Missnöjd med Steams priser?

Permalänk
Medlem

Varför hacka på dem? För att dom utför ett brott. För att dom skiter i lagar som finns för att skydda dig som konsument mot giriga företag som steam. Jag fattar inte att så många ser så lätt på det här. Jag förväntade mig en stor debatt kring det här.

Det handlar inte om att det är smidigt för dig, det handlar om att vi blir orättvist behandlade. Allt fler människor i EU börjar inse det här och röstar med plånboken. Vilka tror du blir lidande då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Varför hacka på dem? För att dom utför ett brott. För att dom skiter i lagar som finns för att skydda dig som konsument mot giriga företag som steam. Jag fattar inte att så många ser så lätt på det här. Jag förväntade mig en stor debatt kring det här.

Delvis därför som företag ständigt kan ta ut överpriser i Europa, folk betalar utan att klaga. De kan ge bort sina prylar i staterna och ta hem vinsten i Europa. Tragiskt när man kan ta leverans med FedEx och får betala både skatt och tullavgift men ändå spara en massa pengar på att importera nästan vad som helst.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Köpa spelet genom steam eller ej.. även fast man köper det i butik och får det på skiva.. man matar in aktivitets koderna.. då kan man väl fortf ladda hem spelet genom steam även fast man köpte det på skiva? så har iaf jag förstått det, eftersom spelet läggs till i din spellista.. minns att jag gjorde så med cs och halflife osv förut.. när ja inte hade skivorna så högerklickade ja bara på spelet i steam och tryckte på installera.. det laddade då hem hela spelet och installerade.. jag köpte inte cs genom steam.

Är det så.. så sparar man pengar på att köpa det i butik.. det är flera hundralappar billigare.. du får en skiva, manual och fodral.. du lägger till koden i steam och kan om man vill ladda hem det från steam istället för att installera från skivorna man just köpt?

Med andra ord ger ju inte steam några som helst fördelar mer än att man slipper gå till butiken? Iof kan man ju beställa det från webhallen eller nått och får det då med posten så slipper man även det.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Varför hacka på dem? För att dom utför ett brott. För att dom skiter i lagar som finns för att skydda dig som konsument mot giriga företag som steam. Jag fattar inte att så många ser så lätt på det här. Jag förväntade mig en stor debatt kring det här.

Det handlar inte om att det är smidigt för dig, det handlar om att vi blir orättvist behandlade. Allt fler människor i EU börjar inse det här och röstar med plånboken. Vilka tror du blir lidande då?

Säg mig, vilken del av brottsbalken är det Valve bryter mot?

Kan det vara så att folk tar så lätt på det här för att de helt enkelt inte bryr sig? Alla har inte din enorma tendens att göra en hel hönsgård av en enda fjäder.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Allt fler människor i EU börjar inse det här och röstar med plånboken.

Var inte problemet löst då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vilka tror du blir lidande då?

Valve?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
Köpa spelet genom steam eller ej.. även fast man köper det i butik och får det på skiva.. man matar in aktivitets koderna.. då kan man väl fortf ladda hem spelet genom steam även fast man köpte det på skiva? så har iaf jag förstått det, eftersom spelet läggs till i din spellista.. minns att jag gjorde så med cs och halflife osv förut.. när ja inte hade skivorna så högerklickade ja bara på spelet i steam och tryckte på installera.. det laddade då hem hela spelet och installerade.. jag köpte inte cs genom steam.

Är det så.. så sparar man pengar på att köpa det i butik.. det är flera hundralappar billigare.. du får en skiva, manual och fodral.. du lägger till koden i steam och kan om man vill ladda hem det från steam istället för att installera från skivorna man just köpt?

Med andra ord ger ju inte steam några som helst fördelar mer än att man slipper gå till butiken? Iof kan man ju beställa det från webhallen eller nått och får det då med posten så slipper man även det.

Går enbart med Valve spel och några andra.
Resten blir som om du hade lagt till en genväg till spelets exe fil. Dvs du får inga updates eller liknande på dem.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hadirajan
Går enbart med Valve spel och några andra.
Resten blir som om du hade lagt till en genväg till spelets exe fil. Dvs du får inga updates eller liknande på dem.

och dessa spel du pratar om går väl inte att köpa genom steam heller? jag brukar köra wow genom steam för att komma åt shift + tab funktionen för att få upp vännerlistan.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
STEAM är fortfarande unikt och värt sitt pris dock, en skiva håller i ca 2 år, ett spel från steam håller tills inte internet finns längre.

Låter du katten surfa på dina skivor? Kan spela från skivor jag haft 10 till 15 år utan problem

Permalänk
Medlem

iTunes har lokaliserade stores i alla länder. What else is new. Steam verkar ju iaf vara något sånär gemensamt för EU.
Att vi betalar mer i EU beror på skatter och allt annat skit vi har här, så har det varit i hur många år som helst och det är inget som är unikt för Steam.

Enligt trådskaparen är alla företag giriga och saker kostar mer i EU, grattis, vi andra har vetat det ganska länge Att EU skulle ha lagar som skyddar dig som konsument är bara skrattretande, kanske om du är bonde och bor i Frankrike, men knappast annars.

Permalänk
Medlem

Enligt artikel 82 (http://ec.europa.eu/competition/legislation/treaties/ec/art82...) i EU kommisionens konkurrens lagar så måste en medborgare i EU ha tillgång till allt som andra medborgare kan få tag på i sitt egna land, det landet måste som krav också vara medlem i EU.

Valve kan sätta 1usd = 1eu om dom vill. Men dom får inte favorisera ett land och sedan hålla oss andra utanför. UK är ett EU medlems land och vi som bor i resten av EU måste ha tillgång till UKs sortiment och priser. Nu gäller detta inga sortiment eftersom det inte är en fysisk produkt vi snackar om. Det är bara priserna.

Och ja det finns lagar som skyddar dig som konsument mot företag. Varför tror ni microsoft blir stämda hela tiden.

Permalänk

Köpt ett antal spel genom steam, tycker det fungerat bra.
Det enda jag har att klaga på är priset, betalar gärna lika mycket som det kostar i fysisk butik, men inte mer lol.

Vill gärna slippa fysisk manual och cd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Enligt artikel 82 (http://ec.europa.eu/competition/legislation/treaties/ec/art82...) i EU kommisionens konkurrens lagar så måste en medborgare i EU ha tillgång till allt som andra medborgare kan få tag på i sitt egna land, det landet måste som krav också vara medlem i EU.

Valve kan sätta 1usd = 1eu om dom vill. Men dom får inte favorisera ett land och sedan hålla oss andra utanför. UK är ett EU medlems land och vi som bor i resten av EU måste ha tillgång till UKs sortiment och priser. Nu gäller detta inga sortiment eftersom det inte är en fysisk produkt vi snackar om. Det är bara priserna.

Och ja det finns lagar som skyddar dig som konsument mot företag. Varför tror ni microsoft blir stämda hela tiden.

Säg mig, är USA med i EU?

Inte?

Nehepp.

Du är en gnällspik, inget annat. Tyvärr förtjänar inte gnällspikar respekt.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

det är faktist skönt att kunna dra ner spel på 10 min och sen bara kunna köra dem när man installerat om datorn , eller är på en annan dator än sin egna

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Lcars: Jag ser inget än inkompetens från dig. Det är snarare du som är en naiv person. Jag sa aldrig bara USA. Jag skrev om orättvisorna helt generellt. Sen däremot tog jag upp UK som är ett land i EU.
Ett land inom EU favoriseras och det är ej tillåtet. Det är inte heller tillåtet att tvinga på folk skatt om dom inte betalar skatt i sitt egna land. Ex Norge.

Om du faktiskt tog dig tiden att läsa igenom länkarna jag skrev om så hade du förstått.

Naiva små människor som inte tar sig tiden att gå igenom faktan förtjänar ingen respekt. Jag försöker åtminstone få ut ett budskap och tar inte vad som helst från företag. Inte konstigt att vad som helst kan gå igenom i sverige. Folk har ingen stake att säga nej.

Permalänk
Medlem

Tips: Bli vän med någon i USA så kan den personen köpa spel och gifta dem till ditt konto. Priset blir då i USD och utan moms, bara att skicka pengar via PayPal eller något till personen. Det går även att köpa spel som bara finns tillgängliga i Nordamerika på det sättet.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Lcars: Jag ser inget än inkompetens från dig. Det är snarare du som är en naiv person. Jag sa aldrig bara USA. Jag skrev om orättvisorna helt generellt. Sen däremot tog jag upp UK som är ett land i EU.
Ett land inom EU favoriseras och det är ej tillåtet. Det är inte heller tillåtet att tvinga på folk skatt om dom inte betalar skatt i sitt egna land. Ex Norge.

Om du faktiskt tog dig tiden att läsa igenom länkarna jag skrev om så hade du förstått.

Naiva små människor som inte tar sig tiden att gå igenom faktan förtjänar ingen respekt. Jag försöker åtminstone få ut ett budskap och tar inte vad som helst från företag. Inte konstigt att vad som helst kan gå igenom i sverige. Folk har ingen stake att säga nej.

Spelar ingen som helst roll vad du tycker, Valve är ett amerikanskt företag, och USA är inte med i EU.

Spelar ändå ingen roll vad du tycker, ska man ha marknadsekonomi så ska man.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Ne det spelar ingen roll. Men ska man spela på våra fronter så får man hålla sig till reglerna. Och så är det bara. Amerikanska regler gäller inte här. Inom EU måste dom hålla sig till våra regler och lagar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Spelar ingen som helst roll vad du tycker, Valve är ett amerikanskt företag, och USA är inte med i EU.

Spelar ändå ingen roll vad du tycker, ska man ha marknadsekonomi så ska man.

Lcars 12 år har talat!

Klart som fan att det ska vara rättvisa priser

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Spelar ingen som helst roll vad du tycker, Valve är ett amerikanskt företag, och USA är inte med i EU.

Spelar ändå ingen roll vad du tycker, ska man ha marknadsekonomi så ska man.

Men snälla nån vilken värld lever du i?

Valve är ett amerikanskt företag så då behöver de bara följa deras lagar?
Fel, de måste följa lagarna på den marknad de säljer i vilket i detta fall är Sverige och EU.

Tänk igenom vad du skriver för antingen är du dum eller så är det ett medvetet försök att irritera folk

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Froost]
Klart som fan att det ska vara rättvisa priser

Du får först förklara vad du menar med rättvisa. Att alla skall betala lika mycket för samma vara? Eller kanske att alla skall vara lika nöjd med sina inköp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du får först förklara vad du menar med rättvisa. Att alla skall betala lika mycket för samma vara? Eller kanske att alla skall vara lika nöjd med sina inköp?

Lika priser i Europa, samt att dem inte ska sätta att 1euro = 1$
Det menar jag med rättvisa.

Något annat jag kan förklara eller stå till tjänst med?

Visa signatur

Amd Phenom II X4 965, Ati HD5870, 8gig ddr3 , Revodrive samt Intel ssd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Froost]
Lika priser i Europa, samt att dem inte ska sätta att 1euro = 1$

Vad är det som gör den definitionen bättre än den andra? Vad är den stora fördelen med att alla betalar precis lika mycket (förutom att det är "rättvist")?

Permalänk
Medlem

Men asså.. hur i hela helsike skulle det kunna vara lika priser i Europa som i USA, det är ju två totalt skilda ekonomiska marknader.
Ungefär som att tro att det blir samma pris på varor när man byter från lokal valuta till Euro (det där med att skydda konsumenter skrattar jag fortfarande åt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vampire-x
Men asså.. hur i hela helsike skulle det kunna vara lika priser i Europa som i USA, det är ju två totalt skilda ekonomiska marknader.
Ungefär som att tro att det blir samma pris på varor när man byter från lokal valuta till Euro (det där med att skydda konsumenter skrattar jag fortfarande åt)

Det kunde ju uppenbarligen det rätt länge...

Och varför skulle det vara orimligt om Valve tog ut liknande priser som butikerna som säljer samma spel på DVD-skiva?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Och varför skulle det vara orimligt om Valve tog ut liknande priser som butikerna som säljer samma spel på DVD-skiva?

Det är fortfarande inte Valve som sätter alla priser. Valve sätter bara priset på deras egna spel.

Dessutom så kan de inte följa butikernas priser för de är alla olika.
Som vi nämnt innan så bojkottar butikerna spelet om det säljs billigare än i butik. Och det kan bli ganska rörigt det där.

Ta en titt på Fallout 3, kanske inte ett valve spel men det finns på steam, till PC på pricerunner.
Ginza tar 439 kr för detta och Komplett tar 199kr.

Alltså måste man följa det högst pris som spelet säljs för, dvs de kan inte helt plötsligt rea ut spelet.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Då sket de i skatter eller annat, för det är omöjligt att ta samma pris för samma vara i USA och EU (såvida man inte vill gå med förlust i EU, alternativt ta extrema överpriser i båda världsdelarna).
Påstår du att det var x dollar*växelkurs och inget mer på alla spel?

Valve har andra avtal, omkostnader och målsättningar, det säger väl sig själv? Varför tror du butik 1 tar 599kr för ett spel medans butik 2 tar 499kr för samma spel?
Sen kan man fråga sig varför inte spelutvecklarna anpassar priserna, de har tydligen möjlighet att göra precis detta på Steam (såg att någon sänkte sitt pris för att matcha dollarn).

"Just remember, Steam doesn't necessarily set the prices for games on the site -- they've asked publishers about the prices they'd like to sell games at. Publishers have to approve the pricing, or they have an option of changing it. With The Witcher: Enhanced Edition we asked them to lower the price in Europe (well, Eastern Europe, where the game is available on Steam) to be in-line with market expectations."

Permalänk
Medlem

Fan va lack jag blev.. Tittade på priset på Dawn of War II.. 50 jevvla euro..

Steam support fick ett mycket argt mail..
Det här är heeelt absurt i mina ögon. Fullkomligt pissar på folk som propsar för bra nerladdningstjänster som vill betala för sig.. Nejdå.. nu ska man betala ännu mer..

%&#$@!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Men snälla nån vilken värld lever du i?

Valve är ett amerikanskt företag så då behöver de bara följa deras lagar?
Fel, de måste följa lagarna på den marknad de säljer i vilket i detta fall är Sverige och EU.

Tänk igenom vad du skriver för antingen är du dum eller så är det ett medvetet försök att irritera folk

Det är dock inte så internet fungerar, i den mån internettjänster är reglerade överhuvudtaget i lag så lyder företag som sysslar med dem endast under de lagar som gäller i det land de gör affärer ifrån.
Ett amerikanskt företag kan inte begå exempelvis ett svenskt brott på sina servrar.

Jag gissar att det där avtalet du godkänner utan att läsa det har någon del om att STEAM enbart regleras av amerikanska lagar och regler, vilket är helt rimligt.

Hursomhelst är det ganska uppenbart vem som har rätt; Jag.

Och Valve, uppenbarligen.

Jag är beredd att betala de nya priserna på STEAM, alltså är priserna okej.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Nu är det så att steam har servrar i europa och då helt plötsligt gäller europeiska lagar. När du köper nått från steam så köper du på EU shoppen inte USA shoppen. Där igen. Europeiska lagar. Läs på innann du uttalar dig.

Wow du är beredd. Jahopp då kanske jag ska köpa nästa spel efter ditt tycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Nu är det så att steam har servrar i europa och då helt plötsligt gäller europeiska lagar. När du köper nått från steam så köper du på EU shoppen inte USA shoppen. Där igen. Europeiska lagar. Läs på innann du uttalar dig.

Wow du är beredd. Jahopp då kanske jag ska köpa nästa spel efter ditt tycke.

Det är det som är det kluriga med internetlagstiftning, som är synnerligen skral över hela världen; det är inte nödvändigtvis så att servrarna avgör vilken domvärjo som gäller.

Du är sur på Valve, det är nog ingen som har missat det. Det är nog inte heller någon som har missat att du precis som vilken annan gnällspik som helst vill försöka hitta någon sorts laglig grund för ditt gnäll.

Alla vet också mycket väl att du aldrig kommer göra något åt saken, du kommer aldrig stämma Valve, du kommer sitta och gnälla på internetforum, inget annat.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB