Permalänk
Medlem

Synpunkter på offert

Hej!
Jag har precis begärt in en offert på följande delar som skall bli min nya jobbdator.
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=667238...
Vet att det "overkill" till kontorsburk, men jag har fria händer upp till 12K (ex. moms) så då behåller jag skärm, tangentbord o.dyl.

Vad tycker ni, ska jag byta ut nåt eller ser det bra ut!

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Byt nättagget till ett Corsair 550W istället. Och ska du överklocka din kontorsburk? För annars känns det lite onödigt med NOctua kylaren.

Det är det jag har synpunkter på och sen finns det säkert andra som an mer med det här med SSD m.m

Mvh Hannes

Permalänk
Medlem

Det är självklart så att du ska ha en tyst dator och att köpa en vettig cpu kylare är en viktig start i en sådan process. Sen kanske den är lite overkill men det rymms ju inom budgeten.

Jag antar att anledningen till att du väljer XP är att det är det OS ni använder på ert jobb? Annars så är nog vista buisness ett bra mycket bättre alternativ.

Vidare så behöver du väl en:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=423085

Vidare, om det är en företagsdator så kanske komplett ska sätta ihop den och det får du ju i sådana fall budgetera för.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

vad använder du för typ av program i arbetet?

för vanliga kontorsprogram är det absolut overkill

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Kul med synpunkter!

Som nån skrev så är tysthet en viktig parameter.

Så här tänker jag:
Med en riktigt bra kylfläns så klarar man oftast att kyla en prolle passivt i org. hastighet eller kanske med en 120mm fläkt på 5V (i praktiken helt tyst om det är rätt fläkt)

Likadant med nät agget, dels så vill jag ha det modulärt för bra luftvägar i lådan (viktigt vid lågt luftflöde) och sen så är det ju så att ett lite kralligare agg för det mesta jobbar på "lågvarv" vilket betyder att nätaggets fläkt inte behöver varva upp.

Min förhoppning är att Noctuaflänsen är så pass bra att Nexus-fläkten kan gå på minvarv (500) för det mesta, och då inte höras.

Sen får vi se hur jag gör med den andra PWM-fläkten, tror inte att moderkortet har PWM-styrning till fler än CPU-fläkten, så jag tar nog min Noctua S12-800 hemmifrån och sätter som chassifläkt. TriCool'en skall inte användas i alla fall.

Sen upphängning till HD tänkte jag göra med "gummiband" fast det behövs ju inte till en SSD kom jag på när du länkade till addaptern.

Montering har jag bett om i offerten, men nån form av paketrabatt borde man få så det borde rymmas i budgeten, annars får jag väl ta det!

Jag kör förutom vanligt kontors arbete även lite CAD och bildbehandling och då slår prollen ofta i taket periodvis, så jag är medveten om att till 90% så är denna burk "overkill", men jag har ju möjligheten att "köpa" den så då kan det vara skönt att veta att det inte är datorn som begränsar i alla fall!

Vad det gäller XP valde jag det helt enkelt för att jag kan det bättre själv och jag upplever det som "rappare" har Vista hemma och XP på jobbet idag.

Kom gärna med motiv till Vista om ni har några!

MVH
Swed

P.S. Det är Seasonic som gör Corsair's nätagg!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Den såg ju riktigt trevlig ut som WS.
Det bör inte vara några problem alls att kyla den passivt/med undervoltad fläkt.

Visst, Seasonic gör Corsair-aggen, men dom är ofta billigare än Seasonic's egna agg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Den såg ju riktigt trevlig ut som WS.
Det bör inte vara några problem alls att kyla den passivt/med undervoltad fläkt.

Visst, Seasonic gör Corsair-aggen, men dom är ofta billigare än Seasonic's egna agg

Vad är WS?

Det känns som om det borde vara lugnt för kylning.

I detta fall kostar ett Corsair 550W ej modulärt 948:- och ett Seasonic 500W modulärt 995:-, bägge är 80+ märkta, skulle gissa på att det är i princip samma agg.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Vad är WS?

WS = Workstation = Arbetsdator

Permalänk
Medlem

WS = Warserver

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
WS = Workstation = Arbetsdator

Aha, hehe

P.S. Fick precis offerten, var det ingen som hade något att säga om Vista vs XP?

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.