HP-laptop värmerelaterat fel. Garantiärende?

Permalänk
Medlem

HP-laptop värmerelaterat fel. Garantiärende?

Hej!

Jag har ett problem med min Pavillion dv9005EA. Har märkt att den blir långsammare efter att man har spelat spel på den en liten stund. FPS droppar rejält och många spel blir ospelbara.

Undersökte problemet vidare i Orthos och Core Temp. Temperaturen på processorkärnorna ligger på ~55C i idle, och när de ansträngs går de snabbt uppåt 90C. Till följd av detta halveras automatiskt frekvensen och spänningen sänks rejält. (Inget som går att stänga av i BIOS, och kanske inte borde stängas av heller om man vill ha en hel processor?)

Ok! Misstänkte att det inte var ett garantiärende, ringde hp support och fick det bekräftat.

Men är det inte lite underligt? En underhållningslaptop som uppges ha en processor med dubbla kärnor som arbetar i 1,6GHz, men som egentligen bara arbetar i 800MHz effektivt vid dataspelande? Den står dessutom i ett svalt rum på "normalt" underlag.

Undrar bara om detta att förvänta om man ska använda en underhållningslaptop till underhållning, eller har HP tillverkat en undermålig produkt?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk

Gissar på att den stendör om du skulle stänga av den spärren. Skaffa en bra laptopkylare så kanske det löser sig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum | AMD Athlon 64 X2 6000+@3.18 GHz |Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024mb x4 (4gb) | EVGA GeForce 8800GTS 640MB@600/850/1317 MHz | Corsair Powersupply 650W | Antec Performance One P180

Permalänk

Att det är undermålig kylning vid långvarig hård belastning på en laptop är inte ovanligt, snarare motsatsen. Detta är förövrigt inget unikt datorproblem, då samma problem finns på motorer, förstärkare etc.
Min egen laptop som har en Core 2 Duo 1.6 GHz(kanske likadan som du?) blir skitvarm vid touchpaden vid hård belastning(vilket såklart beror på cpu/gpu), så jag får låta den vila. Men detta är inget fel, då den helt enkelt inte är konstruerad för detta, utan enbart köra riktigt tung belastning i korta perioder.

Sedan kan din dator ha en för undermålig kylning, så att den blir för varm för det allra minsta. Vart denna gräns skall ligga och hur man skall vinna ett sådant garantiärende är dock ett annat dilemma. Nog otroligt svårt att vinna fast man har rätt. Så jag säger inte att din dator är okej, bara det att det inte är lätt att vinna en sådant garantiärende, då tillverkaren självklart har en annan uppfattning om hur bra kylningen måste vara.

*edit* Sedan tycker jag dagens laptop har blivit några varma f-nskap överlag, där kylningen inte alls hänger med. Förr i tiden kunde man ha laptopen under täcket och den fungerade likabra. (tänker på min P2 266Mhz)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ok, att laptops blir varma är jag medveten om. Men vid full load tar det bara 5-7 minuter för processorn (AMD Turion TL-50) att komma upp i 90C, och därmed sänka frekvensen, och det tycker jag är lite väl vekt för en laptop som är byggd för spel och filmtittande. Jag menar, jag tycker att man ska kunna förvänta sig att utnyttja hårdvaran till fullo i mer än 5 min.

Men som du säger är det nog svårt att få rätt i ett sådant ärende, fick bestämt nej direkt efter att ha beskrivit problemet.

Får göra som cyberphreak sade, men tycker att det känns surt.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att datorn inte är helt ny? Det kan fort hamna rätt mycket damm i datorn, så hade jag vart du hade jag först o främst testat att blåsa ur datorn med tryckluft, eller dammsuga runt fläktutblåsen.

Är det fortfarande lika illa, så är det klart att datorn ska skickas in för reparation. Datorerna är byggda för att klara full load längre av vad någon normal användare kan tänkas behöva, det är ju det kylningen och fläktarna är till för

Permalänk
Medlem

Finns det uppvikbara fötter i bakkant på datorn? vik upp dem isåfall, det kan göra mycket om du får upp den lite från bordet.

Permalänk
Medlem

Jo, jag tog tog bort damm (var bara väldigt tunna lager) när jag kollade om alla fläktar över huvud taget snurrade.
Men på HP-supporten verkade det som att det helt klart inte var ett garantiärende. Får väl prova ringa igen och hota med konsumentverket de vägrar? :/

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk
Medlem

Håller med där, tycker det är rätt självklart att en laptop inte ska klocka ner sig pga värme eller överhetta i standardutförande. Det kallas undermålig eller defekt design i min mening, speciellt för en underhållningsmaskin.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

HP's support för slutkunder är under all kritik, det vet jag.. Får du tag på en sån person i supporten, så är det bara att be att få tala med chefen, alternativt gå tillbaka till återförsäljaren med datorn.

Permalänk

Dagens laptop är inte dimensionerade för kontinuerlig full belastning, bara göra en googling och se hur extremt många som har problem http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE2...

Men när trådskaparen pratar om 5-7 minuter ja då är det något galet, min laptop kan jag använda några timmar med tung belastning innan den behöver svalna. (ca 4-5h wolfenstein Et, med nvida 3100 graffe och så bli pekplattan för varm)

En sak trådskaparen skall tänka på när han/hon nu ringer är att de säkert tar emot datorn, men han/hon skall se till så att de inte säger att det var inget fel och så vill de ha en 500kr i felsökningsavgift. Så se verkligen till att de uppfattar felet rätt, de brukar ha en förmåga att missuppfatta.
Typ vi testade att spela hjärter i 5 min och vi såg inget...

Angående laptopkylare så blåser de också på temperaturgivarna, vilka sänker hastigheten på datorns ordninariefläktar. Jag har hört rykte om att just vissa laptopkylare därför får motsatt effekt, nå tänk på detta innan om du skulle beställa en sådan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare (till skillnad från andra verkar det som) fått förhållandevis bra support hos HP, men nu verkar det vända. Ringde ännu en gång och pratade med dem. Förklarade problemet ännu en gång och fick en konversation ungefär så här:

Support: Det är normalt att den underklockas (med andra ord) när temperaturen blir för hög.

Jag: Men det är väl inte rätt att temperaturen ska öka så högt så snabbt att man över huvud taget inte kan köra krävande applikationer i "rätt" hastighet mer än max 10 min.

Support: På bärbara datorer blir temperaturerna snabbt höga.

Det var de svaren jag fick i olika former hur jag än vred och vände för att försöka förklara.

Frågade efter ansvarig chef, men tiden hade gått över 17 (då supporten stängde) så denne fanns inte tillgänglig. Herregud!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hejsan!

Har en Hp Pavilion dv9090ea som blir MYCKET varm och detta har resulterat i moderkortsbyte två gånger! (på garantin) och det kommer säkert att paja minst en gång till! Och dessa datorer är inte till för att spela på för det klarar dom INTE, surfa och se på film är det man kan göra!

Ångrar att jag köpte den!

Permalänk
Medlem

Jag har vän som har en sådan dator (TX serien entertainment PC nåt) Precis samma symptom visar sig även där. Processorn blir varm, hans dator stänger dock av sig ibland. Han kan inte ha den i knät efter en stund då den nästan brinner av värme.

Att kylaren är så undermåttlig för att kyla en AMD 1.6 ghz, får mig att se HP som inkompetenta.

Permalänk
Medlem

Bara bortförklaringar. Den ska klara en bra stund i full last, annars klarar den ju inte vad den är gjord för att klara. Detta är skamligt tycker jag, stå på dig.

Har själv jobbat för större laptoptillverkare, företag dock, inte privat Och skulle någon ringt in med saker som detta skulle det inte vara något annat än ett solklara garantiärenden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Byt kylpastan så blir det svalare, farsans HP var seg som sirap och hade värme problem fast det var en Sempron 3000+ CPU.. så jag fynda en Turion 3400+ på tradera för 90kr.

Peta bort "tuggummit" (gamla pastan) och på med nytt fräscht, datorn är märkbart snabbare och svalare, fläkten går knappt igång.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Byt kylpastan så blir det svalare, farsans HP var seg som sirap och hade värme problem fast det var en Sempron 3000+ CPU.. så jag fynda en Turion 3400+ på tradera för 90kr.

Känner igen detdär själv, är dock inget jag rekommenderar att göra om man vill ha garantin i behåll när man skickar in den...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Hej har en dv9005ea själv och den 12 januari i år så bara dog min skärm men enligt beebcodes så va de nått med grafiken , så jag tog med den på elgiganten där jag köpt den å hävdade min 3åriga reklamations rätt (datorn är 2.5år gammal alltså ingen garanti kvar)dom tog emot min dator å skickade den till service verkstad. Visst i ärlighetens namn var de en vild chansning men jag tänkte har ju inget att förlora . Jag har ju ändå ingen nytta av en trasig laptop. Och så i går den 29januari pep det till i min mobil å fick då ett medelande av elgiganten att min dator var repad klar å redo att hämtas så jag far dit glad gladare gladast.
Och enligt följesedeln var det ett nytt moderkort i min lilla burk ersatt å betalt av Hp , inget bråk å inget tjafs och väldigt snabbt tyckte jag.. Ända tills jag kom hem nu i natt efter jobbet å skulle starta upp skönheten för nu startar varken skärmen eller datorn =(
Men det problemet ska jag försöka lösa med Hp`s support i morron för har det gått lika smidigt som hittills tror jag de snart löser sig detta lilla problem med

Permalänk

Ja nu har problemet löst sig testade i dag igen innan jag skulle ringa hp´s support å nu startar datorn utan några problem.

Permalänk
Medlem

Jahopp, ringde ett par gånger till och fick till slut prata med en norrlänning. Han tvekade inte en sekund på att ta den till verkstad.
Han upplyste mig dessutom om att eftersom den har varit inne tre gånger förut, för samma problem (eller samma åtgärd, moderkortsbyte) så har jag rätt till att få den utbytt mot närmast likvärdig som finns att tillgå. Det löste som fint detta. Där är väl som w0x sade, bara man får prata med rätt person! Fint folk de där norrlänningarna.

EDIT: Tycker fortfarande att det är under all kritik att man ska behöva ringa 4-5 gånger för att få tag i en person som är villig att ens överväga hjälpa till i ett sådant här ärende. Kanske har haft otur nu/tur tidigare.

Vill också tacka alla som lagt ner tid att hjälpa mig!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred - 7st 120mm, 1st 200 mm fläktar | Corsair CMPSU-620HX 620W | ASUS M4A89GTD-PRO/USB3 | AMD Phenom II 965BE 3,4Ghz - Corsair H50 | 2x2GB Corsair DOMINATOR 1600MHz - Dominator Airflow Fan | PowerColor Radeon HD5850 - Scythe Musashi - BenQ G2412HD | 2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 RAID0 | ASUS Xonar DX | Logitech Z-5500 | Sennheiser HD555 | Logitech MX510 | Logitech G15 V1

Permalänk
Medlem

Har också problem med min HP, som bara är 1 och 1/2 år gammal. (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... ). Den har varit inne på reparation förut (senast för 6 månader sedan) och nu har ja mailat dem men inget svar än. Min garanti har som sagt gått ut, men kan jag på något sätt vända mig till min återförsäljare (WebbHallen) om nu HP segar ner sig? Har för mig webbhallen inte är någon "auktoriserad reparatör" lr nått liknande av HP så då kanske jag bara gör en onödig resa dit?

tack!

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig för trådskaparn, hoppas de lagar datorn nu också!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Har också problem med min HP, som bara är 1 och 1/2 år gammal. (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... ). Den har varit inne på reparation förut (senast för 6 månader sedan) och nu har ja mailat dem men inget svar än. Min garanti har som sagt gått ut, men kan jag på något sätt vända mig till min återförsäljare (WebbHallen) om nu HP segar ner sig? Har för mig webbhallen inte är någon "auktoriserad reparatör" lr nått liknande av HP så då kanske jag bara gör en onödig resa dit?

tack!

Nja, du har alltid rätt att reklamera till butiken, men för vanliga garantiärenden det går snabbare om du kontaktar HP direkt. Iom att du inte har någon garanti kvar, men fortfarande reklamationsrätt, så kan du göra en, som HP kallar det, andraårsreklamation. Denna måste göras med dig och butiken, om jag inte kommer ihåg helt galet. Det vill säga, du felanmäler noggrant till butiken, butiken testar och sedan skickar de vidare datorn till HP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x

Nja, du har alltid rätt att reklamera till butiken, men för vanliga garantiärenden det går snabbare om du kontaktar HP direkt. Iom att du inte har någon garanti kvar, men fortfarande reklamationsrätt, så kan du göra en, som HP kallar det, andraårsreklamation. Denna måste göras med dig och butiken, om jag inte kommer ihåg helt galet. Det vill säga, du felanmäler noggrant till butiken, butiken testar och sedan skickar de vidare datorn till HP.

Så alltså ska ja gå till butiken direkt?! :/

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Så alltså ska ja gå till butiken direkt?! :/

Det bästa är att ringa HP först och fråga. Var klar och tydlig med att du vill göra en andraårsreklamation. Det var ett tag sen jag höll på med sånna här ärenden, och rutinerna kan ha ändrats. Men kommer jag inte ihåg helt galet ska butiken ha felsökt, och stärkt ditt fel innan HP rör datorn.

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden lite till, men såhär svarade HP:

Hej Filip

Tack för att du tog kontakt med HP Teknisk support.

Det är inte bra att du har dessa problem med din dator och med den beskrivning som du ger verkar det vara något med hårdvaran i datorn som inte fungerar som det ska.

Hos någon av följande kan du ta kontakt med för att få hjälp med din dator och även få ett kostnadsförslag om du inte vänder dig direkt till butiken där du köpte din dator om det kan vara till assistans när vi enbart ger en 90 dagars garanti på tidigare utförd service:

HP Auktoriserade Servicepartners

http://www.hp.se/support/servicepartners.asp?jumpid=reg_R1002...

Undrar då om ja ska nöja mig med det eller om jag ska hävda reklamationsrätt med stöd av konsumentköpslagen lr något å att jag vill ha det gratis och utfört av dem?

Vet ju inte riktigt annars vad jag ska komma med...

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

Köp kylplatta och se om det hjälper! Köp dock bara den om den har bra ventilation i botten (galler typ). Jag köpte en sådan platta men givetvis var det motsatt effekt och den kylde inte alls utan värmde datorn med 5grader pga sämre ventilation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Så alltså ska ja gå till butiken direkt?! :/

Ja du ska ta det med butiken då det är dom du har avtal med som privatkund så reklamera datorn och kan du visa att fler har samma problem så lär du inte få några problem att få igenom reklamationen.

Permalänk
Medlem

Suck å stön, fick ringa "utanflr gatanti-supporten" för 8kr/min, men kontentan blev att jag antingen ska ringa infocare för kostnadsförslag eller reklamera i butik, då HP nu noterat att den bör skickas till service. Problemet är att ja inte hittar mitt kvitto till datorn, men står ju serienummer och produktnummer under, och när jag haft den inne på reparation tidigare (då via HP) så har jag bara behövt det. Men vet inte om det räcker på butiken?

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haba
Suck å stön, fick ringa "utanflr gatanti-supporten" för 8kr/min, men kontentan blev att jag antingen ska ringa infocare för kostnadsförslag eller reklamera i butik, då HP nu noterat att den bör skickas till service. Problemet är att ja inte hittar mitt kvitto till datorn, men står ju serienummer och produktnummer under, och när jag haft den inne på reparation tidigare (då via HP) så har jag bara behövt det. Men vet inte om det räcker på butiken?

Kvittot kan vara bra att visa om du inte på annat sätt kan visa att datorn är inköpt på det datumet i den butiken t.ex kontoutdrag ifrån banken på kortköp mm.

Permalänk
Medlem

Ett kontoutdrag är inte ett kvitto och godkänns inte som ett sådant av butiken, har du tur finns kanske en möjlighet för dem att leta fram en kvittokopia om du har tillräckligt med uppgifter om när/var du köpte den men det är isåfall en ren tjänst från butikens sida.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Webhallen skriver Reklamation:
För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel (för butiks- respektive postorderköp)
men kanske går med något kontoutdrag iaf? Ringde banken å de skulle skicka en utskrift me kontouppgifter, summa, datum å hela konkarongen. Dum kundservice på webhallen som inte har kvällsöppet, så får vänta tills på måndag... Grym hjälp iaf! tack.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience