Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Är lite tveksam till såna här lagar, ska Volvo tvingas sälja bilar utan däck då de inte får kränga med sina egna fälgar med bilen? Kanske inte direkt relaterat exempel, då det finns annat som väger in i det här fallet.

Lite positivt ser jag på just det här fallet då det finns betydligt bättre webbläsare än IE, som har alldeles för stor marknadsdel

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Hoppas Opera kommer fungera bättre då. För som det ser ut nu måste jag komplettera med IE7 eller firefox ibland.

Permalänk
Medlem

Om Microsoft skulle vara tvungna att ta bort IE från Windows, hur ska man då kunna ladda ner en annan webbläsare? Det är inte alla som har 2 datorer, alla köper inte PC För Alla osv osv, jag tycker att Opera ska vara glada för att IE finns inbakat i Windows, annars skulle det inte vara lika många som skulle komma åt internet alls och på så vis inte kunna ladda ner Opera. Eller?

/D

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Återigen, vad är det med dessa referenser till bilindustrin varje gång Swec-användare ska dra liknelser till IT-relaterade frågor?

Haha..Hade den tanken med..

Permalänk
Medlem

Är inte ett dugg förvånad att EU vill förändra allt på kartan.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Trevligt tycker jag.
Speciellt om det kopplas till windows update så man slipper hålla på att uppdatera webbläsaren separat.
Skulle kunna bli lite linux-känsla

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
Om Microsoft skulle vara tvungna att ta bort IE från Windows, hur ska man då kunna ladda ner en annan webbläsare?

/D

Haha vacker tanke där. Tänk om de kunde applicera den på nästa utgåva av Windows riktad till Europa. Undrar hur reaktionen skulle bli.

Permalänk
Medlem

Ska inte Mac stämmas då för att de skickar med Safari?
Var ligger logiken? Jag har inga problem med att jag får med en värdelös webbläsare med ett OS, det är ju bara att avinstallera den.

Däremot så kan det bli problem för folk som inte har någon datorvana som undrar hur fan de ska komma åt internet utan en webbläsare

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Så otroligt korkat!

Av Opera att ens föreslå att dom ska få nästla sig in i ett annat företags produkter, och av EU för att dom går på allt som stackars norska programmerare gråter om. Norge är ju för f-n inte ens med i EU!! Om Firefox kan konkurrera på lika villkor så kan väl Opera också göra det?

Jag ser redan nästa steg i utvecklingen:
När man installerar Windows ska man få välja om man istället vill ha Linux, OS X eller varför inte BeOS?

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Trevligt tycker jag.
Speciellt om det kopplas till windows update så man slipper hålla på att uppdatera webbläsaren separat.
Skulle kunna bli lite linux-känsla

Behövs nog inte både Safari och FF har automatisk uppdatering. Vet inte om Chrome och Opera har det men skulle inte förvåna mig.

Permalänk
Medlem

Nä, ta inte bort IE , det använder man ju för att tanka ner mozilla firefox med.

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara idiotiskt. Löser dem det så att IE blir möjligt att avinstallera så är det inget mer problem.

Är väl egentligen självklart att de ska kunna få skicka medvilken programvara som helst till deras eget OS!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Lite bakgrund till detta:

En gång för länge sedan så fanns det ett ett gäng nissar som byggde ett program kallat netscape När de började få genomslag så blev folket i microsoft oroliga, detta kan bli ett hot mot oss. Deras svar var att utveckla Internet Explorer.
Det var inte så många som villa använda IE i början men Microsoft arbetade vidare. Utvecklingen tog ett par år innan de lyckades slå ut netscape, under tiden så pumpade de in pengar från andra områden, tex Operativ System.
Plus att de skickade med internet Explorer med Nya versioner av sitt operativ system.

Om man ser detta lite annorlunda..
Så utnyttjade de alltså sitt Monopol inom OperativSystem för att skaffa sig ett monopol inom Web Browsrar.

Detta tykte En hel del inte var bra, så de stämde Microsoft.
( i USA Och microsoft förlorade, dock fick de Väldigt låga böter, de fick böterna efter det att "deras" kandidat vann President valet )

Men Domstolen sa också att de MÅSTE sälja sitt Operativ System UTAN internet Explorer.. Hm..
Tja Microsft valde att göra om operativsystemet så att det inte fungerar utan
Internet Explorer. Innan detta gick det rätt så lätt att ta bort IE.
( Denna hoppbyggnad leder till Mycket dålig säkerhet )

Har man varit med och hört en del av Microsoft historier när det skedde så har man inte så stor tilltro till dem.

Permalänk
Medlem

Detta är ju löjligt!!!

Inte konstigt att dem intrigerar IE ännu mera.
Vad spelar det för roll om IE är standard i Windows?
Inte direkt svårt att byta till det man vill och då har man IE som komplement när firefox inte vill ordenligt.
(Inte direkt ofta firefox inte funkar, youtube vill inte spela t.ex, men IE är räddaren i nöden för mig ibland.)

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Citat:

Återigen, vad är det med dessa referenser till bilindustrin varje gång Swec-användare ska dra liknelser till IT-relaterade frågor?

Permalänk
Medlem

Jaaa, då har man flera ouppdaterade webbläsare från starten. Grattis alla användare!

Ett desktop OS ska komma med en och endast en webbläsare. Hoppas fan man kan slippa installera vilken annan webbläsare som de nu ev. tvingas erbjuda direkt från start.
Spelar ingen roll om de råkar skicka med den webbläsaren som jag vill använda, jag går ändå hellre ut på nätet och hämtar den senaste versionen själv.

Ruskigt löjligt det här, det var värre med mediaspelaren (att real player av alla skulle kunna ha något att komma med dessutom, de har själva kört ner skiten i botten och hoppas att skadestånd från MS ska hålla dem vid liv) men det här är bra allt illa också. Det faktum att alternativa webbläsare frodas som aldrig förr är väl ett bevis nog för att detta inte var ett dråpslag mot konkurrensen.

Permalänk
Avstängd

ett operativ idag utan webblæsare ær ju meningsløst. Klart den dærmed måste få vara integrerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Virusprogram från MS vet jag inte om jag vill använda.

Jämfört med alternativen? Hellre ett välskrivet antivirus som inte fulhackar sig in överallt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Fler användare som kör Firefox = Ännu bättre webbläsare! Alltså är detta goda nyheter. Konkurrens är aldrig fel!

Bara man kan ta bort skiten under insatllationen så....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Kan förstå och samtidigt inte förstå. Det borde isf vara en valmöjlighet att ha internet explorer på sin dator.

Som någon nämnde tidigare ovan. Jävligt kul att få ett OS utan webbläsare haha

Permalänk
Medlem

Jag säger som många andra, löjligt. Om man vill ha en annan webbläsare så laddar man ner den och installerar den helt enkelt, eller så äger man redan programmet och har det på skiva eller annat lagringsutrymme.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Citat:

Haha jag undrar samma sak.
Ett återkommande fenomen.

Jag håller dock med om att det är en ganska löjlig anklagelse.
Windows kommer från Microsoft, det är klart att de implementerar IE.
Skulle man godkänna detta så hade företag som Nullsoft (som ligger bakom Winamp) kunnat börja klaga på att deras mjukvaror inte är förinstallerade på Windows.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Microsoft här liksom kämpat upp för att nå detta.
Opera får väl laga ett eget OS, om dom nu vill ha det inkluderat.

Permalänk
Avstängd

ett problem helt klart, men utan bra lösning. Vad känar företag på program som opera och firefox igentligen, e ju gratis.

EU borde fokusera på att förbjuda datorer med förinstalerade os på, hörde ett rykte om att detta var på g. någon hört nått annat??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Microsoft här liksom kämpat upp för att nå detta.
Opera får väl laga ett eget OS, om dom nu vill ha det inkluderat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sag
Lite bakgrund till detta:

En gång för länge sedan så fanns det ett ett gäng nissar som byggde ett program kallat netscape När de började få genomslag så blev folket i microsoft oroliga, detta kan bli ett hot mot oss. Deras svar var att utveckla Internet Explorer.
Det var inte så många som villa använda IE i början men Microsoft arbetade vidare. Utvecklingen tog ett par år innan de lyckades slå ut netscape, under tiden så pumpade de in pengar från andra områden, tex Operativ System.
Plus att de skickade med internet Explorer med Nya versioner av sitt operativ system.

Om man ser detta lite annorlunda..
Så utnyttjade de alltså sitt Monopol inom OperativSystem för att skaffa sig ett monopol inom Web Browsrar.

Detta tykte En hel del inte var bra, så de stämde Microsoft.
( i USA Och microsoft förlorade, dock fick de Väldigt låga böter, de fick böterna efter det att "deras" kandidat vann President valet )

Men Domstolen sa också att de MÅSTE sälja sitt Operativ System UTAN internet Explorer.. Hm..
Tja Microsft valde att göra om operativsystemet så att det inte fungerar utan
Internet Explorer. Innan detta gick det rätt så lätt att ta bort IE.
( Denna hoppbyggnad leder till Mycket dålig säkerhet )

Har man varit med och hört en del av Microsoft historier när det skedde så har man inte så stor tilltro till dem.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Anledningen till att dem tvingas till detta är troligtvis för att dem vägrar göra ie avinstallerbart (och kommer med dåliga undanflykter att det inte går, vafan klarar man inte av att plocka bort en browser från systemet borde man fan inte få sälja os) Installerar jag windows tvingas jag att ha en browser full med säkerhetshål som jag aldrig kommer att använda, om nu inte ett virus får för sig att ta sig in via den.

Du som verkar insatt, vad betyder "avinstallera IE" och vilka komponenter inkluderar det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
vettigaste kommentaren i den här tråden, visst är det så

Inte säker på det. EU ska inte tala om för folk hur dom ska bygga om det inte är något som är farligt, vilket det i detta fallet knappast kan anses vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Kan ju vara så att Safari går att avinstallera helt från OS X och då blir inte det samma problem. Dessutom har Safari ca 1% marknadsandel och IE 70% vilket ganska tydligt visar på vilken browser man bör ge sig på först.

Att MS inkluderar fler och fler program i sitt OS är lite märkligt egentligen. Virusprogram från MS vet jag inte om jag vill använda. Det där är definitivt något som kan komma att få konkurrensdomstolar att titta lite extra på MS.

Men som det ser ut att Win7 kommer att bli verkar det mer handla om saker man får ladda ner själv om man vill ha - just för att komma runt den problematiken.

Du verkar tänkt efter, vilka program är alla användare överens om skall existera i ett OS? Dvs, vilka applikationer tycker du inte hör till ett OS, och varför har du rätt?

Detta är extremt löjligt, finns ingen som helst logik i detta. Vår planet börjar handla mer och mer om att straffa dom som blir framgångsrika för att det är någon som känner sig utstött och inte kan lika bra.

Sverige har kommit en bit på vägen när det gäller att våga stå upp och vara stolt över sina framgångar, hur små dom än är. Nu visas klara tecken på att vi ska gå tillbaka på vägen, belöna dom som inte riktigt kan eller orkar vänta på framgång, bäbis gänget som gång på gång vrålar "Waaaa Waaaa, han fick mer än mig!"

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

jag tycker att dom gjorde göra så att man kan välja mellan ie och firefox bara för att jävlas med opera:P

alltså ni som säger att de är som att bmw säger att man måste välja om volvo måste göra så att man får välja mellan bmw fälgar och volvo fälgar. men det är inted likadant då skulle man istället ta ett företag som bara gör fälgar då blir det som detta:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Positivt! Opera är en väldigt fin och funktionell webbläsare. Men jag har gått över till Firefox för något år sedan eftersom den då var lättare att köra på min gamla dator än Opera då var. Det är Firefox som jag föredrar nu, trots att Opera under tiden jag inte använt den har hunnit utvecklas väldigt mycket, bl.a. har den släppts som helt gratis programvara.

Jag skulle vara glad om Microsoft blev tvingade att låta mig som slutanvändare som installerar mina operativsystem själv och däribland också Windows att själv få bestämma under installationen vilken webbläsare jag vill installera. Bland det första jag gör efter att ha gjort en färsk installation av Windows XP eller Vista är ändå att jag installerar Firefox. Efter att jag har installerat Firefox så använder jag den till att gå ut på Webben och hämta hem senaste versioner av de program och drivrutiner jag använder på datorn.

Först efter att jag har installerat de program jag använder och behöver så klickar jag runt lite och konfigurerar Windows egna program, bl.a. ställer jag in IE på att inte använda mycket cache minne eller inget alls, sätter about:blank som startsida osv. eftersom jag inte använder IE normalt sett förutom i nödfall när något av Microsofts egna program envisas med att öppna vissa länkar som finns i dokument och liknande i just IE eller där någon av Microsofts egna webbsidor inte vill visas i Firefox och man får något meddelandet från webbsidan om att man inte kör senaste IE versionen. Sånt är ju så irriterande.

Microsoft anpassar både sina egna program, webbsidor, webbtjänster m.m. efter deras egen skitiga IE. De säger att det är för att de inte har möjlighet att anpassa sig efter varje enskild webbläsare i världen. Men om alla programutvecklare, inklusive Microsoft själva håller sig till standarder och andra branschdirektiv så lär det inte bli några om än få problem med kompatibilitet.

Så jag säger tummen upp för EU kommissionen! Bara för att Microsoft har en sån makt på hemmaplan i USA betyder inte att de ska få göra vad de vill även på bortaplan här i Europa. Grr!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

men jävla EU kan ta sig i arslet!

de har ju fan ingen rätt att säga åt någon hur de får göra sitt arbete.. Idioter.

Permalänk
Medlem

MS har ju lagt ner en massa pengar på att utveckla IE (trots att det inte märks ) och borde därför inte behöva implementera något annat än det de själva vill.