Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Sitter alltså seriöst vissa här som tycker detta är ett vettigt tillvägagångssätt mot MS. Hur fan tänker ni? Ett företag som kämpat som djur för att ta sig dit de är idag monopol eller ej det är förmodligen tack vare MS ni idag kan sitta vid en dator utan att vara låst till en viss rad programvara eller hårdvara (apple). PCn hade inte varit vad den är idag utan MS så är det bara (unix***** kan bespara mig sitt skitsnack). Nu när de är världsledande så är det inte bra längre och nu måste onda M$$$$$$$$$$$$ stoppas för de är så onda och elaka och vill tjäna pengar !!?!?!?! Usch o fy för dem
Tvingas stoppa in andras företag produkter i sitt egna varumärke. För helvete det är ju helt orealistiskt.
Folk lever ju i en jävla drömvärld, när ska folk fatta att Microsoft är ett aktiebolag och inte RäddaBarnen !!!!!!

ElectroGeeza: Är inte ditt inlägg ett ända stort skämt så tycker jag verkligen synd om dig, ska inte microsoft få bestämma vad de får stoppa in i sin produkt här i Europa för att de härstammar från USA? Mest efterblivna jag hört någonsin... ever. Önskar du att du levde under nazitysklands storhetstid eller??... kanske stalin?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Samma sak där, IE ingår som en del av Windows. Ungefär som Aero i Vista eller Paint eller kalkylatorn. Det hade faktiskt varit ganska roligt om Adobe stämde Microsoft för att Paint i Windows 7 skulle sno kunder från dem. Alla använder vi inte operativsystemet på samma vis och därför kommer en del funktioner användas mer än andra av olika individer. Man får helt enkelt ett paket när man köper Windows och enligt mig är det den stora tjusningen med Windows - mångfalden (på gott och ont)

men å andra sidan, hur stor säkerhetsrisk är kalkylatorn

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksand
Jag ser redan nästa steg i utvecklingen:
När man installerar Windows ska man få välja om man istället vill ha Linux, OS X eller varför inte BeOS?

HAHAHA, bäst kommentar, skrattade ihjäl mig detta är nog en av roligaste trådarna jag läst på länge xD Go sarkasm!!

Och jag håller med, IE funkar skitbra att tanka Firefox med, ta inte bort den

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker att förslaget är bra. Speciellt bra för oss konsumenter. Man kan inte direkt jämföra Microsoft med något annat företag de är så pass dominerande i den här delen. Det är bara att titta på andelen personer som kör med Windows. Det är väl kring 90% om inte mer. Det är väldigt svårt, om inte ens omöjligt att slå sig in på den här marknaden och försöka konkurrera med Microsoft som har så stort inflytande.

Man kan tex ta Windows MP som i Vista inte ens går att avinstallera. Det går inte att ominstallera det tom. Det blir absolut svårare för program som winamp, foobar osv att slå sig in då många väljer att köra med det som kommer. Man tar liksom över mer och mer av marknaden och tillslut kommer Windows att ha ALLT med från början och det kommer att vara omöjligt för företag att utveckla program. De får inte en chans direkt.

Dock så förstår man ju Microsoft som såklart vill ha total dominans. Vem skulle inte vilja ha det? Man vill ju såklart att företaget ska gå så bra som möjligt. Men detta får inte innebära att man får monopol på allt.

Raaz @

Citat:

Är lite tveksam till såna här lagar, ska Volvo tvingas sälja bilar utan däck då de inte får kränga med sina egna fälgar med bilen? Kanske inte direkt relaterat exempel, då det finns annat som väger in i det här fallet.

Ett ganska bra exempel men dock så har volvo inte direkt stor marknadsdel. Det blir snarare att 90% av alla biltillverkare körde med samma fälgar. Då blir det lite svårt för övriga fälgtillverkare att hålla sig kvar på marknaden. De måste göra så pass mycket bättre fälgar att ett byte känns "värt" för konsumenten då de redan har fälgar. Och det är väl lite så som firefox. Ingen skulle direkt installera firefox om IE var lika bra. FF är ju så pass mycket bättre (tycker jag). Dock så är det ändå svårt att jämföra detta då webbläsare är gratis. Så det blir lite annorlunda.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga som jag ser det är att MS kan tvingas att lägga in en valmöjlighet att inte installera IE. Det skulle dock ändå installeras en "light"-version för att köra win-update exempelvis. Möjligt att win-update görs om till ett eget program istället för en site.

Sen kan ju alla som gnäller så jävla mycket gå hem till en kompis, ladda hem opera och sen installera från ett flashminne. Det kommer bli galet mycket besvär men då blir ju opera-folket glada.

Opera lär knappast ta marknadsandelar genom att förhindra konsumenter att konsumera dess produkt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Jag tycker det är fel att Microsoft har en sådan dominans som dom har när det gäller spel och applikationer som enbart fungerar på just Windows system... men något jag aldrig kommer fatta är just detta tjaffs om att dom inte ska få ha program som är en del utav operativsystemet installerat som standard -_-

Enda felet jag ser i det är att det inte går att avinstallera, man MÅSTE ha kvar, åtminstonde delar av, internet explorer osv för att operativet ska fungera..

Men det fungerar bra att ladda ner programen man vill ha med

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
(...) det är förmodligen tack vare MS ni idag kan sitta vid en dator utan att vara låst till en viss rad programvara eller hårdvara (apple). PCn hade inte varit vad den är idag utan MS så är det bara (...) Tvingas stoppa in andras företag produkter i sitt egna varumärke. För helvete det är ju helt orealistiskt.
Folk lever ju i en jävla drömvärld, när ska folk fatta att Microsoft är ett aktiebolag och inte RäddaBarnen !!!!!! (...)

Instämmer.. Undrar vad det tagit åt EU-kommissionen, visst Microsoft skulle självklart kunna börja följa standarder och branschdirektiv, vilket är något de definitivt är dåliga på, men att tvinga dem att lägga med andra vinstbringande och dessutom konkurrerande företags produkter..? Vad händer härnest..? Ska Volvo tvingas att erbjuda att montera in stolar, ratt och inredning från Saab eller..? Orimlighet deluxe..
Edit: Funderade lite vidare.. Eftersom lika ska va lika så måste ju då samtliga OS med grafiska interface implementera samtliga existerande webbläsare.. Jag vill se en Mac med IE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenshiin
Ha, fyfan vad löjligt av Opera.
Jag tycker absolut Microsoft inte skall behöva implantera mer än deras egen webläsare bara för att Opera vill ha fler användare.

Jag tycker absolut inte om IE men jag tycker denna anklagelse är hur löjlig som helst.

Precis min åsikt..

Fan vad EU/opera är patetiska, kan dom inte dra in pengar på något annat sätt än att stämma Microsoft..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Klart som tusan att internet explorer ska finnas med i operativsystemet?
Det hade ju varit lika dant om t.ex. Firefox hade ett eget OS. Inte hade dom tagit med Internet Explorer för det?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

det är du deras program så då får de väll köra med vilken webläsare som helst. även då jag alltid installerar Firefox som första program på en ny dator.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Proffsmoddare

Saken är väl den att man ska kunna ha valet att installera IE eller inte. De ska ju inte behöva integrera konkurrentens mjukvara i deras operativsystem.

Men nu gör Microsoft det princip omöjligt att välja. Man borde få välja allt.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Ahh Vilket TRAMS.. Microsoft har skapat windows och alla dess tillbehör. klart att dom borde får göra som dom vill med windows och alla deras tillbehör..
Finns ju en anledning till att dom står så bra till som dom gör på marknaden!

Det där med firefox och övriga webläsare tycker jag bara är tramsigt så vidare man inte har en dåligt dator!

Har inte EU nåt vettigare att göra än att bråka om webläsare.

Alla webläsare är i stort sätt av samma skrot och korn.

Har sj använt Opera, Firefox, IE7 /8

Inte som om att MS har blockat möjligheten att använda en annan webläsare.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Tycker att de är skit att alla alltid ska försvåra för dem som lyckas, nu jhar Microsoft blivit ett av världens mest lyckade företag och nu har alla andra små företag svårt för att dom inte är lika lyckade.

Nej ja tycker att Windows borde få välja va fan de ska inkludera i sitt system, allt annat är löjligt

Permalänk
Medlem

Fånigt...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ja man borde få välja men då borde också Microsoft ha rätt att själva välja vad dom ska i SITT operativ system..

Och precis som någon annan sa, om Firefox kan konkurrera med IE så kan väll för fan Opera också det.. Norrmännen vill bara ha pengar, det är därför dom gnäller så jävligt mycket tror jag

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter. Nu kommer de som inte vet om att det finns andra webbläsare än internet explorer att få prova på andra som är betydligt bättre och säkrare.

Permalänk
Medlem

Trams, jag vill inte få andra webbläsare installerade när jag installerar Windows. Jag föredrar att själv kunna gå in på utvecklarens hemsida och ladda ner den webbläsaren jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Hmmm, undrar vad EUs nästa steg blir? McDonalds MÅSTE inkludera pomme frite från Max när man köper hamburgare?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ e att IE ska kunnas desinstalleras från windows, att man ska kunna välja vilken webbläsare ska installera under system installationen,

det skulle väll räcka eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Men idiot opera! Microsoft har uppfunnit det NI gör webbläsare till, klart dom har med sin egen webbläsare i en microsoft produkt. Mycket lättare för "casuals" att efter installation av OS slippa installera musik spelare, webbläsare osv.

Använder inte apple förinstallerade program på sina OS?

Skulle inte tro att Bill Gates/Microsoft/Windows "uppfunnit" något som webbläsarna är till för..

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Internet

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du verkar tänkt efter, vilka program är alla användare överens om skall existera i ett OS? Dvs, vilka applikationer tycker du inte hör till ett OS, och varför har du rätt?

Detta är extremt löjligt, finns ingen som helst logik i detta. Vår planet börjar handla mer och mer om att straffa dom som blir framgångsrika för att det är någon som känner sig utstött och inte kan lika bra.

Sverige har kommit en bit på vägen när det gäller att våga stå upp och vara stolt över sina framgångar, hur små dom än är. Nu visas klara tecken på att vi ska gå tillbaka på vägen, belöna dom som inte riktigt kan eller orkar vänta på framgång, bäbis gänget som gång på gång vrålar "Waaaa Waaaa, han fick mer än mig!"

Vilka program som ska ingå? Tja, det har jag inte funderat så mkt över men att MS ska göra ett antivirusprogram som är förinstallerat i Windows ser jag inte som positivt. Det kommer innebära att det virusprogrammet kommer få extremt stor marknadsandel utan att ens ha blivit "testat". Förinstallerade program förskjuter konkurrensen ett exempel är Netscape som hade överlägsen marknadsandel tills Windows kom med IE.

Att Microsoft inte kan skriva program som kan öppna länkar i t.ex. Firefox borde vara ett tydligt tecken på den inkompetens som måste finnas där. Att LiveUpdate måste köras i IE är bisarrt. Varför inte göra ett program som inte behöver IE som kör LiveUpdate?

Att Microsoft skulle vara företagens företag är ganska osannolikt och de bevisar det gång på gång på gång. Om MS var bäst på allt skulle ingen använda WinAmp, FireFox, brandväggar, Photoshop. Nu får konkurrens råda istället och MS får kämpa för sina marknadsandelar.

Och de som sa att paint inte skulle få ingå, tror ni Adobe hade stått och tittat på när MS förinstallerade ett bildredigeringsprogram som fungerade som Photoshop? Knappast. Men paint är inte riktigt i den kalibern.

Microsoft kommer (de är mer eller mindre tvingade) att göra så att man får ladda ner de komponenter man vill ha förutom själva operativsystemet (som består av kernel samt gränssnitt och drivrutiner såklart). Resten får man välja själv. Detta har de själva gått ut med.

Gissningsvis kommer EU tvinga MS att ta bort IE ur W7 som förinstallerad webbläsare. Att hävda "det går inte" är ganska korkat, då är det fel från grunden.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Vadå ladda ner saker?

Det är ju helt värdelöst att en dator ska tvingas ha internet för att installera massa funktioner. DET om något är väl ett säkerhetshot.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moo
Mycket goda nyheter. Nu kommer de som inte vet om att det finns andra webbläsare än internet explorer att få prova på andra som är betydligt bättre och säkrare.

Men hur ska en vanlig "svensson" få tag på de om det inte finns någon webbläsare att ladda hem de med?

Visst, en kompis, men tänk tant Margit 85 som för första gången har köpt en dator för att betala räkningarna via internet, men oj, det finns visst ingen webbläsare så hon kan gå ut på nätet med, tror knappast att Microsoft kommer implantera en konkurrents produkt i sin egna..

/D

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Vadå ladda ner saker?

Det är ju helt värdelöst att en dator ska tvingas ha internet för att installera massa funktioner. DET om något är väl ett säkerhetshot.

Om datorn inte har någon internetuppkoppling, varför skulle du då behöva en webbläsare?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

otroligt löjligt av opera!!jag tycker att MS ska göra IE avinstalerbart men jag tycker inte att dom ska behöva ta med andras program.Denna konstiga EU lagen värkar väldigt löjlig!!!!!

Permalänk
Medlem

Jag _förutsätter_ att Apple kommer tvingas till samma regler om detta drivs igenom.
Så jävla förvånad och samtidigt förundrad hur MS är satan själv när man skickar med förinstallerade program men på Mac där är det kundvård och smart eftersom det är så smidigt att allt kommer klart. Är det för att de har döpt paketet till iLife så det räcker för MS att döpa IE, MP, Image Viewer och Movie Maker till eLife så det ok? ( )

Permalänk
Medlem

Rolig läsning bland kommentarerna. Eran framtidsutopi är en korporation som äger allt på mjukvarumarknaden och inte tillåret konkurrens?

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firechild
Enda lösningen som jag ser det är att man får välja ifall man vill installera IE eller ej. Att bli påtvingad att ta med tredjepartstillverkares produkter i en distribution är befängt om något.

Ingen vill ta ansvar för något som en tredje part tillverkat för i slutändan så blir kunden missnöjd med Microsoft även om säkerhetsfelet låg i Firefox, Opera eller IE, struntsamma vem som tillverkat programmen, "det kom ju med på skivan".

Att vi vet skillnaden må vara men det enda reella alternativet som jag ser det är att man får välja ifall man skall installera IE eller ej vid installationsprocessen.

Dock tycker jag att det är absurdt på ett vis att EU skall bestämma vad som får ingå i en operativsystemsinstallation eller ej. Jag tycker allt att det är upp till tillverkaren att välja vad man vill erbjuda till slutkunden.

Då håller jag med dig till fullo och slipper skriva något själv.

Väl valda ord.

Permalänk
Medlem

Jag blir så förbannad. Jag kör opera och jag tycker det är jättebra. Men hur skulle ett operativsystem bli ifall allt som skeppas med som är "monopolklassat" tas bort? Hur användarvänligt blir det om man ska behöva börja ladda ner en massa grejer för att kunna göra diverse simpla grejer på en dator?

Det är ju kunder med lite mindre datorvana som blir drabbade. Jag tycker det är jättetråkigt när windows ska behöva rensa operativet pga att andra företag gnäller om förinstallerade program..

Himla trist...

Permalänk
Sötast

Stackars microsoft, detta är för jävla lågt och löjligt.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.

Jag hoppas innerligen att Micosoft upphör HELT med att sälja deras operativsystem i Europa!

Det kommer ta ett par månader sen så sitter 95% av alla där med en hempc antingen utan operativsystem, eller med ett operativsystem ingen svensson varken förstår eller vill använda.

Låt Microsoft sälja sin egen produkt som den är.
Om Microsoft hindrar konkurrens genom att låsa ute 3dje part då får man gärna stämma och hota bäst man vill.

Men att sälja en produkt som en kund köper och se bli stämd för det? Nä Tvi!