Fem processorkylare till Intel Core i7

Permalänk
Medlem

Jag är rätt kräsen vad det gäller ljudnivån.
Har 4 st 8 dB Noctua 120 mm i min burk, varav en sitter på processorkylaren.
Blir alltså 17 dB totalt.

Sen har jag ingen aning om hur mycket grafikkortet låter men det är inte så det stör i idle iaf.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Noctua's kylare är ju allt annat än lätt att montera. Den är dock värd att rekommenderas ändå.
Lustigt att de gett den minus för leveranstiden för 1366-paketet då detta är inkluderat om man köper 1366-versionen (däremot ingår inte delar till 775 och AM2 i denna).

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Zalmans kylare är ofta effektiva och väldesignade, men man blir nästan förbannad över deras val av fläktar. I recension efter recension har skribenterna klagat på ljudnivån, men Zalman verkar hålla för öron och ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
bara jag som reagerar på standardkylaren, 88 grader wtf ?! tycker att det känns farligt om det närmar sig 60

Undrar vilken kylare du ska ha om du ska clocka lite då eftersom ingen kom under 64 grader. Vatten eller kompressor verkar väl vara enda alternativet för dig då.

Permalänk

Undrar hur min Infinity (Mugen som de nu envisas med att kalla den) presterar i jämförelse med den nya Infinity 2 (Mugen 2)?
(Jag tycker Infinity är ett bättre namn än Mugen.)

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Känns inte roligt om man sitter på ett I7 system och måste vänta/köpa till monteringssatsen. de andra kylarna verkade inte var amycekt att ha.

Men kör på originalet och vänta en vecka ?

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teh Daniel
Noctua's kylare är ju allt annat än lätt att montera. Den är dock värd att rekommenderas ändå.
Lustigt att de gett den minus för leveranstiden för 1366-paketet då detta är inkluderat om man köper 1366-versionen (däremot ingår inte delar till 775 och AM2 i denna).

Lätt och lätt, Noctuas monteringsmekanism är bland de bästa jag provat. Sitter som gjutet och är dessutom ganska rättfram att montera till skillnad från många andra som använder pushpins och liknande skräp.

Jag skulle säga att TRUE är svårare att montera än Noctuan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Lätt och lätt, Noctuas monteringsmekanism är bland de bästa jag provat. Sitter som gjutet och är dessutom ganska rättfram att montera till skillnad från många andra som använder pushpins och liknande skräp.

Personligen så är det mest svårmonterade Intels originalkylare. 5 minuter och brutna fingrar/moderkort ^^

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Avstängd

Hmm, vad har hänt med Zalmans fläktar nu då? =/
Aja, är hur nöjd som helst med min CNPS9700 LED

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
bara jag som reagerar på standardkylaren, 88 grader wtf ?! tycker att det känns farligt om det närmar sig 60

Hehe tror inte de är så ovanligt faktiskt.

Med stockkylaren till min i7 920 kom jag upp i 85 grader i load vid max belastning (det är dessutom ganska svalt här inne just nu med tanke på kylan utomhus, föreställ dig då temperaturerna på sommaren!).
Så därför skaffade jag Noctuan och nu är allt frid och fröjd.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Är det inte Noctua fläktarna som har problem med att få tillräckligt tryck, att de blir för klena när de används till processorn och passar bättre som chassifläktar som inte alls har har samma motstånd när de sitter i chassit.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

FLC-3000 kylaren är det mest patetiska som finns, jag räfsade upp vänsterhanden två gånger under monteringen och inte nog med det så så var hela skiten ranlig när jag väl fick fast den, trodde jag. Det visade sig visst att fläkten i sig satt löst och tog i flänsarna vilket resulterade i ett hemskt jävla oväsen när jag väll fick igång burken. I min ilska prisade jag orginal kylaren, när jag tog ut nexusen så sprack en av skruvarna... Har aldrig varit så nöjd med en standard kylare förut älskar den nästan lite...

Nu blir det att beställa 1366 kit från england till den odödliga ninja 2an jag skiter i att det är pushpin bara den sitter.

Permalänk
Medlem

helt otroligt , igår gick jag och tänkte på att det var ett tag sedan Swec testade kylare . vilken present alltså ! kanon!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Undrar vilken kylare du ska ha om du ska clocka lite då eftersom ingen kom under 64 grader. Vatten eller kompressor verkar väl vara enda alternativet för dig då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State

Håller tummarna för framtiden, kommer köra bärbart åtminstonde nått år nu..:|

Hehe tror inte de är så ovanligt faktiskt.

Med stockkylaren till min i7 920 kom jag upp i 85 grader i load vid max belastning (det är dessutom ganska svalt här inne just nu med tanke på kylan utomhus, föreställ dig då temperaturerna på sommaren!).
Så därför skaffade jag Noctuan och nu är allt frid och fröjd.

Holy crap preschot har en uppföljare haha, skämt åsido, i7 presterar åtminstonde bra sett till förbrukningen !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

perfekt, precis vad jag väntade på. ska nämligen köpa en core i7 kylare!

Visa signatur

| Lian Li PC-B25 | Intel core i7 920 2.6GHz | XFX GeForce GTX 280 1GB | Corsair 6GB 1333MHz | Corsair TX750W PSU | Samsung 7200rpm 750GB | Samsung 7200rpm 1000GB | Creative X-Fi Soundblaster |

Permalänk
Medlem

Noctuas kylare var ju nog inte lik Zerotherms NV120 eller så.

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

Dåligt test. Varför testar ni inte de flänsar som går med samma fläkt? Testade ni Zalman-flänsen med "kragen" på? Skriv ut fläkt+fläkhastighet+dB (på samma bild) när ni redovisar temperaturer.

Permalänk
Medlem

Köpte en Noctua för att vara säker på att min Q6700 inte skulle gå varm, nu vet man att kylaren klarar minst ett processorbyte till utan värmeproblem

Permalänk

Kanske det sämsta testet någonsin? 10 sidor test och ni lyckas med få ett! diagram över temperaturer? Ni borde testat de kylare som går med samma fläkt och sen kört låg fläkthastighet med datorn i Idle och Prime(lr dylikt) och sen samma sak i hög hastighet på fläkten. Visst att montering och annat kan vara viktigt, men det är ändå kylare och det är den funktionen som är mest intressant. Väntar på en uppdatering med lite mer utförliga tester.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Är det inte Noctua fläktarna som har problem med att få tillräckligt tryck, att de blir för klena när de används till processorn och passar bättre som chassifläktar som inte alls har har samma motstånd när de sitter i chassit.

Noctua gör mer än en sorts fläkt. Den du tänker på heter Noctua NF-S12, fläkten som testades här heter NF-P12 och den har 9blad mot 7 som den förra hade och den lider inte alls av liknande problem som NF-S12.
NF-P12 är en fantastiskt fläkt men på tok för dyr för.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Personligen så är det mest svårmonterade Intels originalkylare. 5 minuter och brutna fingrar/moderkort ^^

Jag hade då blåsor på fingrarna och hade spenderat två dagar innan jag fått ihop Noctua's kylare. Kan i och för sig bero på att jag försökte skruva på sidodelarna på kylflänsen på fel sida av kylflänsen. Jag tycker helt klart att bilderna över detta moment i manualen kunnat vara klarare.

Skulle vilja tillägga att min 940 aldrig gått över 52 grader med Noctua's kylare. Jag har dock enbart testat vid spel och inte kört något benchmarking-program.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Hade för mig att xigmatek är ett tyskt företag, och inte från asien?? Rätta mig gärna isåfall???

Tack annars för en bra test/recension, bra att veta hur det ligger till. Undra hur mycket bättre xigmatek skulle funka om dom använde skruvar istället för push-pin?? Min SD964, kyler min Q9450 grymt mycket bättre när jag bytte till fasta skruvar? Kanske för dags för dem att byte till det??

Visa signatur

My Hardware:Ryzen 9 AM4, MSI MAG Tomahawk, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 4070, Custom WC Loop (DIY)...PC2: Ryzen 7, Asus Prime B550 Plus, 64GB Kingston Fury, Geforce RTX 3060Ti,...plus Xbox XS, HP Omen Laptop & Intel PC LGA1700 med ett RX 7800XT 16GB... (alla fyllda med ai virus)

Permalänk
Medlem

Jag blev inte klokare av dessa tester. Jag ska köpa en kylare och det står mellan Noctua NF-S12 1366 och Thermalright true black. Men ingen av dessa var ens med i testerna. Vad tycker ni andra på forumet? Priset är av underordnad betydelse, men någon copper blir det inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trimmy
Jag blev inte klokare av dessa tester. Jag ska köpa en kylare och det står mellan Noctua NF-S12 1366 och Thermalright true black. Men ingen av dessa var ens med i testerna. Vad tycker ni andra på forumet? Priset är av underordnad betydelse, men någon copper blir det inte.

NF-S12 är väl chassifläkten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry jag copy + pasteade fel det ska vara NH-U12P 1366.

Permalänk
Hedersmedlem

jo den är med men verkar som de använde nh-u12p och beställde ett monteringskit (samma sak) men körde då bara en fläkt (s1366 kommer med två).

de flesta verkar nöjda med noctuan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite konstigt att ni inte valde att testa U12p 1366SE versionen (I7-versionen). Med denna följer samtliga monteringstillbehör till 1366 med samt en extra fläkt. Extrafläkten bidrar ju till bättre prestanda...

För övrigt så är ju noctuans fästen betydligt bättre än de på TRUE. I och med att thermalright kylare sitter fast genom tryck i mitten på kylaren så kan denna roteras vilket sabbar köntakten mellan kylaren och cpun (kylpastan rörs). Detta försämrar prestandan ganska bra.

Sen så har ju Noctua och Thermalright gått olika vägar, TRUE:n presterar bättre med högt tryck i fläktarna (jämte mot noctuan) medan Noctuas kylare faktiskt presterar bättre vid lägre luftryck (jämtemot TRUE).

Så kort sagt så är truen att rekommendera om man vill ha absolut lägst temp utan att man bryr sig om ljudnivån. Noctuan passar dem som vill ha låg temp men även låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
För övrigt så är ju noctuans fästen betydligt bättre än de på TRUE. I och med att thermalright kylare sitter fast genom tryck i mitten på kylaren så kan denna roteras vilket sabbar köntakten mellan kylaren och cpun (kylpastan rörs). Detta försämrar prestandan ganska bra.

Sen så har ju Noctua och Thermalright gått olika vägar, TRUE:n presterar bättre med högt tryck i fläktarna (jämte mot noctuan) medan Noctuas kylare faktiskt presterar bättre vid lägre luftryck (jämtemot TRUE).

Fel, det är smartare att applicera tryck mitt på kylaren/processorn gentemot ute i hörnen. Då du kommer med en så pass ovetenskaplig förklaring så bryr jag mig inte om att förklara varför du har fel, du får helt enkelt kolla upp det.

Prestandan mellan noctuan och thermalright-flänsen är nog inte så stora i slutändan ska du se, oavsett vilken man väljer så blir man nog nöjd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Vad i det du citerar från testet motsäger ovanstående?

Testpersonen skriver på sådant sätt att han menar att man ska "trycka" ned kylpastan och en sådan mängd är mer än för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Är det någon som förstår ovan inlägg?

Tyvär verkar kunskap och förståelse vara rätt låg på SweC. Testpersonen vet tydligen inte varför och hur man applicerar kylpasta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Är det inte lite lustigt att det vid såna här tester "alltid" är någon som är bror duktig och minnsan vet absolut bäst hur man utför testerna, eller hur man inte utför testerna!

Du kan sova lungt, jag tror faktiskt att dom vet vad dom gör!

Om han vetat vad han gjort hade han inte skrivit så och din dryghet kan försvinna någon annanstans.

Att ge korrekt vägledning för någon som inte vet vad som är rätt är långt ifrån "bror duktig".

En fråga till dig är, varför ska man alltid få skit för att ge tips och vägledning?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Testpersonen skriver på sådant sätt att han menar att man ska "trycka" ned kylpastan och en sådan mängd är mer än för mycket.

...och hur ställer du dig då till den gängse metoden att lägga på en liten klick kylpasta (som ett okokt riskorn brukar vara populärt) och sedan trycker man ned kylaren på kylpastan för att sprida ut den. Skulle tro att det är vad testaren gör.

[QUOTE]
Tyvär verkar kunskap och förståelse vara rätt låg på SweC. Testpersonen vet tydligen inte varför och hur man applicerar kylpasta.
[/QUOTE]
Det är nog snarare du som uttrycker dig oklart, för jag fattade inte heller vad du menade.

Visa signatur

~Pelle~