Rätt att reklammera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Rätt att reklammera?

Jag köpte en Samsung A676 från Dustinhome för ca 4 månader sedan. När jag ringde Dustin och skulle fråga om det var svensk garanti, så sa säljaren som jag pratade med att Samsung Nordic skötte garantin.

Nu den senaste tiden har jag haft problem med en riktigt jobbig input-lag. Jag har testat och flasha tvn så har det inte gått. Jag har kontaktat Dustin och dem säger att jag ska vända mig till Samsung Nordic. Men när jag ringer till Samsung så säger dem att denna tv är grå-import och dem kan inte ge support för denna apparat.

Så min fråga har jag rätt att reklammera tvn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

Du kan givetvis reklamera TV:n och det är Dustin du ska vända dig till. Stå på dig om de hänvisar dig till Samsung Nordic. Då det är Dustin som har sålt TV:n till dig så är det även de som är skyldiga att fixa felet så att du har en hel och fungerande TV. Om du känner för det kan du alltid kasta ett öga på Konsumentköplagen (16, 22 och 23§§ bl.a.) så får du lite mer kött på benen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Tjenare.

Du kan självklart vända dig till dustin men som dom säger. Jag rekommenderar dig att vända dig direkt till samsung då de kommer hem till dig med reparatörer och låne/utbytes tv. (Alltid en bättre tv)

Samma sak gäller för de övriga stora tv tillverkarna såsom Philips, Lg, Sony och Panasonic också.

Sitter själv i samma sits med min lg 32" men jag kommer höra av mig direkt till lg. Jag ringer dit och säger när jag e hemma så kommer det och ordnar mina problem

Edit

Läste om nu att du har en grå-import tv. Om inte det framgår i annonsen och samsung inte kan ansvara för tvn så skulle jag ringa upp dustin (På ett trevligt sätt) och tala med den första personen som svarar. Jag skulle be han om att antingen reklamera eller service på tvn. I annat fall skulle jag be och få tala med en ansvarig då det oftast orsakar mer problem och det löser sig snabbare. (Troligtvis swappar de bara tvn)

Lycka till !!

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

"Man får vad man betalar för" är ett uttryck som man inte kan använda för mycket.

Input-lag uppstår inte bara sådär ut tomma intet, utan det är ett välkänt fenomen hos många olika paneler. Märks inte alltid utan kan variera från vad man än gör som spel och film och från ingång till ingång. Finns t om hos en del dyrare apparater.

Summa summarum, tvn är frisk och han vill reklamera en fullt fungerande tv.
Det är ändå kundens ansvar att ta reda på vad man köper speciellt när t om medelsvensson känner till problem som man kan uppleva med just "platt-tv"

Så tycker ni fortfarande att han ska reklamera något som är fullt friskt och dessutom ett fenomen som personer världen över upplever dagligen på ett eller annat sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
"Man får vad man betalar för" är ett uttryck som man inte kan använda för mycket.

Input-lag uppstår inte bara sådär ut tomma intet, utan det är ett välkänt fenomen hos många olika paneler. Märks inte alltid utan kan variera från vad man än gör som spel och film och från ingång till ingång. Finns t om hos en del dyrare apparater.

Summa summarum, tvn är frisk och han vill reklamera en fullt fungerande tv.
Det är ändå kundens ansvar att ta reda på vad man köper speciellt när t om medelsvensson känner till problem som man kan uppleva med just "platt-tv"

Så tycker ni fortfarande att han ska reklamera något som är fullt friskt och dessutom ett fenomen som personer världen över upplever dagligen på ett eller annat sätt?

Jag utgick enbart från det som TS har skrivit och det är bara han som vet hur pass illa det är. Det framgår tydligt att han upplever det som ett fel på TV:n och då har han rätt att reklamera så självklart tycker jag att han ska försöka med det. Visar det sig att det inte är fel på TV:n så är det en kostnad han får stå för. Det är ju en risk man tar trots allt.

Sen så tycker jag att du kanske bör vara lite försiktig när du skriver att TV:n är frisk då du inte har sett just hans exemplar av TV:n och således inte kan avgöra om TV:n är felaktig eller inte utan det är upp till TS och i ett senare led även serviceavdelningen på Dustin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
"Man får vad man betalar för" är ett uttryck som man inte kan använda för mycket.

Input-lag uppstår inte bara sådär ut tomma intet, utan det är ett välkänt fenomen hos många olika paneler. Märks inte alltid utan kan variera från vad man än gör som spel och film och från ingång till ingång. Finns t om hos en del dyrare apparater.

Summa summarum, tvn är frisk och han vill reklamera en fullt fungerande tv.
Det är ändå kundens ansvar att ta reda på vad man köper speciellt när t om medelsvensson känner till problem som man kan uppleva med just "platt-tv"

Så tycker ni fortfarande att han ska reklamera något som är fullt friskt och dessutom ett fenomen som personer världen över upplever dagligen på ett eller annat sätt?

Visst kunde man använda de uttrycket. Men nu har jag köpt en tv för 16.500kr som ska vara bra, och är ingen no-name märke.

Det förstår jag också. Men här spelar det ingen roll om man spelar eller tittar på film det är input-lag hela tiden. När man spelar tex Fifa 09 så hinner man trycka på kontrollen ca 2-3 gånger innan man ser något på skärmen.

Skulle nog inte säga att tvn var frisk, för det spelar ingen roll om man byter ut HDMI kablar eller gör olika inställningar.

Dustinhome vill att jag ska vända mig till Samsung då det inte går att uppdatera tvn till version 1.20 (jag har 1.12). Men Samsung vill inte hjälpa till då Dustin har importerat apparaterna. Jag ska iaf reklammera tvn och gå till en fysisk butik och köpa en Nordisk tv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008

Att vända sig direkt till säljstället, Dustin i det här fallet, innebär att du endast har en part vid hanteringen av ärendet - eller vid en tvist, där säljaren annars kan avsäga sig ansvar då du vänt dig direkt till tillverkaren som inte har samma skyldigheter gentemot privatpersoner.

Att vända sig direkt till tillverkaren kan, även om själva garantiåtgärderna är gratis, innebära påförda merkostnader i form av transport och emballage. Kan vara bra att känna till. Så att utan förbehåll rekommendera dig till att vända dig direkt till tillverkaren som Degerlund gör är tanklöst. Speciellt nu när det handlar om grå-import.

Det var mycke negativ kritik i omdömet om Dustin Home på Prisjakt för något år sedan just med avseende på hur de hanterar garantiärenden. I ärlighetens namn trodde jag Dustin hade bättrat sig... Synd, nu hamnar nu på min svarta lista

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

Det jag skulle rekommendera dig, xobos, att göra är att försöka reklamera genom att ringa Dustin igen och visar det sig att de fortfarande inte vill ta emot TV:n så tycker jag att du ska göra ett försök att kontakta Jüri Martoja som finns här på forumet (kolla in Dustins tråd i återförsäljarforumet) och försöka lösa det med honom (fungerar rätt bra vad jag har märkt i ovan nämnda tråd). Är det dött lopp även där så finns det väl bara ARN kvar, men i ärlighetens namn så tror jag absolut inte att det kommer gå så långt.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fritteh
Det jag skulle rekommendera dig, xobos, att göra är att försöka reklamera genom att ringa Dustin igen och visar det sig att de fortfarande inte vill ta emot TV:n så tycker jag att du ska göra ett försök att kontakta Jüri Martoja som finns här på forumet (kolla in Dustins tråd i återförsäljarforumet) och försöka lösa det med honom (fungerar rätt bra vad jag har märkt i ovan nämnda tråd). Är det dött lopp även där så finns det väl bara ARN kvar, men i ärlighetens namn så tror jag absolut inte att det kommer gå så långt.

Lycka till!

Tack för informationen fritteh!

Just nu så har jag bara haft mail konversation med dem, det har tagit lång tid då dem är väldigt sega på att svara. Kan ta upp mot 24 timmar innan man får svar

Tack åter igen!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Dr.Mabuse

Dustin har alltid i första hand rekommenderat att du kontaktar tillverkaren eftersom det skär ner ett led i kommunikationen då de normalt ändå skickar vidare produkten till tillverkaren.

Jag har haft flera reklamationer där jag har kontaktat tillverkaren direkt och inte i något fall har jag behövt betala något extra då det räckt med att bifoga kvittot från Dustin. I alla 3 fallen har det dessutom gått snabt och smidigt och från ViewSonic fick jag t ex en nyare version av skärmen jag reklamerade.

Så jag ser inte att det är något större problem att Dustin normalt rekommenderar att du tar direktkontakt med tillverkaren. Däremot borde de vara mer öppna med att man fortfarande, om man verkligen vill, kan låta Dustin ta hand om det även om det innebär att det tar längre tid.

I detta fall skulle jag dock återkomma till Dustin och påpeka att Samsung inte vill ta emot produkten då den är gråimport. Eftersom det blivit en tvist så ska du inte längre behöva tjafsa med Samsung utan nu är det Dustins sak att prata med Samsung för att lösa detta. Så stå på dig mot Dustin och gör som fritteh säger, ta kontakt med Dustin's kille här på forumet.

/B

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

men begär rma från dustin, du har köpt den där och det är till dom du ska vända dig, sen vad dustin gör får dom bestämma men du har all rätt att reklamera ditt du köpt då rätten att reklamera har ju inte gått ut...(4mån).

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Dustin är skyldiga att hantera ditt ärende. Det finns inte en möjlighet att få Samsung att göra det med tanke på går-importen.

Du har som kund rätt att skicka tvn till försäljaren som i sin tur får skicka den vidare eller vad dom nu väljer att göra. Dessa grå-import-apparater skickas alltid till någon 3:eparts servicepartner så som Anovo eller liknande.

Även om din tv inte hade varit grå-import så SKA Dustin hantera ärendet åt dig. Det finns inget som säger att du inte kan vända dig till dem och måste gå till Samsung direkt. Det finns i konsumentköpslagen.

Jag har väldigt mycket erfarenhet av exakt detta problem då jag jobbar i branchen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Värt att tillägga:
Även om man som kund har rätt att gå till den som sålt produkten så går det i många fall snabbare om man kontaktar tillverkaren direkt i de fall då de står för sin egen service. Som t.ex Samsung.
Nu vet jag att många gillar känslan att "sätta dit" säljaren genom att hävda sin rätt och kräva att de tar hand om det. Men vad de inte tänker på är att vägen blir längre.

Men i detta fallet är det helt upp till Dustin att lösa det då de Gråimporterat apparaterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Dr.Mabuse

...Jag har haft flera reklamationer där jag har kontaktat tillverkaren direkt och inte i något fall har jag behövt betala något extra då det räckt med att bifoga kvittot från Dustin. I alla 3 fallen har det dessutom gått snabt och smidigt och från ViewSonic fick jag t ex en nyare version av skärmen jag reklamerade.

Så jag ser inte att det är något större problem att Dustin normalt rekommenderar att du tar direktkontakt med tillverkaren. Däremot borde de vara mer öppna med att man fortfarande, om man verkligen vill, kan låta Dustin ta hand om det även om det innebär att det tar längre tid...
/B

Dina solskenshistorier är en klen tröst för TS och alla andra den dag det skiter sig, på ren svenska. Mitt inlägg riktade sig dessutom till butiker i största allmänhet som inte vill ta sitt ansvar.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
"Man får vad man betalar för" är ett uttryck som man inte kan använda för mycket.

Input-lag uppstår inte bara sådär ut tomma intet, utan det är ett välkänt fenomen hos många olika paneler. Märks inte alltid utan kan variera från vad man än gör som spel och film och från ingång till ingång. Finns t om hos en del dyrare apparater.

Summa summarum, tvn är frisk och han vill reklamera en fullt fungerande tv.
Det är ändå kundens ansvar att ta reda på vad man köper speciellt när t om medelsvensson känner till problem som man kan uppleva med just "platt-tv"

Så tycker ni fortfarande att han ska reklamera något som är fullt friskt och dessutom ett fenomen som personer världen över upplever dagligen på ett eller annat sätt?

Har själv en Samsung platt-tv med samma problem.

Ljudet varierar från att vara i sync till en sekund eller två innan. Samsung lägger på fördröjning på TV-högtalarna, men INTE på ljudutgångarna.

Då fördröjningen är olika beroende på hur mycket information som visas går det inte att använda en fördröjningsbox eller liknande. Detta gäller främst komponentingången. Via ex. HDMI är fördröjningen försumbar och helt acceptabel (även om den finns där).

Då det bevisligen inte går och använda TVns alla in- och utgångar som produktspecifikationerna säger uppfyller inte TVn de krav man kan förutsätta. Detta såvida man inte blivit upplyst om denna defekt vid köptillfället.

Såvida TVn är köpt som konsument är konsumentköplagen applicerbar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Har själv en Samsung platt-tv med samma problem.

Ljudet varierar från att vara i sync till en sekund eller två innan. Samsung lägger på fördröjning på TV-högtalarna, men INTE på ljudutgångarna.

Då fördröjningen är olika beroende på hur mycket information som visas går det inte att använda en fördröjningsbox eller liknande. Detta gäller främst komponentingången. Via ex. HDMI är fördröjningen försumbar och helt acceptabel (även om den finns där).

Då det bevisligen inte går och använda TVns alla in- och utgångar som produktspecifikationerna säger uppfyller inte TVn de krav man kan förutsätta. Detta såvida man inte blivit upplyst om denna defekt vid köptillfället.

Såvida TVn är köpt som konsument är konsumentköplagen applicerbar.

Tack för informationen!

Jag har nu skickat iväg ett mail till kundservice. Som vanligt tar det väl ca 2 dagar och få svar från Dustin. Synd att att deras kundservice inte är lika snabb som deras leveranser.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Dina solskenshistorier är en klen tröst för TS och alla andra den dag det skiter sig, på ren svenska. Mitt inlägg riktade sig dessutom till butiker i största allmänhet som inte vill ta sitt ansvar.

Du sa att man kan åka på extra kostnader om man vänder sig direkt till tillverkaren och jag påpekade att i de 3 fallen jag har behövt reklamera något från Dustin så har jag aldrig behövt betala något extra så det är i högsta grad relevant att berätta om "mina solskenshistorier", om inte annat för att åtminstone lugna ner de som i framtiden kan behöva göra reklamationer.

Du påstår att man som köpare kan råka illa ut i en tvist då man vänt sig direkt till tillverkaren men varken Dustin eller någon annan kan avsäga sig ansvaret när det själva på sin hemsida rekommenderar dig att ta rma direkt med tillverkaren.

Å ena sidan förstår jag att det kan vara skönt att låta inköpstället ta hand om reklamationer just därför du har ett enda ställe att ha kontakt med men samtidigt så är det normalt inga problem att direkt upprätta en rma hos tillverkaren så jag förstår inte riktigt folk som ser det som negativt när t ex Dustin helst vill sköta det så.

Däremot så ska de (Dustin eller vem som helst) definitivt aldrig kunna vägra att ta hand om rma och gör de det så är det självklart inte bra. Och i det fallet som detta där det kan bli en tvist (d v s att Samsung vägrar att ta hand om rma), då är det en no-brainer - det är Dustin som ska ta striden med Samsung, inte kunden och skulle de vägra så är det bara att bussa ARN/konsumentvägledaren på dem.

TS - varför ringer du inte och pratar med kundtjänst? Det kan gå snabbare.

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xobos
Tack för informationen!

Jag har nu skickat iväg ett mail till kundservice. Som vanligt tar det väl ca 2 dagar och få svar från Dustin. Synd att att deras kundservice inte är lika snabb som deras leveranser.

Men snälla , lyft luren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Men snälla , lyft luren istället.

Man får ju se också vilket jobb man har, kan inte bara ringa runt.

Men nu har jag ringt och dem vill ha ett namn på säljaren (som jag har hemma) som informerade mig om tvn.

Nu säger tjejen på supporten att dem har gjort fel och skickat mig till Samsung, för det är Dustin som har supporten för tvn. Hon ville att jag skulle slänga ner min tv och skicka den till Dustin. Tror knappast att jag ska göra det, det finns större risk att tvn går sönder under transporten än att den blir reparerad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xobos
Man får ju se också vilket jobb man har, kan inte bara ringa runt.

Men nu har jag ringt och dem vill ha ett namn på säljaren (som jag har hemma) som informerade mig om tvn.

Nu säger tjejen på supporten att dem har gjort fel och skickat mig till Samsung, för det är Dustin som har supporten för tvn. Hon ville att jag skulle slänga ner min tv och skicka den till Dustin. Tror knappast att jag ska göra det, det finns större risk att tvn går sönder under transporten än att den blir reparerad.

Fråga Dustin hur dom vill tv:n ska transporteras men troligen är det på pall och fråga dom isf hur du ska få tag på en pall och sen brukar Dustin skicka ut fraktlapp så fråga även efter det.

Om nu tv:n är packad efter alla konstens regler så är den mig veterligt sen försäkrad så går den sönder under frakten så blir du ersatt av speditören men fråga även om detta för säkerhets skull.

En reklamation ska gå så smidigt som möjligt för privatkund så några större bekymmer ska du inte få pga detta och kom även ihåg att du kan begära ersättning för alla utlägg och är dom befogade för ärendets skull så ska du ha det ersatt till fullo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degerlund
Tjenare.

Du kan självklart vända dig till dustin men som dom säger. Jag rekommenderar dig att vända dig direkt till samsung då de kommer hem till dig med reparatörer och låne/utbytes tv. (Alltid en bättre tv)

Samma sak gäller för de övriga stora tv tillverkarna såsom Philips, Lg, Sony och Panasonic också.

Sitter själv i samma sits med min lg 32" men jag kommer höra av mig direkt till lg. Jag ringer dit och säger när jag e hemma så kommer det och ordnar mina problem

Edit

Läste om nu att du har en grå-import tv. Om inte det framgår i annonsen och samsung inte kan ansvara för tvn så skulle jag ringa upp dustin (På ett trevligt sätt) och tala med den första personen som svarar. Jag skulle be han om att antingen reklamera eller service på tvn. I annat fall skulle jag be och få tala med en ansvarig då det oftast orsakar mer problem och det löser sig snabbare. (Troligtvis swappar de bara tvn)

Lycka till !!

Det tror jag inte, hdmi porten på min lg 37" dog och dom skickade dhl för att hämta den och var utan tv i 3 veckor.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Du sa att man kan åka på extra kostnader om man vänder sig direkt till tillverkaren och jag påpekade att i de 3 fallen jag har behövt reklamera något från Dustin så har jag aldrig behövt betala något extra så det är i högsta grad relevant att berätta om "mina solskenshistorier", om inte annat för att åtminstone lugna ner de som i framtiden kan behöva göra reklamationer.

Du påstår att man som köpare kan råka illa ut i en tvist då man vänt sig direkt till tillverkaren men varken Dustin eller någon annan kan avsäga sig ansvaret när det själva på sin hemsida rekommenderar dig att ta rma direkt med tillverkaren.

Kan vi skippa Dustin för ett ögonblick i denna diskussion? Jag yttrade mig i STÖRSTA ALLMÄNHET, OK?

Vissa tillverkare accepterar t.ex bara transport på pall, eller att man har kvar originalembalage. Detta omak kan inte bara innebära en massa merjobb, men även högre fraktkostnader - som inte alla tillverkare är med att betala.

Det är inte helt uteslutet att en vara kan bli skadad under transporten. Det är inte alla butiker som då tagit på sig ansvaret att tillhandahålla en ny vara samtidigt som tillverkaren skyller på köparen. Garantin gäller ju tillverkningsfel.
Varor som skadats under själva servicen. T.ex: TV-apparter, dessa repareras sällan, de byts ut. Men om någon del är trasig skickas TV:n tillbaka - oavsett vem som åstakommit skadan. Och där står kunden utan fungerande vara och möjliget att åberopa garanti.

Ovan exempel är förhoppningsvis sälsynt idag, men kommer från verkliga fall. Därav min ståndpunkt är att man bör undersöka detta innan man går med på förbehållslöst kontakta tillverkaren direkt.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Aldrig mer att jag kommer köpa en produkt från Dustin! Deras kundservice är så dålig att det inte är sant! Jag ringde in och pratade med en person och hon ville att jag skulle vända mig till Samsung. Men Samsung säger att Dustin inte har något avtal med dem. Rena ping pong spelet är det här.

Sen blir man utskälld på Dustins kundservice utav en tjej för att hon inte fann skäl för att reklammera produkten. Kommer nu att gå vidare till ARN och få mitt fall prövat hos dem. Jag har namnet på säljaren som lovade mig svenskgaranti men dem verkar blunda för detta.

Jag har varit jätte nöjd med Dustin, dem är grymt snabba med leveranser. Men när det gäller kundservice så är dem sämst, och detta har lett till att jag inte kommer köpa en produkt mer från dem.

Trädvy Permalänk
Dustin AB
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Hej!

Det finns mycket som uppenbarligen är missförstått eller fel i detta ärende, om TS vill maila mig ordernummer / RMA så kan jag se över hur det ligger till samt vad vi har gjort respektive inte gjort. Jag finns på jm@dustin.se.

För att förtydliga hur det ligger till så är garanti och support olika saker. Supporten till denna TV hanteras av Samsung, då de har Europasupport på sina produkter.

Garantiservicen däremot hanteras via oss. Huruvida ett problem kan avhjälpas genom teknisk support eller om det behövs service kan avgöras av supporten till TVn.

Sedan så specas det att det är inskicksgaranti på produkterna som nu har det, för att man ska kunna få ta del av den informationen.

Om TVn behöver service så står vi för frakterna som vanligt och tar in TVn för åtgärd/utbyte. Dessa processer har fungerat väl i övriga fall så det måste som sagt vara något missförstånd inblandat i detta case.

Som sagt - hör av dig till mig så kan jag kolla vad problemet är.

Mvh
Jüri Martoja
Dustin AB

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Nu har jag skickat mitt ärande vidare till ARN, få se vad dem säger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedland
Registrerad
Maj 2006

ARN måste vara det mesigaste som finns, företagen behöver inte ens bry sig om vad arn kommer fram till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
ARN måste vara det mesigaste som finns, företagen behöver inte ens bry sig om vad arn kommer fram till.

ARN är ingen domstol därav är deras beslut inte tvingande.
Det kan bara en domstol besluta om.

Men handlar man av seriösa företag som är med i en branchorganisation som svensk distanshandel o/e svensk handel är dem ålagda att följa nämndens beslut genom sitt medlemsskap.
Däremot är inte ärlige Roger i källaren med egen postbox med och bryr sig förmodligen inte heller om han hamnar på svarta listan.
Bara att kolla in listan. Tror bara det är clickok och Ryanair som jag känner igen vid namn.

Mycket sannolikt att Dustin skulle följa ARNs beslut om det går emot dem.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |