Seagate publicerar ny firmware

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frim
En av mina seagate diskar upptäktes inte längre av bios en morron. Hur trycker jag in nya firmwaren i en sådan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Har någon fått liv i en disk som dött med den nya firmwaren? Eller flashar ni för säkerhets skull innan något hänt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0z
Min Seagate är helt stendöd, bios hittar den inte ens, antar att det kommer bli svårt att uppdatera firmwire då? Har sett att det finns hårdvarulösningar för att få den up and running igen men det verkar krångligt.

Nån mer med samma problem?

Ja jag tillhör också dem med samma problem.

Disken tvärdog i förrgår vid uppstart och syns inte ens i BIOS.
Seagate verkar inte publicerat någon information om hur man ska göra nu.
Och de svarar inte på mejl.
Skitservice.

Någon som har något tips på hur man få igång den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett.ufo
Ja jag tillhör också dem med samma problem.

Disken tvärdog i förrgår vid uppstart och syns inte ens i BIOS.
Seagate verkar inte publicerat någon information om hur man ska göra nu.
Och de svarar inte på mejl.
Skitservice.

Någon som har något tips på hur man få igång den?

De skriver ju att datan på disken finns kvar i alla fall.

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Citat:

In the unlikely event your drive is affected and you cannot access your data, the data still resides on the drive and there is no data loss associated with this issue. If your drive is no longer accessible, click here to contact us directly for further assistance.

Vad det innebär rent praktiskt vet jag inte riktigt.

Permalänk
Medlem

döda disken

Nej, datan kanske inte är förlorad, men det hjälper ju inte så mycket när det inte verkar gå att få ut den.

Tråkigt att det inte går att få något svar från Seagate.

Tyvärr har jag 2 st likadana hårddiskar till.
Ska flasha firmwaren på dem så att inte samma sak händer.

Läste någonstans att att man ev. skulle kunna flytta styrkortet från en av de fungerande diskarna till den som dött och på så vis få ut datan.

Någon som gjort något liknande?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett.ufo
Ja jag tillhör också dem med samma problem.

Disken tvärdog i förrgår vid uppstart och syns inte ens i BIOS.
Seagate verkar inte publicerat någon information om hur man ska göra nu.
Och de svarar inte på mejl.
Skitservice.

Någon som har något tips på hur man få igång den?

Detta har hänt mig också. Jag laddade ner seagates SeaTools och brände det på en skiva och botade från skivan. Körde tester på min HD.
Sen det märkliga att HD´n bara *poff* dök upp i min Dator efter det, i BIOS och i min Den här datorn.

Seagates SeaTools hittade inte några fel på disken, men programmet kan ju bara läsa och inte skriva till HD´n.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Ska testa

Ok, tack för tipset!

Ska göra samma sak.
Det låter iofs lite osannolikt att diagnostikprogrammet skulle återuppväcka disken, men det är ju värt ett försök.
Om det hände dig, kanske det kan funka för mig.
" In [the drive] god we trust"

EDIT: Ääääh, funkade inte. Det finns ingen gud.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hittar några jävla Firmware Updates att ladda ned från deras enormt kassa hemsida?

Jag hittar vart jag kan söka efter min hårddiske men får bara texten tillbaka att jag borde uppdatera firmware men inte någon ursäkta språket JÄVLA länk vart jag kan hitta skiten...

Har någon hittat vart man kan ladda detta? Jag har en ST3500320AS som redan har pajat och jag har fått en ny på retur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GonAce
Bara jag som inte hittar några jävla Firmware Updates att ladda ned från deras enormt kassa hemsida?

Jag hittar vart jag kan söka efter min hårddiske men får bara texten tillbaka att jag borde uppdatera firmware men inte någon ursäkta språket JÄVLA länk vart jag kan hitta skiten...

Har någon hittat vart man kan ladda detta? Jag har en ST3500320AS som redan har pajat och jag har fått en ny på retur.

To your rescue (on a white horse):

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?DocId=207951&NewLang=en

Men du kanske ska köra checken på ditt serienummer först?
https://apps1.seagate.com/rms_af_srl_chk/

För alla andra intresserade kan jag nu meddela att jag efter mycket om och men fått min döda disk klassad som "affected" och att jag får gratis Data Recovery från i365 i Holland. De hämtar och lämnar disken med budfirma. Det måste man ju säga att det var rätt hygglig service när man nu tillslut fick tag i rätt person.

Har två diskar till (som inte hunnit dö) som jag nu flashat.
Funkade fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett.ufo
Har två diskar till (som inte hunnit dö) som jag nu flashat.
Funkade fint.

Hur gjorde man? Var det krångligt eller väldigt enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aloysius
Hur gjorde man? Var det krångligt eller väldigt enkelt?

Det var enkelt.

Jag brände ner flashprogrammet på en cd och bootade från den.
Sen var det bara att följa instruktionerna.

http://support.seagate.com/firmware/firmware_update_procedure.html

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på om problemen med ST3500320AS och ST31000340AS är lösta?
Jah är nämligen sugen på att köpa ett par såna då jag hittat dem till en billig peng.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori