Högskoleval - Speldesigner (läsa brett först dock)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Högskoleval - Speldesigner (läsa brett först dock)

Go kväll!
Behöver hjälp av Sweclockers kollektiva medvetande. Snart klar med gymnasiet och då bär det av till högskola/uni. Men är osäker på vad man ska välja.

På sikt
Vill absolut bli speldesigner där jag kan tänka mig att axla en del olika roller. Håller redan på med leveldesign och närmar mig sakta professionell nivå i det, men kan även grundläggande 3D och programmering. Har främst siktat på att bli en välutbildad nivådesigner som; kan skapa nivåer som både är spelmekaniskt funktionella och som är grafiskt tillfredsställande samt kunna göra alla "props" (statiska modeller) på egen hand. Även sköta all form av scripting som uppkommer.

Är också bra på att jobba med helheter samt att styra upp och slutföra. Är ofta den som innehar ledarrollen i många sammanhang, frivilligt eller ofrivilligt.

Vad jag vill läsa
Jag har kikat på "speldesign"-utbildningar men alla verkar mer eller mindre tveksamma och före detta elever som uttalar sig är antingen måttligt nöjda eller besvikna. Verkar som det hamnar mycket BS på schemat. Har även kikat på olika grafiska utbildningars "showcase" där de valt ut de finaste alstren (nivåer). Imponerade föga och vill inte spendera 2 år med att repetera vad jag redan vet (fanns små guldklimpar dock, men var i minoritet). Osv.

Letar efter en utbildning som, förutom att vara bra och känns meningsfull, består av två komponenter:
- Programmering, utveckling, design etc (och/eller)
- Projektledning, administrativt arbete, ekonomi (ekonomi för t ex budgetering i projekt)

Alltså, samtidigt som jag sköter 3D och leveldesign på egen hand vid sidan av får jag kunskap om programmering och utveckling men också det som behövs för att kunna anställas som ansvarig för ett design team/en mindre avdelning.

Det här är vad jag fnulat på. Har jag tänkt klokt (bortsett från att välja ett kompetenskrävande, ekonomiskt osäkert och lågavlönat arbete)? Vad bör jag undvika? Har ni förslag på linjer?

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

*tråd flyttad*

Själv pluggar jag Medieteknik vid LiTH, kanske kan vara något?
En civilingenjörsutbildning med inriktning mot grafik, 3D och design.
Fördelen med civilingenjör är ju att du får en stabil grund av matematik och programmering att stå på.

http://sokande.medieteknik.nu/

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 Ti - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjockholmen.
Registrerad
Dec 2003

Om du känner att du inte får ut speciellt mycket ur just "spel"delen av utbildningen så lär det väl finnas bättre utbildningar / kurser för dig om det mest är det administrativa som du känner att du behöver lära dig.
Personligen så har jag aldrig haft dessa ambitioner så jag gissar bara lite här men jag antar att när man söker ett sådant jobb så handlar det mycket om att visa upp exempel på sina kunskaper mer än att skriva "jag kan x och y".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Okt 2003

Hejsan!

Jag läser mitt tredje år på Högskolan i Skövde. Dataspelsutveckling - Design.
Är inne på min sista termin och håller på med exjobbet.

Om utbildningen kan jag säga såhär:
Den blir hela tiden bättre! Redan för nästa års treor har dem ändrat om i schemat jättemycket och det finns en massa intressant som jag är lite bitter över att jag missar. Självklart finns det en hel del BS på schemat, mycket flumkurser, men man lär sig faktiskt en hel del om spelutveckling. Programmen Design, Grafik/Ljud och Programmering sammanfaller varje läsår i ett projektarbete där man ska ta fram ett spel, onekligen den bästa tiden på utblidningen.

På dig låter det som om du bör välja Designutbildningen, där du lär dig det mesta som du säger att du vill lära dig. Du lär dig även att ta producer-rollen och vara den som leder projektet.

Om skolan: Den är helt okej med bra resurser och MYCKET goda kontakter i spelvärlden. Nu i veckan gästar Ernest Adams skolan och kollar in spelen som ettorna gör och håller föreläsningarna. Killen driver siten http://www.designersnotebook.com/ och har jobbat på Bullfrog.
Jag rekommenderar dock att du engagerar dig iaf lite i studentlivet också, och inte bara blir en av dem torrisarna som sitter och spelar dagarna i ända. Besök gärna kårhuset (ett av de finaste i studentsverige!) och ta en öl eller tolv lite då och då.

http://www.his.se/dataspel

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Re: Högskoleval - Speldesigner (läsa brett först?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Go kväll!
Behöver hjälp av Sweclockers kollektiva medvetande. Snart klar med gymnasiet och då bär det av till högskola/uni. Men är osäker på vad man ska välja.

På sikt
Vill absolut bli speldesigner där jag kan tänka mig att axla en del olika roller. Håller redan på med leveldesign och närmar mig sakta professionell nivå i det, men kan även grundläggande 3D och programmering. Har främst siktat på att bli en välutbildad nivådesigner som; kan skapa nivåer som både är spelmekaniskt funktionella och som är grafiskt tillfredsställande samt kunna göra alla "props" (statiska modeller) på egen hand. Även sköta all form av scripting som uppkommer.

Är också bra på att jobba med helheter samt att styra upp och slutföra. Är ofta den som innehar ledarrollen i många sammanhang, frivilligt eller ofrivilligt.

Vad jag vill läsa
Jag har kikat på "speldesign"-utbildningar men alla verkar mer eller mindre tveksamma och före detta elever som uttalar sig är antingen måttligt nöjda eller besvikna. Verkar som det hamnar mycket BS på schemat. Har även kikat på olika grafiska utbildningars "showcase" där de valt ut de finaste alstren (nivåer). Imponerade föga och vill inte spendera 2 år med att repetera vad jag redan vet (fanns små guldklimpar dock, men var i minoritet). Osv.

Letar efter en utbildning som, förutom att vara bra och känns meningsfull, består av två komponenter:
- Programmering, utveckling, design etc (och/eller)
- Projektledning, administrativt arbete, ekonomi (ekonomi för t ex budgetering i projekt)

Alltså, samtidigt som jag sköter 3D och leveldesign på egen hand vid sidan av får jag kunskap om programmering och utveckling men också det som behövs för att kunna anställas som ansvarig för ett design team/en mindre avdelning.

Det här är vad jag fnulat på. Har jag tänkt klokt (bortsett från att välja ett kompetenskrävande, ekonomiskt osäkert och lågavlönat arbete)? Vad bör jag undvika? Har ni förslag på linjer?

här på BTH i karlshamn finns en spelutvecklar linje där de läser de första du nämnde:
- Programmering, utveckling, design etc (och/eller)

Design som i speldesign men finns nog modellering/riggning och sånt eller programmering, tror man väljer.

är även en ljudlinje på skolan som jag går som har en inriktning mot spelljud, så den möjligheten att jobba med ljudfolk gör spel bättre ju, och i slutet av 2an så har vi en projektkurs på 10 veckor med möjlighet att vara med i swedish game awards, som är mycket rekommenderat! vi håller på med en förproduktions kurs nu som vi på ljud läser med spel till detta 10 veckors projekt, och spelet vi gör ska ju vara med i sga somsagt.

School of future entertainment, SoFE är ju på skolan med och de håller på med programmering och design, och dem som går där är riktigt duktiga på det.

Är det något du undrar kan jag snacka med folket jag känner och be dem skriva en beskrivning på utbildningen.

hoppas jag hjälpte till lite iaf

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
*tråd flyttad*

Själv pluggar jag Medieteknik vid LiTH, kanske kan vara något?
En civilingenjörsutbildning med inriktning mot grafik, 3D och design.
Fördelen med civilingenjör är ju att du får en stabil grund av matematik och programmering att stå på.

http://sokande.medieteknik.nu/

Saknar tyvärr behörighet. Skulle plöja igenom matte d+e/fysik B men skolan vägrade byta lärare så 2/3 av klassen fegade ur - inkl mig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Om du känner att du inte får ut speciellt mycket ur just "spel"delen av utbildningen så lär det väl finnas bättre utbildningar / kurser för dig om det mest är det administrativa som du känner att du behöver lära dig.
Personligen så har jag aldrig haft dessa ambitioner så jag gissar bara lite här men jag antar att när man söker ett sådant jobb så handlar det mycket om att visa upp exempel på sina kunskaper mer än att skriva "jag kan x och y".

Vad jag fattat det som, är artistiska krav på vad du kan och inte på vad du pluggat. Det administrativa får gärna luta sig på någon utbildning. Om jag kan skapa bra content vad gäller t ex nivåer så kan företaget se det svart på vitt men det gäller ju inte för projektledning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster
text

Tack för inlägget! Hört om Skövde faktiskt. Hur är tempot och inställningen/"arbetsmoralen"? Vill helst inte hamna med folk som slackat igenom el på gymnasiet och nu sökt sig till spel för att de "gillar att spela".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
text

Vore oerhört tacksam om nån kunde skriva några rader om utbildningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Sep 2006

1. Gå spelmakarutbildning om du har taskig självdisciplin, annars är det nog smartare att lägga den tiden o energin på självlärning & din portfolio. Att du har 3 års utbildning på pappret struntar ju DICE o Co. i, de vill ha bevis för att du har talent and skill (o inte långsam som en latmask).

2. Mr.Schnucky, det finns inget i din beskrivning av din personliga vision som spelutvecklare som tyder på att du vill bli en kodknackare. Så glöm programmering. Waste of time.

3. Om du är en natural leader som du säger kanske du inte behöver direkt undervisning o skolträning i det. Som nub i ett spelföretag kommer du ju ändå inte få pyssla med det från scratch utan börja med att designa levels. Sen kommer resten av sig själv när de ser vad du går för.

4. Det e ju visserligen bra att få undervisning i design av proffs men att lägga flera år på en utbildning o få göra massa annat som du inte behöver verkar ju segt.

Samma med ekonomibiten som du vill lära dig - det kan ju inte vara många timmar på en spelmakarutbildning som läggs på det ämnet. I så fall smartare med distanskurs/läsa böcker i företagsekonomi att ha i ryggsäcken medan du som levelmakare snappar upp vad som gäller på just ditt företag - o sen bara att tillämpa det hela när du aspirerar på att bli project leader om 5 år.

Memento mori...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Saknar tyvärr behörighet. Skulle plöja igenom matte d+e/fysik B men skolan vägrade byta lärare så 2/3 av klassen fegade ur - inkl mig själv.

Vad jag fattat det som, är artistiska krav på vad du kan och inte på vad du pluggat. Det administrativa får gärna luta sig på någon utbildning. Om jag kan skapa bra content vad gäller t ex nivåer så kan företaget se det svart på vitt men det gäller ju inte för projektledning.

Tack för inlägget! Hört om Skövde faktiskt. Hur är tempot och inställningen/"arbetsmoralen"? Vill helst inte hamna med folk som slackat igenom el på gymnasiet och nu sökt sig till spel för att de "gillar att spela".

Vore oerhört tacksam om nån kunde skriva några rader om utbildningen

Citat:

Jag går design och började 2007. Då fanns det bara två inriktningar: design och teknik, till hösten börjar även en tredje som fokuserar på grafik. Läs här för mer info:
http://edu.bth.se/utbildning/utb_program.asp?PtKod=MEGDS09h&P...
Utbildningen har blivit mycket bättre under den tid som jag gått här. Den har definitivt haft sina brister, men den nuvarande ledningen och lärarna är mycket lyhörda till vår feedback och har ändrat en hel del till det bättre.
Det bästa med utbildningen är att det finns studenter som läser olika saker på en och samma plats. Design, Programmering, Grafik, Ljud, Medieteknik… förutom att man lätt kan knyta kontakter med andra studenter (vilket är extremt givande) så samarbetar vi också på olika produktioner.
Räkna däremot inte med att få uppdrag från utvecklingsstudios eller liknande som man lätt kan få intryck av på BTH:s sida.
Sen är det sjukt najs att ha hela det sista året för sig själv. I princip får man göra vad man vill där, t.ex. gå ihop en grupp och göra ett större spel.
Till sist kommer de flesta förmodligen inte att få jobb på någon av de större utvecklarna, även om en del säkert kommer att gå till dem. Men stödet för små företag är stort här. Vi har en företagsinkubator som kan ge riktigt bra stöd. Den är specialiserad på spel och nya medier, och det finns en vilja från kommunen och skolan att främja den typen av projekt. Det finns också en coach här som jobbar på något som heter BTH innovation, som kan hjälpa studenter med att utveckla sina idéer och entreprenörstankar.
Jag och en klasskamrat har planer på att starta ett spelföretag så fort vi går ut utbildningen. Det är i såna här mindre företag som många nya jobb kommer att kunna skapas.
Om du har några frågor, så maila eller lägg till mig på msn (samma adress):
*pmar dig hans mail*

här har du en upsats av en student på Digitala Spel.
hoppas det hjälper

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2004

Jag tackar för svaren!

Blir nog faktiskt att jag jobbar, pluggar och gör 3D - samtidigt =p