Framtida Windows kan få flera webbläsare

Permalänk
Medlem

Vilket gnäll, så länge man har möjlighet att avinstallera de program man inte vill ha och installera de man vill ha, så kan man väl inte klaga?

Den senaste domen medförde att Microsoft började sälja OS utan WMP dvs. OS utan musik/videospelare, och i princip ingen köpte det 'fria' alternativet. Varför?
Det kostade lika mycket att köpa ett OS med musik/videospelare förinstallerad som bara var att köra så fort det installerats, det är grejjer de

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sag
Lite bakgrund till detta:

En gång för länge sedan så fanns det ett ett gäng nissar som byggde ett program kallat netscape När de började få genomslag så blev folket i microsoft oroliga, detta kan bli ett hot mot oss. Deras svar var att utveckla Internet Explorer.
Det var inte så många som villa använda IE i början men Microsoft arbetade vidare. Utvecklingen tog ett par år innan de lyckades slå ut netscape, under tiden så pumpade de in pengar från andra områden, tex Operativ System.
Plus att de skickade med internet Explorer med Nya versioner av sitt operativ system.

Om man ser detta lite annorlunda..
Så utnyttjade de alltså sitt Monopol inom OperativSystem för att skaffa sig ett monopol inom Web Browsrar.

Detta tykte En hel del inte var bra, så de stämde Microsoft.
( i USA Och microsoft förlorade, dock fick de Väldigt låga böter, de fick böterna efter det att "deras" kandidat vann President valet )

Men Domstolen sa också att de MÅSTE sälja sitt Operativ System UTAN internet Explorer.. Hm..
Tja Microsft valde att göra om operativsystemet så att det inte fungerar utan
Internet Explorer. Innan detta gick det rätt så lätt att ta bort IE.
( Denna hoppbyggnad leder till Mycket dålig säkerhet )

Har man varit med och hört en del av Microsoft historier när det skedde så har man inte så stor tilltro till dem.

Ord och inga visor brorsan!

Till de som har så stor tilltro till iE .. börja med att skilja på webläsare och fönsterhanterare sen kan ni avinstallera iE helt från Windows ... det finns OS som inte binder sin fönsterhanterare till sin webläsare .. satans påfund att göra så.

Jag är ingen anhängare av EU (längre) men för er som tror att EU (eller annat land i Europa)har en hård konkurenslagstiftning jämfört med USA får läsa på.... men som med allt "money talks"

För 5 år sen klagade ~90% på att Firefox sög å inte dög för att dom inte kunde titta på sina "iE-flashy-java" sidor ... idag röstar ~75% att dom använder Firefox ... kom ur skalet f.f

Permalänk
Medlem

Om jag har fel kan ni rätta mig. Men jag har för mig att man kan ta bort IE:n med nLite genom att skapa sin egen image och i samma svep kann man inkludera alla uppdateringar till imagen som man vill ha.
Dessutom tror jag det var möjligt och ta bort WMP:n ochså helt och hållet. Tror det var tom bara en bocka av eller på grej man skulle göra där.
Så det ska vara hur enkelt som helst.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Om användaren får välja mellan IE, Opera eller Firefox, vad händer då med alla andra webbläsare? Om Microsoft måste ta med andra webläsare för att inte ge IE fördelar så måste de ju ta med alla webbläsare som finns. Annars så kommer ju Opera och Firefox få stora fördelar jämtemot alla andra webbläsare på marknaden, och det är ju orättvist.

Att ta bort IE från Windows går ju heller inte, för hur ska man då kunna ladda ner och installera valfri webbläsare? Nej, det enda vettiga är att se till att IE går att avinstallera om man absolut vill det.

Enkelt, man får helt enkelt välja vilken webbläsare man ska ha som standard redan i Windows installationen.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Enkelt, man får helt enkelt välja vilken webbläsare man ska ha som standard redan i Windows installationen.

Läste du ens det du svarade på?

Permalänk
Medlem

alltså jag hade ju inte velat bli tvungen att använda en växellåda från annat företag för konkurrensen ska jämnas ut om jag ägt ett bilföretag

edit: även om jag nu tycker firefox är en bättre komponent

Permalänk
Medlem

Snälla, använd inte ord ni inte begriper.
1. Microsoft har inte monopol.
2. Att en part dominerar marknaden är inte ett tecken på osund konkurrens. Perfekt konkurrens är bara en dum teori.
3. Regleringar försämrar konkurrensen, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Att sidor visas olika i IE och andra läsare är visst ett problem som gör det svårare att konkurrera. Det är inte konkurrens på lika villkor.

Att de flesta webbmakare numera även tar hänsyn till de mindre läsarna påverkar inte det faktum att IE:s dominans i kombination med dess renderingsproblem är av betydande vikt när det gäller konkurrens på lika villkor. Det finns sidor idag som fortfarande är direkt anpassade för IE utan hänsyn till andra läsare, även om andelen minskar med tiden.

Det är inte fel på IE, det är fel på dem som gjort sidan. Det finns massor med idioter som tror det kan bygga webbsidor, men Microsoft ska väl inte behöva betala för deras inkompetens?
IE's problem är inte något som hjälper den att ta marknadsandelar, snarare tvärt om.

Som sagt, det är redan bevisat att en bra produkt kan konkurrera med IE utan några som helst problem. Opera verkar bara missat tåget och är nu griniga för att dom på 5år inte lyckades med vad Mozilla gjorde på 2år (eller något i den tidsskalan).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Det är inte fel på IE, det är fel på dem som gjort sidan. Det finns massor med idioter som tror det kan bygga webbsidor, men Microsoft ska väl inte behöva betala för deras inkompetens?
IE's problem är inte något som hjälper den att ta marknadsandelar, snarare tvärt om.

Som sagt, det är redan bevisat att en bra produkt kan konkurrera med IE utan några som helst problem. Opera verkar bara missat tåget och är nu griniga för att dom på 5år inte lyckades med vad Mozilla gjorde på 2år (eller något i den tidsskalan).

Vad tänkte de med när de döper något till opera, kan de välja ett namn som folk MED datorer gillar? Det är ju som att försöka sälja transformers till tjejer.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
man ska komma ihåg att det är långt ifrån klart.
tror varken mozilla eller google vill sjunka så lågt att det blir en del av MS window.

EU emot MS är annars intressant även om det känns lite löjligt att det slår till nu. Hade varit vettigare om det agerat för 10 år sedan eller så.

Hahahahahaha

Så du tror på fullt allvar att Opera och Google INTE vill ha sina produkter implementerade i världens mest använda OS?

Hahahahaha.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
Snälla, använd inte ord ni inte begriper.
1. Microsoft har inte monopol.
2. Att en part dominerar marknaden är inte ett tecken på osund konkurrens. Perfekt konkurrens är bara en dum teori.
3. Regleringar försämrar konkurrensen, inte tvärtom.

1. Microsoft har ett de facto-monopol på operativsystem för persondatorer. 90–95 procents marknadsandel kan inte tolkas som någonting annat.

2. Det finns grader mellan "perfekt konkurrens" och "total dominans".

3. Alla marknader måste ha spelregler för att fungera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Suck... EU... håll er till böjda gurkor för fan...

håller helt med!

Permalänk
Medlem

har iof inte läst varje kommentar MEN varför är det en bild på "firefoxen" i artikeln när det är opera som har gått till EU?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vilka webläsare ska man få välja på då? Läs det jag skrev innan du svarar är du snäll.

Permalänk
Medlem

Att skicka med konkurrenters programvara med sin egen är ju som att uppmuntra att använda något annat än det man egentligen säljer.

Om man säljer en produkt vill man ju att användaren ska använda ens produkt, INTE konkurrentens...

Det är som (om vi ska ta bil liknenser igen:D) att skicka med en informations-blad om BMW (där det står hur mycket bättre detta alternativ är och annat smörja) när man köper en Ford.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
1. Microsoft har ett de facto-monopol på operativsystem för persondatorer. 90–95 procents marknadsandel kan inte tolkas som någonting annat.

2. Det finns grader mellan "perfekt konkurrens" och "total dominans".

3. Alla marknader måste ha spelregler för att fungera.

Microsoft dominerar som sagt inte webbläsarvärlden. Firefox har nått 50% och ibland ännu mer på flera siter runt om i världen, det går inte att bara titta på antal sålda datorer
Om det nu varit total dominans hade det inte varit möjligt för Firefox att åstadkomma vad det gjort. Vet inte hur många gånger det ska tas upp, IE är just nu på en all time low vad gäller browser shares. För er som inte förstår det så innebär det att det blir färre och färre som använder IE.

Att ett litet inkompetent företag som Opera ska gå och gråta hos EU för att de själva inte kan åstadkomma något är väl knappast några spelregler jag tycker är rimliga. Att EU sen alltid vinner i sina klagomål gör ju mest saken patetisk.

Permalänk
Medlem

Många billiknelser här är ju helt fel. Bilindustrin har en förhållandevis bra konkurrans med rätt jämna marknadsandelar.

En mer korrekt liknelse, (som inte helt stämmer med verkligheten) vore istället:
Du köper en Ford, ett företag ägt av Ford (säg "Ford Tyres") tillverkar däcken och spankar dit dem på bilen. Bredvid står Pirelli, Goodyear och Continental och erbjuder ivrigt grymt mycket bättre däck till ett bättre pris, något som egentligen automatiskt medför bättre villkor än för "Ford Tyres".

Men då Ford säger "Tyvärr, dessa däck sitter svetsade fast på axlarna, ni får med dem vare sig ni vill eller inte och ska betala för det", spelar det ingen rol hur mycket billigare eller bättre Pirellis däck är, där är ingen konkurrens. Naturligtvis kan man fortfarande köpa ex Pirellis alternativ och sätta dit dem, men man har ju redan köpt Fords däck och företagen ligger på status quo i marknadsandelar och Ford kan aldrig hamna efter, bara öka än mer.

För övrigt väääldigt mycket fanboyism över en så sunkig webbläsare som ff:)

A just det ja, glömde skriva vad jag tyckte om EUs tolkning:
Jag tycker det är helt rätt! Monopol är inte trevligt nånstans för konsumenter

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Bara man får bort IE, så kvittar allt annat..

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Microsoft dominerar som sagt inte webbläsarvärlden. Firefox har nått 50% och ibland ännu mer på flera siter runt om i världen, det går inte att bara titta på antal sålda datorer
Om det nu varit total dominans hade det inte varit möjligt för Firefox att åstadkomma vad det gjort. Vet inte hur många gånger det ska tas upp, IE är just nu på en all time low vad gäller browser shares. För er som inte förstår det så innebär det att det blir färre och färre som använder IE.

Att ett litet inkompetent företag som Opera ska gå och gråta hos EU för att de själva inte kan åstadkomma något är väl knappast några spelregler jag tycker är rimliga. Att EU sen alltid vinner i sina klagomål gör ju mest saken patetisk.

Det spelar ingen roll om IE har 1 eller 100% av marknaden, det är taktiken att bundla programmet med operativsystemet som EU vill komma åt.

Microsoft hade kommit undan 900 miljoner euro i böter om de bara lagt upp Windows Media Player som en gratis nedladdning från början. Den enda skillnaden är väl att det handlar om IE denna gången.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Det spelar ingen roll om IE har 1 eller 100% av marknaden, det är taktiken att bundla programmet med operativsystemet som EU vill komma åt.

Microsoft hade kommit undan 900 miljoner euro i böter om de bara lagt upp Windows Media Player som en gratis nedladdning från början. Den enda skillnaden är väl att det handlar om IE denna gången.

Nej, Microsoft hade aldrig kommit undan några böter, när EU väl börjat går det inte att få stopp på skiten, det slutar garanterat i böter.
För övrigt så accepterade Microsoft EU's krav och släppte ett Windows utan Windows Media Player. Givetvis var det ingen som ville ha ett sådant operativsystem så det är i princip omöjligt att få tag på.
EU är i behov av pengar och detta handlar enbart om att få in någon obskyr summa som saknar all förankring i verkligheten, det har inget som helst med konsumenträtt att göra, de enda som kommer att bli lidande är ju just konsumenterna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Nej, Microsoft hade aldrig kommit undan några böter, när EU väl börjat går det inte att få stopp på skiten, det slutar garanterat i böter.
För övrigt så accepterade Microsoft EU's krav och släppte ett Windows utan Windows Media Player. Givetvis var det ingen som ville ha ett sådant operativsystem så det är i princip omöjligt att få tag på.
EU är i behov av pengar och detta handlar enbart om att få in någon obskyr summa som saknar all förankring i verkligheten, det har inget som helst med konsumenträtt att göra, de enda som kommer att bli lidande är ju just konsumenterna.

Fast nu diskuterar du inte sakfrågan utan blandar in någon knasig konspirationsteori istället.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Läste du ens det du svarade på?

Kom tillbaka då du använt dig av en NWZ release av Windows där man får välja vilken programvara som ska installeras till Windows.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu diskuterar du inte sakfrågan utan blandar in någon knasig konspirationsteori istället.

Om verkligheten är en konspirationsteori så visst. Faktum kvarstår att det spelar ingen som helst roll vad Microsoft gör, EU kommer aldrig att vara nöjda.

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Är lite tveksam till såna här lagar, ska Volvo tvingas sälja bilar utan däck då de inte får kränga med sina egna fälgar med bilen? Kanske inte direkt relaterat exempel, då det finns annat som väger in i det här fallet.

Lite positivt ser jag på just det här fallet då det finns betydligt bättre webbläsare än IE, som har alldeles för stor marknadsdel

skillnaden mellan Volvo och Microsoft är att Microsoft har en dominerande ställning. därför ställs de inför dessa krav.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom tillbaka då du använt dig av en NWZ release av Windows där man får välja vilken programvara som ska installeras till Windows.

Du får mer än gärna komma tillbaka när du skriver inlägg som har relevans till det du svarar på

Permalänk
Medlem

Inte fan kan du välja BMWs stolar i en Volvo? Volvo vill så klart att du använder deras stolar, sen är de upp till dig om du vill byta ut stolarna.

Det är en sån jävla idiotisk idé, och jag tycker verkligen synd om er som försvarar den, ni har ingen förståelse alls om läget, de här är långt i från monopol.

Det vore som att jag gratis ger ut diarré som en Cola-ingrediens och kräver att Coca Cola ska ha med mina ingredienser för att inte ha monopol på sitt recept. Nä, vill ni ha min diarré i er Cola så får ni fan ta å tillsätta de själva isf.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du får mer än gärna komma tillbaka när du skriver inlägg som har relevans till det du svarar på

Och hur har de inte det?

Titeln lyder "Framtida Windows kan få flera webbläsare" med andra ord är det logiskt att det ska finnas val om vilken webbläsare man ska ha vid installation av windows, precis som man ställer in vilket nätverk man ska ha då man installerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

För att konsumenterna inte vill detta. Jag skulle tippa på att 95% av alla som använder Windows vill ha en komplett miljö och inte behöva spendera flera timmar på att ladda hem program (utan webbläsare dessutom).
Som sagt, Microsoft tvingades att släppa XP utan Media Player, men det var ingen som köpte det för folk ville ha en mediaspelare med i sitt operativsystem.

Jag tillhör själv de andra 5% och körde nlite till det extrema när jag körde XP. Men jag har iaf den självinsikten i att förstå att jag inte representerar en majoritet.

Vad skulle vara krångligt med att när man kommer in i windows första gången så får man upp en ruta med små previews som man kan klicka på och se hur dom ser ut, sen en stor knapp som det står 'INSTALLERA' på, ser inte vad som skulle vara svårt med det.

Men om man nu inte vill välja så skulle man kunna ha en knapp som det står 'standard' på och då installeras alla de vanliga programmen.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur har de inte det?

Titeln lyder "Framtida Windows kan få flera webbläsare" med andra ord är det logiskt att det ska finnas val om vilken webbläsare man ska ha vid installation av windows, precis som man ställer in vilket nätverk man ska ha då man installerar.

Inlägget du svarade på tog upp problemet över hur man ska bestämma vilka webbläsare MS måste inkludera. Och du svarar med att det är enkelt, det är bara att välja när man installerar

Om opera nu skulle komma med i framtida versioner av windows, tro knappast att firefox vill lämnas utanför. Och chrome, safari är stora nog att skrika till sig en plats också. Men alla andra webbläsare då? Vilka ska följa med?

De som inte får följa med blir ju om något orättvist behandlade mot de som får följa med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Och hur har de inte det?

Som jag skrev i inlägget som du citerade tidigare, vilka webbläsare ska man få välja på då? Om Microsoft gör så att man får välja på några enstaka webbläsare så är det ju orättvist mot alla andra webbläsare som man inte kan välja. Det enda logiska vore i så fall att erbjuda alla webbläsare på marknaden, och det vore givetvis inte realistiskt.