Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Inaktiv

Detta är bra, kommer framtida windows-OS inte kräva IE så är det bra för alla. Öppna upp produkten lite, ingen skadas av det.

Hoppas det händer något positivt för Direct X med bara, så att den inte längre blir en windows-exklusiv komponent. Spelmarknaden på PC är ju totalt dominerad av MS API för 3D.

Framtiden ljusnade något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snowy86
Jag tycker det är fel att Microsoft har en sådan dominans som dom har när det gäller spel och applikationer som enbart fungerar på just Windows system... men något jag aldrig kommer fatta är just detta tjaffs om att dom inte ska få ha program som är en del utav operativsystemet installerat som standard -_-

Vadå fel av MS? Det är spelutvecklarna som skriver spelen för Windows.

Permalänk

bara rätt så! microsoft har en för stor andel på marknaden.. även om det är de som ger ut OSet så tycker jag det helt fel att de vill med alla medel dominera så hårt..
firefox <3

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha ett program där man får välja bland alla vilken webbläsare man vill ha, och varför inte ta bort alla 'gratisprogram' som Paint mm. och låta oss välja vilken man vill ha bland alla som finns!

Enklare för alla.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
DirectX skulle jag gärna se att MS tvingades öppna upp, det om något skulle gynna konsumenterna. Vilka program MS vill skicka med sitt operativsystem anser jag däremot är upp till dem, men man bör ha möjlighet att avinstallera/inte installera sånt man inte vill ha. Att ha en drös installerade program som man inte använder är bara en säkerhetsrisk.

Det är MS som har gjort DirectX och då ska väl dom för fan kunna få bestämma om det ska öppnas upp eller inte? Kommunistfasoner.

Vill man inte ha IE behöver man inte använda Windows. Simpelt va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Varför inte bara ha ett program där man får välja bland alla vilken webbläsare man vill ha, och varför inte ta bort alla 'gratisprogram' som Paint mm. och låta oss välja vilken man vill ha bland alla som finns!

Enklare för alla.

För att konsumenterna inte vill detta. Jag skulle tippa på att 95% av alla som använder Windows vill ha en komplett miljö och inte behöva spendera flera timmar på att ladda hem program (utan webbläsare dessutom).
Som sagt, Microsoft tvingades att släppa XP utan Media Player, men det var ingen som köpte det för folk ville ha en mediaspelare med i sitt operativsystem.

Jag tillhör själv de andra 5% och körde nlite till det extrema när jag körde XP. Men jag har iaf den självinsikten i att förstå att jag inte representerar en majoritet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Det är MS som har gjort DirectX och då ska väl dom för fan kunna få bestämma om det ska öppnas upp eller inte? Kommunistfasoner.

Så du anser alltså att man är kommunist för att man vill förhindra monopol? Jag anser att öppna standarder är positivt, hur tror du att datorer hade sett ut i dagsläget ifall öppna standarder inte existerade?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Så du anser alltså att man är kommunist för att man vill förhindra monopol? Jag anser att öppna standarder är positivt, hur tror du att datorer hade sett ut i dagsläget ifall öppna standarder inte existerade?

Det finns gott om öppna standarder, typ Opengl. Speltillverkarna kan väl börja använda det istället för Directx om det vore så pass viktigt?

Permalänk
Avstängd

Jag använder Firefox och tycker att det är en väldigt bra webbläsare.
Eftersom Firefox är bättre på att följa standarder än IE, så tycker jag att fler folk borde använda Firefox, då detta skulle gynna webben.

Jag tycker däremot det är dåligt att EU vill tvinga Microsoft att skeppa andra produkter än deras egna. Microsoft vill erbjuda en helhetslösning, och de kan inte fixa buggar och säkerhetshål i andra program än deras egna, antagligen vill de inte erbjuda support för det heller.

Jag tycker att EU borde sluta klaga på Microsoft över oviktiga grejer som Internet Explorer och Windows Media Player.
Däremot tycker jag att EU borde gå väldigt hårt på Microsoft för att de använder propriertära stängda protokoll och filformat, och stämma Microsoft på väldigt mycket pengar. EU borde tvinga Microsoft till att öppna upp DirectX.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pie-or-paj
Anledningen till att dem tvingas till detta är troligtvis för att dem vägrar göra ie avinstallerbart (och kommer med dåliga undanflykter att det inte går, vafan klarar man inte av att plocka bort en browser från systemet borde man fan inte få sälja os) Installerar jag windows tvingas jag att ha en browser full med säkerhetshål som jag aldrig kommer att använda, om nu inte ett virus får för sig att ta sig in via den.

Hur ska ett virus kunna ta sig in då när du aldrig använder den?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xellofan
Hmmm, undrar vad EUs nästa steg blir? McDonalds MÅSTE inkludera pomme frite från Max när man köper hamburgare?

Blir de tvingade att inkludera burger kings pommefrites så ställer jag mig bakom förslaget.

Detta är dock lite löjligt. Jag vill ha möjligheten att helt avinstallera IE från windows dock vill jag inte köra opera, hellre tar jag bara IE än att få med ännu mera program jag inte vill köra. MS behöver inte integrera IE så pass som de gör i windows idag men jag tycker definitivt inte de skall behöva lägga till konkurrerande mjukvara, och varför just opera och inte alla andra webbläsare, mailprogram, mediaspelare, simpla ritprogram osv osv som finns där ute?

De kan ju skicka med en valfri linuxdist för varje retail licens de säljer av sitt op för att minska deras dominans ännu mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Tycker jag allt det gör. Bara för MS är störst ska inte andra regler gälla dem än andra leverantörer av OS.

Får inte MS skicka med IE utan att det finns med flera att välja på så ska inte tex Apple få göra det heller. Vilket betyder att om detta går igenom ska Mac OS X innehålla fler webbläsare med, eller ingen alls.

Jag håller med dig, Microsoft bör få leverera med en webbläsare i sitt OS. Dock skall man enkelt kunna ta bort den, vill jag inte ha Safari så kan jag bara kasta den i papperskorgen, OS X klarar sig fint utan. Windows utan IE, inte lika bra. Man kan dock gömma IE och nästan all åtkomst av den redan nu, vilket duger fullgott för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
men jävla EU kan ta sig i arslet!

de har ju fan ingen rätt att säga åt någon hur de får göra sitt arbete.. Idioter.

När svenska folket röstade ja till medlemskap i EU så accepterade man också att EU har rätt att bestämma i stort sett det mesta. EU reglerar redan idag hur länge du får jobba och hur länge du måste vila mellan arbetsdagar, vem som får tillverka vissa skyddade livsmedel, en gång bestämde man till och med över böjen på gurkor...

Gurkböjen är numera borttagen men för den som undrar fick gurkan inte böja sig mer än 2cm per varje 10cm gurka.

En sak jag tycker är lite rolig är att Opera är ett norskt företag, Norge är som bekant inte medlemmar i EU.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Behåll IE på windows, men jag vill kunna med min fria vilja, avinstallera det, eller välja att ALLA program i min dator öppnar med mitt val an webbrowser.

Kan dra ett exempel: MSN är en jävla plågoande med att det envisas med Internet Explorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

För mig öppnar msn thunderbird iaf.

Skall microsoft alltså skicka med alla program så att användaren får välja fritt eller så skickar det inte med något program alls.

Tycker det fungerar bra som det är...

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att man styr de stora operatörerna till att inte bloata ner operativsystemen med sina eländes program som startar fast man inte valt det själv och drar en massa onödig kraft e.t.c

Se bara på Linux....där har man olika varianter med olika förvalda program och fönsterhanterare där man själv kan exak styra hur man vill ha det. Dessutom kan man ändra och avinstallera/installera allt enkelt och gratis. Man kan bygga upp ett enkelt halvtomt system eller installera ett helt färdigt paket beroende på behov/intresse och kunskap..helt fantastiskt i min egen mening.

Det är så det ska vara men jag tror inte varken MS eller Apple vill se den utvecklingen på sina produkter.

Det är synd bara att så många tror att det bara finns en webbläsare, ett chattprogram e.t.c...hade de vetat om alla alternativ kanske de hade ställt högre krav på producenterna.

Permalänk
Medlem

Det är Microsofts produkt, dom får fan ha med vilka program och webbläsare dom vill, och ska absolut inte tvingas ha med saker dom inte vill. Köper du Windows så betalar du även för IE.

Som någon skrev, de vore som att Adobe skulle stämma MS för att Windows har Paint.

Om nu detta går i genom så är det inte bara Microsoft som ska anpassa sig. Även Apple som tvingar på alla Safari ska tvingas till att gå med på samma krav.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Däremot tycker jag att EU borde gå väldigt hårt på Microsoft för att de använder propriertära stängda protokoll och filformat, och stämma Microsoft på väldigt mycket pengar. EU borde tvinga Microsoft till att öppna upp DirectX.

Varför? För att du vill det?

Permalänk
Medlem

Skönt att slippa IE på datorn. En enkel lösning kunde vara en exefil på datorn som laddar ner ie, ff eller opera beroende på vad du vill ha. Lika så med media player.
Själv föredrar jag Firefox, skulle även fixa opera om ie försvann.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
EU borde tvinga Microsoft till att öppna upp DirectX.

Varför i jävla helvetet skulle de göra det för? Oh HERREGUD!

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

cmon firefox, it 'em up!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Det är Microsofts produkt, dom får fan ha med vilka program och webbläsare dom vill, och ska absolut inte tvingas ha med saker dom inte vill. Köper du Windows så betalar du även för IE.

Som någon skrev, de vore som att Adobe skulle stämma MS för att Windows har Paint.

Om nu detta går i genom så är det inte bara Microsoft som ska anpassa sig. Även Apple som tvingar på alla Safari ska tvingas till att gå med på samma krav.

Helt jävla rätt!

Permalänk
Medlem

Istället för IE kör man med firefox,
istället för Windows media player blir det vlc osv.

Istället för att inkludera bara en webbläsare/mediaspelare borde de istället bara skicka med antingen alla (större) alternativ på en extern skiva så man får installera själv eller lägga genvägar på skrivbordet till konkurrerande program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Haha, går det så dåligt för Opera att de via EU försöker tvinga på användare sin programvara? Forcerade val brukar aldrig bli bra, och att EU ska gå in och övervaka detta verkar absurt. Vem bestämmer vilka webbläsare man ska kunna välja bland?

Man gör ett val när man köper Windows och man kan använda datorn fullt ut direkt efter installation.

Det bästa är ju att man kan välja om man vill använda IE, FF eller Opera. WMP, MPC eller VLC. Wordpad, Notes eller Writer. Osv osv. Vad man än vill ha så finns möjligheten där.

Jag har aldrig stört mig på att IE eller WMP finns där, om något kan dem komplettera när de program jag använder mig av inte fungerar till 100% av någon anledning. Vem bryr sig om ifall något mindre bra kodat program öppnar IE istället för FF när man klickar på en länk när det tar fem sekunder att kopiera länken och öppna FF istället? Jag förstår bara inte att folk hakar upp sig på så små detaljer. Vad gör det om IE finns kvar på datorn? Tar det upp 50 MB på den 300 GB stora hårddisken? Ligger det en ikon för mycket på skrivbordet som man kan ta bort på en sekund? Jag förstår bara inte...

Windows är ett operativsystem som erbjuder sina användare en full datorupplevelse direkt från start. Vill du expandera denna upplevelse med andra program har du inga som helst hinder att göra det. Detta är också precis samma som Mac OS X och Linux erbjuder sina användare.

Åker Microsoft dit på detta så kommer antagligen Apple och Linux få börja se sig över axeln efter EU (och Opera).

Jag förstår bara inte till vilken nytta detta ska tjäna, valmöjligheterna finns redan där idag och att folk ska behöva en nanny för att välja webbläsare begriper jag mig inte på.

Jag är helt lost över detta.

Håller med till 100%!
Jag hatar både IE och WMP men att bli arg över att MS skickar med dom är helt sjukt...

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Extremt idiotiskt av Opera tycker jag. Även fast jag har nått emot Internet explorer och hellre använder Firefox så tycker jag det är dumt.
Windows är Microsofts produkt och den får de väl göra vad fan dom vill med!?

Det är som att jag skulle tillverka en bil och bara för att 90% av världen råkar köra min bil så är jag tvungen att skicka med extra högtalarsystem från olika företag för att inte ge mig själv försprång genom att integrera mitt eget. Jag fattar faktiskt inte problemet, IE är en del av deras operativ.

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Okey istället för en billiknelse ska jag ge en liknelse som faktiskt fungerar

Tänk att jag tillverkar hus, jag har faktiskt lyckats att nästan få ett monopol på husmarknaden och tillverkar ca 90% av alla hus som säljs i sverige.
Då börjar jag sälja mina hus färdigmöblerade, det går inte att köpa ett hus av mig utan att få det möblerat.
Dessutom har jag gjort så att flera av mina möbler inte går att plocka isär och är för stora för att få ur huset (jag lyfter in dom innan jag reser väggarna).

Några stycken kommer naturligtvis att skaffa sig andra möbler ändå, men eftersom mina fungerar hyffsat och ser någorlunda ut kommer de allra flesta att använda mina möbler.

Jag har alltså använt min dominerande ställing som hustillverkare för att få ett nästan monopol på möbeltillverkning.
Vilket naturligtvis ställer till det för alla andra möbeltillverkare.

Det här kan man naturligtvis tycka är helt okey, och det går att argumentera för.
Men det är inte okey enligt rådande EU-kunkurenslagstiftning.

Permalänk
Medlem

larvigt av EU.. kan inte microsoft skicka med alternativa OS också när de ändå är i farten. Sälj alla datorer med sjuttiofem olika os så det blir en bra marknad.

Hur svårt har det varit för gemene man att installera powerdvd, vlc, opera,firefox,netscape eller annan mediaspelare/webbläsare.

Hade jag varit Microsoft hade jag bojkottat hela EU branschen för att markera att detta inte toleraeas, bara för att man är störst betyder det inte att man ska göra som alla vill.

Microsoft erbjuder en total lösning som alla andra OS, och ingen hindrar en från att installera andra program.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Öppna DirectX kommer nog inte hända, även fast tanken är rolig... Skulle överge Windows på en gång då

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Skönt att slippa IE på datorn. En enkel lösning kunde vara en exefil på datorn som laddar ner ie, ff eller opera beroende på vad du vill ha. Lika så med media player.
Själv föredrar jag Firefox, skulle även fixa opera om ie försvann.

Men alla kanske inte har internet och kan ladda ner?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
många kommer att gå över till apple pga detta

?

Apple ju nästan sämre...