Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med b) uppgiften här:

Jag tänkte att man sätter skillnaden i kinetisk energi = arbetet. Så jag sätter alla arbeten lika med kinetiska energin. Då får jag mgh + v^2/2 - mgh - (-k*mg*sqrt(3)/2)) = mv^2, där k är friktionskoefficienten. Tänkte mig att man har potentiell energi först vid toppen, sen kinetisk energi när den börjar röra på sig, men sen måste man dra bort tyngdkraften och friktionskraften eftersom de gör att man förlorar energi. Sen satte jag det lika med mv^2/2, men det blir fel för v^2/2 tar ut varandra. Antar att jag först ska räkna ut hastigheten och sen utifrån det försöka få ut sträckan. Men vad har jag gjort för fel ovan med ekvationen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med b) uppgiften här: http://puu.sh/hWHlc/37ab3400ee.png

Jag tänkte att man sätter skillnaden i kinetisk energi = arbetet. Så jag sätter alla arbeten lika med kinetiska energin. Då får jag mgh + v^2/2 - mgh - (-k*mg*sqrt(3)/2)) = mv^2, där k är friktionskoefficienten. Tänkte mig att man har potentiell energi först vid toppen, sen kinetisk energi när den börjar röra på sig, men sen måste man dra bort tyngdkraften och friktionskraften eftersom de gör att man förlorar energi. Sen satte jag det lika med mv^2/2, men det blir fel för v^2/2 tar ut varandra. Antar att jag först ska räkna ut hastigheten och sen utifrån det försöka få ut sträckan. Men vad har jag gjort för fel ovan med ekvationen?

Dimensionerna är rätt risiga i det uttrycket: mgh är en energi ("kg m² ∕ s²"), men v² ∕ 2 är bara en kvadrerad hastighet ("m² ∕ s²"). µₖ mg √3 ∕ 2 är en kraft ("kg m ∕ s²") och i högerledet har vi åter en energi. Alla termer måste ha samma enhet (åtminstone vettigt kunna konverteras till samma enhet), annars går de inte att addera. Vad är två fiskar plus tre äpplen? Ser man ett dimensionsfel så är det ett ofelbart tecken på att man är på fel spår, och det tjänar ingenting till att gå vidare innan man löst det, så det är en väldigt nyttig reflex att lära sig.

Du kan använda energiresonemang för att få utgångshastigheten precis som du misstänker. Om vi antar att åkaren börjar från vila högst upp i backen så kan vi se att initiala kinetiska energin är 0. Energins bevarande kommer ge att den kinetiska energin i slutläget kommer vara skillnaden i potentiell energi mellan start och slut av backen minus det negativa arbete friktionen utfört på vägen.

En annat sätt att formulera samma sak är att den slutliga kinetiska energin hos åkaren som börjar i vila är just summan av det arbete som utförs på vägen. Som nämndes i ett tidigare inlägg så använder vi begreppet "potentiell energi" för att lite enklare få fram det arbete som gravitationen utför under rörelsen utan att exempelvis här behöva införa vektorbeteckningar och integrera över cirkelbågen (denna förenkling bygger på att gravitationsfältet är konservativt, för den intresserade), men alla dessa sätt att räkna blir i praktiken ekvivalenta och ger samma svar. Med fördel så tar man dock den enklaste vägen mot målet.

Formatering.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Dimensionerna är rätt risiga i det uttrycket: mgh är en energi ("kg m² ∕ s²"), men v² ∕ 2 är bara en kvadrerad hastighet ("m² ∕ s²"). µₖ mg √3 ∕ 2) är en kraft ("kg m ∕ s²") och i högerledet har vi åter en energi. Alla termer måste ha samma enhet (åtminstone vettigt kunna konverteras till samma enhet), annars går de inte att addera. Vad är två fiskar plus tre äpplen? Ser man ett dimensionsfel så är det ett ofelbart tecken på att man är på fel spår, och det tjänar ingenting till att gå vidare innan man löst det, så det är en väldigt nyttig reflex att lära sig.

Du kan använda energiresonemang för att få utgångshastigheten precis som du misstänker. Om vi antar att åkaren börjar från vila högst upp i backen så kan vi se att initiala kinetiska energin är 0. Energins bevarande kommer ge att den kinetiska energin i slutläget kommer vara skillnaden i potentiell energi mellan start och slut av backen minus det negativa arbete friktionen utfört på vägen.

En annat sätt att formulera samma sak är att den slutliga kinetiska energin hos åkaren som börjar i vila är just summan av det arbete som utförs på vägen. Som nämndes i ett tidigare inlägg så använder vi begreppet "potentiell energi" för att lite enklare få fram det arbete som gravitationen utför under rörelsen utan att exempelvis här behöva införa vektorbeteckningar och integrera över cirkelbågen (denna förenkling bygger på att gravitationsfältet är konservativt, för den intresserade), men alla dessa sätt att räkna blir i praktiken ekvivalenta och ger samma svar. Med fördel så tar man dock den enklaste vägen mot målet.

Alright men varför funkade det med olika enheter vid fjäderuppgiften tidigare? Där hade vi ju k*b^2/2 - mgh - något här = mv^2/2.

Varför blir kinetiska energin skillnaden mellan potentiella energin mellan start och slut? Borde det inte vara skillnaden i kinetisk energi?

Men på den här uppgiften tänkte jag att som på fjäderuppgifterna sätter allt arbete lika med kinetiska energin. Hur ska den dock se ut? Vi har kinetisk energi när den rör sig och sen tyngdkraften(blir mgh) och friktionskraften, men hur blir det men enheter här om jag vill ställa upp den ekvationen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright men varför funkade det med olika enheter vid fjäderuppgiften tidigare? Där hade vi ju k*b^2/2 - mgh - något här = mv^2/2.

Det var inte olika enheter i det fallet: enheten för fjäderkonstanten k är N ∕ m, så kb² ∕ 2, där b är en längd, får enheten [(N ∕ m) ⋅ m²] = [N m] = [J], och energi mäter vi just i joule. Påståendet "vi får aldrig addera termer med olika enheter" håller fortfarande .

Man kan flika ut och tänka på att vi får en kraft genom exempelvis Newtons andra lag: F = ma: alltså ser vi att kraftens enhet i vänsterledet måste vara en massa multiplicerat med en acceleration, dvs kg ⋅ m ∕ s², vilket vi kortare kallar N ("newton"). En kraft som verkar över en sträcka ger ett arbete: alltså måste arbetets enhet vara
   [N ⋅ m] = [(kg ⋅ m ∕ s²) ⋅ m] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
där vi i sista ledet använt den enklare beteckningen J ("joule") som står för just denna enhetskombination, vilket också är enheten för energi.

Vi kan då även direkt se hur exempelvis mgh är en energi utifrån att se vilka enheter som multipliceras:
   [kg ⋅ (m ∕ s²) ⋅ m] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
Vi kan även studera det klassiska uttrycket mv² ∕ 2 för kinetisk energi, som ger:
   [kg ⋅ (m ∕ s)²] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
Fantastiskt, fysiken håller ihop .

Skrivet av mhj:

Varför blir kinetiska energin skillnaden mellan potentiella energin mellan start och slut? Borde det inte vara skillnaden i kinetisk energi?

Eftersom åkaren börjar i vila så är den initiala kinetiska energin 0. Däremot är åkaren "laddad" med en viss potentiell energi, som kommer omvandlas till något annat när åkaren förflyttar sig till en lägre höjd: här kommer denna skillnad omvandlas till kinetisk energi hos åkaren samt det arbete som krävs för att överkomma friktionen. Därför ger energins bevarande att den slutliga kinetiska energin blir skillnaden i potentiell energi minus den energi som gått åt till att jobba mot friktionen.

Hade åkaren börjat med kinetisk energi så hade man fått ta hänsyn till detta enligt vad energiprincipen säger.

Skrivet av mhj:

Men på den här uppgiften tänkte jag att som på fjäderuppgifterna sätter allt arbete lika med kinetiska energin. Hur ska den dock se ut? Vi har kinetisk energi när den rör sig och sen tyngdkraften(blir mgh) och friktionskraften, men hur blir det men enheter här om jag vill ställa upp den ekvationen?

Du börjar med 0 kinetisk energi. Under den linjära delen av backen så kommer gravitationen och friktionen utföra (motriktat) arbete.

Friktionens arbete ges av friktionskraftens storlek (som är konstant och beror på normalkraften, som vi får av tyngdkraften och geometrin) multiplicerat över längden kraften verkar, vilket är längden av den linjära delen av backen.

Gravitationens arbete ges i den linjära delen av backen av geometrin genom att dela upp gravitationskraften i en komposant vinkelrät mot rörelsen (som inte kommer utföra något arbete enligt tidigare resonemang) och en komposant parallell med rörelsen, som multipliceras med den linjära delens längd för att få arbetet.

I den cirkulära delen av backen så kommer vi ju dock behöva räkna ut dessa komposanter för varje infinitesimalt backsegment, eftersom vinklarna hela tiden ändras. Det är en görbar integral att skriva upp, men som jag nämnde i den förra uppgiften så är det enklare att helt enkelt nyttja att gravitationsfältet är konservativt, så att vi bara utifrån att veta höjdskillnaden direkt vet vilket nettoarbete gravitationen måste ha utfört mellan två punkter. För just den cirkulära delen av backen så kommer åkaren in på samma höjd som åkaren kommer ut, så vi kan direkt säga att gravitationens arbete är 0 i denna del.

Som sagt så kan vi också enklare få gravitationens arbete även i den linjära delen genom att bara titta direkt på höjdskillnaden: det är i praktiken samma beräkningar, för vi vet ju att vi måste få samma svar, men det är belysande att se hur gravitationens arbete och ändringen i potentiell energi hänger ihop.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det var inte olika enheter i det fallet: enheten för fjäderkonstanten k är N ∕ m, så kb² ∕ 2, där b är en längd, får enheten [(N ∕ m) ⋅ m²] = [N m] = [J], och energi mäter vi just i joule. Påståendet "vi får aldrig addera termer med olika enheter" håller fortfarande .

Man kan flika ut och tänka på att vi får en kraft genom exempelvis Newtons andra lag: F = ma: alltså ser vi att kraftens enhet i vänsterledet måste vara en massa multiplicerat med en acceleration, dvs kg ⋅ m ∕ s², vilket vi kortare kallar N ("newton"). En kraft som verkar över en sträcka ger ett arbete: alltså måste arbetets enhet vara
   [N ⋅ m] = [(kg ⋅ m ∕ s²) ⋅ m] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
där vi i sista ledet använt den enklare beteckningen J ("joule") som står för just denna enhetskombination, vilket också är enheten för energi.

Vi kan då även direkt se hur exempelvis mgh är en energi utifrån att se vilka enheter som multipliceras:
   [kg ⋅ (m ∕ s²) ⋅ m] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
Vi kan även studera det klassiska uttrycket mv² ∕ 2 för kinetisk energi, som ger:
   [kg ⋅ (m ∕ s)²] = [kg ⋅ m² ∕ s²] = [J]
Fantastiskt, fysiken håller ihop .

Eftersom åkaren börjar i vila så är den initiala kinetiska energin 0. Däremot är åkaren "laddad" med en viss potentiell energi, som kommer omvandlas till något annat när åkaren förflyttar sig till en lägre höjd: här kommer denna skillnad omvandlas till kinetisk energi hos åkaren samt det arbete som krävs för att överkomma friktionen. Därför ger energins bevarande att den slutliga kinetiska energin blir skillnaden i potentiell energi minus den energi som gått åt till att jobba mot friktionen.

Hade åkaren börjat med kinetisk energi så hade man fått ta hänsyn till detta enligt vad energiprincipen säger.

Du börjar med 0 kinetisk energi. Under den linjära delen av backen så kommer gravitationen och friktionen utföra (motriktat) arbete.

Friktionens arbete ges av friktionskraftens storlek (som är konstant och beror på normalkraften, som vi får av tyngdkraften och geometrin) multiplicerat över längden kraften verkar, vilket är längden av den linjära delen av backen.

Gravitationens arbete ges i den linjära delen av backen av geometrin genom att dela upp gravitationskraften i en komposant vinkelrät mot rörelsen (som inte kommer utföra något arbete enligt tidigare resonemang) och en komposant parallell med rörelsen, som multipliceras med den linjära delens längd för att få arbetet.

I den cirkulära delen av backen så kommer vi ju dock behöva räkna ut dessa komposanter för varje infinitesimalt backsegment, eftersom vinklarna hela tiden ändras. Det är en görbar integral att skriva upp, men som jag nämnde i den förra uppgiften så är det enklare att helt enkelt nyttja att gravitationsfältet är konservativt, så att vi bara utifrån att veta höjdskillnaden direkt vet vilket nettoarbete gravitationen måste ha utfört mellan två punkter. För just den cirkulära delen av backen så kommer åkaren in på samma höjd som åkaren kommer ut, så vi kan direkt säga att gravitationens arbete är 0 i denna del.

Som sagt så kan vi också enklare få gravitationens arbete även i den linjära delen genom att bara titta direkt på höjdskillnaden: det är i praktiken samma beräkningar, för vi vet ju att vi måste få samma svar, men det är belysande att se hur gravitationens arbete och ändringen i potentiell energi hänger ihop.

Alright tror jag är någorlunda med då varför det blir den formeln. Då får jag iaf mgh - Wf = mv^2/2 där Wf är arbetet för att motverka friktionen, och sen om jag löser ut hastigheten fick jag v = sqrt(g*L(1-k*sqrt(3)) där k är friktionskoefficienten. Egentligen skulle man ju ta skillnaden i potentiell energi men det blir mgh - 0 eftersom som du sa var gravitationens arbete 0 om den kommer in på samma höjd som den åker iväg liksom.

Då har jag hastigheten. Råkade snegla på facit när jag dubbelkollade hastigheten och såg att man nu ska använda kastparabel. Den enda som finns i vårt formelblad(som jag såg att de använde också) var y(x) = x*tan(alpha) - gx^2/(2*v^2*cos^2(alpha)). Ska stå v_0 där i nämnaren, är lite dålig på att skriva snyggt på forum. Antar att x är sträckan i den här formeln och att alpha är utgångsvinkeln(30grader i vårt fall), sen har vi hastigheten men är inte helt med på vad y(x) i vänsterledet säger här, vad innebär det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright tror jag är någorlunda med då varför det blir den formeln. Då får jag iaf mgh - Wf = mv^2/2 där Wf är arbetet för att motverka friktionen, och sen om jag löser ut hastigheten fick jag v = sqrt(g*L(1-k*sqrt(3)) där k är friktionskoefficienten. Egentligen skulle man ju ta skillnaden i potentiell energi men det blir mgh - 0 eftersom som du sa var gravitationens arbete 0 om den kommer in på samma höjd som den åker iväg liksom.

Höjdskillnaden blir inte riktigt h eftersom åkaren inte lämnar backen i "markplan", och höjden h mäts från marken — du får räkna ut just höjdskillnaden mellan åkarens start- och slutpunkt i backen. Eftersom det inte är någon nettohöjdskillnad från den cirkulära biten så vill du alltså i praktiken räkna ut höjden på den rätvinkliga triangel som har en linjära biten som hypotenusa.

Skrivet av mhj:

Då har jag hastigheten. Råkade snegla på facit när jag dubbelkollade hastigheten och såg att man nu ska använda kastparabel. Den enda som finns i vårt formelblad(som jag såg att de använde också) var y(x) = x*tan(alpha) - gx^2/(2*v^2*cos^2(alpha)). Ska stå v_0 där i nämnaren, är lite dålig på att skriva snyggt på forum. Antar att x är sträckan i den här formeln och att alpha är utgångsvinkeln(30grader i vårt fall), sen har vi hastigheten men är inte helt med på vad y(x) i vänsterledet säger här, vad innebär det?

y(x) är matematisk notation för en funktion: dvs högerledet är en funktion som ger höjden y som funktion av längden x (där jag gissar på att gängse konventioner använts för att definiera y och x). Har man tillgång till denna formel så kan man här använda att man vet vilken höjd y man kommer landa på och i stället lösa ut för vilka x detta inträffar för parabeln vilket ger svaret på uppgiften. Det är en vanlig andragradsekvation i x och alltså inte alls omöjligt att lösa för hand, men om tanken är att ni ska ha grafräknare tillgängliga så är det enklare att bara trycka in formeln för y och be räknaren hitta det x där parabeln når markytan.

Ett alternativt relativt algoritmiskt sätt att hitta hopplängden utan att hugga en färdig formel är att hitta den vertikala hastighetskomposanten vid hoppets början och använda g för att räkna ut hur lång tid det tar innan vertikala hastigheten är 0 — dvs när åkaren når toppen av hoppet — och på vilken höjd detta sker. Adderar man tiden det tar för åkaren att nå marken från denna höjd (fritt fall från vila) så får man den totala tiden för hoppet. Eftersom vi bortser från luftmotståndet så är den horisontella hastighetskomponenten konstant. Sträcka är hastighet multiplicerat med tid. Det ger direkt uttrycket för en projektils räckvidd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Höjdskillnaden blir inte riktigt h eftersom åkaren inte lämnar backen i "markplan", och höjden h mäts från marken — du får räkna ut just höjdskillnaden mellan åkarens start- och slutpunkt i backen. Eftersom det inte är någon nettohöjdskillnad från den cirkulära biten så vill du alltså i praktiken räkna ut höjden på den rätvinkliga triangel som har en linjära biten som hypotenusa.

y(x) är matematisk notation för en funktion: dvs högerledet är en funktion som ger höjden y som funktion av längden x (där jag gissar på att gängse konventioner använts för att definiera y och x). Har man tillgång till denna formel så kan man här använda att man vet vilken höjd y man kommer landa på och i stället lösa ut för vilka x detta inträffar för parabeln vilket ger svaret på uppgiften. Det är en vanlig andragradsekvation i x och alltså inte alls omöjligt att lösa för hand, men om tanken är att ni ska ha grafräknare tillgängliga så är det enklare att bara trycka in formeln för y och be räknaren hitta det x där parabeln når markytan.

Ett alternativt relativt algoritmiskt sätt att hitta hopplängden utan att hugga en färdig formel är att hitta den vertikala hastighetskomposanten vid hoppets början och använda g för att räkna ut hur lång tid det tar innan vertikala hastigheten är 0 — dvs när åkaren når toppen av hoppet — och på vilken höjd detta sker. Adderar man tiden det tar för åkaren att nå marken från denna höjd (fritt fall från vila) så får man den totala tiden för hoppet. Eftersom vi bortser från luftmotståndet så är den horisontella hastighetskomponenten konstant. Sträcka är hastighet multiplicerat med tid. Det ger direkt uttrycket för en projektils räckvidd.

Hmm är inte med på det du skrev om höjden, jag använde ju rätvinkliga triangeln och fick att h = L/2, sen stoppade jag in det i formeln för att få ut hastigheten.

Jag har andragradaren 0 = x*tan(30grader) - gx^2/2*v^2 * 3/4 men är inte helt säker på hur man löser den. Jag multiplicerade upp nämnaren men det känns väldigt bökigt. På tentan så får vi använda grafritande miniräknare men vi ska nog kunna skriva ned stegen så lika bra att öva på det nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hmm är inte med på det du skrev om höjden, jag använde ju rätvinkliga triangeln och fick att h = L/2, sen stoppade jag in det i formeln för att få ut hastigheten.

OK, då använde du bara först beteckningen h för höjden på triangeln, men i figuren så betecknade ju h höjden från marken till startpositionen. Att återanvända variabler för olika ändamål är sällan nödvändigt — det finns så många bokstäver att välja på .

Skrivet av mhj:

Jag har andragradaren 0 = x*tan(30grader) - gx^2/2*v^2 * 3/4 men är inte helt säker på hur man löser den. Jag multiplicerade upp nämnaren men det känns väldigt bökigt. På tentan så får vi använda grafritande miniräknare men vi ska nog kunna skriva ned stegen så lika bra att öva på det nu.

Du söker inte avståndet x för höjden y = 0, vilket skulle motsvara att åkaren landade på samma höjd som uthoppet skedde ifrån (vi kan direkt se att x = 0 är en lösning till din nuvarande ekvation: dvs att åkaren inte kommit någonstans. Den andra lösningen av din ekvation ger andra änden av parabeln på samma horisontallinje). Du vill i stället veta när åkaren är på en höjd som motsvarar längden ned till marken från uthoppet. Det kommer ge två lösningar, där den ena är "falsk" och motsvarar skärningen med markplan om man fortsätter parabeln "bakåt", och den andra ger sökt x.

För att lösa en andragradsekvation i x så skriver man generellt x²-termen utan förfaktor genom att multiplicera/dela bort denna, och sedan kör man kvadratkomplettering.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

OK, då använde du bara först beteckningen h för höjden på triangeln, men i figuren så betecknade ju h höjden från marken till startpositionen. Att återanvända variabler för olika ändamål är sällan nödvändigt — det finns så många bokstäver att välja på .

Du söker inte avståndet x för höjden y = 0, vilket skulle motsvara att åkaren landade på samma höjd som uthoppet skedde ifrån (vi kan direkt se att x = 0 är en lösning till din nuvarande ekvation: dvs att åkaren inte kommit någonstans. Den andra lösningen av din ekvation ger andra änden av parabeln på samma horisontallinje). Du vill i stället veta när åkaren är på en höjd som motsvarar längden ned till marken från uthoppet. Det kommer ge två lösningar, där den ena är "falsk" och motsvarar skärningen med markplan om man fortsätter parabeln "bakåt", och den andra ger sökt x.

För att lösa en andragradsekvation i x så skriver man generellt x²-termen utan förfaktor genom att multiplicera/dela bort denna, och sedan kör man kvadratkomplettering.

Okej men facit har gjort såhär:

där de satt y=0. Men jag måste väl ha lika med 0 för att det ska vara en andragradare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men facit har gjort såhär: http://puu.sh/hYQTj/fdc1251a57.jpg där de satt y=0.

Mjae, den konstanta termen de har med i uttrycket uttrycker just att de tar hänsyn till att utgångspunkten inte är markytan. De har bara flyttat över den till andra sidan, eller i andra ord: deras formel för y(x) har bakat in starthöjden i högerledet. Att lägga till en konstant offset på detta sätt är fullkomligt ekvivalent med att leta efter ett "negativt y" — det är bara att flytta den konstanta termen från den ena sidan till den andra för att se detta.

Skrivet av mhj:

Men jag måste väl ha lika med 0 för att det ska vara en andragradare?

Ett uttryck som
   x² + ax = −b
är ju ekvivalent med
   x² + ax + b = 0
så det är inga svårigheter att få det ena ledet till att bli 0. Det som definierar en andragradsekvationen i en viss variabel är i korthet att denna variabel förekommer kvadrerad (och inte i högre potenser, då det i stället blir en tredjegradsekvation, fjärdegradsekvation, etc.).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mjae, den konstanta termen de har med i uttrycket uttrycker just att de tar hänsyn till att utgångspunkten inte är markytan. De har bara flyttat över den till andra sidan, eller i andra ord: deras formel för y(x) har bakat in starthöjden i högerledet. Att lägga till en konstant offset på detta sätt är fullkomligt ekvivalent med att leta efter ett "negativt y" — det är bara att flytta den konstanta termen från den ena sidan till den andra för att se detta.

Ett uttryck som
   x² + ax = −b
är ju ekvivalent med
   x² + ax + b = 0
så det är inga svårigheter att få det ena ledet till att bli 0. Det som definierar en andragradsekvationen i en viss variabel är i korthet att denna variabel förekommer kvadrerad (och inte i högre potenser, då det i stället blir en tredjegradsekvation, fjärdegradsekvation, etc.).

Okej men om x=0 är en lösning som tidigare så måste väl y=0 ? Eller vad tänkte du att man sätter y till? För den måste ju vara något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men om x=0 är en lösning som tidigare så måste väl y=0 ? Eller vad tänkte du att man sätter y till? För den måste ju vara något.

x = 0 var en lösning när ekvationen ställts upp enligt sambandet
   y(x) = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²α)
och du sedan satte y(x) till 0. Då ställer du frågan: "för vilka x får vi höjden y = 0, där vi definierat y = 0 som utgångspunktens höjd?" Svaret på den är ju per definition utgångspunkten själv (samt ytterligare en lösning i "slutet" av parabeln), men det är inte den frågan du är intresserad av att ställa.

Antingen vill du använda formeln i dess ovanstående form och fråga efter vilka x som ger höjden [lodräta avståndet ned till marken från utgångspunkten]. Detta ger också två lösningar*: en positiv "korrekt" lösning, samt en negativ "falsk" lösning som representerar skärningen mellan den tänkta fortsatta parabelrörelsen bakåt ned mot marken.

Alternativt kan du ändra referenshöjden i formeln genom att lägga till en konstant höjdskillnad i högerledet. Då är referenshöjden inte längre hoppets utgångspunkt, utan kan exempelvis skiftas till att vara marknivå. Då är den korrekta frågan: "för vilka x får vi höjden y = 0, där vi definierat y = 0 som marknivå?", och alltså sätter vi y(x) = 0.

Ditt länkade facit väljer den andra metoden, dvs den tredje termen i deras vänsterled är just en konstant term för att ändra referenshöjden; deras "formel" skulle snarare skrivas
   y(x) = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²αy
där sista termen representerar avståndet från marken till hoppets utgångspunkt.

Det ger precis samma ekvation oavsett om man använder första varianten och sätter vänsterledet till höjdskillnaden från utgångspunkten:
   y = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²α)
eller om man använder andra varianten, skiftar referenspunkten med höjdskillnaden och frågar efter nollnivån:
   0 = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²αy
På vilken sida vi initialt sätter den fetstilade termen spelar ingen roll för lösningen i x.

Däremot så letar vi alltså efter svaret på "fel fråga" om vi inte skiftar referenshöjden, och samtidigt inte tar hänsyn till att vi inte längre letar efter y = 0.

——
*: Ifall förhållandena är sådana att backhopparen inte ens kommer ned för backen pga friktionen så kommer saker gå åt skogen (imaginära lösningar, etc.), och om backhopparen bara precis når till krönet så får vi i någon mån bara en lösning, men om man antar att hopparen faktiskt hoppar så kommer vi få två lösningar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

x = 0 var en lösning när ekvationen ställts upp enligt sambandet
   y(x) = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²α)
och du sedan satte y(x) till 0. Då ställer du frågan: "för vilka x får vi höjden y = 0, där vi definierat y = 0 som utgångspunktens höjd?" Svaret på den är ju per definition utgångspunkten själv (samt ytterligare en lösning i "slutet" av parabeln), men det är inte den frågan du är intresserad av att ställa.

Antingen vill du använda formeln i dess ovanstående form och fråga efter vilka x som ger höjden [lodräta avståndet ned till marken från utgångspunkten]. Detta ger också två lösningar*: en positiv "korrekt" lösning, samt en negativ "falsk" lösning som representerar skärningen mellan den tänkta fortsatta parabelrörelsen bakåt ned mot marken.

Alternativt kan du ändra referenshöjden i formeln genom att lägga till en konstant höjdskillnad i högerledet. Då är referenshöjden inte längre hoppets utgångspunkt, utan kan exempelvis skiftas till att vara marknivå. Då är den korrekta frågan: "för vilka x får vi höjden y = 0, där vi definierat y = 0 som marknivå?", och alltså sätter vi y(x) = 0.

Ditt länkade facit väljer den andra metoden, dvs den tredje termen i deras vänsterled är just en konstant term för att ändra referenshöjden; deras "formel" skulle snarare skrivas
   y(x) = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²αy
där sista termen representerar avståndet från marken till hoppets utgångspunkt.

Det ger precis samma ekvation oavsett om man använder första varianten och sätter vänsterledet till höjdskillnaden från utgångspunkten:
   y = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²α)
eller om man använder andra varianten, skiftar referenspunkten med höjdskillnaden och frågar efter nollnivån:
   0 = x tan x − gx² ∕ (2 v² cos²αy
På vilken sida vi initialt sätter den fetstilade termen spelar ingen roll för lösningen i x.

Däremot så letar vi alltså efter svaret på "fel fråga" om vi inte skiftar referenshöjden, och samtidigt inte tar hänsyn till att vi inte längre letar efter y = 0.

——
*: Ifall förhållandena är sådana att backhopparen inte ens kommer ned för backen pga friktionen så kommer saker gå åt skogen (imaginära lösningar, etc.), och om backhopparen bara precis når till krönet så får vi i någon mån bara en lösning, men om man antar att hopparen faktiskt hoppar så kommer vi få två lösningar.

Alright men då sätter jag höjden från där han börjar hoppa till marken som -y_0. Hur räknar jag ut den efter ha löst ut x dock när jag ska sätta in mina värden?

Fick x= v² · cos α · (sin α +- sqrt( sin² α + 2gy₀ /v²) ) / g

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Alright men då sätter jag höjden från där han börjar hoppa till marken som -y_0. Hur räknar jag ut den efter ha löst ut x dock när jag ska sätta in mina värden?

Fick x= v² · cos α · (sin α +- sqrt( sin² α + 2gy₀ /v²) ) / g

Avståndet y₀ mellan marken och hoppets utgångspunkt kan du uttrycka i L och h (som i sin tur i andra deluppgiften har uttryckts i L) med hjälp av den vinkel de angett.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Avståndet y₀ mellan marken och hoppets utgångspunkt kan du uttrycka i L och h (som i sin tur i andra deluppgiften har uttryckts i L) med hjälp av den vinkel de angett.

Okej men blir det en triangel med vinkeln 30grader, motstående sidan som är lodrät blir y_0, men vad blir de två andra sidorna? Sen kom jag på en fråga nu varför vi satte y_0 till negativ då avstånd är positiva?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej men blir det en triangel med vinkeln 30grader, motstående sidan som är lodrät blir y_0, men vad blir de två andra sidorna?

y₀ är avståndet från hoppets utgångspunkt till marken. Denna utgångspunkt är på samma höjd som den linjära backens slutpunkt. Den linjära delen av backen kan ses som hypotenusa i en rätvinklig triangel med den spetsiga vinkeln given. Drar man denna triangels höjd ifrån h så får man det sökta avståndet. Studera figuren tills detta är tydligt.

Skrivet av mhj:

Sen kom jag på en fråga nu varför vi satte y_0 till negativ då avstånd är positiva?

y₀ är inte negativ. y₀ är positiv (vilket gör −y₀ till en negativ kvantitet, men det betyder inte att avståndet i sig är negativt). Vi behöver minustecknet i formeln för att skifta höjden åt rätt håll, eftersom hoppets utgångspunkt är ovanför nivån där åkaren landar — det följer ur hur formeln ser ut. Hade hoppets utgångspunkt varit lägre den nivå där åkaren landar så hade vi haft omvänt tecken.

Om vi har ett + eller − framför y₀ beror bara på vilken sida av ekvationen vi skriver det för stunden. Variabeln i sig blir inte negativ bara för att den flyttas från ena sidan till den andra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

y₀ är avståndet från hoppets utgångspunkt till marken. Denna utgångspunkt är på samma höjd som den linjära backens slutpunkt. Den linjära delen av backen kan ses som hypotenusa i en rätvinklig triangel med den spetsiga vinkeln given. Drar man denna triangels höjd ifrån h så får man det sökta avståndet. Studera figuren tills detta är tydligt.

y₀ är inte negativ. y₀ är positiv (vilket gör −y₀ till en negativ kvantitet, men det betyder inte att avståndet i sig är negativt). Vi behöver minustecknet i formeln för att skifta höjden åt rätt håll, eftersom hoppets utgångspunkt är ovanför nivån där åkaren landar — det följer ur hur formeln ser ut. Hade hoppets utgångspunkt varit lägre den nivå där åkaren landar så hade vi haft omvänt tecken.

Om vi har ett + eller − framför y₀ beror bara på vilken sida av ekvationen vi skriver det för stunden. Variabeln i sig blir inte negativ bara för att den flyttas från ena sidan till den andra.

Okej fick rätt nu(eller liknande till facit) efter lite om och men. Stort tack för hjälpen och dina bra förklaringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle behöva hjälp med den här uppgiften:

Men hur ska man tänka här när man har en kraft på föremålet som är i en annan riktning än den jag är van vid? Ritade ut krafterna och det ä ju friktionskraft som motverkar rörelsen så åt motsatt håll mot P. Sen en normalkraft uppåt. Har inte ritat ut några andra.

Permalänk
Medlem

@mhj precis som du sa har du kraften P samt friktionskraften F. men F kommer inte vara riktat enbart motsatt P utan även motsatt den delen av G som löper längs med planet. Jag skulle börja med att sätta ut G*m rakt ner och sedan dela upp den i 2 krafter. en längs med planet (linje fån mitten av den högsta delen till mitten av den lägsta delen. och den andra motriktad normalkraften (N). i tanken så måste vi dela upp G för att en del trycker den ner i planet men den försöker även flytta massan (m) neråt längs med planet. bortse från P än så länge. du kommer sedan få friktion längs med både krafterna i planet dvs P samt den del av G som verkar för att flytta klossen neråt. när du har alla krafter utritade är det "bara" att slå ihop de du behöver och hitta ett samband. känns som om det blev lite otydligt utan att rita en bild men hoppas det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av liandrin:

@mhj precis som du sa har du kraften P samt friktionskraften F. men F kommer inte vara riktat enbart motsatt P utan även motsatt den delen av G som löper längs med planet. Jag skulle börja med att sätta ut G*m rakt ner och sedan dela upp den i 2 krafter. en längs med planet (linje fån mitten av den högsta delen till mitten av den lägsta delen. och den andra motriktad normalkraften (N). i tanken så måste vi dela upp G för att en del trycker den ner i planet men den försöker även flytta massan (m) neråt längs med planet. bortse från P än så länge. du kommer sedan få friktion längs med både krafterna i planet dvs P samt den del av G som verkar för att flytta klossen neråt. när du har alla krafter utritade är det "bara" att slå ihop de du behöver och hitta ett samband. känns som om det blev lite otydligt utan att rita en bild men hoppas det hjälper

Okej tack för svar! Men är inte helt med. Det blir en kraft P, sen friktionskraft motsatt P. Sen en friktionskraft upp för sluttningen också som motverkar va? Men är inte normalkraften rakt upp från lådan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej tack för svar! Men är inte helt med. Det blir en kraft P, sen friktionskraft motsatt P. Sen en friktionskraft upp för sluttningen också som motverkar va? Men är inte normalkraften rakt upp från lådan?

Du får tänka på vad friktionskraftens komponent upp för sluttningen motverkar. Om du hade en friktionskraft upp för sluttningen (vilket man intuitivt "känner" borde uppstå) men ingenting som motverkade denna så skulle ju klossen accelerera upp för sluttningen, men det gör den inte (testa att lägga en kloss på ett sluttande plan. Kommer den spontant flyga upp för planet? Osannolikt ). Någon kraft måste försöka få klossen att glida nedåt — varifrån kommer den?

Normalkraften utgår ifrån planet och är riktad vinkelrät mot detsamma, dvs "uppåt" med vinkel α. Eftersom den är rent vinkelrät mot planet så har den per definition ingen komponent i planet. Däremot så kommer tyngdkraften liksom liandrin skrev ha en komponent i planet, som kan tydliggöras genom att dela upp tyngdkraften i en komposant som är motställd normalkraften (dvs också vinkelrät mot planet) och en som är parallell med planet.

Ställer vi upp Newtons andra lag F = ma (att klossen ligger still säger något om högerledet i detta fall) i tre riktningar; förslagsvis

  1. vinkelrät mot planet

  2. parallellt med kraften P

  3. ned för planet

så kan du bestämma normalkraften och storleken på friktionskraftens båda komposanter (uttryckt i P, åtminstone).

Än så länge har vi en rätt odramatisk och standardiserad statikuppgift i tre dimensioner, men det krävs en ekvation till för att kunna bestämma P. Vi får ta ett steg tillbaka och tänka till på fysiken och vad uppgiften sade. Den frågar efter gränsen då glidning precis sker, vilket ger en extra ekvation som kopplar friktionskraftens storlek till friktionskoefficienten och normalkraften.

Detta ger oss sammantaget fyra ekvationer (Newtons lagar i tre dimensioner samt den sista ekvationen om friktionen) för fyra obekanta (normalkraften, friktionskraftens båda komponenter samt P) vilket vi vet är ett lösbart system. Nu är det bara att brassa på med lite räkning och lösa ut det vi vill ha.

(Man kan notera att uppgiften rätt exakt följer den mall för lösning av mekanikproblem jag skrivit tidigare i tråden.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du får tänka på vad friktionskraftens komponent upp för sluttningen motverkar. Om du hade en friktionskraft upp för sluttningen (vilket man intuitivt "känner" borde uppstå) men ingenting som motverkade denna så skulle ju klossen accelerera upp för sluttningen, men det gör den inte (testa att lägga en kloss på ett sluttande plan. Kommer den spontant flyga upp för planet? Osannolikt ). Någon kraft måste försöka få klossen att glida nedåt — varifrån kommer den?

Normalkraften utgår ifrån planet och är riktad vinkelrät mot detsamma, dvs "uppåt" med vinkel α. Eftersom den är rent vinkelrät mot planet så har den per definition ingen komponent i planet. Däremot så kommer tyngdkraften liksom liandrin skrev ha en komponent i planet, som kan tydliggöras genom att dela upp tyngdkraften i en komposant som är motställd normalkraften (dvs också vinkelrät mot planet) och en som är parallell med planet.

Ställer vi upp Newtons andra lag F = ma (att klossen ligger still säger något om högerledet i detta fall) i tre riktningar; förslagsvis

  1. vinkelrät mot planet

  2. parallellt med kraften P

  3. ned för planet

så kan du bestämma normalkraften och storleken på friktionskraftens båda komposanter (uttryckt i P, åtminstone).

Än så länge har vi en rätt odramatisk och standardiserad statikuppgift i tre dimensioner, men det krävs en ekvation till för att kunna bestämma P. Vi får ta ett steg tillbaka och tänka till på fysiken och vad uppgiften sade. Den frågar efter gränsen då glidning precis sker, vilket ger en extra ekvation som kopplar friktionskraftens storlek till friktionskoefficienten och normalkraften.

Detta ger oss sammantaget fyra ekvationer (Newtons lagar i tre dimensioner samt den sista ekvationen om friktionen) för fyra obekanta (normalkraften, friktionskraftens båda komponenter samt P) vilket vi vet är ett lösbart system. Nu är det bara att brassa på med lite räkning och lösa ut det vi vill ha.

(Man kan notera att uppgiften rätt exakt följer den mall för lösning av mekanikproblem jag skrivit tidigare i tråden.)

Okej tycker det är lite klurigt att rita rätt och få till det med tyngdkraftens komposanter nu när det är 3D vilket gör att jag inte greppar det helt. Men ska försöka lösa det, tveksamt dock om jag lyckas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej tycker det är lite klurigt att rita rätt och få till det med tyngdkraftens komposanter nu när det är 3D vilket gör att jag inte greppar det helt. Sen varför har vi tre olika riktningar? Behöver man ställa upp en ekvation för varje riktning alltså?

Har man krafter i två dimensioner skriver man vanligen upp ekvationer i två olika riktningar (se det exempel som jag länkade i inlägget ovan). Har man krafter i tre dimensioner så får man ytterligare en dimension att leka med, och därmed ytterligare en ekvation. Det skulle kunna hända att ett system är överbestämt så att det räcker med två ekvationer för att få ut en viss information även i tre dimensioner (man skulle kunna sväva ut om "symmetrier" här), men generellt är så inte fallet — i synnerhet inte i konstruerade 3D-uppgifter.

Att man får "en ekvation per dimension" är egentligen bara ett sätt att säga att Newtons andra lag är en vektorekvation. Som jag skrev i det inlägg jag länkade ovan:

Skrivet av phz:

Newtons andra lag F = m ⋅ a behandlar "egentligen" vektorer: F = m ⋅ a. Sambandet måste gälla i "alla riktningar" samtidigt. Detta gör att du får flera ekvationer till priset av en (mer exakt en ekvation för varje dimension).

("…en ekvation för varje dimension i vilken vi har en kraft", om man ska vara övertydlig — vi kan inte trolla fram en extra relevant ekvation i ett tvådimensionellt problem bara genom att bädda in det i tre dimensioner.)

Om du har en vektorekvation i stil med
   (0, 5, 3) + (5, 7, 12) − x⃗ = (3, −6, 9)
så har du ju "tre ekvationer": en för varje vektorindex. Dessa ekvationer kan också uttryckas
   0 + 5 − x₁ = 3
   5 + 7 − x₂ = −6
   3 + 12 − x₃ = 9
där x är den i:te komponenten av trevektorn x⃗. Löser man ut dessa komponenter så får man
   x⃗ = (2, 18, 6)

Vill du inte ställa upp "en ekvation för varje riktning" så kan du visserligen skriva det som en enda stor vektorekvation, men det är i praktiken samma sak. I enkla uppgifter så är det ofta bra mycket smidigare att bena upp ekvationerna direkt (det är dessutom mer generellt, då man inte alltid måste välja fina kartesiska koordinater).

Förrymt citationstecken.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Har man krafter i två dimensioner skriver man vanligen upp ekvationer i två olika riktningar (se det exempel som jag länkade i inlägget ovan). Har man krafter i tre dimensioner så får man ytterligare en dimension att leka med, och därmed ytterligare en ekvation. Det skulle kunna hända att ett system är överbestämt så att det räcker med två ekvationer även i tre dimensioner, men generellt är så inte fallet (i synnerhet inte i konstruerade 3D-uppgifter).

Att man får "en ekvation per dimension" är egentligen bara ett sätt att säga att Newtons andra lag är en vektorekvation. Som jag skrev i det inlägg jag länkade ovan:
("…en ekvation för varje dimension i vilken vi har en kraft, om man ska vara övertydlig — vi kan inte trolla fram en extra relevant ekvation i ett tvådimensionellt problem bara genom att bädda in det i tre dimensioner.)

Om du har en vektorekvation i stil med
   (0, 5, 3) + (5, 7, 12) − x⃗ = (3, −6, 9)
så har du ju "tre ekvationer": en för varje vektorposition. Dessa ekvationer kan också uttryckas
   0 + 5 − x₁ = 3
   5 + 7 − x₂ = −6
   3 + 12 − x₃ = 9
där x är den i:te komponenten av trevektorn x⃗. Löser man ut dessa komponenter så får man
   x⃗ = (2, 18, 6)

Vill du inte ställa upp "en ekvation för varje riktning" så kan du skriva det som en enda vektorekvation, men det är i praktiken samma sak. I enkla uppgifter så är det ofta bra mycket smidigare att bena upp ekvationerna direkt (det är dessutom mer generellt, då man inte alltid måste välja fina kartesiska koordinater).

Okej tack så mycket, då vet jag!

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite hjälp här med energi..
Frågan är:

Om en maskin lyfter 200kg (2000 N) upp till 2 meters höjd under 10 sekunder, vilken effekt har den då utvecklat?

Jag har knappt fått en formelförklaring så jag är lite sne på detta.

W = arbete(kg?)
F = kraft(vad anses vara kraft?)
S = väg(höjden?)
P = effekt(vet ej)
T = tid

Är verkligen lost. Om någon kan försöka förklara detta på så pedagogiskt sätt som möjligt hade jag varit tacksam.

En gissning är att man tar typ P = W / t, men jag vet inte hur jag ställer upp det eftersom jag inte vet vilka variabler som hör till vilka.

Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomon:

Jag skulle behöva lite hjälp här med energi..
Frågan är:

Om en maskin lyfter 200kg (2000 N) upp till 2 meters höjd under 10 sekunder, vilken effekt har den då utvecklat?

Jag har knappt fått en formelförklaring så jag är lite sne på detta.

W = arbete(kg?)
F = kraft(vad anses vara kraft?)
S = väg(höjden?)
P = effekt(vet ej)
T = tid

Är verkligen lost. Om någon kan försöka förklara detta på så pedagogiskt sätt som möjligt hade jag varit tacksam.

En gissning är att man tar typ P = W / t, men jag vet inte hur jag ställer upp det eftersom jag inte vet vilka variabler som hör till vilka.

Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

*Flyttat till fysiktråden*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av solomon:

Jag skulle behöva lite hjälp här med energi..
Frågan är:

Om en maskin lyfter 200kg (2000 N) upp till 2 meters höjd under 10 sekunder, vilken effekt har den då utvecklat?

Jag har knappt fått en formelförklaring så jag är lite sne på detta.

W = arbete(kg?)
F = kraft(vad anses vara kraft?)
S = väg(höjden?)
P = effekt(vet ej)
T = tid

Är verkligen lost. Om någon kan försöka förklara detta på så pedagogiskt sätt som möjligt hade jag varit tacksam.

En gissning är att man tar typ P = W / t, men jag vet inte hur jag ställer upp det eftersom jag inte vet vilka variabler som hör till vilka.

Tacksam för hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Börja med att få kläm på olika storheter och enheter (skillnaden mellan dessa begrepp måste vara glasklar — annars kommer fysik alltid vara oförståeligt):

Storhet

Beteckning

Enhet

Arbete

W

Joule (J)

Energi

E

Joule (J)

Kraft

F

Newton (N)

Effekt

P

Watt (W)

Sträcka

s

Meter (m)

Tid

t

Sekund (s)

"Beteckningen" i tabellen ovan är inte skriven i sten, utan kan vara vad man känner passar, så länge man är konsekvent inom samma uppgift — om sträckan är en "höjd" så kanske man använder h i stället för s, etc. Dock finns det vissa konventioner som det inte skadar att hålla sig till. Det kan också finnas flera olika enheter som beskriver samma storhet, men i SI-systemet så försöker vi hålla oss till de "vanliga", så länge som det underlättar.

Nästa sak att lära sig är att enheter alltid måste stämma på båda sidor om ett likhetstecken. Ska högerledet vara uttryckt i joule så måste vänsterledet också vara det.

Det finns också interna relationer mellan enheterna, utifrån hur de ursprungligen har definierats:

  • Första gången begreppet "kraft" införs så står det säkerligen att
       1 N = 1 kg ⋅ m ∕ s²
    (se hur detta gör att enheterna i Newtons andra lag F = ma stämmer fint i båda led).

  • Första gången begreppet "energi" införs så står det säkerligen att
       1 J = 1 N m = 1 (kg ⋅ m ∕ s²) ⋅ m = 1 kg ⋅ m² ∕ s²
    Vi kan utifrån detta exempelvis se att formeln för potentiell gravitationell energi E = mgh håller enhetsmässigt.

  • Första gången begreppet "effekt" införs så står det säkerligen att
       1 W = 1 J ∕ s

Vi kan utifrån ren enhetsanalys (dvs titta på enheten för det vi vill ha och se vilka storheter vi behöver för att bilda denna) få en ledtråd till hur formeln för effekt måste se ut. Eftersom enheten för effekt är watt, och 1 W = 1 J ∕ s, så behöver vi ha en energi (eller ett arbete; se hur båda dessa använder joule som enhet (vilket inte är en slump)) som vi delar på en tid.

I din uppgift kan du exempelvis lista ut hur mycket energi maskinen har tillfört vikten den lyft (gravitationell potentiell energi) och dela det med tiden det har tagit. Helt ekvivalent är att räkna ut det arbete maskinen har utfört och dela det med tiden det tagit att utföra detta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hjälp med Coulobs lag

Hej

Jag har en ganska simpel uppgift jag är säker att jag har rätt formel och rätt sffror med varför får jag fel svar?

Fråga

En negativ laddad laddning på 0.56uC påverkas av en attraherande kraft på 4.8mN från en okänd laddning på 3.2cm avstånd. Vad har denna okända landningen för storlek?

Svar
Då kan jag bara använda Coulobs lag.

F=K*Q1*Q2/r^2

Q2=F*r^2/KQ1= 4.8*10^-3*0.032^2/8.99*10^9*0.56*10^-6=7.5Nc

Jag får svaret till 7.5Nc. Men j facit står det 0.98nC. Vad gör jag för fel? Slår jag fel på räknaren? Ska jag omvandla?

Jag försökte med wolframalpha och jag fick samma svar. Jag blir stressad kan jag inte det här då kan jag lika gärna sluta plugga.

Tack för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Du måste ha slagit fel på miniräknaren! Troligtvis är det parentesfel. Formeln är det inget fel på och du har löst ut variabeln rätt. Men om du skriver in det sådär och glömmer parenteser är det inte konstigt att det blir fel. Svaret blir enligt mig, enligt facit och enligt WolframAlpha 0,98 nC.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej

Jag har en ganska simpel uppgift jag är säker att jag har rätt formel och rätt sffror med varför får jag fel svar?

Fråga

En negativ laddad laddning på 0.56uC påverkas av en attraherande kraft på 4.8mN från en okänd laddning på 3.2cm avstånd. Vad har denna okända landningen för storlek?

Svar
Då kan jag bara använda Coulobs lag.

F=K*Q1*Q2/r^2

Q2=F*r^2/KQ1= 4.8*10^-3*0.032^2/8.99*10^9*0.56*10^-6=7.5Nc

Jag får svaret till 7.5Nc. Men j facit står det 0.98nC. Vad gör jag för fel? Slår jag fel på räknaren? Ska jag omvandla?

Jag försökte med wolframalpha och jag fick samma svar. Jag blir stressad kan jag inte det här då kan jag lika gärna sluta plugga.

Tack för hjälpen

så här slåg jag det på miniräknaren (4.8*10^-3*0.032^2)/(8.99*10^9*0.56*10^-6)