Permalänk
Medlem

Well guys, vad tror ni kommer hända de närmaste åren???

Permalänk

USA kommer kursa, Kina startar en ny kommunistunion med länderna omkring sig (blir nya Ryssland), och EU blir nya USA.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

USA kommer kursa, Kina startar en ny kommunistunion med länderna omkring sig (blir nya Ryssland), och EU blir nya USA.

Citat:

där klasserna och staten upplösts och produktionsresultatet fördelas åt alla efter behov.

Kina är verkligen superkommunistiskt!

Permalänk
Medlem

Jag köpte lite aktier i början av året (Sämsta tiden att investera på hur länge som helst visade det sig sen -.-') och jag har både svenska och amerikanska aktier. Jag undrar om ni vet någon bra sida i stil med Avanzas "placera.nu" sida fast för den amerikanska börsen. Alltså generella nyheter om börsen, bolag och kanske lite köptips. Den ända sidan jag har hittat hitils är Yahoo finance eller vad det heter men det är inte riktigt vad jag letsr efter + så är sidan sjukt ful och dåligt uppbyggd!

Skulle någon också kunna förklara i enkla ord vad skillnaden är mellan aktier och warranter? Vad exakt är det man köper när man köper en warrant?

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

INGET HÄNDER, Usa har inte löst sina problem på långa vägar, piigs verkar fortfarande stå på en tunn lina. Till och med kina och tyskland går bara sakta framåt. Hösten sägs vara en dålig period på börsen men detta tär verkligen på nerverna. Personligen tror jag det finns två scenarion för framtiden just nu

1. mycket svag uppgång som håller i sig tills dess att piigs och usa står på stabilare mark. Detta kommer ta lång tid kanske ett halvår eller mer. Det är politikerna som måste lösa problemen och det gör dom inte på några veckor.

2. KAOS i lite olika steg. Funderar mest på vad som händer om ett eller flera av piigs länderna får större problem att betala sina lån. Kommer då räntan för amerikanska statspapper att ses som en säkrare placering (lägre ränta) eller osäkrare så att räntan sticker iväg uppåt och usa hamnar i ett riktigt pressat läge?

Obs. ( Jag är nybörjare på aktiemarknaden så mina åsikter ska tas mindre serriöst, man bör skaffa sig en egen uppfattning )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dåligt med aktivitet i tråden på senaste tiden... särskilt med tanke på all turbulens som varit i rådande tider. Nåväl... Här kommer mitt strå till stacken.

Jag har följt och beundrat en VD för ett mindre bolag på börsen i några år. Faktiskt redan innan finanskrisen slog till. Han började sin verksamhet i mitten på 80-talet då han gjorde tryck på t-shirts i källaren hemma hos sin mamma. Företaget expanderade fort men blev också ganska snart uppköpt av de kapitalstarka ägarna. Därefter tog det inte lång tid innan de nya ägarna körde företaget i botten som till slut sålde tillbaka företaget för den hysteriska summan av 1 krona.

Torsten Jansson heter VDn som köpte tillbaka sitt företag 1990 och som åter byggde upp sitt företag igen. Under 90-talet förvärvade han olika företag och märken, bland annat Craft som än idag är deras ledande märke. 2001 tog de steget in presentreklam-marknaden genom att förvärva Sagaform. 2003 förvärvade de Jobman och breddade då ytterligare sin verksamhet genom att utveckla sitt eget koncept inom yrkeskläder. 2005 köpte de Orrefors Kosta Boda som säkert de flesta känner till och 2007 förvärvades Cutter & Buck som ger dem ett stort intåg på den amerikanska marknaden.

Anledningen till att jag beundrar Torsten Jansson är att han verkligen visar ett sinne för affärer (och såklart p.g.a. att han äger och gärna kör sin Ferrari Enzo på bana.) I intervjuer säger han att New Wave Group expanderat i snitt 40% per år sen 1990, då han köpte tillbaka sitt företag för en krona. I slutet på 2007 låg New Waves aktie på ca 70-80 kronor och toppade runt 85 kronor. Därefter fick New Wave ett väldigt dåligt rykte i media som grundade sig i att den dåvarande VDn Göran Härstedt hoppade av sin roll (som åter ersattes av Torsten Jansson), deras helårs-resultat efter skatt rasade med 83 miljoner kronor till 147,9 miljoner under 2008 men även p.g.a. att de hade en väldigt hög belåningsgrad just då.

I mitten på 2009 kunde man köpa New Waves aktie för fem kronor och givetvis så satt inte Torsten och väntade på vändningen. Han storköpte post efter post och det blev stora rubriker på Di.se om hans investering. Idag äger Torsten Jansson 32,3% av företaget men innehar 82,2% av rösterna.

Ända sedan dess så har bolaget åter igen fått förtroende hos marknaden och de har idag tagit igen nästan hälften av det fall som finanskrisen tog från New Wave. I början av året låg New Wave kring 40-45 kronor och den toppade kring 57 kronor i april men har sedan dess sjunkit ner till i dagsläget under 30 kronor. Den 16e, 18e och 23e augusti så köpte Torsten Jansson ca 1 miljon aktier i bolaget för en bra bit under 30 kronor styck.

Med tanke på att Torsten Janssons tidigare visat att han gjort riktiga klipp på New Wave-aktien och verkligen lyckats pricka botten så anser jag att New Wave i dagsläget är väldigt attraktivt värderat.

Källor:
New Wave Group Wikipedia
Torsten Jansson Wikipedia
Torsten Jansson tankar aktier di.se
Torsten Jansson-intervju på youtube
New Wave Group artikel på SMP.se
Kris i New Wave artikel på va.se
Torsten Jansson i bilsport.se

Må väl!
Ako

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ako:

Mycket text

Han var gäst hos något program på Sveriges Radio i somras. Ganska intressant.
Rolig kuriosa, hans fru är värsta rå sossen

Permalänk
Medlem

New Wave verkar intressant. Jag sitter på lite swedbank aktier som jag måste sälja av senast till årsskiftet. Frågan är om jag ska sälja av dom nu eller sitta på dom och hoppas dom går över 100-sträcket igen. Känns inte lovande med bankaktier den här hösten dock.. Köpte dom för 40:- så har fortfarande gjort en fin profit iaf.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

New Wave verkar intressant. Jag sitter på lite swedbank aktier som jag måste sälja av senast till årsskiftet. Frågan är om jag ska sälja av dom nu eller sitta på dom och hoppas dom går över 100-sträcket igen. Känns inte lovande med bankaktier den här hösten dock.. Köpte dom för 40:- så har fortfarande gjort en fin profit iaf.

Rent fundamentalt tycker jag det ser attraktivt ut. Men glöm inte kolla den tekniska analysen. Var ligger stödnivåer, är den överköpt, vart befinner sig OMX-index, hur ser höstens utveckling ut, o.s.v. Klädbranschen i övrigt verkar ju inte vara någon höjdare i sommar/höst om jag är rätt informerad.

Permalänk
Medlem

Hej tänkte dela med mig av de mål och tankar jag satt upp under våren.

Mål: Skapa en långsiktig passiv inkomst så att jag kan prioritera den begränsade tid jag faktiskt har.

Hur: Investera i 5-6 stabila bolag med hög direktavkastning men där tillväxtpotential också räknas in, maximalt 30% av portföljen i ett bolag för att minska risken.

Erfarenhet: Lite kunskap om börsen och värdepapper, men ingen större erfarenhet av börsen och andra värdepapper.

Inkomster: Studiebidrag och lite andra små inkomster vilket gör att jag kan avvara ca 2000 per månad till nya investeringar, där köp kommer att göras i 2-3 månaders perioder för att minska courtaget.

Övrigt: Kommer att starta med startkapital på 10000, men där det finns möjligt att putta in extra pengar i dippar om kunskap och möjlighet finns.
Är i dagsläget intresserade av Volvo, Ratos, H&M, Byggmax och Kinnevik alternativt Tele2. Dessa bolag har jag följt lite på di.se och e24 och har tittat lite siffrorna som finns publicerade hos nordnet och avanza. Jag tycker dessa bolag har bra produkter av de jag varit i kontakt med(H&M, Byggmax och Tele2). Men jag har svårt att bestämma mig när det är dags att gå in i bolagen. Har ni några tips på hur man ska bestämma sig?

Era synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hej tänkte dela med mig av de mål och tankar jag satt upp under våren.

Mål: Skapa en långsiktig passiv inkomst så att jag kan prioritera den begränsade tid jag faktiskt har.

Hur: Investera i 5-6 stabila bolag med hög direktavkastning men där tillväxtpotential också räknas in, maximalt 30% av portföljen i ett bolag för att minska risken.

Erfarenhet: Lite kunskap om börsen och värdepapper, men ingen större erfarenhet av börsen och andra värdepapper.

Inkomster: Studiebidrag och lite andra små inkomster vilket gör att jag kan avvara ca 2000 per månad till nya investeringar, där köp kommer att göras i 2-3 månaders perioder för att minska courtaget.

Övrigt: Kommer att starta med startkapital på 10000, men där det finns möjligt att putta in extra pengar i dippar om kunskap och möjlighet finns.
Är i dagsläget intresserade av Volvo, Ratos, H&M, Byggmax och Kinnevik alternativt Tele2. Dessa bolag har jag följt lite på di.se och e24 och har tittat lite siffrorna som finns publicerade hos nordnet och avanza. Jag tycker dessa bolag har bra produkter av de jag varit i kontakt med(H&M, Byggmax och Tele2). Men jag har svårt att bestämma mig när det är dags att gå in i bolagen. Har ni några tips på hur man ska bestämma sig?

Era synpunkter?

Inte för att jag är så het på dina investment företag (Ratos är ok dock). Men startade när jag slutade på högskolan, 2008. Aktier är en vuxenlek som mycket annat. Mitt initiala kapital var 10 000kr. Nu har jag 68 000. Så kan ju tyvärr inte säga att jag är så bra. Kan rekommendera avanza mini för deras 9kr courtage och råder dig att handla ofta då du på så sätt håller dig själv uppdaterad. Att bara lägga pengarna i ett företag är ganska riskfyllt då de kan göra en nosedive snabbare än man kan ana.

Edit: Läs så mycket du orkar och lite till... Finns väldigt mycket information. Häng inte för mycket på DI.se då de är väldigt färgat av "wannabes", har själv gjort misstaget. Affärsvärlden och Veckans affärer är två bra sidor för oss "glada-amatörer"

Edit2: Lägg upp en game-plan. Hur stor andel skall varje aktie ha? När skall du sälja? Stop-loss? osv. Själv har jag mina värden ganska låga då jag handlar ganska mycket. Hur många aktier skall du ha i portföljen? Hur många brancher? Något du vill undvika? Kanske du inte vill satsa i <insert något här>, då måste du ha en plan på hur du skall förhålla dig i olika lägen. Det är ganska kast att stå handfallen utan att veta in och ut när aktierna droppar som stenar. Viktigast är nog att bestämma hur mycket tid du kan tänka dig att lägga.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Inte för att jag är så het på dina investment företag (Ratos är ok dock). Men startade när jag slutade på högskolan, 2008. Aktier är en vuxenlek som mycket annat. Mitt initiala kapital var 10 000kr. Nu har jag 68 000. Så kan ju tyvärr inte säga att jag är så bra. Kan rekommendera avanza mini för deras 9kr courtage och råder dig att handla ofta då du på så sätt håller dig själv uppdaterad. Att bara lägga pengarna i ett företag är ganska riskfyllt då de kan göra en nosedive snabbare än man kan ana.

Edit: Läs så mycket du orkar och lite till... Finns väldigt mycket information. Häng inte för mycket på DI.se då de är väldigt färgat av "wannabes", har själv gjort misstaget. Affärsvärlden och Veckans affärer är två bra sidor för oss "glada-amatörer"

Edit2: Lägg upp en game-plan. Hur stor andel skall varje aktie ha? När skall du sälja? Stop-loss? osv. Själv har jag mina värden ganska låga då jag handlar ganska mycket. Hur många aktier skall du ha i portföljen? Hur många brancher? Något du vill undvika? Kanske du inte vill satsa i <insert något här>, då måste du ha en plan på hur du skall förhålla dig i olika lägen. Det är ganska kast att stå handfallen utan att veta in och ut när aktierna droppar som stenar. Viktigast är nog att bestämma hur mycket tid du kan tänka dig att lägga.

Har idag en depå hos nordnet med 29 i courtage. Hur menar du med handla ofta? Små poster i de bolag man redan har? Lagt till Veckans affärer och Affärsvärlden i bokmärken. Som jag har skrivit så är en långsiktigt plan målet så så länge bolaget inte ändrar strategi eller om konkurs hotar så är försäljning aktuellt. Max 30% är vad jag kan tänka mig i ett bolag av portföljen. 1 bolag per branch hade jag också tänkt mig, så man får hitta det mest lönsamma bolaget, undantag investmentbolag då dessa redan har sprida bolag i sin regi. Angående tiden så vet jag inte riktigt, men daglig koll på de flesta hemsidorna känns rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Har idag en depå hos nordnet med 29 i courtage. Hur menar du med handla ofta? Små poster i de bolag man redan har? Lagt till Veckans affärer och Affärsvärlden i bokmärken. Som jag har skrivit så är en långsiktigt plan målet så så länge bolaget inte ändrar strategi eller om konkurs hotar så är försäljning aktuellt. Max 30% är vad jag kan tänka mig i ett bolag av portföljen. 1 bolag per branch hade jag också tänkt mig, så man får hitta det mest lönsamma bolaget, undantag investmentbolag då dessa redan har sprida bolag i sin regi. Angående tiden så vet jag inte riktigt, men daglig koll på de flesta hemsidorna känns rimligt.

Tycker du har en sund inställning. Jag har precis också börjat med aktiehandel och jag har gjort många misstag hittills vilket förhoppningsvis lärt mig något som jag kan dela med mig av.

1. Fasta avgifter
Handla helst så att courtaget för köp och sälj samräknat inte är större än 0.6%, det är lätt att glömma att det kostar att sälja sen också

2. Läs på ordentligt.
Välj företag du tror på och handla inte impulsivt på tips. Läs igenom företagets hemsida, verksamhet och årsredovisningar, kolla tidningar efter nyheter. Vad är företaget värderat nu i förhållande till 3 år tillbaks? Företag behöver inte ha bra finanser, eller ens göra vinst för att gå bra på börsen kortsiktigt, men handlar du långsiktigt är det viktigt.

3. Är utdelning viktig för dig?
Att få en klumpsumma pengar efter varje års bokstämma kan vara kul men det kan också innebära att företaget helt enkelt inte vet vad de ska investera sina vinster i för att utveckla företaget (och uppvärdera aktien).

4. Minimera förluster.
Den här är skitsvår.. vissa företag som kortsiktigt rasar kommer ändå att återfå sitt värde efter en tid, det kan ta en månad eller ett år men de kommer oftast att göra det. Har du köpt i ett högriskföretag där nivåerna är all-time high kan det vara bättre att ta en förlust om företaget rasar snarare än förlora nästan hela värdet. Om du handlar högrisk tänk igenom det noga.

Om ett gediget företag som du investerat i dippar kan det vara ett bra läge att fylla på. Kom ihåg att du tyckte det var värt att köpa i företaget när det stod i högre, nu är det lägre och borde därför vara ännu mer attraktivt.

5. Följ nyheter.
De flesta som handlar med aktier lever efter rapporter, nyheter och pressmeddelanande. Har företagets gruva underpresterat? Är det strejk? Har kvartalsres varit över förväntan? Hur går det för konkurrenter? (Den här är livsblod för patentsökande biotech-företag)

6. Hitta "psykologiska" barriärer
Lär dig vad stöd och motstånd är

Jag är också en nybörjare på trading och jag har förlorat pengar på det men förhoppningsvis lärt mig något under resan som du tyckte var läsvärt. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Mitt initiala kapital var 10 000kr. Nu har jag 68 000. Så kan ju tyvärr inte säga att jag är så bra.

Nej du är skitkass eftersom du endast ökat ditt kapital 7 ggr? Vad är det med den förbannade jantementaliteten i Sverige som gör att folk inte vågar visa framgång. Är det nån form av arvsynd? Vi fegade oss i ww2 och ska därför prygla oss själva med hur osignifikanta och meningslösa vi är genom all tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Nej du är skitkass eftersom du endast ökat ditt kapital 7 ggr? Vad är det med den förbannade jantementaliteten i Sverige som gör att folk inte vågar visa framgång. Är det nån form av arvsynd? Vi fegade oss i ww2 och ska därför prygla oss själva med hur osignifikanta och meningslösa vi är genom all tid.

Jag är en glad amatör som haft tur. Jag hoppas att turen kvarstår och som de säger "egen beröm luktar illa". Tycker dock att aktier är väldigt kul.

Just nu har jag Boliden, Ratos, Hexagon och Tele2. Resonemanget är just nu säkra/medel säkra kort. Men blir nog att sälja av Ratos samt Tele2 snart...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag är en glad amatör som haft tur. Jag hoppas att turen kvarstår och som de säger "egen beröm luktar illa". Tycker dock att aktier är väldigt kul.

Just nu har jag Boliden, Ratos, Hexagon och Tele2. Resonemanget är just nu säkra/medel säkra kort. Men blir nog att sälja av Ratos samt Tele2 snart...

Glad amatör eller inte, du har lyckats riktigt bra! Jag har hittills bara förlorat pengar men jag har inte sålt av förluster så förhoppningsvis får jag åtminstone tillbaks pengarna, nån gång. I vilket fall måste jag fråga, hur gör du dina investeringar? Gör du nånsin kortsiktiga köp?

Jag har försökt på ett väldigt amatörmässigt och fattigt sätt att se om det går att göra nån form av ut-in i några av aktierna jag har för att utnyttja toppar och dalar. Sälja under dagen vid tillfällig peak och köpa in mig igen på rekyl. Men det enda verktyg jag egentligen nyttjat är att kolla orderdjup...

jag sparade några värden från SOBI häromdan och gick igenom orderdjupen för att se om jag kunde "gissa" mig till aktieutveckligen enbart på orderdjupen. här är resultatet http://dl.dropbox.com/u/8107040/SOBI13MARS.pdf

vetenskapligheten är i nivå med tom & jerry, men det säger nånting åtminstone. och inte helt oväntat är slutsatsen att det verkar vara ett slöseri med tid. kan lika gärna singla slant kortsiktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Glad amatör eller inte, du har lyckats riktigt bra! Jag har hittills bara förlorat pengar men jag har inte sålt av förluster så förhoppningsvis får jag åtminstone tillbaks pengarna, nån gång. I vilket fall måste jag fråga, hur gör du dina investeringar? Gör du nånsin kortsiktiga köp?

Jag har försökt på ett väldigt amatörmässigt och fattigt sätt att se om det går att göra nån form av ut-in i några av aktierna jag har för att utnyttja toppar och dalar. Sälja under dagen vid tillfällig peak och köpa in mig igen på rekyl. Men det enda verktyg jag egentligen nyttjat är att kolla orderdjup...

jag sparade några värden från SOBI häromdan och gick igenom orderdjupen för att se om jag kunde "gissa" mig till aktieutveckligen enbart på orderdjupen. här är resultatet http://dl.dropbox.com/u/8107040/SOBI13MARS.pdf

vetenskapligheten är i nivå med tom & jerry, men det säger nånting åtminstone. och inte helt oväntat är slutsatsen att det verkar vara ett slöseri med tid. kan lika gärna singla slant kortsiktigt

Mycket underhållande PDF. Satt mig in i och läste ordentligt i dina kalkyler och funderade länge över hur jag skulle tolka dina resultat i slutet. Sedan när jag undrade om du egentligen kommit fram till något konkret läste jag "dvs sitta med orderdjup verkar vara ett jävla slöseri med tid" som fick mig att skratta. Klockrent.

"Learn by failure" är tyvärr vägen som många människor gått, inklusive jag själv, inom handel med aktier. Hört otaliga gånger personer som seriöst tror att om de haft lite mer pengar skulle de kunna livnära sig på daytrading. WRONG! Det är dyngsvårt. Kortsiktig handel med aktier är ett nollsummespel = den enes bröd den andres död. Men det ska inte förnekas att det är en spännande upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Glad amatör eller inte, du har lyckats riktigt bra! Jag har hittills bara förlorat pengar men jag har inte sålt av förluster så förhoppningsvis får jag åtminstone tillbaks pengarna, nån gång. I vilket fall måste jag fråga, hur gör du dina investeringar? Gör du nånsin kortsiktiga köp?

Jag har försökt på ett väldigt amatörmässigt och fattigt sätt att se om det går att göra nån form av ut-in i några av aktierna jag har för att utnyttja toppar och dalar. Sälja under dagen vid tillfällig peak och köpa in mig igen på rekyl. Men det enda verktyg jag egentligen nyttjat är att kolla orderdjup...

jag sparade några värden från SOBI häromdan och gick igenom orderdjupen för att se om jag kunde "gissa" mig till aktieutveckligen enbart på orderdjupen. här är resultatet http://dl.dropbox.com/u/8107040/SOBI13MARS.pdf

vetenskapligheten är i nivå med tom & jerry, men det säger nånting åtminstone. och inte helt oväntat är slutsatsen att det verkar vara ett slöseri med tid. kan lika gärna singla slant kortsiktigt

Det finns många olika typer av ordrar, flera av dem dyker av olika anledningar inte upp i orderdjupen.
Förutom det så har du HFT och andra likande faktorer, som även dem har i vissa fall väldigt stor påverkan.
Då du bara får "halva sanningen" så är det omöjligt att dra några slutsatser av djupet, fast det verkar du hajat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Hej tänkte dela med mig av de mål och tankar jag satt upp under våren.

Mål: Skapa en långsiktig passiv inkomst så att jag kan prioritera den begränsade tid jag faktiskt har.

Hur: Investera i 5-6 stabila bolag med hög direktavkastning men där tillväxtpotential också räknas in, maximalt 30% av portföljen i ett bolag för att minska risken.

Erfarenhet: Lite kunskap om börsen och värdepapper, men ingen större erfarenhet av börsen och andra värdepapper.

Inkomster: Studiebidrag och lite andra små inkomster vilket gör att jag kan avvara ca 2000 per månad till nya investeringar, där köp kommer att göras i 2-3 månaders perioder för att minska courtaget.

Övrigt: Kommer att starta med startkapital på 10000, men där det finns möjligt att putta in extra pengar i dippar om kunskap och möjlighet finns.
Är i dagsläget intresserade av Volvo, Ratos, H&M, Byggmax och Kinnevik alternativt Tele2. Dessa bolag har jag följt lite på di.se och e24 och har tittat lite siffrorna som finns publicerade hos nordnet och avanza. Jag tycker dessa bolag har bra produkter av de jag varit i kontakt med(H&M, Byggmax och Tele2). Men jag har svårt att bestämma mig när det är dags att gå in i bolagen. Har ni några tips på hur man ska bestämma sig?

Era synpunkter?

Har du satt pengar i något av företagen än? Jag tror faktiskt att stora amerikanska företag som Coca Cola, McDonalds och olika IT-företag kan vara bra för långsiktiga investeringar med ganska bra avkastning.

Har själv nyligen satt pengar i NCC och det har faktiskt gått bra nu senaste månaden.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

En intressant fråga då trådskaparen nämner teknisk analys (TA) som en metod. Vilka här inne tror att TA är en effektiv/fungerande metod? Hur fungerar TA? Dvs inte hur man gör (olika mönster/stöd/motstånd osv), utan varför tror ni att det fungerar som beslutsmekanism?

När ni tänkt ut svaret på ovan. Hur gör man inom teknisk analys valet mellan t.ex. ett double-bottom eller triple-bottom? När ser ni ett head-n-shoulders mönster och när ser ni att huvudet är ett motståndsbrott med positiv trendlinje?

Skulle vara intressant att göra hur någon som kör TA förklara lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

varför tror ni att det fungerar som

Om tillräckligt många tror på en sak så blir det en "sanning".

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Om tillräckligt många tror på en sak så blir det en "sanning".

hehe, antar att du skojar... låter lite som "The Secret" idén

Om man specifikt ser på aktiehandel så är väl det omvända mer applicerbart. Dvs om tillräckligt många tror på en sak så kommer det inte längre fungera, särskilt när vi talar om icke-fundamenta information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

hehe, antar att du skojar... låter lite som "The Secret" idén

Om man specifikt ser på aktiehandel så är väl det omvända mer applicerbart. Dvs om tillräckligt många tror på en sak så kommer det inte längre fungera, särskilt när vi talar om icke-fundamenta information.

Tror inte han gör det..

Det omvända genererar ju bara det omvända resultatet, är det inte en 0 så måste det ju vara en 1:a. (eller kanske köp/sälj).
Och det finns väl inget som är mer icke fundamentalt än TA och alla kan ju göra samma analys....

Permalänk
Skrivet av Blk:

Tror inte han gör det..

Det omvända genererar ju bara det omvända resultatet, är det inte en 0 så måste det ju vara en 1:a. (eller kanske köp/sälj).
Och det finns väl inget som är mer icke fundamentalt än TA och alla kan ju göra samma analys....

Ehm, du borde nog kolla upp vad fundamenta betyder... jag kan försäkra dig om att TA är så långt ifrån det man kan komma.
Det är just det du säger, "alla kan ju göra samma analys", som är det intressanta med det, för alla gör inte samma analys. Du kan ge en graf över en aktie till 10 olika TA-analytiker och du kommer förmodligen få 10 olika analyser.

Ett omvänt resultat är heller inte samma sak som ett uteblivet resultat. För att ta ett klassiskt exempel; ateist är inte samma sak som antiteist.
Talar vi om TA (till skillnad från traditionell aktiehandel) så handlar du på vad andra gör och inte gör. Om de använder samma metod som dig så kommer din metod inte längre fungera på samma sätt. Kort sagt, du ska köpa billigt när andra säljer billigt, och sedan sälja dyrt när andra köper dyrt. Om andra gör samma analys av vad som är dyrt/billigt som dig kommer tillfället inte finnas kvar. Sen kan du iterera det hur mycket du vill. T.ex. om du ser en stödnivå, så ser andra en stödnivå, och om marknaden handlar på den informationen kommer ditt "arbitrage" inte längre finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Ehm, du borde nog kolla upp vad fundamenta betyder... jag kan försäkra dig om att TA är så långt ifrån det man kan komma.
Det är just det du säger, "alla kan ju göra samma analys", som är det intressanta med det, för alla gör inte samma analys. Du kan ge en graf över en aktie till 10 olika TA-analytiker och du kommer förmodligen få 10 olika analyser.

Ett omvänt resultat är heller inte samma sak som ett uteblivet resultat. För att ta ett klassiskt exempel; ateist är inte samma sak som antiteist.
Talar vi om TA (till skillnad från traditionell aktiehandel) så handlar du på vad andra gör och inte gör. Om de använder samma metod som dig så kommer din metod inte längre fungera på samma sätt. Kort sagt, du ska köpa billigt när andra säljer billigt, och sedan sälja dyrt när andra köper dyrt. Om andra gör samma analys av vad som är dyrt/billigt som dig kommer tillfället inte finnas kvar. Sen kan du iterera det hur mycket du vill. T.ex. om du ser en stödnivå, så ser andra en stödnivå, och om marknaden handlar på den informationen kommer ditt "arbitrage" inte längre finnas där.

När du ändå började charmtävlingen:
Och du bör jobba på din läskunnighet, ska man påpeka att en person har fel så hjälper det om man har förståt vad personen menar.
Blir lite konstigt när man säger "Du har fel, för det är så här"! och så säger precis samma sak som personen sagt.

Rimligtvis så borde man inte få 10 analyser, eftersom de metoderna som används och statistiken inte kommer skilja sig (förutsatt att man inte tagit fel grejer) samma metod på samma siffror borde ju generera samma svar.
Frågan är ju bara hur man väljer att tolka den, och det är poängen.. TA är en metod av många som (om man tror på den) ska användas i tillsammans med många andra som grund till ett beslut. Så jag köper inte ditt "traditionell aktiehandel" (vilket är ett ganska konstigt påstående från början och man fattar vad du menar men det är ett dåligt ordval) för det är inte en metod, utan flera som borde ligga till grund och inte bara TA.
Men om du tror på TA så är det upptill dig, du bör dock fundera över vad HFT betyder för TA och inte bara tekniken i sig utan strategierna de använder.

Och för att fortsätta charmtävlingen så borde du titta vad "arbitrage" är , det är ett väldigt specifikt uttryck som används för att representera något annat, så du bör inte använda det som du gör i detta fallet.

Stavfel
Permalänk
Skrivet av Blk:

När du ändå började charmtävlingen:
Och du bör jobba på din läskunnighet, ska man påpeka att en person har fel så hjälper det om man har förståt vad personen menar.
Blir lite konstigt när man säger "Du har fel, för det är så här"! och så säger precis samma sak som personen sagt.

Rimligtvis så borde man inte få 10 analyser, eftersom de metoderna som används och statistiken inte kommer skilja sig (förutsatt att man inte tagit fel grejer) samma metod på samma siffror borde ju generera samma svar.
Frågan är ju bara hur man väljer att tolka den, och det är poängen.. TA är en metod av många som (om man tror på den) ska användas i tillsammans med många andra som grund till ett beslut. Så jag köper inte ditt "traditionell aktiehandel" (vilket är ett ganska konstigt påstående från början och man fattar vad du menar men det är ett dåligt ordval) för det är inte en metod, utan flera som borde ligga till grund och inte bara TA.
Men om du tror på TA så är det upptill dig, du bör dock fundera över vad HFT betyder för TA och inte bara tekniken i sig utan strategierna de använder.

Och för att fortsätta charmtävlingen så borde du titta vad "arbitrage" är , det är ett väldigt specifikt uttryck som används för att representera något annat, så du bör inte använda det som du gör i detta fallet.

Ursäkta, såg inte ditt "icke", jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag läste fel och kommenterade så.

Vad är dåligt med ordvalet "traditionell aktiehandel"? Du försöker bara hitta detaljer i mitt svar för att du blev sur när jag läste fel. Jag vet mycket väl vad arbitrage betyder, skrev det inom situationstecken just eftersom det var en bredare användning av uttrycket som jag valde för att koppla det här till den typen av effekter... argumentera gärna hellre än att försöka såga ordval när du förstår vad jag menar.

Just att 10 analytiker skulle ge 10 olika svar baserat på TA är det intressanta. TA ska i teorin vara "statistiskt" osv som du säger, och problemet är just hur man tolkar data, eller rättare sagt vilka val man gör när man använder TA för att analysera data. Analytikerns egna antaganden (val av modeller, val av referensvärden, tidshorisont osv osv) kommer påverka vad TA ger för resultat, vilket gör TA till en relativt "ostadig" beslutsmekanism. Värdet av TA, även i kombination med "traditionell aktiehandel" (eller fundamental aktiehandel om du nu gillar det bättre), kan ju därför ifrågasättas eftersom informationsvärdet av det inte är stort. Kort sagt, om du har en beslutsmekanism som mer eller mindre kan ge det svar du vill ha är förmodligen inte en bra beslutsmekanism.

Det är just därför TA av många (inkl undertecknad) anses vara en pseudovetenskap, vilket också är orsaken till att det är intressant att diskutera med personer som tror på TA, kring varför de tror det fungerar som metod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Ursäkta, såg inte ditt "icke", jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag läste fel och kommenterade så.

Vad är dåligt med ordvalet "traditionell aktiehandel"? Du försöker bara hitta detaljer i mitt svar för att du blev sur när jag läste fel. Jag vet mycket väl vad arbitrage betyder, skrev det inom situationstecken just eftersom det var en bredare användning av uttrycket som jag valde för att koppla det här till den typen av effekter... argumentera gärna hellre än att försöka såga ordval när du förstår vad jag menar.

Just att 10 analytiker skulle ge 10 olika svar baserat på TA är det intressanta. TA ska i teorin vara "statistiskt" osv som du säger, och problemet är just hur man tolkar data, eller rättare sagt vilka val man gör när man använder TA för att analysera data. Analytikerns egna antaganden (val av modeller, val av referensvärden, tidshorisont osv osv) kommer påverka vad TA ger för resultat, vilket gör TA till en relativt "ostadig" beslutsmekanism. Värdet av TA, även i kombination med "traditionell aktiehandel" (eller fundamental aktiehandel om du nu gillar det bättre), kan ju därför ifrågasättas eftersom informationsvärdet av det inte är stort. Kort sagt, om du har en beslutsmekanism som mer eller mindre kan ge det svar du vill ha är förmodligen inte en bra beslutsmekanism.

Det är just därför TA av många (inkl undertecknad) anses vara en pseudovetenskap, vilket också är orsaken till att det är intressant att diskutera med personer som tror på TA, kring varför de tror det fungerar som metod.

Självklart, mitt raseri över att en person på intenet missförstod mig gör mig så galen att jag attackerar allt jag kommer åt... precis så är det.. du "kom på mig" (det här stycket är ironiskt, om du inte fattade det)
Du satte stämningen själv, man blir behandlad som man behandlar andra..

För det första så ifrågasätter jag ditt "traditionell" för det finns lika många analystyper som det finns människor som gör dem och det har aldrig funnits någon standard modell som alla tidigare använt. Det handlar om flera olika metoder som kombineras på olika sätt och det har funnits olika sätt genomtiderna, för olika personer. Fundamental använde du innan, passar bra här...
"aktiehandel" betyder handeln i sig och du menar analysen, så aktieanalys är i sånt fall rätt (men ändå fel).
Anledningen att jag påpekar ditt ordval är att du konstant använder fel ord, ett eller två är inga problem, men du har mer fel än rätt och då blir väldigt svårt för en person som har lite mindre kunskaper att förstå vad du menar. Ju bättre fråga, ju bättre svar.
Tror de flesta här tycker det är lite svårt när någon säger "hårddisken" och menar "datorn" osv.
Du skrev "Traditionell aktiehandel" och menade "Fundamental (aktie)analys".. kom igen..

Tror knappast att det är någon som använder TA som en beslutsmekanism, "titta en örn och grillkorv formation, köp!" (ja, jag gör mig lustig över namnen som används). Att gissa vad som kommer hända i framtiden finns ingen "vetenskap" som kan (möjligtvis att någon fysiker kan säga emot mig), men som tidigare nämnt. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, det är vad alla tror på som är "sanningen" och det är väl snarare det intressanta.

Permalänk
Skrivet av Blk:

Självklart, mitt raseri över att en person på intenet missförstod mig gör mig så galen att jag attackerar allt jag kommer åt... precis så är det.. du "kom på mig" (det här stycket är ironiskt, om du inte fattade det)
Du satte stämningen själv, man blir behandlad som man behandlar andra..

För det första så ifrågasätter jag ditt "traditionell" för det finns lika många analystyper som det finns människor som gör dem och det har aldrig funnits någon standard modell som alla tidigare använt. Det handlar om flera olika metoder som kombineras på olika sätt och det har funnits olika sätt genomtiderna, för olika personer. Fundamental använde du innan, passar bra här...
"aktiehandel" betyder handeln i sig och du menar analysen, så aktieanalys är i sånt fall rätt (men ändå fel).
Anledningen att jag påpekar ditt ordval är att du konstant använder fel ord, ett eller två är inga problem, men du har mer fel än rätt och då blir väldigt svårt för en person som har lite mindre kunskaper att förstå vad du menar. Ju bättre fråga, ju bättre svar.
Tror de flesta här tycker det är lite svårt när någon säger "hårddisken" och menar "datorn" osv.
Du skrev "Traditionell aktiehandel" och menade "Fundamental (aktie)analys".. kom igen..

Tror knappast att det är någon som använder TA som en beslutsmekanism, "titta en örn och grillkorv formation, köp!" (ja, jag gör mig lustig över namnen som används). Att gissa vad som kommer hända i framtiden finns ingen "vetenskap" som kan (möjligtvis att någon fysiker kan säga emot mig), men som tidigare nämnt. Det spelar ingen roll om det är sant eller inte, det är vad alla tror på som är "sanningen" och det är väl snarare det intressanta.

Du är rolig du... men inte tillräckligt, så du kan hoppa över att svara om du bara beter dig som du gör nu.

Om någon annan vill föra en vettig diskussion om TA är de välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

En intressant fråga då trådskaparen nämner teknisk analys (TA) som en metod.

Skrivet av Användarnamnqwer:

Om någon annan vill föra en vettig diskussion om TA är de välkomna.

Kontentan av vad som lärs ut i kurserna i finansiell ekonomi (på åtminstone Handels i Göteborg) och vad som står i kursböckerna är väl ungefär att teknisk analys inte fungerar... (under de vanliga förutsättningarna, väl genomlysta och välreglerade marknader osv osv.)