Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2002

Starta företag?

Jag har ingen aning om allt det här praktiska, men kanske är det någon här som kan mera? Hur funkar det om man ska starta eget företag? Hur går man tillväga?
Ponera så att man kommer på en bra idé, och man går till någon institution av något slag (bank?) för att få den bedömd och så. Är det lätt att få lån? Vad tror ni är svårast att få lån till, en mindre butik av något slag eller ett café?

Vad kan man tänkas stöta på för utgifter? Hyra, inköp, elavgift, amorteringar? Hur mycket skattar man, typ? Och förresten.. hur funkar det med lön, tar man som privatperson ut den vinst som företaget driver in eller?

Matnyttig information mottages med största tacksamhet! Jag vet ingenting alls.

Thinkpad x230i - Dell U2212HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007

Re: Starta företag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Jag har ingen aning om allt det här praktiska, men kanske är det någon här som kan mera? Hur funkar det om man ska starta eget företag? Hur går man tillväga?
Ponera så att man kommer på en bra idé, och man går till någon institution av något slag (bank?) för att få den bedömd och så. Är det lätt att få lån? Vad tror ni är svårast att få lån till, en mindre butik av något slag eller ett café?

Vad kan man tänkas stöta på för utgifter? Hyra, inköp, elavgift, amorteringar? Hur mycket skattar man, typ? Och förresten.. hur funkar det med lön, tar man som privatperson ut den vinst som företaget driver in eller?

Matnyttig information mottages med största tacksamhet! Jag vet ingenting alls.

För att få igång ett bolag krävs först att man registrerar det med namn och typ av bolag. Det finns enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag.

Lönen beror på vad det är för företag. Startar du aktiebolag är det helt skiljt från din övriga ekonomi, dvs skulle företaget gå i konkurs kan inte du krävas på pengar. Enskild firma hänger ihop med din egen ekonomi, din lön blir vinsten. Handelsbolag är ungefär samma som enskilt bolag fast för två eller flera personer. I ett aktiebolag räknar du med din lön i budgeten och vinsten går till aktieägarna eller investeras i företaget.
Att starta ett aktiebolag kostar 100 000kr, en enskild firma någon tusenlapp och ett handelsbolag lite mer.

Hyra, el och amorteringar kommer du garanterat att få räkna med. Inköp beror ju på vad det är för företag, är det ett café måste du ju köpa in bröd osv.

Har du inga egna pengar att satsa direkt till företaget måste du gå till en bank och för att få lånet beviljat krävs att du har idé för hur du ska gå med vinst. Banken måste naturligtvis tro på dig också.

Detta är vad jag har lärt mig på en halv termins företagsekonomi i gymnasiet...

Dator 1: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P || AMD Phenom II X4 945 @ 3,5GHz || Noctua NH-U9B || Asus GTX 760 2GB || Crucial 16GB || Intel 330 180GB + HDD 2000GB || Antec NINE HUNDRED || Corsair AX 760W
Dator 2: Gigabyte GA-970A-UD3 || FX-6300 || Cooler Master Hyper 212 || Sapphire HD 5850 1GB || Kingston 8GB || Samsung 840 120GB + HDD 1750GB || Lian Li PC-K56 || Corsair CX 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellansverige
Registrerad
Feb 2006

Mängden skatt du betalar är ca. 60%.
Hur du vill ha det med lönen är upp till dig men som egen så kommer företaget alltid i första hand och du får ta smulorna som blir över.

Angående lån så kan det bli svårt att få det nu, när jag ansökte så ville dom ha en tydlig redovisning av vilka kostnader jag skulle ha, vilka som skulle vara mina kunder, hur mycket företaget skulle tjäna på ett ungefär (svårt att veta när man är helt färsk) och mins 1 borgenär ifall jag inte skulle kunna betala X antal månader per år.
Mitt lån var bara på ca. 1 miljon, men jag var bara 20 och hade lite erfarenhet så det är inte så konstigt att dom ville vara säkra!

När du öppnar ett enskilt företag så är det du som är företaget och då kan man säga att du som privatperson upphör att existera, bara skyldigheter inga rättigheter

Men det är roligt att sköta sig själv

::::EDIT::::

När du tar ett lån så ska du bara ta lån på saker som lokal mm. varor och sånt som inte handlar om enorma kostnader skulle jag råda dig att ta en checkkredit, jag har själv en checkkredit på 100.000:- och det är otroligt bra att ha i början och när det kniper och kostar i princip ingenting, sätts in på företagskontot så du kan använda dom hur du vill!

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2002

Hmm, jag förstår. Bra svar.

Mest intresserad är jag av hur det här med lånet funkar. 1 miljon låter ju mycket, men jag antar att det inte räcker så överdrivet långt?

Hur funkar det med lokal egentligen? Hur funkar det vanligtvis i en stad, lägger man ut pengar och köper stället eller hyr man det av någon markägare?

Thinkpad x230i - Dell U2212HM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Hmm, jag förstår. Bra svar.

Mest intresserad är jag av hur det här med lånet funkar. 1 miljon låter ju mycket, men jag antar att det inte räcker så överdrivet långt?

Hur funkar det med lokal egentligen? Hur funkar det vanligtvis i en stad, lägger man ut pengar och köper stället eller hyr man det av någon markägare?

Jag tror det vanligaste är att man hyr, det är nog bara riktigt stora företag som köper upp marken och fastigheten. Det borde kosta för mycket och vara en för stor risk för ett nystartat företag att köpa mark och fastighet.

Angående lånet beror det helt på vad företaget ska syssla med, ska du starta ett åkeri måste du ju köpa fordon vilket är en stor kostnad. Ska du starta en konsultfirma eller liknande borde det inte behövas så stora lån.

Finns något som kallas franchising också då hyr man ett varunamn, typ McDonalds. Då hjälper de dig att komma igång och hitta lokal, personal osv. Men du måste sälja deras varor och kanske inreda på ett visst sätt så du får mindre frihet. Har man aldrig startat något företag tidigare eller har jobbat inom den branschen man ska starta ett företag i tror jag det kan vara bra att använda sig av franchising, men det är bara vad jag själv inbillar mig

Hittade en bra länk: http://www.nutek.se/sb/d/289

Dator 1: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P || AMD Phenom II X4 945 @ 3,5GHz || Noctua NH-U9B || Asus GTX 760 2GB || Crucial 16GB || Intel 330 180GB + HDD 2000GB || Antec NINE HUNDRED || Corsair AX 760W
Dator 2: Gigabyte GA-970A-UD3 || FX-6300 || Cooler Master Hyper 212 || Sapphire HD 5850 1GB || Kingston 8GB || Samsung 840 120GB + HDD 1750GB || Lian Li PC-K56 || Corsair CX 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Det kostar ingenting att starta en enskild firma.

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VG
Registrerad
Okt 2004

Du behöver inte registrera ett bolag, eller ett företagsnamn, om du har enskild firma.

Det ger dig fördelar, men få eller inga nackdelar.

Många tror att man måste in på bolagsverket, och registrera en firma, men så är det inte.

Avgifter ja, det lär du få många av

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

All cred till gurra92

Om det är till någon nytta. Kan vara avskräckande kolla igenom bara

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.