Hur mycket tid på matten?

Permalänk
Medlem

om jag kommer ihåg rätt så var det:
Matte A är i princip matten man lär sig i högstadiet, lite mer ingående.
Matte B är lite djupare och börjar gå in på ekvationer mer, samt andragrads ekvationer i slutet. addition, subtraktion, multiplikation, division, sannolik ( och tror till och med att det var några binom)
Matte C är Andragrads ekvationer, Talföljder, Logaritmer. alltså allt nytt förutom det lilla man får ifrån matte B

Jag läste boken "Matematik 3000" och rekommenderar verkligen INTE den. riktigt dåliga förklaringar och går inte igenom saker tillräckligt länge, vet många som inte klarade av C kursen på grund av att det var för svårt att plugga hemma med den. fastnade man på något var man tvungen att kolla med läraren, det gick inte följa anvisningar. samt är boken anpassad efter TI räknare istället för casio

sen hur mycket matte som behövs varierar på hur lättlärd du är. vissa behöver inte ens öppna boken utan bara lyssna för att förstå medan andra måste hårdplugga och verkligen nöta in kunskapen, du märker ganska fort vilken typ du är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
om jag kommer ihåg rätt så var det:
Matte A är i princip matten man lär sig i högstadiet, lite mer ingående.
Matte B är lite djupare och börjar gå in på ekvationer mer, samt andragrads ekvationer i slutet. addition, subtraktion, multiplikation, division, sannolik ( och tror till och med att det var några binom)
Matte C är Andragrads ekvationer, Talföljder, Logaritmer. alltså allt nytt förutom det lilla man får ifrån matte B

Jag läste boken "Matematik 3000" och rekommenderar verkligen INTE den. riktigt dåliga förklaringar och går inte igenom saker tillräckligt länge, vet många som inte klarade av C kursen på grund av att det var för svårt att plugga hemma med den. fastnade man på något var man tvungen att kolla med läraren, det gick inte följa anvisningar. samt är boken anpassad efter TI räknare istället för casio

sen hur mycket matte som behövs varierar på hur lättlärd du är. vissa behöver inte ens öppna boken utan bara lyssna för att förstå medan andra måste hårdplugga och verkligen nöta in kunskapen, du märker ganska fort vilken typ du är

De jag har chattat med tyckte också att Matte 3000 var dålig, så den ska jag undvika

Någon grafräknare (heter det så?) har jag inte, men jag lär väll få en sen när jag jobbar på gymnasiet. Eller finns det något datorprogram som inte är för avancerat, och inte för enkelt? Jag har förstått att calc.exe inte räcker till trots att MS har uppgraderat den till Win7 men det vore nog bra med ett kalkylatorprogram... Kom gärna med era tips!

Och i matte så lär jag mig väldigt fort, verkar det som. Behöver oftast bara läsa [det] en gång, sen kan jag det.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har matte 3000 och jag tycker inte den är bra. Jag lånade en mattebok från skolan på obestämd tid som heter Liber Pyramid. Av det jag har sett när jag har bläddrat igenom den, så har den varit bra. Många problemlösningar som jag gillar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
De jag har chattat med tyckte också att Matte 3000 var dålig, så den ska jag undvika

Någon grafräknare (heter det så?) har jag inte, men jag lär väll få en sen när jag jobbar på gymnasiet. Eller finns det något datorprogram som inte är för avancerat, och inte för enkelt? Jag har förstått att calc.exe inte räcker till trots att MS har uppgraderat den till Win7 men det vore nog bra med ett kalkylatorprogram... Kom gärna med era tips!

Och i matte så lär jag mig väldigt fort, verkar det som. Behöver oftast bara läsa [det] en gång, sen kan jag det.

Försök att klara dig så gott det går utan räknare. På högskolan får du nämligen inte använda räknare på tentorna i de flesta mattekurser (vilket inte ska behövas eftersom matte inte handlar om att räkna ut en massa exempel med siffror). Dock är väl gymnasieböcker ofta inriktade lite väl mycket på att just ha muppiga exempel som kräver räknare.

Edit; Liber pyramid, som brajan nämnde, hade jag när jag gick på gymnasiet. Jag minns inte riktigt hur den var, men jag klagade då aldrig över att jag tyckte att den var dålig iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liber Pyramid: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147016124
Rätt bok?
Tack för alla svaren jag fått i denna tråden, hoppas jag inte kapade den för mycket bara

Skall åka till biblioteket om 30 minuter, och om jag inte hittar boken där så får jag nog köpa den på adlibris.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Verkar som att Pyramid finns i olika versioner. Den du länkade var SP, men den jag hade var NT. Sen är ju frågan hur stor skillnaden egentlgen är...

Visa signatur
Permalänk

kan tipsa om följande häfte för er gymnasister som läser tråden:
http://www.math.chalmers.se/Math/kompendium/teknolog.pdf

häftet kan verka aningen svårläst om man är van vid gymnasiets matematikböcker, men man får tänka på att det är ungefär detta upplägg de inledande matematikkurserna på högskolan har (har varit så för mig än så länge iaf)

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Jag tyckte inte Mattematik 3000 va så hemsk ändå, läste matte C och D på distans. Har iof inte haft någon annan bok heller, finns säkert bättre ^^