Samsung introducerar ny jättehårddisk

Permalänk
Medlem

Tycker att hårddiskens livslängd borde förbättras om den går i 5400rpm jämfört med 7200rpm ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Komigen nu, Samsung är ett av världens största företag med intäkt på 174 miljarder dollar. Klart sånna företag gör både bättre och sämre produkter.

Det är inte kvaliteten som jag klagar över, det är att de använder helt olika paneler och du som kund kan ha tur eller otur och betala samma pris för olika kvaliteter. Det är ju som att köpa en volo men inte veta om du får en v4, v6 eller v8 till motor! Jag tycker det är skandal och påvisar underlig företagskultur.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
5400 RMP Är ju på tok för lite i dagens system. Inget för speldatorn med andra ord, tur att WD tänker framåt i alla fall. Varför snåla på hastigheten vid dom här storlekarna? Släpp gärna en 7200 varvare också så blir det hela klart mycket intressantare.

RPM menar du såklart.... Har du sett prestandatesterna. WD 2TB har ju MYCKET bra prestanda, bättre än flera 7200rpm. Är det till speldatorn du vill ha prestanda skulle jag satsa på grafikkortet i 1:a hand, processorn i 2:a, sedan rejält med minne, sen kommer väl hårddisken... ?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Vadå e de farligt att diskarna e kallare än 30 grader:O

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

http://en.wikibooks.org/wiki/Minimizing_hard_disk_drive_failu...

37-46C är optimalt.

jag själv har lite för kallt så här års men men.

en disk som ligger på 25C löper 3 gånger störe risk att havverera än en disk som ligger på 45C om man läser ut grafen från googles undersökning.

men man bör väl i alla all hålla sig över 30C om det går. och under 50C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
RPM menar du såklart.... Har du sett prestandatesterna. WD 2TB har ju MYCKET bra prestanda, bättre än flera 7200rpm. Är det till speldatorn du vill ha prestanda skulle jag satsa på grafikkortet i 1:a hand, processorn i 2:a, sedan rejält med minne, sen kommer väl hårddisken... ?

Had inte sett de testerna, sjävklart är ju inte HDn den viktigaste delen i en dator när det gäller prestanda. Personligen tycker jag att 5400 är alldeles för sakta för mig, har i och för sig inte testat 2 TB modellen.
Vart finns de där prestandatesterna förresten?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har 4st Samsung F1 1TB samt 2st F1:or av 750GB dessutom en 500Gb samt en 400GB, hittils inte haft ett enda problem. De är tysta, snabba samt svala så det kan nog bli en eller 2st 1.5TBare till HTPC'n oxo!

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sipe46
Vadå e de farligt att diskarna e kallare än 30 grader:O

Farligt var väl att ta i, men skivorna utvidgas lite när de blir varmare osv. så olika temperaturer ändrar ju förutsättningarna och när man tillverkar diskarna så utgår man antagligen ifrån typiska temperaturer som de kommer utsättas för - så det är kanske inte så jättekonstigt att kalla diskar eventuellt inte håller lika länge.

Googles undersökning (som nog är det bästa vi dödliga kan komma åt) visade ju att diskar som var mellan 30-40 grader eller vad det nu var höll sig bäst.

Det viktigaste, tror jag, nog snarare är att undvika snabba och många temperaturändringar - där har ju ett system med bra kylning och kalla diskar en fördel vid uppstart. Men det är något som jag själv inbillar mig och jag har inga belägg för det.

Kör själv med en hemmagjord vattenkylning som är rätt inneffektiv men det inbillar jag mig bara är bra för diskarna håller sig strax över 30 grader och det är väldigt stor tröghet i systemet så det blir inga snabba uppvärmningar eller nerkylningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://en.wikibooks.org/wiki/Minimizing_hard_disk_drive_failu...

37-46C är optimalt.

jag själv har lite för kallt så här års men men.

en disk som ligger på 25C löper 3 gånger störe risk att havverera än en disk som ligger på 45C om man läser ut grafen från googles undersökning.

men man bör väl i alla all hålla sig över 30C om det går. och under 50C.

Haha får sätta en coupèvärmare vid diskarna:P

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Had inte sett de testerna, sjävklart är ju inte HDn den viktigaste delen i en dator när det gäller prestanda. Personligen tycker jag att 5400 är alldeles för sakta för mig, har i och för sig inte testat 2 TB modellen.
Vart finns de där prestandatesterna förresten?

Hoppas du inte har någon Hitachi 7k1000 7200rpm disk, WD 2TB 5400rpm är ju över 50% snabbare i vissa tester

http://www.reghardware.co.uk/2009/01/27/review_internal_hard_...

http://www.trustedreviews.com/storage/review/2009/01/27/Weste...

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Avstängd

Alla diskar i min burk är Samsung, innan de diskarna var det en Samsung. En disk av Samsungdiskarna har strejkat och det visade sig först efter en formatering även om jag kände av det i 1,5 års tid. De håller förvånansvärt länge, gick och väntade på att den skulle dö.. men hände aldrig.

Däremot Seagate och WD har varit helt värdelösa. Kraschade nog 6 WD-diskar för mig på ett år och Seagate var "endast" på 3 st..

Samsung är mer kvalité.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hade inte spelat mig nån roll alls om det är 5400RPM. 1.5TB använder man inte till något annat än semesterbilder, och accesstiden till semesterbilderna kan gott vara ett par ms högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Ajajaj, det är nog inte så bra för mina diskar då, med tanke på att jag sover med datorn avstängd plus öppet fönster varje natt, oavsett hur kallt det är. Men iochförsig så har jag en Maxtor disk som jag har haft i jagvettifan hur många år, som sitter i dator 2 i min signatur som kalrat sig tills idag (minst 4 år), fast nu förtiden så står den på 24/7 sen några månader tillbaka.

En avstängd disk är verkligen inte samma sak som att ha en disk som är igång och är bland låga temperaturer.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Eek.. Minst sagt tråkig läsning.. Jävligt illa att man sitter med 4 spinpoints hemma.. :s Var väl iofs medveten om att samsung är ett budgetmärke, men att diskarna ska dö inom 5-7 månader med såpass hög frekvens som det visas där, det räknade jag inte med.. Får bli Seagate och WD i framtiden är jag rädd, även om WD gett mig problem förut..

Har 4 Samsungdiskar 3 på 500GB och 1 på 1TB. har haft alla i över ett år, några i 2.. ingen av dom börjar lägga av. Däremot gjorde mina Gamla maxtordiskar 200GB. alla 3 tog en efter en.. Det kanske bara är 750GB som har problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Had inte sett de testerna, sjävklart är ju inte HDn den viktigaste delen i en dator när det gäller prestanda. Personligen tycker jag att 5400 är alldeles för sakta för mig, har i och för sig inte testat 2 TB modellen.
Vart finns de där prestandatesterna förresten?

Det finns fler faktorer än endast rotationshastighet på skivan.
Som exempel, lagringstäthet ökar också diskens prestanda

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Intressant om det hade vart 7200rpm

Är det bara jag som faktiskt vill ha en 5400rpms disk?

Drar mindre ström, svalare, snurrar mindre, slits därmed mindre, tystare osv.

Inte som primärdisk, men som lagringsdisk. Jag tycker det är tråkigt att det är så få.
Fan, jag skulle gärna ha en 4500rpms disk som lagringsdisk...

Permalänk
Medlem

Omdömena på en prisjämförelsesite är ett väldigt begränsat underlag. Jag ser ingen anledning att stressa upp sig över det här.

On topic; en 2Tb disk hade varit trevligare men det lär väl komma närmaste månaderna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Omdömena på en prisjämförelsesite är ett väldigt begränsat underlag. Jag ser ingen anledning att stressa upp sig över det här.

On topic; en 2Tb disk hade varit trevligare men det lär väl komma närmaste månaderna.

2TB disken ska komma in i lager nästa vecka till min distributör

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Är det bara jag som faktiskt vill ha en 5400rpms disk?

Drar mindre ström, svalare, snurrar mindre, slits därmed mindre, tystare osv.

Inte som primärdisk, men som lagringsdisk. Jag tycker det är tråkigt att det är så få.
Fan, jag skulle gärna ha en 4500rpms disk som lagringsdisk...

Du är inte ensam om att vilja ha 5400rpm som lagring, har ett flertal själv.
Behöver absolut inte mer prestanda på lagringsdiskar, de är riktigt snabba!

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk

den mekaniska hårddisken är ju snart död, dom borde jobba mer på att utveckla SSD etc =D

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
den mekaniska hårddisken är ju snart död, dom borde jobba mer på att utveckla SSD etc =D

Du får gärna köpa 2st 1Tb SSD till mig för jag har då inte råd. 1 papp styck för en WD greenpower och den gör 67Mb/sek på mina sil3114 sata 150 kort på PCI bussen så inte specielt dåligt. Duger mer än väl för lagring. Disken orkar i min config lätt skriva 40Mb/sek konstant och jag flyttade över 600Gb till en i går i 2-3 stötar från 2 st 500Gb diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Du är inte ensam om att vilja ha 5400rpm som lagring, har ett flertal själv.
Behöver absolut inte mer prestanda på lagringsdiskar, de är riktigt snabba!

Ja, den största förlusten i prestanda är ju söktid och så, och det känns ganska oviktigt på en lagringsdisk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det är inte kvaliteten som jag klagar över, det är att de använder helt olika paneler och du som kund kan ha tur eller otur och betala samma pris för olika kvaliteter. Det är ju som att köpa en volo men inte veta om du får en v4, v6 eller v8 till motor! Jag tycker det är skandal och påvisar underlig företagskultur.

Detta är inget som Samsung är ensamma om, LG, Dell m.m gör samma sak.
Man får därför vara noga med att kolla specen och modellnamnet...och om det är stora priskillnader så får man kolla extra noga...

En polare jag känner han var också osäker på panel typen, han ringde till Dell supporten, där dom själva inte var "säkra" , men han sa dock att det till 99% sannolikhet var PVA panaler när det i själva verket var TN panaler.... Falsk marknadsföring om något..

Permalänk
Medlem

Äntligen, en hårddisk på hela 1,5Tb som spinner i 5400rpm, vilken sensation!
Då kan man ju hoppas att det snart släpps en på 2Tb som klarar 7200rpm, eller är jag överironisk då?
Vad ska nästa stora nyhet vara, en plasmatv med färgskärm? (skrämmande mycket ironi)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://en.wikibooks.org/wiki/Minimizing_hard_disk_drive_failu...

37-46C är optimalt.

jag själv har lite för kallt så här års men men.

en disk som ligger på 25C löper 3 gånger störe risk att havverera än en disk som ligger på 45C om man läser ut grafen från googles undersökning.

men man bör väl i alla all hålla sig över 30C om det går. och under 50C.

Den däringa googlestatistiken gäller om du kör din dator på samma sätt som google gör - dvs 24/7 + samma körprofiler mm..

Hur många gör det på sin hammadator?

Det gäller att ta statistiken rätt, dvs med en nypa salt.

Sunt förnuft, som pa1983 säger, inte för kallt (<30) och inte för varmt (>50) - det blir bra det.

Sedan anar man att diskar som spinner upp och ner ett par ggr/vecka och därmed utsätts för temperationsvariatoner på mellan 20C och 50C slits på ett annat sätt än googles 24/7 diskar vars temp ligger i stort konstant över hela sin livslängd. Det är alltså skillnad på googles 24/7 miljöer och de vi har hemma på våra hemmaburkar.

Hursomhelst så backar swecare alltid viktiga filer.

...eller...?

Permalänk
Medlem

ja google kör säkert många av diskarna 24/7 men å andra sidan vet vi ju ine om dom inkluderat desktop maskiner, latops osv som deras anstälda använder. Så statestiekn kan ju lika väl avspegla medeldisken så att säga.

Hehe jag har misnt 30st diskar på 24/7 i 2 servrar. plus alla andra datorer jag har gå 24/7 förutom nån laptop å så som mäst sammlar dam.

jag tror en disk som går 24/7 får bäst antal timmar i drift än en som stägs av och på pga tempraturskillnader och stress på servo och elektronik vid ökade startströmar. Såg tom när jag kollade smart statusen att det fins ett värde för loggning av höga startströmar. En disk för mig har loggat två event vid high curent. Det kan ju lågsicktigt leda till utbrända komponenter på kretskortet. Höga strömar även bara några sek upprepadegånger kan ju brän elektronik då livslägden ofta halveras vid en given ökning i ström eller tempratur. Tex 10C ökning kan halvera tempen eller 10% ökning i strömstyrka kan halvera livslägden. Kan ju vara exponentielt också så då kanske 300% högre strömstyrka ger en tusendel av livslägden vid en given tidsenhet. Tex så vet jag att mina servrar med 15 diskar var drar 100W för mobo, cpu, minne och kontrolerkort. Vet det då jagh ar effektmätare inkopplat och do mdrar strax under 100W med diskarna avstängda och dom drar strax under 200W med om uppstartade. Men under boot drar varge server 425-450W villekt gör att jag har ca 850W last om jag slår på min UPS och servrarna kicka igång smamtidigt sedan sjunker det ner till ca 393W kontinuerligt men det tar ca 3-4 sek innan diskarna stabiliserat strömförbruknigen. Det är ett känt facktum att el motorer drar mer vid stgart och därför kallas det för startströmar. upp til 6-7 gånger för en 3 fas motor. nu använder ju diskar en anna typ av motor så klart och startströmarna går att reglera med sofistikerade startsystem precis som man kör på 3 fas motorer med D och Y koppling.

men det drar ändå mer vid start som sagt.

Sedan en disk som stägs av och på flera gånger dagligen tills den dör tror jag har kortast livslägd räknat i driftstimmar.

men en disk som stänkgs av och på i mellanåt när datorn ej behövs några gånger i veckan bör ha medelmåtlig livslängd sett i driftstimmar.

Dock har man inte nytta för dator udner alla dessa driftstimmar kan man ju säga att man kanske får ur mer producktivitet ur en disk som stängs av när den ej behövs medans en so mstår på gämt och ej används får lägst producktivitet pär driftstimma. Så vad man bör välja beror nog på hur man använder den. För servrar så är nog 24/7 klart effektivast då det sällan går att spinna ner diskarna lägre stunder utan det skulle nog bara ge mer frikventa disk haverier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Är det bara jag som faktiskt vill ha en 5400rpms disk?

Drar mindre ström, svalare, snurrar mindre, slits därmed mindre, tystare osv.

Inte som primärdisk, men som lagringsdisk. Jag tycker det är tråkigt att det är så få.
Fan, jag skulle gärna ha en 4500rpms disk som lagringsdisk...

Alla med lite koll vill ha en 5400 2TB disk.

som system och app disk kör man ju ändå SSD ...

Bara diskarna kan läsa 60-100MB/s iaf...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Det är inte kvaliteten som jag klagar över, det är att de använder helt olika paneler och du som kund kan ha tur eller otur och betala samma pris för olika kvaliteter. Det är ju som att köpa en volo men inte veta om du får en v4, v6 eller v8 till motor! Jag tycker det är skandal och påvisar underlig företagskultur.

Som tidigare nämnts, så är de verkligen inte ensamma om detta problem, Dell är väl värst på det skulle jag vilja säga, men även andra tillverkare kör med flera olika paneler till samma modell. Ett jäkla oskick, men inget som Samsung varken är först med eller värst. Därför tycker jag att din ensidiga kampanj mot Samsung är lite begränsad. Du får nog lov att köpa Eizo om du till 100% vill vara säker att du får vad du tror att du köpt. (dyrt blir det iofs)

Samma sak när det gäller de som tycker det är skandal när de läser att 4-5 pers haft diskar av ett visst märke som rasat. Konsumentdiskar rasar då och då oavsett märke. Man kan hitta folk som gnäller oavsett märke, var ju samma sak om WD häromdagen och efter det Seagate. Alla tillverkare har en viss procent mindre bra diskar (och vissa misshandlas i transport eller av kund)

Blir lite matt på alla som har fått ett taskigt ex. av en modellserie från en tillverkare och genast säger att alla diskar/grafikkort/whatever från den tillverkaren suger.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Som sagt 5400 rpm duger bra, om man ska ha den som lagringsdisk.

Visa signatur

Antec P182 | Intel E6850 3.0 Ghz | Asus P45 P5Q-E | Asus 8800GTS 512 | 4GB Corsair Dominator DDR2 PC8500

Permalänk
Medlem

5400rpm visst för dom som inte bryr sig om hastighet, blir dock roligt o se tester på denna sen. Hatar verkligen långsamma hårddiskar och jag stör mig tillräckligt på mina 2,st diskar som kör med 7200rp ibland.

Sitter med 2,st Raptor diskar också och vilken otrolig skillnad i hastighet det blir med precis allt som finns att göra.

Grön el, hmm skitsamma det om inte elen är grön som kommer från uttaget att börja med.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge