Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Har jag månne köpt galet?

Hejsan, jag har införskaffat mig.
Ett Moderkort; Asus M3A78, AMD 770+SB700, DDR2, ATX, Socket-AM2+, PCI-Ex(2.0)x16
2 Styck minnen; Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 4096MB, DDR2,2x2GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
En styck processor; AMD Athlon 64 X2 6000+ 89W, Socket AM2, 3,1GHz, Boxed w/fan

Efter att rensat ut det gamla o satt ihop det nya, startar inte datorn med Corsair stickorna (testat med bara ett o i olika slotar)

Fick dunka i mina Mushkin XP DDR2 PC6400/800MHz CL4 2x2GB
och då funkar det.
Kan det vara så att inte Corsairminnerna funkar till den konfiguration jag valt?
Eller måste man ställa in Bios, och hur i såfall när man inte kommer dit?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Medlem

Dominator kan vara kinkiga att starta med standard 1.8 volt. Ställ upp DDR-volten till 2.1 och in med Corsair igen och testa.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Dominator kan vara kinkiga att starta med standard 1.8 volt. Ställ upp DDR-volten till 2.1 och in med Corsair igen och testa.

Har även testat detta, glömde nämna det. Men samma där. Det är inte så att Processorn inte kan hantera 1066MHz minnen? I så fall har jag en HTPCburk med en AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 125w Så jag kanske helt enkelt bara skulle switcha cpu burkarna emellan!

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Medlem

Bara den stöder DDR2 ska det funka. Om inte annat så kommer minnena gå i standardfart. Kanske är så att minnena fått en kyss och pajjat. Har du möjlighet att testa minnena i ett annat system?

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd

testa klocka ner minnena rejält innan du startar om annars är de nog fel på dem och bara att be om nya.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Avstängd

Det ska inte vara några problem. Och man ska vara försiktig när man höjer spänningar. Höjer man förmycket kan det matas bakvägen in i processorn, skyddet nöts ner och helt plötsligt stendör processorn utan för varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det ska inte vara några problem. Och man ska vara försiktig när man höjer spänningar. Höjer man förmycket kan det matas bakvägen in i processorn, skyddet nöts ner och helt plötsligt stendör processorn utan för varning.

Sant men just dom minnena ska ha 2,1v. Har själv ett par likadana och dom är duktigt kinkiga om man prutar på spänningen :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Sant men just dom minnena ska ha 2,1v. Har själv ett par likadana och dom är duktigt kinkiga om man prutar på spänningen :(.

Jo, 2.1 funkar ju. Men högre ska man verkligen passa sig för.

Permalänk

Nu har jag testat allt, uppdaterat bios till senaset version, även ställt in bios med 2.1volt och även timings som minnenna skall ha, även satt att de skall köras i 800MHz, men de vägrar starta med dessa inställningar.

Kan man ha sånt oflyt att bägge minnerna e kass????

Visa signatur

Vill helt enkelt modda!

Permalänk
Medlem

Jag skulle först försöka testa minnena i ett annat system för att vara säker. Men annars kanske du har sån otur.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ])r()()pY
Nu har jag testat allt, uppdaterat bios till senaset version, även ställt in bios med 2.1volt och även timings som minnenna skall ha, även satt att de skall köras i 800MHz, men de vägrar starta med dessa inställningar.

Kan man ha sånt oflyt att bägge minnerna e kass????

Kan vara sån otur, annars kan det vara någon konstig inkompatibilitet. Har aldrig hört talas om att Corsair skulle krångla med något dock.