Internet-monopol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2003

Internet-monopol

Hej!
Det är så att jag bor i en lägenhet i malmö, och vi har bara möjlighet att välja hyresvärdens egna bredband, telefoni och TV-tjänst som ett paket, dvs vi kan endast välja allt eller inget. Detta irriterar mig eftersom det har varit en hel del downtime på vårt bredband på sistone, och för att de snålar genom att bara ha en IP per en eller två trappuppgångar (25 lgh per trappa) som de sätter en NAT på. Detta betyder: ingen egen IP mot nätet, ingen möjlighet att välja en annan operatör och ingen kontaktperson för bredbandssupport och felanmälan.

Har de rätt att göra så, dvs att inte erbjuda mer än sin egna operatör?

i5 4670K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, R9 280X, Gigabyte G1.Sniper M5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Vad kostar det? Vanlig ADSL borde väl inte vara några problem ifall du har telefonlina in. Vad har ni för hastighet?

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
FUCK YOU
Registrerad
Jan 2009

Skaffa ADSL-abonnemang genom valfri operatör, absolut inget problem.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

"ingen egen IP mot nätet"... fy fan vad mycket satyg jag hitta på då

Men fan, kan man verkligen göra så?

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003

Klart det är lagligt, de äger fastigheten, nätet och hela faderullan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2008

I MKB lägenheter måste man betala 1000 kr för att få välja bredbandsleverantör själv annars måste man ta deras bestämda

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2003

Inga telefonlinor till lägenheterna tyvär... För tillfället har de inte heller startat telefonitjänsten (IP-telefoni) och vi har därför rabatt.

i5 4670K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, R9 280X, Gigabyte G1.Sniper M5