Permalänk
Medlem

bygger HTPC, jordproblem?

Bygger en HTPC, något av en HFX mini klon. Blev inspirerad av en annan här på forumet som byggt något liknande.

Komponenter av intresse på datorn: Externt nätagg 19v, mATX mobo, passiv kylning av cpu och gpu mha heatpipe till stora kylflänsar på sidorna av chassit.

Har nu dykt på ett litet bekymmer.

Nätagget levererar som sagt 19v (+19v och jord, udda och bra) DC in vid kontakten på baksidan av chassit. (sitter sedan en liten omvandlare längre in i chassit) Jorden blir i och med designen på kontakten samma punkt som hela chassit. I chassit kommer mobo (med distanserna), HD (direkt skruvat), och t.o.m. cpu och gpu hölje, i och med att heatpipesen går direkt från processorblocken till kylflänsarna som är fästa i chassit, att vara anslutna.

Kommer det att vara skadligt för komponenterna på något sätt att vara anslutna till ett gemensamt jordplan på detta sätt?? I mina fabriks ATX chassin är ju chassit endast skyddsjord vad jag vet.
Personligen tror jag inte det är skadligt (konstigt designad kontakt isf!) men tänkte att det kan vara bäst att fråga innan jag kopplar ihop allting...

TIA

/Jens

Edit:
Detta är psu'n jag använder:
psu

Permalänk

Erhm man ska hålla isär jord och skyddsjord.
Där kommer du ha fel iaf. kommer gå läck strömmar och finns även risk för spänningsförande del som det så fint heter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Erhm man ska hålla isär jord och skyddsjord.
Där kommer du ha fel iaf. kommer gå läck strömmar och finns även risk för spänningsförande del som det så fint heter.

Spänningssatt del even

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, men eftersom det är DC direkt in (som på en laptop) kommer det inte att finnas skyddsjord över huvud taget.

Edit: Skillnaden mot ett vanligt atx chassi blir att i ett vanligt fabrikschassi (med vanlig inbyggd nätdel) är chassit inte samma punkt elektriskt som jordkablarna ut från nätdelen. De har förvisso samma potential, men det var ca 1kohm mellan dem. (mätt på en burk jag har stående.)

I min burk skulle chassit bli exakt samma elektriska punkt som jordkablarna i sata och molex kontakterna. (säkert samma på mobo kontakten men har inte mätt)
Vet inte om detta kan orsaka läckströmmar på något sätt, men jag tycker inte att det borde bli problem?

Snart tröttnar jag och trycker ihop skiten och hoppas på det bästa!