Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Om microsoft hade blockerat all programvara till windows som inte kodats av "skogstrollet bengan" så hade de varit deras fulla rätt att göra imo.. de är ju deras produkt, låt dom göra va dom vill med den.
Sluta gnäll och gå över till Linux om de ska va så besvärligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjoooberg
Men alla kanske inte har internet och kan ladda ner?

Och vad ska man med en webläsare till om man inte har internet?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Angående prat om MS skulle införa ett antivirusprogram i deras OS så har de redan gjort det, minns ni inte Microsoft Anti-virus for Windows som medföljde windows 3.1? http://wiki.oldos.org/Windows/Win31

Annars jag förstår poängen med dessa konkurrenslagar, se bara hur många som använder ICQ idag. Dock kan EUs agerande få folk att välja andra os som macOs, bara för att att de vill ha en komplett dator med en gång. (utan att behöva installera en jädra massa skit).

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Attans... Kom på att man inte behöver webläsare om man inte har internet.. lol.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Avstängd

Ingen vill ha DirectX på andra operativsystem iaf. Det suger och finns mycket bättre API's att välja bland.

Microsoft har mycket att lära.

Webbläsarna jag har installerade under linux är:
Firefox
Opera
Epiphany
Galeon

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Opera-utvecklarnas utspel var rätt löjligt. Dock skulle jag gärna vilja ta bort delar av Windows eller integrerade program som WMP och IE utan att hålla på att trixa med nLite.

Det där med att öppna upp DirectX skulle faktiskt vara nåt. Skulle nog inte sitta med Windows så mycket länge till då. Då måste äntligen MS kämpa för att göra ett tillräckligt bra OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför? För att du vill det?

För att Microsoft skapade DirectX så att folk skulle utveckla för det istället för OpenGL som är kross-plattform.
När spel utvecklas för DirectX, och bara Microsoft har stöd för DirectX så ger dem Microsoft ett orättvist monopol och förhindrar konsumenter från att fritt kunna välja system.

Permalänk
Medlem

Jävla trams är det. Klart Microsoft ska få göra vad dom vill med sina operativsystem. Vill dom att enda bakgrundsfärgen ska vara rosa eller att det inte går att installera andra program är det bara att acceptera. Gillar man det inte får man väl ta och byta os.. Suck!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

En aspekt som bara berörts ytligt är väl att maioriteten använder IE, oavsett vad folk har för åsikt om dess kvalité. Visst det skeppas med Windows, men tycker ändå det talar sitt tydliga spåk:
Majoriteten har inte något behov eller stöter på sådana problem att en annan webläsare är nödvändigt. De som känner att IE inte håller för deras behov byter själva. Min högst personliga åsikt är att om man inte klarar att byta från IE till FF eller motsv. om ett behov uppstår, så är man ytterst tveksamt kapabel till att fippla runt allt för mycket i ett installationsprogram.

Allmänt kan man väl säga att folk är rätt duktiga på att ladda ner div. warez från nätet, hur skulle annars aftonbladet/expressen var och varannan månad kunna sälja lösnummer på löpsedlar så som "10 program som snabbar upp din dator".

Köper man Windows så får man med IE. Nej det är inte som linux, där man kan i detalj välja vilket filsystem man vill ha, men å andra sidan linux är inte Windows med sin användarvänlighet.

Jag kör IE för jag bryr mig verkligen inte vilken webläsare jag har. Det har ännu inte dykt upp en sida jag inte har kunnat kolla på. Och JA! jag har testat de andra på marknaden, men som sagt jag bryr mig verkligen inte. IE funkar och det ger mig inga problem.

Det som verkligen gör mig förbannad är att EU lägger fantastiskta resurser på sån här skit, som för övrigt då verkar vara uppstartat av ett företag registrerat i ett ICKE medlemsland. Man måste juh fråga sig VAFAN håller de på med?!?

//Wille

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Medlem

Varför ska DirectX portas (det är det folk pratar om, det är redan väldigt öppet)? Det är en Microsoft-produkt för Microsofts operativsystem.
DirectX behövs för konsumentprodukter och OpenGL fyller en bra funktion i de högre segmenten.

Ni som snackar om DirectX verkar tro att det enbart handlar om grafik, ni är långt ute på isen och det knakar ordentligt
DirectX hanterar ljud och input, samt nätverk. Säkert ännu mer, det är en komplett lösning.

Permalänk
Medlem

Men då kan ju alla dem webbläsarna betala 100$ per microsoft OS som säljs för att få finnas där i, eller?
Microsoft har ju gjort ett OS för att sprida sina program delvis, vad i hela fridens namn skall dem andra webbläsarna få snylta på MS framgång?
Om det inte fore för Microsoft så är det inte ens troligt att dem konkurrenterna inom webbläsare hade varit så stora idag som dem är nu.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Men då kan ju alla dem webbläsarna betala 100$ per microsoft OS som säljs för att få finnas där i, eller?
Microsoft har ju gjort ett OS för att sprida sina program delvis, vad i hela fridens namn skall dem andra webbläsarna få snylta på MS framgång?
Om det inte fore för Microsoft så är det inte ens troligt att dem konkurrenterna inom webbläsare hade varit så stora idag som dem är nu.

Läst nyheten? Handlar inte om någon snyltning utan att MS utnyttjar det faktum att de har 90% av marknaden. När företag blir för stora så måste de begränsas för att inte hämma konkurrensen.

Det som vore bäst om man nu vill ha bort MS dominans är ju att ställa sådanna absurda krav på MS, hota om säljförbud och således få bort systemet från marknaden. Tyvärr tjänar ingen på det, MS behövs men inte med de marknadsandelar de har idag. 49% som bäst.

Permalänk
Medlem

man ska komma ihåg att det är långt ifrån klart.
tror varken mozilla eller google vill sjunka så lågt att det blir en del av MS window.

EU emot MS är annars intressant även om det känns lite löjligt att det slår till nu. Hade varit vettigare om det agerat för 10 år sedan eller så.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Okey istället för en billiknelse ska jag ge en liknelse som faktiskt fungerar

Tänk att jag tillverkar hus, jag har faktiskt lyckats att nästan få ett monopol på husmarknaden och tillverkar ca 90% av alla hus som säljs i sverige. Då börjar jag sälja mina hus färdigmöblerade, det går inte att köpa ett hus av mig utan att få det möblerat. Dessutom har jag gjort så att flera av mina möbler inte går att plocka isär och är för stora för att få ur huset (jag lyfter in dom innan jag reser väggarna).

Några stycken kommer naturligtvis att skaffa sig andra möbler ändå, men eftersom mina fungerar hyfsat och ser någorlunda ut kommer de allra flesta att använda mina möbler.

Jag har alltså använt min dominerande ställning som hustillverkare för att få ett nästan monopol på möbeltillverkning. Vilket naturligtvis ställer till det för alla andra möbeltillverkare.

Det här kan man naturligtvis tycka är helt okey, och det går att argumentera för.
Men det är inte okey enligt rådande EU-kunkurenslagstiftning.

Precis..det är det här det handlar om. Jag har inget emot Windows, de som gillar det får gärna köra det men det hindrar en positiv utveckling och syn på andra produkter för folk får inte veta att det finns andra bra produkter som kan få en större del av marknaden.

Ju fler som finns ju bättre för oss som kunder så varför försvara Ms "monopolsituation", det är ju bara negativt för dig som kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple

Man gör ett val när man köper Windows och man kan använda datorn fullt ut direkt efter installation.

Precis vad jag tycker, något av få inlägg som hittills är vettigt i denna tråden. Windows har blivit så pass stort som det har blivit för att de har kunnat erbjuda ett paket som fungerar till 100% efter installation. Hade windows varit ett "tomt" OS så är jag säker på att det inte hade varit så stort som det är idag.

Och just för de "vanliga" användarna är det perfekt att de får något som de kan börja använda direkt utan att behöva installera massa extra applikationer. Merparten av användarna bryr sig inte speciellt mycket om att det de får fungerar SUPER JÄTTE BRA, utan att det fungerar utan krångel. Jag tycker att det är bra att det finns tex. Program som pain och kalkylatorn. Frågan är om man skulle använda program som dessa lika mycket om de inte fanns förinstallerade i windows. Skulle konkurrensen vara lika stor från andra företag då?

Men om jag ska dra en paralell till Bilinstustrin då. Köper man en bil så vill man att den ska fungera till 100% när man har köpt den. Men vill man få ut det maximala av bilens prestanda så måste man vara beredd att göra vissa justeringar för att komma dit. Byta till en bättre turbo osv. När man sedan ska byta ut sin turbo så kommer man ju till nästa problem, vilken tillverkare man ska välja. Är man instatt så väljer man oftast ett märke som man gillar. Det är samma sak med OS. Man får vara beredd som användare att installera sina favorit program och andra program om man vill få ut det mesta av sin dator och skapa en möljö som just du trvis i. Det finns inget OS som kan komma så att det fungerar precis som du vill ha det, men huvudsaken är endå som jag tidigare sagt, att det fungerar när man har installerat det.

Som en del har sagt, MS har slitit för att uppnå vad de är idag, då är det väl inte konstigt att de också tar med sina egna utvecklade program i sitt eget utvecklade OS. Fjantigt att gå på MS bara för att de har lyckats!

Visa signatur

Antec 900 | Corsair TX750W | DKA 790GX Platinum | Phenom II 940BE | HD4870 | Zerotherm Nirvana | Spinpoint F1 1TB RAID 0

Permalänk
Medlem

Hmm... nä, tycker inte Microsoft ska behöva skeppa med fler webbläsare än sin egen. Då skulle ju Apple behöva göra samma sak isåfall.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Så jävla löjligt. Men om det ska vara så, så vill jag ha foobar2000, winamp, vlc och mpc direkt ur box också...

Permalänk
Medlem

EU, marknadsekonomi, monopol, fritt företagande. En jävla stor hög av dubbelmoral. Eu vill främja företagande. Dom vill att företag ska erbjuda produkter och tjänster över landsgränser. Dels för att dom vill att företag ska växa och erbjuda mer och mer arbete åt folket. Haken är den att det finns en gräns för hur bra ett företag få gå. Går det för bra för ett företag så får dom smisk på fingrarna och en fet böteslapp.

Sen att länder utanför EU (Norge mfl) kan påverka EU det är fan HYCKLERI på högsta nivå. Men det är väll som jag själv säger, bor man på denna kontinent (europa) så är man fanemej vare sig man vill eller inte. Även om man på pappret är det ena eller andra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Apple skulle kunna införa böter på att installera tredjepartsprogramvara, spöstraff på att installarea icke-Apple-hårdvara, ingen skulle bry sig - medans MS ska tvingas levera sin produkt med konkurenternas mjukvara... Det är helt befängt

EU är ett skämt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
För att Microsoft skapade DirectX så att folk skulle utveckla för det istället för OpenGL som är kross-plattform.
När spel utvecklas för DirectX, och bara Microsoft har stöd för DirectX så ger dem Microsoft ett orättvist monopol och förhindrar konsumenter från att fritt kunna välja system.

Typ exakt samma situation som PS2an då för konsoller förut?
Eller intel med deras itanium?

Inte direkt så att .exe filer är körbara i linux bara för att du använder dig utav open gl, så här har vi en till gränsdragning... Att så löjligt många spel finns till både PS3an och Xbox360 (trotts att både MS och Sony försöker hålla utvecklarna exklusiva) är väl om något bevis på att det inte är något problem - sålänge det finns en marknad. Och någon annan marknad för spel på datorsidan finns knappt. Det är inte värt det oavsett om man använder open-gl eller direct x. Kolla på spel som faktiskt är open gl och finns till linux och kanske även OS X, de versionerna är inte ofta särskilt prioriterade... Trotts att de spelen får ett enormt mycket större utrymme på de andra plattformarna eftersom konkurrensen där är så liten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Okey istället för en billiknelse ska jag ge en liknelse som faktiskt fungerar

Tänk att jag tillverkar hus, jag har faktiskt lyckats att nästan få ett monopol på husmarknaden och tillverkar ca 90% av alla hus som säljs i sverige.
Då börjar jag sälja mina hus färdigmöblerade, det går inte att köpa ett hus av mig utan att få det möblerat.
Dessutom har jag gjort så att flera av mina möbler inte går att plocka isär och är för stora för att få ur huset (jag lyfter in dom innan jag reser väggarna).

Några stycken kommer naturligtvis att skaffa sig andra möbler ändå, men eftersom mina fungerar hyffsat och ser någorlunda ut kommer de allra flesta att använda mina möbler.

Jag har alltså använt min dominerande ställing som hustillverkare för att få ett nästan monopol på möbeltillverkning.
Vilket naturligtvis ställer till det för alla andra möbeltillverkare.

Det här kan man naturligtvis tycka är helt okey, och det går att argumentera för.
Men det är inte okey enligt rådande EU-kunkurenslagstiftning.

Ja, vilken klockren liknelse.
Med tilläggen att tar man bort etiketten (genvägen) på möbeln så försvinner den (bortsett från att du förlorar några MByte mot om möbeln inte "varigt där"). Och det tar 30 sekunder att ladda in en ny möbel helt gratis, färdigmonterad och allt - efter dina behov.
Känns liknelsen fortfarande bra? Hur många tror du hade behållt dina möbler i ett sådant scenario?

Det är lite det som är så roligt, ta bort referenserna till IE och det enda som är kvar är några megabyte som du inte kan använda. Men det blir nog ännu ett rekordbelopp i böter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ja, vilken klockren liknelse.
Med tilläggen XXX

Håller med på att liknelsen var klockren.

Faktum kvarstår, microsoft utnyttjar sin monopol ställning. De ser till att det inte
går att ta bort Internet Explorer.
(Och har bla. sett till att Opera inte fungerade mot hotmail, så opera har skäl att klaga)

Helt okey så länge de INTE utnyttjar sitt monopol till att försöka ta över nya marknader.
Men de har gjort det, vid mer än 1 tillfälle.

Permalänk

Lika idiotiskt som om man skulle tvinga Volvo att ha med en ratt från Ferrari för att inte konkurrera ut Ferrari. Vafan ska de vara tvungna att ta med någon -annans- mjukvara i sitt operativsystem för?

Permalänk
Medlem

Ok har inte läst alla poster här men seriöst va fan...vad har EU med den saken att göra?

Om Microsoft gör hela jobbet bakom operativsystemet och där även en webbläsare som ska finnas med så att systemet blir så gott som komplett efter installation så ska dom väl åtminstone få ha de? Jag menar om de andra webbläsarnas skapare nu tycker att det är så himla orättvist och att IE får ett försprång, gör ert eget operativsystem istället, det hade säkert bara gynnat marknaden ännu mer.

Jag är inte själv någon förespråkare för Internet Explorer då jag tycker att den saknar många funktioner som Chrome och Firefox har, men jag kan inte ur någon vinkel se varför MS inte ska få ha sin egen webbläsare. Samma var de ju för ett tag sen när de inte fick ha med Media Player, utan då fick göra en ny version som dom sålde med den enda skillnaden att Media Player inte var installerad. (Även här ingen förespråkare för Media Player, mer principen jag reagerar på).

Detta borde ju betyda att jag kan slaffsa ihop en egen webbläsare och sen dra fram mina stora, glansiga valpögon hos EU och få den inslängd i kommande Windows. Hur som havre, jag tycker detta är löjligt och absurt, så länge det finns möjlighet att avinstallera de program som Windows kommer installerat med så tycker jag att EU ska ge fan i att bry sig så kan användarna skaffa vilken webbläsare/mediaspelare/etc som de känner för, vilket de,så vitt jag vet, har kunnat innan.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Samtidigt så är det Microsofts operativsystem och då premieras deras programvara, är man inte nöjd med det så kör Ubuntu eller något annat modeenligt. ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hoppas Opera kommer fungera bättre då. För som det ser ut nu måste jag komplettera med IE7 eller firefox ibland.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoNamesWayne
Detta är ju löjligt!!!

Inte konstigt att dem intrigerar IE ännu mera.
Vad spelar det för roll om IE är standard i Windows?
Inte direkt svårt att byta till det man vill och då har man IE som komplement när firefox inte vill ordenligt.
(Inte direkt ofta firefox inte funkar, youtube vill inte spela t.ex, men IE är räddaren i nöden för mig ibland.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunlopzu
Tycker att de är skit att alla alltid ska försvåra för dem som lyckas, nu jhar Microsoft blivit ett av världens mest lyckade företag och nu har alla andra små företag svårt för att dom inte är lika lyckade.

Nej ja tycker att Windows borde få välja va fan de ska inkludera i sitt system, allt annat är löjligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du är medveten om att Microsoft sitter med i W3C och att W3C bara skriver rekommendationer, inte standarder va?

Som webbutvecklare hatar jag IE (inte testat 8an värst mycket dock), men håll ordning på vad som är vad. Firefox, Opera och Safari har också alla hittat på egna grejer (speciellt för CSS3).
Faktum är, att om du vet vad du gör så är det inte speciellt mycket jobb att fixa så att allting funkar prima i IE6 och 7. Vet du inte vad du gör blir det genast mer jobb dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Det är Microsofts produkt, dom får fan ha med vilka program och webbläsare dom vill, och ska absolut inte tvingas ha med saker dom inte vill. Köper du Windows så betalar du även för IE.

Som någon skrev, de vore som att Adobe skulle stämma MS för att Windows har Paint.

Om nu detta går i genom så är det inte bara Microsoft som ska anpassa sig. Även Apple som tvingar på alla Safari ska tvingas till att gå med på samma krav.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kon87
Extremt idiotiskt av Opera tycker jag. Även fast jag har nått emot Internet explorer och hellre använder Firefox så tycker jag det är dumt.
Windows är Microsofts produkt och den får de väl göra vad fan dom vill med!?

Det är som att jag skulle tillverka en bil och bara för att 90% av världen råkar köra min bil så är jag tvungen att skicka med extra högtalarsystem från olika företag för att inte ge mig själv försprång genom att integrera mitt eget. Jag fattar faktiskt inte problemet, IE är en del av deras operativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
larvigt av EU.. kan inte microsoft skicka med alternativa OS också när de ändå är i farten. Sälj alla datorer med sjuttiofem olika os så det blir en bra marknad.

Hur svårt har det varit för gemene man att installera powerdvd, vlc, opera,firefox,netscape eller annan mediaspelare/webbläsare.

Hade jag varit Microsoft hade jag bojkottat hela EU branschen för att markera att detta inte toleraeas, bara för att man är störst betyder det inte att man ska göra som alla vill.

Microsoft erbjuder en total lösning som alla andra OS, och ingen hindrar en från att installera andra program.

Uppenbarligen är det ganska många här som inte förstår bakgrunden till varför opera inte är nöjda med dagens situation. Alla som kan något om hur man gör hemsidor vet att IE, speciellt version 6, har stora problem att visa hemsidor enligt rådande rekommendationer. Detta i kombination med dess totala dominans på marknaden gör det väldigt svårt för andra webbläsare att konkurrera då dessa måste rendera sidor "fel" för att de skall visas korrekt(så som sidmakaren tänkt). Detta då väldigt många sidor är anpassade efter IE6 och enligt W3C felaktigt kodade sidor.

Så saken är inte så lätt som vissa skriver, det är inte bara att byta läsare. Jag som aktivt bytt läsare drabbas även av att MS leverar med IE då detta gör att folk som gör hemsidor inte får tillräcklig press på sig att göra sidor korrekt. Därav drabbas även jag.

Alla parter utom MS tjänar på att IE förlorar marknadsandelar, gärna under 50%.

Jag förstår opera helt och hållet. Däremot kan man diskutera vad som är en rimlig lösning på problemet. Det är därför EU agerar som dom gör. Det är utifrån detta man skall diskutera huruvida detta är rätt eller ej. Att helt sonika strunta i bakgrunden är fel och med tanke på många inlägg i tråden så är det uppenbart att folk inte förstår varför detta sker.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du inget internet så behöver du heller ingen webbläsare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Det är dom som gjort DirectX, så självklart ska enbart dom få använda de om dom så vill.

Mac OSX går bara att installera på Apples maskiner, men EU tycks inte uppmärksamma de. De som anses vara så säkert emot virus borde vara fritt för alla, när ska EU utreda de?

Sen som du sa så är OpenGL öppen källkod, utvecklarna kan lika gärna välja de men de gör dom inte av sina orsaker, kanske de blir ändring på de när OpenGL 3 släpps.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Detta har ju inget om hur hemsidor är uppbyggda utan om att Microsoft levererar Internet Explorer med Windows..

Enligt mig är EU bara ute efter att fixa mer pengar så dom kan sponsra alla "fattiga" bönder i frankrike...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Uppenbarligen är det ganska många här som inte förstår bakgrunden till varför opera inte är nöjda med dagens situation. Alla som kan något om hur man gör hemsidor vet att IE, speciellt version 6, har stora problem att visa hemsidor enligt rådande rekommendationer. Detta i kombination med dess totala dominans på marknaden gör det väldigt svårt för andra webbläsare att konkurrera då dessa måste rendera sidor "fel" för att de skall visas korrekt(så som sidmakaren tänkt). Detta då väldigt många sidor är anpassade efter IE6 och enligt W3C felaktigt kodade sidor.

Så saken är inte så lätt som vissa skriver, det är inte bara att byta läsare. Jag som aktivt bytt läsare drabbas även av att MS leverar med IE då detta gör att folk som gör hemsidor inte får tillräcklig press på sig att göra sidor korrekt. Därav drabbas även jag.

Alla parter utom MS tjänar på att IE förlorar marknadsandelar, gärna under 50%.

Jag förstår opera helt och hållet. Däremot kan man diskutera vad som är en rimlig lösning på problemet. Det är därför EU agerar som dom gör. Det är utifrån detta man skall diskutera huruvida detta är rätt eller ej. Att helt sonika strunta i bakgrunden är fel och med tanke på många inlägg i tråden så är det uppenbart att folk inte förstår varför detta sker.

Du är så fel på det så man blir mörkrädd

Det är inte svårt för andra webbläsare att konkurrera, det är en ren och skär lögn. Vill du ha bevis så titta på Firefox som numera har _mer_ än 50% på vissa siter. Opera måste så klart skylla på något, men vad de inte förstår är att det spelar ingen roll hur häftig Gecko är, ingen vet om att den existerar eller vad den gör. Opera har lagt absolut noll resurser på att marknadsföra sig och är ändå förvånade över att ingen använder deras läsare.

Ingen vettig människa som kan sitt jobb anpassar html och css till IE6, då kan man inte sitt jobb (och då är ju uppenbarligen inte problemet hos IE). Att man fixar lite conditionals och lägger custom styling (för _ALLA_ webbläsare eftersom ingen av dom är perfekt) hör till jobbet och det har inget med MS att göra. Det är för övrigt inte svårt att skriva markup enligt W3C's rekommendationer och ändå få renderingsfel i olika webbläsare.

EU agerar som de gör för att de behöver pengar, det är omöjligt att vinna mot EU i en EU-domstol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Detta har ju inget om hur hemsidor är uppbyggda utan om att Microsoft levererar Internet Explorer med Windows..

Enligt mig är EU bara ute efter att fixa mer pengar så dom kan sponsra alla "fattiga" bönder i frankrike...

Citat:

Opera lämnade även in ytterligare en anklagelse till EU där det hävdar att Microsoft inte följer den öppna standard som används för att skapa webbsidor.

http://www.idg.se/2.1085/1.206221/eu-till-attack-mot-microsoft---igen

Bakgrunden säger att man inte kan bortse från att det är IE:s felrendering som är en stor del i att de andra webbläsartillverkarna inte är glada.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Du är så fel på det så man blir mörkrädd

Det är inte svårt för andra webbläsare att konkurrera, det är en ren och skär lögn. Vill du ha bevis så titta på Firefox som numera har _mer_ än 50% på vissa siter. Opera måste så klart skylla på något, men vad de inte förstår är att det spelar ingen roll hur häftig Gecko är, ingen vet om att den existerar eller vad den gör. Opera har lagt absolut noll resurser på att marknadsföra sig och är ändå förvånade över att ingen använder deras läsare.

Ingen vettig människa som kan sitt jobb anpassar html och css till IE6, då kan man inte sitt jobb (och då är ju uppenbarligen inte problemet hos IE). Att man fixar lite conditionals och lägger custom styling (för _ALLA_ webbläsare eftersom ingen av dom är perfekt) hör till jobbet och det har inget med MS att göra. Det är för övrigt inte svårt att skriva markup enligt W3C's rekommendationer och ändå få renderingsfel i olika webbläsare.

EU agerar som de gör för att de behöver pengar, det är omöjligt att vinna mot EU i en EU-domstol.

Att sidor visas olika i IE och andra läsare är visst ett problem som gör det svårare att konkurrera. Det är inte konkurrens på lika villkor.

Att de flesta webbmakare numera även tar hänsyn till de mindre läsarna påverkar inte det faktum att IE:s dominans i kombination med dess renderingsproblem är av betydande vikt när det gäller konkurrens på lika villkor. Det finns sidor idag som fortfarande är direkt anpassade för IE utan hänsyn till andra läsare, även om andelen minskar med tiden.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Att IE renderar fel är ju dels inte det som klagas på här och dels något som kommer alldeles för sent. IE 7 är grymt mycket bättre och IE 8 som är på ingång är ju som jag förstått det rätt bra sett till konkurrenterna (rätta mig om jag har fel) på det.

Förr i tiden var det ju mer krig av att hitta på egna standarder så man var tvungen att använda jusst den webbläsaren för att få coola effekter osv. Men det har ju som tur är tappat populäritet, märk dock att IE är den enda stora webbläsaren överlevde den ronden. Det är betydligt svårare att ta bort sådana saker i efterhand än att göra rätt från början som alla andra uppstickare som firefox, opera och chrome m.fl... (och särskilt inte när man hade en sådan dominerande ställning som MS hade).
Även om jag för det inte säger att MS gjort ett bra jobb i den frågan, men det är ju först nu det börjar bli bra/ok, och det på 'eget' initiativ - så att klaga på det nu är bara fel.