Retur av grafikkort, fick dubbla!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
MarcusS: Handlar det om så mkt pengar skulle nog jag också lämna tillbaka. Men det här grafikkortet i fråga är ju inte så jättedyrt.

Tycker inte värdet på varan har någon betydelse, tycker iofs inte att 16k är mycket pengar i det stora hela. Jag hade skickat ett mail så om det var något för en tia eller två, det är principen jag lever efter, inte det monetära värdet på felet som avgör om det är rätt eller fel....

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Han begår ett brott. Dom har gjort ett misstag, men det kvittar - brott är ett brott. Han har skyldighet att meddela detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Ganska trevligt att se hur många i denna tråden som faktiskt tycker det är helt okej att bara låtsas som det regnar... Hoppas ni får en tegelsten i paketet nästa gång ni beställer något.

Det är märkligt hur snabbt många kvider och skriker högt när företagen gör något fel som inte är till er fördel.

Gissar att många här tycker jag är dum i huvudet som skickade tillbaka en MacBook som jag fick för mycket, men jag sover gott om natten och tycker inte det är värt att skita ner mig för ynka 16k.

Alla som tycker det är ok att behålla saker som inte är dina, väx upp...

men ni menar att han kanske ska lägga 30 min eller mer i deras support för att berätta detta bättre att komplett ringer han om dom nu vill ha tbx det.

och 16k eller 1,5k rätt stor skillnad måste ja säga så man kan inte jämföra det.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapink
men ni menar att han kanske ska lägga 30 min eller mer i deras support för att berätta detta bättre att komplett ringer han om dom nu vill ha tbx det.

och 16k eller 1,5k rätt stor skillnad måste ja säga så man kan inte jämföra det.

Hört talas om mail? Det tar väl kanske en minut att få iväg ett sånt till Komplett och beskriva vad det är som har hänt...

Vad är det för skillnad på 16k och 1.5k när det kommer till att vara ärlig...
Det är inga stora pengar något av det, men det gör ju det inte mer legitimt att behålla bara för det är en lägre pris på grafikkortet.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Hört talas om mail? Det tar väl kanske en minut att få iväg ett sånt till Komplett och beskriva vad det är som har hänt...

Vad är det för skillnad på 16k och 1.5k när det kommer till att vara ärlig...
Det är inga stora pengar något av det, men det gör ju det inte mer legitimt att behålla bara för det är en lägre pris på grafikkortet.

jo du ja vet vad ett mail är. men fortfarande vrf ska han lägga ner tid när inte han gjort fel? Ärlighet lönar sig inte alltid

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

1. Många företag som säljer prylar videofilmar sina inpackningar för att kunna bevisa att allt gått rätt till ifall posten strulat eller för att förhindra scammers etc. Fattas det något så kan det hända att dom går igenom en sådan video och hittar juh din väns paket.

2. Du hade tjutit ihjäl dig ifall och gett komplett minusbetyg etc etc på precis alla recentionsidor så som prisjakt osv ifall du var den som nu blev av med grafikkortet. (för det verkar juh va så att det är någon annan rma som blitt medpackad i ditt paket).

3. Är ganska säker på att det inte finns några drulleförsäkringar när det gäller sånt här, och även om det fanns så skulle nog självrisken vara högre. Vilket fall som så går komplett back på det.

Ogillar verkligen alla oss svensson när det gäller sånt här, vi tjuuuter ihjäl oss för precis allt som blir minsta fel. Vi kräver belöningar för att vi varit ärliga!? Vi kräver dessutom en extremt hög service från precis alla företag men vi är inte beredda att betala de högre priser som service ofta medför...

Tragiskt och patetiskt. Skicka tillbaka grafikkortet omgående för det finns verkligen ingenting i den här tråden som berättigar stöld och det kommer du hålla med mig om när det är du som råkar ut för det! Att ens överväga det är faan tragiskt. Skaffa ett jobb å köp prylarna du vill ha istället. <-- på ett lagligt sätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
1. Många företag som säljer prylar videofilmar sina inpackningar för att kunna bevisa att allt gått rätt till ifall posten strulat eller för att förhindra scammers etc. Fattas det något så kan det hända att dom går igenom en sådan video och hittar juh din väns paket.

2. Du hade tjutit ihjäl dig ifall och gett komplett minusbetyg etc etc på precis alla recentionsidor så som prisjakt osv ifall du var den som nu blev av med grafikkortet. (för det verkar juh va så att det är någon annan rma som blitt medpackad i ditt paket).

3. Är ganska säker på att det inte finns några drulleförsäkringar när det gäller sånt här, och även om det fanns så skulle nog självrisken vara högre. Vilket fall som så går komplett back på det.

Ogillar verkligen alla oss svensson när det gäller sånt här, vi tjuuuter ihjäl oss för precis allt som blir minsta fel. Vi kräver belöningar för att vi varit ärliga!? Vi kräver dessutom en extremt hög service från precis alla företag men vi är inte beredda att betala de högre priser som service ofta medför...

Tragiskt och patetiskt. Skicka tillbaka grafikkortet omgående för det finns verkligen ingenting i den här tråden som berättigar stöld och det kommer du hålla med mig om när det är du som råkar ut för det! Att ens överväga det är faan tragiskt. Skaffa ett jobb å köp prylarna du vill ha istället. <-- på ett lagligt sätt!

Instämmer, har man inte råd att att köpa ett direkt från komplett ska man vara utan kort. Otroligt att folk inte har mera moral än så här. Otroligt...

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapink
jo du ja vet vad ett mail är. men fortfarande vrf ska han lägga ner tid när inte han gjort fel? Ärlighet lönar sig inte alltid

Om man tycker det är värt att skita ner sig för ynka 1500 spänn så finns det inte mycket jag kan säga som kommer göra någon skillnad.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Exempel som är har hänt i verkligheten.

Såg en kille på min skola tappa en tjuga när han drog upp nyckeln ur byxorna. Väntade tills han hade gått och plockade upp tjugan och gick på konsum och bjöd kompisarna på dricka

Har själv tappat pengar sådär men är inte missnöjd. Har fortfarande hittat mer än jag tappat.

"Jag hade skickat ett mail så om det var något för en tia eller två, det är principen jag lever efter, inte det monetära värdet på felet som avgör om det är rätt eller fel...."

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
1. Många företag som säljer prylar videofilmar sina inpackningar för att kunna bevisa att allt gått rätt till ifall posten strulat eller för att förhindra scammers etc. Fattas det något så kan det hända att dom går igenom en sådan video och hittar juh din väns paket.

2. Du hade tjutit ihjäl dig ifall och gett komplett minusbetyg etc etc på precis alla recentionsidor så som prisjakt osv ifall du var den som nu blev av med grafikkortet. (för det verkar juh va så att det är någon annan rma som blitt medpackad i ditt paket).

3. Är ganska säker på att det inte finns några drulleförsäkringar när det gäller sånt här, och även om det fanns så skulle nog självrisken vara högre. Vilket fall som så går komplett back på det.

Ogillar verkligen alla oss svensson när det gäller sånt här, vi tjuuuter ihjäl oss för precis allt som blir minsta fel. Vi kräver belöningar för att vi varit ärliga!? Vi kräver dessutom en extremt hög service från precis alla företag men vi är inte beredda att betala de högre priser som service ofta medför...

Tragiskt och patetiskt. Skicka tillbaka grafikkortet omgående för det finns verkligen ingenting i den här tråden som berättigar stöld och det kommer du hålla med mig om när det är du som råkar ut för det! Att ens överväga det är faan tragiskt. Skaffa ett jobb å köp prylarna du vill ha istället. <-- på ett lagligt sätt!

Jag tycker personligen att du hårddrar detta. För det första är det inte samma sak om en privatperson hade skickat dig två kort istället för ett. Han hade garanterat märkt det - och varför då?
Jo för han har inte hand om så stora kvantiteter, och då är det helt plötsligt värt den extra tid det tar att kanske kontrollera varje order en gång till.
För företag ex Komplett som hanterar mängder med paket varje dag (och antagligen skickar precis rätt grej, till precis rätt adress 99.9% av gångerna) är det inte lika mycket värt. De budgeterar med ett visst spill - så enkelt är det.

Det andra är punkt nummer 2. Jag hade, om jag skickat in mitt felande grafikkort, och sedan kanske fått vänta en vecka längre, men fått ett nytt kort - tvärtemot jublat och varit glad...

Belöning kanske han inte kräver, men att kräva att alla ska vara 100% ärliga är att leva i en "dröm". Var går gränsen för det du kallar "stöld"??
Om du köper en skiva i en affär och får två skivor i?
Om du köper samma skiva och av någon anledning (felavläsning/felmärkning) får skivan 100 kr billigare än vad den skulle kostat?

Går du alltid tillbaka då och påpekar att de faktiskt gjort fel, och att du bara måste betala dem för deras misstag? Är det stöld annars menar du?

Tänkte bara avsluta med att säga att hade det hänt mig, hade jag antagligen slängt iväg ett mail och upplyst komplett om misstaget. MEN - ha de jag inte gjort det - hade jag definitivt inte tyckt att jag stulit det av någon!

Permalänk
Medlem

Har hänt många gånger för båda mig och mina föräldrar att dom i kassan har räknat fel. Inte klagar man på det.

Köpte t.ex en 100g marabou chokladkaka + 1.5l fanta + chipspåse för ungefär 30:- ungefär Gick därifrån och var glad bara

Inte tyckte jag att det var stöld, var bara glad att den i kassan gjorde fel och jag fick det lite billigare.

Men eftersom detta handlar om större summor blir det ju värre. Det är ju samma som att ta en 10:a av en kompis är inte lika allvarligt som att ta en 1000-lapp.
10:an kanske kompisen blir jävligt sur över. 1000-lappen säger han till sina föräldrar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hmm det här får ju jag som gammal trogen komplett kund betala i slutändan i form av högre priser.

Ganska säker på att det här faller inom ramen för Oredlighetsbrott där straffsatsen är runt 6mån till 6år

Och som sagt göra en tråd om det här på ett publikt forum... tja vad ska man säga
Man behöver ju inte vara Einstein för att få fram både personnummer och adress.
Skulle tippa på att det här är ett troll och avsikten inte var att behålla det, och om inte annat så vågar TS inte behålla det längre

Permalänk
Medlem

Utvecklingen av denna tråd är helt jävla otrolig...

Permalänk
Medlem

Lite lagtext har ju aldrig skadat...

För att sprida lite klarhet över vad som faktiskt står i lagen:

Brottsbalken, Kapitel 10

Citat:

4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

Citat:

8 § Fullgör man ej vad i lag är föreskrivet om skyldighet att tillkännagiva hittegods eller annans sak som man av misstag eller tillfällighet fått i besittning, dömes för fyndförseelse till böter. Underlåter man att fullgöra sådan skyldighet med uppsåt att tillägna sig godset eller förfar man eljest med godset på sätt i 4 § sägs, skall gälla vad där är stadgat.

Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre:

Citat:

2 § Har någon förvärvat lösöre genom överlåtelse från någon annan som hade egendomen i sin besittning men varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro.

En förvärvare skall anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen. Lag (2003:161).

Med andra ord är det, förutom omoraliskt, även i klartext olagligt att:

1) Behålla en vara man inte äger som man klart är medveten om, eller borde varit medveten om, tillhör någon annan.

2) Säljer eller köper sådan vara.

3) Ha kännedom om ett sådant förfarande men inte anmäla detta.

Jag är djupt oroad över det moraliska förfallet som uppvisas i denna tråd. Hur hade det sett ut om fallet var det omvända, om det var trådskaparen som blivit "lurad" av ett företag? Gissningsvis hade lynchningen av företaget varit i full gång.

Man måste komma ihåg att företagen inte är onda. Visst finns det företag som på olaglig eller omoralisk väg vill tillförskaffa sig snabb vinning på andras bekostnad, men det är ju en betydande minoritet vi talar om.

Då denna tråd innehåller ett stort antal uppmaningar till brottsligt förfarande skulle jag önska att moderatorerna överväger lämplig åtgärd mot de individer som uttalat sig på sådant sätt. Detta med hänvisning till forumets regler § 8:

Citat:

Brott

Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Med förhoppning om att denna tråden snarast stängs.

Edit: Snyggat till radbrytning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa

Ganska säker på att det här faller inom ramen för Oredlighetsbrott där straffsatsen är runt 6mån till 6år

nej detta är icke straffbart vad skulle dom kunna döma på? ingenting

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapink
nej detta är icke straffbart vad skulle dom kunna döma på? ingenting

Se mitt inlägg ovan.

Permalänk
Avstängd

Töntigt värre många kommentarer här.

Självklart kommer du varken bli dömd eller anmäld för någonting, varken du om du väljer att köpa det eller din vän om han väljer att behålla bägge.

Det enda som mot förmodan skulle kunna hända är att dem snällt frågor om det råkat komma två grafikkort istället för ett.

Behåll kortet och se glad ut, hade jag gjort.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Avstängd

Töntigt värre många kommentarer här.

Självklart kommer du varken bli dömd eller anmäld för någonting, varken du om du väljer att köpa det eller din vän om han väljer att behålla bägge.

Det enda som mot förmodan skulle kunna hända är att dem snällt frågar om det råkat komma två grafikkort istället för ett till din vän.

Behåll kortet och se glad ut, hade jag gjort.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Och hur ska Komplett någonsin kunna bevisa detta? Är de så klantiga att de råkat skicka två kort till honom tror jag knappast att de upptäcker det själva och i så fall lyckas bevisa det.

Det upptäcks förr eller senare. Komplett har ett datorbaserat lager. Troligtvis sitter det någon stackars pojk som ville ha två stycken i crossfire och nu inte får det.

Samt att Komplett hänger på SweC.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silver16
Jag tycker personligen att du hårddrar detta. För det första är det inte samma sak om en privatperson hade skickat dig två kort istället för ett. Han hade garanterat märkt det - och varför då?
Jo för han har inte hand om så stora kvantiteter, och då är det helt plötsligt värt den extra tid det tar att kanske kontrollera varje order en gång till.
För företag ex Komplett som hanterar mängder med paket varje dag (och antagligen skickar precis rätt grej, till precis rätt adress 99.9% av gångerna) är det inte lika mycket värt. De budgeterar med ett visst spill - så enkelt är det.

Det andra är punkt nummer 2. Jag hade, om jag skickat in mitt felande grafikkort, och sedan kanske fått vänta en vecka längre, men fått ett nytt kort - tvärtemot jublat och varit glad...

Belöning kanske han inte kräver, men att kräva att alla ska vara 100% ärliga är att leva i en "dröm". Var går gränsen för det du kallar "stöld"??
Om du köper en skiva i en affär och får två skivor i?
Om du köper samma skiva och av någon anledning (felavläsning/felmärkning) får skivan 100 kr billigare än vad den skulle kostat?

Går du alltid tillbaka då och påpekar att de faktiskt gjort fel, och att du bara måste betala dem för deras misstag? Är det stöld annars menar du?

Tänkte bara avsluta med att säga att hade det hänt mig, hade jag antagligen slängt iväg ett mail och upplyst komplett om misstaget. MEN - ha de jag inte gjort det - hade jag definitivt inte tyckt att jag stulit det av någon!

Är det alltså rätt att behålla det grafikkortet bara för att komplett budgeterar för slarv? Har inte sagt att ett förlorat grafikkort sätter komplett i konkurs, jag säger att dom förlorar på det. Jag säger även att han inte har rätt till grafikkortet pga någon annans slarv.

Läs runt lite på bla. prisjakt så ser du mängder av betyg osv där folk klankar ner på allt för lång rma tid osv. Killen som starta denna något udda tråd hade antagligen även startat en tråd om hur värdelösa komplett var som slarvade bort hans grafikkort så han fick vänta en vecka extra. Det ligger i vår svensson natur att klaga och va jobbiga så fort vi får chansen. Är dock glad över att du inte lider av den genen!

Och jag inser att precis alla inte kommer att vara ärliga, dock så hoppas jag att så många som möjligt försöker att vara det. Det känns väll lite väl dumt att sitta och uppmuntra oärlighet på ett forum som har mängder av läsare? Det känns dessutom lite extra dumt att uppmuntra det när han undrar om han bör köpa det eller inte? Eller?

Och jag är faktist så tragisk att jag går tillbaks och lämnar tillbaka den där cd-skivan du pratar om. Jag hojtar till när dom slagit in fel vara/pris och i de flesta fallen har jag faktist fått mellanskillnaden i rabatt och de gånger jag inte fått det så har jag väll åtminstone visat kassörskan att det finns ärliga människor.

Och som ett definitivt svar: Jepp, köper han kortet av sin vän så har vännen gjort sig skyldig till stöld och han själv till häleri.

"Stöld, i Sverige ett brott enligt 8 kap. 1 § brottsbalken. Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

"Häleri, gör i svensk rätt den sig skyldig till som 1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott, 2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller 3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran. Häleri kan ge upp till 6 års fängelse."

Permalänk
Medlem

dem kommer fråga snällt om dom nu ska ha tbx det. Dem ringer inte direkt och säger vi dömer dig för detta bla bla bla det står i regelboken. tror ni att komplett kommer lägga ner tid på det seriöst handlar om 1,5k lika med 0 för dem. nästan iaf

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Citat:

Ganska säker på att det här faller inom ramen för Oredlighetsbrott där straffsatsen är runt 6mån till 6år

Citat:

Shit 6år på kåken för att varit tyst om ett feladresserat grafikkort. Haha snälla sluta nu , jag får ont i magen.

Visa signatur

MSI P67A-GD55 - I7 2600k - NH-U12P SE2 - XFX5870 - Zalman VF3000A - Corsair 4GB - Cooler Master HAF 932 - CM 700W - Windows 7 64bit - 3*Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez
Är det alltså rätt att behålla det grafikkortet bara för att komplett budgeterar för slarv? Har inte sagt att ett förlorat grafikkort sätter komplett i konkurs, jag säger att dom förlorar på det. Jag säger även att han inte har rätt till grafikkortet pga någon annans slarv.

Läs runt lite på bla. prisjakt så ser du mängder av betyg osv där folk klankar ner på allt för lång rma tid osv. Killen som starta denna något udda tråd hade antagligen även startat en tråd om hur värdelösa komplett var som slarvade bort hans grafikkort så han fick vänta en vecka extra. Det ligger i vår svensson natur att klaga och va jobbiga så fort vi får chansen. Är dock glad över att du inte lider av den genen!

Och jag inser att precis alla inte kommer att vara ärliga, dock så hoppas jag att så många som möjligt försöker att vara det. Det känns väll lite väl dumt att sitta och uppmuntra oärlighet på ett forum som har mängder av läsare? Det känns dessutom lite extra dumt att uppmuntra det när han undrar om han bör köpa det eller inte? Eller?

Och jag är faktist så tragisk att jag går tillbaks och lämnar tillbaka den där cd-skivan du pratar om. Jag hojtar till när dom slagit in fel vara/pris och i de flesta fallen har jag faktist fått mellanskillnaden i rabatt och de gånger jag inte fått det så har jag väll åtminstone visat kassörskan att det finns ärliga människor.

Och som ett definitivt svar: Jepp, köper han kortet av sin vän så har vännen gjort sig skyldig till stöld och han själv till häleri.

"Stöld, i Sverige ett brott enligt 8 kap. 1 § brottsbalken. Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

"Häleri, gör i svensk rätt den sig skyldig till som 1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott, 2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller 3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran. Häleri kan ge upp till 6 års fängelse."

Edit: På tal om svensson som klagar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

vårt samhälle kommer aldrig va som i en dröm alla följer lagar och sånt skulle dessutom vara tråkigt någon måste ju bryta mönstret. så därför är ja en av dem som inte följer de

Regler är till för att brytas.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Skrämmande att läsa i den här tråden.

Svenska lag är ändå svensk lag och då de står just där vad som anses vara olagligt så kvittar de ju vad ni sitter och käftar om i 4 sidor.

Att han skulle få 6 år i fängelse för ett grafikkort finns de ingen nånstans i den här tråden som påstår. Däremot är straffet enligt svensk lagstiftning 6 månader till 6 år för häleri så du får ha så ont i magen du bara vill GummiTarzan.

Mycket spekulationer i den här tråden från människor som verkligen inte har en aning om vad de pysslar med, och att de sedan sitter som dapnik och oupphörligt i post efter post uppmanar till brott inte gör saken bättre.

Jag fattar inte varför han ska strunta i att lämna tillbaka något som inte är hans från första börjar med argumentet att komplett ska straffas, komplett är ett mångmiljonföretag, att ingen vet vems kortet egentligen är eller att 1500kr inte är mycket pengar.

Någonstans ute i Sverige sitter en kille och väntar på sitt grafikkort utan att de kommer tillbaka, och vare sig om han kommer skriva 18 gnällposter om hur dåliga komplett är här på SweC eller om han blir kompenserad för de av komplett i slutändan för onödligt lång rma, så får han sitta där med en dator utan grafikkort för att en annan kille i Sverige uppenbarligen inte har sunt förnuft eller fått någon som helst uppfostran om vad som är rätt eller fel. Låter töntigt de vet jag, men ändå vare sig ni ser de som att de är moraliskt fel, olagligt eller om de få av er som faktiskt tycker synd om den andra personen som blivit drabbad, så är de fortfarande fel i alla avseenden.

Det här är bara tragisk läsning.

Permalänk

Wow det är verkligen sjukt imponerande att vara obstinat tonåring... piiiiinsam.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Shit vilka rålosers dapinks föräldrar måste vara för att misslyckas så totalt med uppfostran.

Permalänk
Medlem

vet inte något mer ja ska tilläga men behåll ditt kort du kommer bli gladare då + att om du säljer det till din kompis får du ditt eget mycket billigare

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag själv har åkt dit på en ohygglig summa (20.000+) i dagsböter för en sådan här sak...

och då hade jag ändå handlat i god tro.

Så om ett grafikkort för YNKA 1.400:- är värt risken att få en prick i brotts registret och höga dags böter så kör på...

och efter de så är de massor med jobb osv jag inte kan söka.

Så TÄNK DIG FÖR!!!

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Kan bara säga att jag själv har åkt dit på en ohygglig summa (20.000+) i dagsböter för en sådan här sak...

och då hade jag ändå handlat i god tro.

Så om ett grafikkort för YNKA 1.400:- är värt risken att få en prick i brotts registret och höga dags böter så kör på...

och efter de så är de massor med jobb osv jag inte kan söka.

Så TÄNK DIG FÖR!!!

hände det samma sak för dig ? att du fick ett kort förmycket tillbaka eller du snudde det?

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Till alla er som pratar om att ärlighet inte vara längst. Att man inte tjänar något på att vara ärlig. Att det där med moral och så vidare är förlegat...

Det är ju ER inställning som gör att samhället blir mer och mer på det viset. Den här "sköt dig själv och skit i andra, och så länge du tjänar på det så skit i om det innebär något negativt för nån annan" inställningen är bara tragisk. Det verkar dessutom vara merparten unga människor (läs ungdommar som inte vuxit upp ordentligt än), så blir man ju ganska mörkrädd. Är det till er man ska lämna över styrandet av landet till i framtiden?