktion vid boot, typ fstab eller grub.cfg) Jag har sällan varit med om att en sådan fil inte har hört till en egen tjänst som kan startas om själv. Min dator har stått på genom uppdateringar av gnome, xorg och liknande paket utan att kräva reboot. Kör debian, så får inte lika många kernel updates som Ubuntu. Min debian testing stod på 77dagar, uppdaterad nästan varje dag utan att någonsin be om reboot.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusW:

Har du ett exempel på en sådan systemfil? (som inte utför sin funktion vid boot, typ fstab eller grub.cfg) Jag har sällan varit med om att en sådan fil inte har hört till en egen tjänst som kan startas om själv. Min dator har stått på genom uppdateringar av gnome, xorg och liknande paket utan att kräva reboot. Kör debian, så får inte lika många kernel updates som Ubuntu. Min debian testing stod på 77dagar, uppdaterad nästan varje dag utan att någonsin be om reboot.

Jag kör Debian hemma, men det är sant att Ubuntu i sitt standardutförande ber om omstarter ganska ofta. Jag antar att det beror på att de skeppar ut många småuppdateringar till kärnan som vanligen inte är speciellt nödvändiga, mestadels för att ge stöd åt nyare hårdvara. Om man inte byter moderkort ett par gånger i veckan så klarar man sig väl utan att starta om. (Eventuellt kanske de också ber om omstart när X uppdaterats för att inte förvirra ovana datoranvändare med en X-omstart.)

Omstart av hela datorn av uppgraderingsskäl gör jag bara när man behöver ha en ny kärna av någon anledning. Att starta om då tycker jag är rätt fair, det är att jämföra med att installera en ny version av Windows egentligen, eller ett ordentligt service pack. Och som sagt, det går inte sällan många månader mellan omstarter, och det är inte för att min uptime är helig, det är för att det verkligen inte behövs. Har också startat om när nya hårddiskar installerats, även om det vore möjligt att bara använda hot swap numera.

En sak som nästan var ett problem tidigare var att då jag kör Debian Unstable och pillade ganska mycket med saker, så hände det att jag kanske hade gjort någon miss i /etc/fstab eller något för flera månader sedan, vilket sedan gav intressanta felsökningsprocedurer om det blev något fel i uppstarten . Jag lägger dock dessa problem väldigt mycket på "skyll dig själv"-kontot.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Har du ett exempel på en sådan systemfil?

Nej, jag har inget exempel på lager. Jag ville bara påpeka att även *nix operativ ibland kräver omstart. Om nu Ubuntu svartmålar en hel kategori ber jag om ursäkt. Har ett par klustrade Ubuntu-servrar som FTP och de startas aldrig om. Men så uppdaterar jag dem inte heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag har inget exempel på lager. Jag ville bara påpeka att även *nix operativ ibland kräver omstart.

Nja. OpenSolaris har 'fast reboot' där en ny kärna laddas in i minnet och sedan startas. Man kanske kan dividera om det är en omstart eller inte, men även det värkar vara på väg bort.

x86: Introducing Fast Reboot - System Administration Guide: Basic Administration

Permalänk
Inaktiv

Linux ska inte behöva startas om annat än för kerneluppdateringar, och även det går att lösa med Ksplice. Detta har jag dock aldrig provat, har bara hört om det.. Ubuntu kanske gör det annorlunda, mest 'för säkerhets skull', eller något. Som någon redan påpekat, vad Ubuntu gör är inte vad Linux i regel gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som andra redan nämnt så är det endast kerneluppdateringar som kräver omstart. Dessa kan man välja bort (är framförallt viktigt för hårdvarustöd).

Tänkte nämna ett litet plus med linux med som jag kom på när jag läste ditt inlägg:

* Det går utmärkt att ta bort/flytta en fil som samtidigt är öppen någon annanstans.

Till exempel så kan man börja ladda hem en fil till en mapp, ångra sig och flytta filen till sin nya destination medans man fortfarande skriver till den.

Permalänk

För det mesta så kan man även patcha med "ksplice":
Ksplice - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan fixa det mesta i kärnan utan reboot.
Sen stämmer det att Ubuntu vill att man ska starta om datorn även vid t.ex uppdatiringar av X, men det är ju inte nödvändigt så länge man vet vad man gör.

Och ska man bara byta kärna så kan man ju kasta in en ny med kexec jump:
kexec - Wikipedia, the free encyclopedia
Startar om, utan att ladda om BIOS/Grub. Går typ dubbelt så fort mot en vanlig reboot.

Anlednigen till att jag själv kö GNU/Linux är att jag helt enkelt trivs bättre. Jag får det JAG vill ha gjort snabbare och smidigare. Och min Netbook med en Intel atom känns ibland lika snabb som kompisarnas monstersystem med Win7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, jag har inget exempel på lager. Jag ville bara påpeka att även *nix operativ ibland kräver omstart. Om nu Ubuntu svartmålar en hel kategori ber jag om ursäkt. Har ett par klustrade Ubuntu-servrar som FTP och de startas aldrig om. Men så uppdaterar jag dem inte heller

Jag säger absolut inte emot att Ubuntu behöver startas om rätt ofta, däremot om man bara kör säkerhetsuppdateringar tror jag det är rätt lugnt. Du kan ju prova att köra bara säkerhetsuppdateringar på din FTP-server och se. (jag har inte provat själv, är nyfiken!) Skulle nog inte skada med säkerhetsuppdateringar till ett sådant system. ^^

Visa signatur
Permalänk

bash >> cmd.exe

Permalänk
Medlem

Våra servrar på jobbet är igång i månader. När de behöver startas om så är det vanligtvis av att ett program har slutat fungera och att man av lathet startar om istället för att felsöka. Och då är det Windows på dessa.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

man slipper virus med linux, det är GANSKA skönt...

Visa signatur

Asus M4A785TD-V Evo | Phenom 2 550x4@3,6ghz | Scythe Andy Samurai | xfx Radeon 6870 hd | OCZ reaper 2x2gb 1333 | Corsair TX 750w | Antec Twelve hundred

Permalänk
Medlem

I Windows saknar jag GNOME. Att kunna högerklicka på titelraden till ett fönster och kryssa i "Always on top" är guld värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Beror på hur man menar kräver, den startar i alla fall inte om utan att användaren väljer det till skillnad från windows som tvingar fram omstarter.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Att man kan köra det på datorer från stenåldern

Citat:

A few of us have been working on creating a very small embedded LFS system. We installed a system that was just enough to run the Apache web server; total disk space usage was approximately 8 MB

Welcome to Linux From Scratch!

Håller på att bygga multilib nu, kommer ta ett tag

Permalänk
Avstängd

Uppdateringar

Om Ubuntu ibland kräver omstarter efter uppdateringar är inte så stort problem. Jag installerade nyss Windows Vista Home Premium på en dator. Det tog ca 5 timmar med alla uppdateringar, service pack och de program jag ville ha.

Ubuntu på samma maskin tar kanske 1 timme innan allt är klart inklusive alla uppdateringar.
Då slipper jag dessutom installera brännarprogram, antivirus m.m..

Så det är lite enklare helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av johnh3:

Om Ubuntu ibland kräver omstarter efter uppdateringar är inte så stort problem. Jag installerade nyss Windows Vista Home Premium på en dator. Det tog ca 5 timmar med alla uppdateringar, service pack och de program jag ville ha.

Ubuntu på samma maskin tar kanske 1 timme innan allt är klart inklusive alla uppdateringar.
Då slipper jag dessutom installera brännarprogram, antivirus m.m..

Så det är lite enklare helt enkelt.

Det är oftast inte ens så att den skulle behöva en omstart, det är bara ett enkelt sätt att få alla demoner som har uppdaterats att starta om antar jag.
Logga ut och logga in igen så åstadkommer du ungefär samma sak som en reboot, detta förutsatt att du inte har fått en ny kernel samtidigt.
Detta är en Ubuntuapproach och inte någon generell approach, jag har faktiskt aldrig varit med om en annan distro som har bett mig om att reboota.

• En sak som mig veterligen inte går att få till i Wintendo är paravirtualisering.

• Körs på flera arkitekturer: jag kan alltså genom att bara ha kunskap om hur systemet fungerar applicera dessa på min billiga hemmarouter för att få den att göra riktigt coola saker eller att programmera i valfritt språk till min mobiltelefon.

• Chrootmiljöer: Jag kan testa att göra riktigt konstiga saker i chrootmiljöer och på så sätt se till att inte mitt system går ner helt bara för att jag ville testa något. Jag kan även från min chrootmiljö rädda ett trasigt system.

• Modulärt: Byt ut hela GNU mot Busybox, visst tappar man en del funktioner, men systemet blir väldigt litet och går att få in på ett par MB.
    Dessutom är små verktyg som gör saker bra en trevlig sak, jag vill tex få reda på vilket grafikkort jag har i burken:
    lspci | grep VGA
    2 verktyg som på ett enkelt sätt jobbar tillsammas för att uppnå ett bra slutresultat.

• Filsystem: NTFS är jätteförlegat och fragmenteras utav bara helvete, någonting jag slipper med ext4.

• Hårdvarustöd: Helt sjukt bra! Jag som Gentooanvändare kompilerar min egen kärna, men på föräldrarnas och flickvännens datorer funkade allt rakt ur lådan med Ubuntu.

• Programmeringsspråk: När man vill göra något litet känns inte de få språk som tillhandahålls i Windows speciellt vettiga.
    Att få igång Python med GTK i Wintendo är inte det lättaste jobbet någonsin, och då måste jag dessutom med min binär skeppa med en massa bibliotek för att det inte finns dependencyhantering...
    Riktigt sorgligt att ett program på ~100 rader ska behöva ta ~10MB i distributionsform bara för att det inte finns någon hantering för att dela resurser på ett vettigt sätt..

• Licenser: GNU/Linux är inte ett jävla licenshärke..

• SSH: Visst går det att få till, men lycka till med X forwarding och liknande saker utan att krångla till allt något ohyggligt.

• Går utan grafiskt: Varför i hela helvete skulle jag vilja ha en fullfjädrad grafisk miljö på maskiner som inte kräver detta eller kanske inte ens har ett grafikkort?

• Filträd: Allt har sin plats, allt är strukturerat.

• GCC: Finns för alla möjliga plattformar, tex AVR och MSP430.

• Tiling WM: Finns inte.

• Boota från en massa medier: PXE, USB, CD, floppy mm

Listan skulle kunna göras gigantisk, men nu måste jag arbeta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

För det mesta så kan man även patcha med "ksplice":
Ksplice - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan fixa det mesta i kärnan utan reboot.
Sen stämmer det att Ubuntu vill att man ska starta om datorn även vid t.ex uppdatiringar av X, men det är ju inte nödvändigt så länge man vet vad man gör.

Och ska man bara byta kärna så kan man ju kasta in en ny med kexec jump:
kexec - Wikipedia, the free encyclopedia
Startar om, utan att ladda om BIOS/Grub. Går typ dubbelt så fort mot en vanlig reboot.

Anlednigen till att jag själv kö GNU/Linux är att jag helt enkelt trivs bättre. Jag får det JAG vill ha gjort snabbare och smidigare. Och min Netbook med en Intel atom känns ibland lika snabb som kompisarnas monstersystem med Win7...

Tackar för det tipset, kexec var ju skitsmidigt. (apt-get install kexec-tools)

Visa signatur