Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Snart börjar dem väll klaga på Direct X och Startmenyn och bakgrundsbilder, vem fan är EU att bestämma det? så sjukt blir mer o mer diktatur överallt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

många kommer att gå över till apple pga detta

Permalänk
Medlem

Haha, går det så dåligt för Opera att de via EU försöker tvinga på användare sin programvara? Forcerade val brukar aldrig bli bra, och att EU ska gå in och övervaka detta verkar absurt. Vem bestämmer vilka webbläsare man ska kunna välja bland?

Man gör ett val när man köper Windows och man kan använda datorn fullt ut direkt efter installation.

Det bästa är ju att man kan välja om man vill använda IE, FF eller Opera. WMP, MPC eller VLC. Wordpad, Notes eller Writer. Osv osv. Vad man än vill ha så finns möjligheten där.

Jag har aldrig stört mig på att IE eller WMP finns där, om något kan dem komplettera när de program jag använder mig av inte fungerar till 100% av någon anledning. Vem bryr sig om ifall något mindre bra kodat program öppnar IE istället för FF när man klickar på en länk när det tar fem sekunder att kopiera länken och öppna FF istället? Jag förstår bara inte att folk hakar upp sig på så små detaljer. Vad gör det om IE finns kvar på datorn? Tar det upp 50 MB på den 300 GB stora hårddisken? Ligger det en ikon för mycket på skrivbordet som man kan ta bort på en sekund? Jag förstår bara inte...

Windows är ett operativsystem som erbjuder sina användare en full datorupplevelse direkt från start. Vill du expandera denna upplevelse med andra program har du inga som helst hinder att göra det. Detta är också precis samma som Mac OS X och Linux erbjuder sina användare.

Åker Microsoft dit på detta så kommer antagligen Apple och Linux få börja se sig över axeln efter EU (och Opera).

Jag förstår bara inte till vilken nytta detta ska tjäna, valmöjligheterna finns redan där idag och att folk ska behöva en nanny för att välja webbläsare begriper jag mig inte på.

Jag är helt lost över detta.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

keep em comin'

Visa signatur

asd

Permalänk
Medlem

IE har aldrig haft så låg marknadsandel som nu och allt tyder på att den kommer att fortsätta att sjunka. Opera är bara otroligt griniga för att de inte lyckas med att marknadsföra sin webbläsare.
Titta på Firefox, de har lyckats med bra mycket mer på mindre tid. Chrome kommer antagligen också att köra över Opera i marknadsandelar väldigt snart.

Man kan inte sitta i sin källare och koda ett program och sen gråta för att ingen använder det, man måste marknadsföra det också.

EU har fjantat sig med sådant här förut, någon som kommer ihåg Windows XP N? Nej, just det, ingen vill ha N-versionen för att det var en sämre produkt. Det är sorgligt att EU måste stämma företag för att få sin ekonomi att gå ihop, för det är den enda anledningen till detta som jag kan se, det finns ingen som helst logik bakom det de kräver nämligen.
Ett OS utan webbläsare lämnar väldigt mycket huvudvärk för utvecklare av externa applikationer då det helt plötsligt inte kan räkna med vissa funktioner (vem säger att Safari kommer att integrera lika bra som IE?).

När börjar Opera erbjuda Internet Explorer länkar på sin hemsida? Allt för den goda konkurrensen, eller?
Patetiskt att de går så långt som att börja med stämningar (inom EU dessutom, där man alltid ger vinst åt EU så man får in lite stålars så klart).
Aldrig mer Opera, företaget som kanske orsakar ett gigantiskt steg bakåt i it-världen på grund av sin egna inkompetens.

Jag kör inte ens IE, jag är bara så trött på att man vill rättfärdiga sin inkompetens genom att stämma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pontusd
Rolig läsning bland kommentarerna. Eran framtidsutopi är en korporation som äger allt på mjukvarumarknaden och inte tillåret konkurrens?

Vad menar du med det?

Det är just konkurrens som efterfrågas. Inte en överstatlig styrning från EU om vilka program som är "bra" (program från Europa) och vilka som är "dåliga" (övriga).

Det är fri konkurens på en fri marknad vi vill ha. MS har länge haft en kass webläsare, det insåg Firefox, gjorde en bättre och vann snabbt stora marknadsandelar. Att Opera inte lyckas med detsamma är väl deras problem, inte Microsofts?

Visa signatur

Antec P182 | i54670K | Noctua NH-U12 | A-Data DDR3 8GB | MSI GeForce GTX 760 2048MB TwinFrozr | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
Snart börjar dem väll klaga på Direct X och Startmenyn och bakgrundsbilder, vem fan är EU att bestämma det? så sjukt blir mer o mer diktatur överallt.

DirectX skulle jag gärna se att MS tvingades öppna upp, det om något skulle gynna konsumenterna. Vilka program MS vill skicka med sitt operativsystem anser jag däremot är upp till dem, men man bör ha möjlighet att avinstallera/inte installera sånt man inte vill ha. Att ha en drös installerade program som man inte använder är bara en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Herregud. Normalt är det ju storföretagen som är helt sjuka i huvudet men EU måste ha blivit smittat. De får väl inkludera vilken skit de vill i Windows, om Microsoft föredrar en runkande Bill Gates som påtvingad skrivbordsbakgrund så får de väl stå för det. Vill kunderna inte ha det så köp det inte, eller installera något annat alternativ till webbläsare efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ionesco
Herregud. Normalt är det ju storföretagen som är helt sjuka i huvudet men EU måste ha blivit smittat. De får väl inkludera vilken skit de vill i Windows, om Microsoft föredrar en runkande Bill Gates som påtvingad skrivbordsbakgrund så får de väl stå för det. Vill kunderna inte ha det så köp det inte, eller installera något annat alternativ till webbläsare efteråt.

lol...precis.

Jävla diktatur, snart får de väll inte inkludera startmenyn och DirectX...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mitt Os X kom bar med en webbläsare.. Safari. Stäm apple.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Musikälskare

Just nu är det 74% på FF i omröstningen, inte så förvånande för SweC

IE Hade nog lätt vunnit om man hade jämfört "Svensson"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan IE i Windows och Safari i OS X är simpel. Släng Safari i papperskorgen och det är avinstallerat.

Hur tar jag bort IE? Gör jag det blir ju hela Windows stympat.

Apple hade under 10.3 valet att inte installera safari. Och från och med Mac OS 8 fram till 10.2 var IE standardwebbläsare också.

Apple har knappast använt samma järnhand om MS i detta fall. Så sluta whina om det.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Att välja vilken webläsare man vill installera kan ju va bra men om detta blir större så att fler program måste vara med (MS Office eller Open Office..?) så undrar jag var det ska sluta...o hur ska medelsvensson veta vilket han vill ha..?

Tror det kommer bli såhär:
"Hmm webläsare....Firefox, Opera, Internet Explorer, Safari, Chrome....hummmmm tar nog Internet Explorer. Har alltid fungerat."

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Just nu är det 74% på FF i omröstningen, inte så förvånande för SweC

IE Hade nog lätt vunnit om man hade jämfört "Svensson"

det e väll för att "svensson" inte känner till några andra eller ens känner behovet av att byta.

har dock fått otroligt många i min vänskapskrets (som inte e datanördar) att byta till FF, och alla har tyckt jättemkt om det

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Till er som klagar så mycker på att IE inte går att ta bort helt, visst, det skulle gå.

MEN det är väldigt många program som använder IEs rendereringsmotor för att visa grafik/menyer liknande. Ett bra exempel är source spelens välkomstmeddelande, som är HTML baserad och använder IEs rendereringsmotor. Anledningen till att de använder IE är för att de inte ville lägga ner massor av tid för att göra en egen HTML rendereringsmotor eller ett eget system som var hanterbart för användarna och gav samma möjlighet att anpassa menyn. HTML är inte särskilt svårt att lära sig vilket gör det till ett väldigt bra språk att använda i meddelanden och liknande som vanliga användare ska kunna ändra. Och därför så använder man hellre IEs rendereringsmotor än att skriva ett helt eget system.

Jag är öppen för rättning ifall något jag har sagt inte stämmer, men tänk på detta innan ni whinar på att det är omöjligt att ta bort IE...

Permalänk

Jag röstade fel av misstag...

Alltså minus en IE, plus en Firefox.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

känner av lite kommunist fasoner när man tvingar ett företag att implementera andra företags produkter i sin egen produkt, som för övrigt inte tvingas på nån, kunden får själv välja om han ska köpa en dator med/utan OS.

vad ska nästa steg bli? Western digital KRÄVER att en dator som säljs ska innehålla deras diskar? Corsair KRÄVER att deras minne ska användas i en färdigbyggd dator?

hade MS förbjudit eller förhindrat att andra webbläsare eller program installerades i datorn så hade jag godtagit att en myndighet röt till men dessa stalin metoder...

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vi kan vända på det och säga att volvo redan har släppt alla sina 'kvar' som biltillverkade hade haft på de idag. de tog tex inte patent på 3 punktbältet för de ville att även andra bilar skulle vara säkra.

Problemet ligger snarare att man inte får välja och tvingas sitta med deras skit. man betalar för saker man inte använder. det är snarare det som de riktar sin kritik på. tar vi Unix så får man göra vad man vill. dock ser jag gärna att de börjar skriva spelen till unix dessutom. väldigt många kommer hoppa M$ om bara spel blir mer spelbara på unix os utan allt för mycket tvekkande för att kringå drivrutiner osv.

Kan de handla om 2 % av befolkningen som spelar spel på dator? Om ens det. Människan har ju ett eget val i de flesta sammanhang. Microsoft hindrar ju liksom inte någon att installera ett tredjeparts program. Hade unix varit så jävla bra som folk säger så hade marknaden varit större men det blir svårt när folk inte tjänar pengar på det och i slutändan handlar allt om pengar. Det är inte ett dugg sorgligt för det är så det fungerar över allt i alla branscher.

Opera ser bara en chans i den föregående stämningen som varit att de kan göra något liknande och kanske tjäna en liten hacka.

Så om jag skapar en webbläsare så kan jag tvinga Microsoft att ta med min webbläsare?

Permalänk
Medlem

Så jävla kassa jämförelser ni drar. Som att BMW ska få skicka sina däck med Volvos bilar. Det är väl egentligen inte direkt en bra jämförelse. Eftersom däcket är en vital del av bilen som inte ens kan användas till det den är tänkt för.

En dator går att använda utan webbläsare (även om dess användningsområden begränsas kraftigt). En bil går inte att använda utan däck.

Jag bryr mig inte alls om att MS skickar med en egen webbläsare. Det är helt ok. Det som de borde stämmas för är att de aktivt hindrar en snabb utveckling av internet med sina egna standarder och svaga stöd för de officiella webstandarder som W3C-jobbar fram. Om inte IE var en så fruktansvärt kass produkt skulle jag inte bry mig om alls att MS förinstallerar det. Det känns på nåt sätt taskigt att jag som webdesigner ska behöva lägga ner extra tid på att få något att fungera i IE för att MS väljer att hitta på eget istället för att följa riktlinjer.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk

Röstningen visar ju vad fok vill ha för webbläsare så det blir ju inga problem för Windows att ge Mozilla en summa pengar för deras gratis programvara som alla älskar att använda.

FireFox FTW

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Haha..Hade den tanken med..

Har du något bättre att komma med så gör det i stället för att hacka på andra

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Om användaren får välja mellan IE, Opera eller Firefox, vad händer då med alla andra webbläsare? Om Microsoft måste ta med andra webläsare för att inte ge IE fördelar så måste de ju ta med alla webbläsare som finns. Annars så kommer ju Opera och Firefox få stora fördelar jämtemot alla andra webbläsare på marknaden, och det är ju orättvist.

Att ta bort IE från Windows går ju heller inte, för hur ska man då kunna ladda ner och installera valfri webbläsare? Nej, det enda vettiga är att se till att IE går att avinstallera om man absolut vill det.

Permalänk
Medlem

Det här är ju bara löjligt! Jag tycker inte att Microsoft ska behöva skicka med andra webbläsare i Windows. Det får gärna följa med både Internet Explorer, Media Player och andra program, men under installationen ska de gå att välja bort, och efter installationen ska de gå att avinstallera som vilket annat program som helst.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
Så jävla kassa jämförelser ni drar. Som att BMW ska få skicka sina däck med Volvos bilar. Det är väl egentligen inte direkt en bra jämförelse. Eftersom däcket är en vital del av bilen som inte ens kan användas till det den är tänkt för.

En dator går att använda utan webbläsare (även om dess användningsområden begränsas kraftigt). En bil går inte att använda utan däck.

Jag bryr mig inte alls om att MS skickar med en egen webbläsare. Det är helt ok. Det som de borde stämmas för är att de aktivt hindrar en snabb utveckling av internet med sina egna standarder och svaga stöd för de officiella webstandarder som W3C-jobbar fram. Om inte IE var en så fruktansvärt kass produkt skulle jag inte bry mig om alls att MS förinstallerar det. Det känns på nåt sätt taskigt att jag som webdesigner ska behöva lägga ner extra tid på att få något att fungera i IE för att MS väljer att hitta på eget istället för att följa riktlinjer.

Du är medveten om att Microsoft sitter med i W3C och att W3C bara skriver rekommendationer, inte standarder va?

Som webbutvecklare hatar jag IE (inte testat 8an värst mycket dock), men håll ordning på vad som är vad. Firefox, Opera och Safari har också alla hittat på egna grejer (speciellt för CSS3).
Faktum är, att om du vet vad du gör så är det inte speciellt mycket jobb att fixa så att allting funkar prima i IE6 och 7. Vet du inte vad du gör blir det genast mer jobb dock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Till er som klagar så mycker på att IE inte går att ta bort helt, visst, det skulle gå.

MEN det är väldigt många program som använder IEs rendereringsmotor för att visa grafik/menyer liknande. Ett bra exempel är source spelens välkomstmeddelande, som är HTML baserad och använder IEs rendereringsmotor. Anledningen till att de använder IE är för att de inte ville lägga ner massor av tid för att göra en egen HTML rendereringsmotor eller ett eget system som var hanterbart för användarna och gav samma möjlighet att anpassa menyn. HTML är inte särskilt svårt att lära sig vilket gör det till ett väldigt bra språk att använda i meddelanden och liknande som vanliga användare ska kunna ändra. Och därför så använder man hellre IEs rendereringsmotor än att skriva ett helt eget system.

Jag är öppen för rättning ifall något jag har sagt inte stämmer, men tänk på detta innan ni whinar på att det är omöjligt att ta bort IE...

Anledningen till att många program kanske använder IEs renderingsmotor kanske beror på att den inte går att avinstallera? Att MS valt att integrera IE så pass mycket i Windows rättfärdigar ingenting. IE bör göras så det går att avinstallera helt och hållet.

Att MS ska behöva skicka med Opera till Windows är lite löjligt, hellre då att man får välja om man vill installera IE eller inte. Då har latmaskarna ett alternativ; installera IE och lid pga det och de som vill välja själva kan göra det. Om man då inte råkar ha en installations-cd motsv med firefox eller opera motsv så får man väl installera IE, tanka ner FF/Opera/motsv och avinstallera IE...

Svårare än så är det inte att göra IE "valbart". Jag vill inte ha IE som har haft extremt många säkerhetsluckor på min dator (men jag är tvingad). Och windows utan MP är inte en sämre produkt, lär snarare ha varit så att MS knappt distribuerat några kopior av den versionen eller kanske tagit mer betalt för den...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Ms.. Lägg ner IE och koncentrera er på Windows istället, samt sänk utvecklingskostnaden och priset.
Min spontana kommentar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen

.

Det är snarare du som är ute och cyklar. Jämförelsen syftar nog på att MS kanske tvingas sälja sitt OS med andra företags produkter och då är inte jämförelsen särskilt dum.

Jag tror det kanske slutar med nedladdningslänkar i Windows vilket inte är så dumt men jag anser att MS har all rätt att göra vad de vill med sitt OS förutom att helt utesluta andra företags produkter.

Annars håller jag med dig om att IE är lite av en klåda när det kommer till webbutveckling.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är ju att Gudrun Svensson blir påtvingad Windows när de köper sin dator på Siba/Elgiganten/PCCity etc.
Hur många datorer kan man begära med annat OS (och därmed slippa betala extra för Windows)? Nästan 0? Det är ett större hot och konkurrens-dominans-medel. Datorn ska såklart komma utan OS, och man får sedan välja om man vill ha Windows eller annat OS. Gratis OS skulle nog locka mycket och verkligen trycka på utvecklingen, samt priserna. Som det är nu har vi ett företag som slår med taktpinnen och alla måste betala.

Vad gäller IE/Opera/Firefox så finns det inte många datorintresserade som jag känner som kör annat än Firefox med adblock och noscript. Har man väl bytt är IE aldrig något alternativ längre. IE är mest för Gudrun, tyvärr - hon skulle också må bra av ett byte.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Lagar är fan det dummaste som finns ibland! Inte precis så microsoft hindrar en från att använda andra webläsare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Vilka program som ska ingå? Tja, det har jag inte funderat så mkt över men att MS ska göra ett antivirusprogram som är förinstallerat i Windows ser jag inte som positivt. Det kommer innebära att det virusprogrammet kommer få extremt stor marknadsandel utan att ens ha blivit "testat". Förinstallerade program förskjuter konkurrensen ett exempel är Netscape som hade överlägsen marknadsandel tills Windows kom med IE.

Samtidigt så är det MS som skapat marknaden. MS har ett seriöst problem, ska de inte få försöka fixa det? Ur kundens perspektiv är det helt klart ett mervärde, ja det är hårt för konkurrenterna men samtidigt så hade inte konkurrenterna ens existerat utan MS OS.
Jag säger inte är en gråzon men det är ruskigt enkelspårigt att bara se det ur ett perspektiv.

Citat:

Att Microsoft inte kan skriva program som kan öppna länkar i t.ex. Firefox borde vara ett tydligt tecken på den inkompetens som måste finnas där. Att LiveUpdate måste köras i IE är bisarrt. Varför inte göra ett program som inte behöver IE som kör LiveUpdate?

Jösses...
LiveUpdate är symantecs updateringsprogram. Windows update körs inte i IE heller om du inte räknar 7 år gamla OS...

Citat:

Att Microsoft skulle vara företagens företag är ganska osannolikt och de bevisar det gång på gång på gång. Om MS var bäst på allt skulle ingen använda WinAmp, FireFox, brandväggar, Photoshop.

För syftet med ett program är alltid att det ska vara bäst (#define bloatware )?
Hört talas om målgrupp?

Citat:

Och de som sa att paint inte skulle få ingå, tror ni Adobe hade stått och tittat på när MS förinstallerade ett bildredigeringsprogram som fungerade som Photoshop? Knappast. Men paint är inte riktigt i den kalibern.

Kan experten förklara var gränsen ska gå. Gärna exakt och mätbart.

Får MS förbättra paint något? De har de gjort i de flesta versioner av windows, om än minimalt. I Windows 7 kommer en betydligt större uppdatering även om det fortfarande är sig likt. Exakt hur många funktioner får man bygga in innan det räknas som konkurrenshämmande. Är MS redan där? Betyder det att de inte ska få utveckla paint ens till windows 23?

Jag kan lova att om inte paint hade funnits så hade det funnits bra många enkla alternativ i klass med dagens paint och antagligen lite mer avancerat. Säg då att MS först nu skulle släppa paint, det skulle starta enorma diskussioner likt denna även om paint tillhörde ett av de enklare alternativen. Menar du alltså att MS har rätt bara för att de haft paint länge? Är det den enda anledningen till varför de ska få ha med program i windows?

De borde haft ett enkelt antivirusprogram med i windows 1.0, det hade inte behövt fungera eller hitta några egentliga hot - bara det fanns där så att de hade haft möjlighet att göra det bättre i framtiden.

MS kan i princip inte göra något program i dagsläget utan att trampa på någon annan, ska MS inte få lägga till eller utveckla något utav programmen som följer med windows?
Då kan jag lova att det här kommer lösa sig rätt snabbt, för vipps säger det och sen är det MS som stämmer monopolinnehavaren.

Citat:

Gissningsvis kommer EU tvinga MS att ta bort IE ur W7 som förinstallerad webbläsare. Att hävda "det går inte" är ganska korkat, då är det fel från grunden.

MS kan säkert göra det utan problem, problemet blir de tusentals program som förlitar sig att IE ska finnas där. Om det är något som MS är måna om så är det bakåtkompatibilitet så ett sådant drag vore ren idioti.
Fasst idioti och EU är ju inte en helt främmande kombination så jag skulle inte bli förvånad.