Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Arbetsmoral finns på arbetsplatserna i Sverige trots kollektivavtal.
Tror du folk maskar medvetet för att de har kollektivavtal?

Likaså hur ställer du dig till om jag skadat mig på arbetsplatsen därför kan kanske jag bara p.ga handikapp fläta en korg och du hinner tre.
Skall jag diskrimineras då och få lägre lön? Eller tycker du jag skall få sparken då också?

Om du är handikappad och bara fläta en korg så är det ju det du får lön för. Hur är det nu på arbetsplatsen om man är handikappad menar du? Kan man jobba på alla arbetsplatser för det? Det har ju inget med den vanliga lönen att göra. Oftast får du ett handikappbidrag av staten också pga din invadilitet. Du likställs inte på arbetsmarknaden med en som är fullt frisk alltså.

Arbetsmoral finns på arbetsplatserna, helt korrekt. Den är inte så värst hög på många ställen. Givetvis jobbar ingen mer än vad de behöver om det inte finns något att vinna på det? Du menar att alla arbetare gärna ger det där lilla extra utan att förvänta sig något tillbaka? Om du får samma lön som Nisse oavsett om du producerar dubbelt så mkt så finns det väl ingen anledning för dig att producera dubbelt så mycket?

Lönesamtal är till för att just kunna visa på att man är duktig och förtjänar sin lön. Det är en sund funktion på arbetsplatser. Givetvis ska man ha högre lön om man kan producera mer.

Vad får dig till att tro att man ska få mindre lön än nu om allt handlar om att man ska få BÄTTRE lön om man kan prestera. Du har en satt minimilön. Den får alla, sedan kan givetvis de som presterar bättre få en högre lön pga deras lilla extra. Det är just det man ska påvisa i lönesamtalen, att man skiljer sig från den grå massan och hävda sin rätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Om du är handikappad och bara fläta en korg så är det ju det du får lön för. Hur är det nu på arbetsplatsen om man är handikappad menar du? Kan man jobba på alla arbetsplatser för det? Det har ju inget med den vanliga lönen att göra. Oftast får du ett handikappbidrag av staten också pga din invadilitet. Du likställs inte på arbetsmarknaden med en som är fullt frisk alltså.

Arbetsmoral finns på arbetsplatserna, helt korrekt. Den är inte så värst hög på många ställen. Givetvis jobbar ingen mer än vad de behöver om det inte finns något att vinna på det? Du menar att alla arbetare gärna ger det där lilla extra utan att förvänta sig något tillbaka? Om du får samma lön som Nisse oavsett om du producerar dubbelt så mkt så finns det väl ingen anledning för dig att producera dubbelt så mycket?

Lönesamtal är till för att just kunna visa på att man är duktig och förtjänar sin lön. Det är en sund funktion på arbetsplatser. Givetvis ska man ha högre lön om man kan producera mer.

Vad får dig till att tro att man ska få mindre lön än nu om allt handlar om att man ska få BÄTTRE lön om man kan prestera. Du har en satt minimilön. Den får alla, sedan kan givetvis de som presterar bättre få en högre lön pga deras lilla extra. Det är just det man ska påvisa i lönesamtalen, att man skiljer sig från den grå massan och hävda sin rätt.

Citat:

På vilket sätt är det bevisat att individen inte själv vet bäst hur han eller hon presterar?

Dessutom vred du på mitt resonemang. Jag skrev att det var bevisat att individuella löner skapar icke jämställda löner. Löneskillnad har iofs minskat på senare år , men är långt ifrån bra.

Det är väl i sig inget fel om nu kollektivavtal finns med minimilön och du kommer upp några snäpp i lönestegen. Men att ha rena individuella löner (som lärarna) skapar en stor klyfta mellan man/kvinna exempelvis eftersom det handlar om större pengar över tid.
Samma sak gäller inom många statliga områden som rapporten visar.
http://www.arbetsgivarverket.se/t/newspage____1509.aspx

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Dessutom vred du på mitt resonemang. Jag skrev att det var bevisat att individuella löner skapar icke jämställda löner. Löneskillnad har iofs minskat på senare år , men är långt ifrån bra.

Det är väl i sig inget fel om nu kollektivavtal finns med minimilön och du kommer upp några snäpp i lönestegen. Men att ha rena individuella löner (som lärarna) skapar en stor klyfta mellan man/kvinna exempelvis eftersom det handlar om större pengar över tid.
Samma sak gäller inom många statliga områden som rapporten visar.
http://www.arbetsgivarverket.se/t/newspage____1509.aspx

Givetvis skapar individuella löner löneskillnader. De allra flesta är säkert helt vanliga arbetare som inte har någon ambition att arbetea.

Att det blir löneskillnad mellan de som är duktiga och de som inte vill presetera med är eftersträvansvärt. Det är inget som säger att exakt samma lön är bra för alla. Det är snarare dåligt.

Att jämföra kvinnors och mäns lönar som i de flesta undersökningar blir direkt felaktigt. Det går inte att bara jämföra rakt över och räkna ihop alla manslöner och räkna ihop alla kvinnolöner och sedan få ut ett generellt snitt.

Det spelar stor roll om kvinnor ofta jobbar statligt osv där lönen givetvis är mindre. Ska man påvisa att det finns löneskillnader så ska du jämföra två arbeten på samma plats.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det spelar stor roll om kvinnor ofta jobbar statligt osv där lönen givetvis är mindre. Ska man påvisa att det finns löneskillnader så ska du jämföra två arbeten på samma plats.

Och där kan man också påvisa löneskillnader man/kvinna i de flesta fall.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Och där kan man också påvisa löneskillnader man/kvinna i de flesta fall.

Ja och det hjälper inte att se alla som en grå massa utan alla ska få vara individer. Det går inte över en natt om man ska skapa duktiga löneförhandlare och inte sådana som är van vid att kollektivistiska tankesätt. Det är säkerligen en stor del i att svenskar är så dåliga på att löneförhandla för att de har jantelagen att tampas med. Och jante älskar kollektivavtal.

Fortfarande individuella lönesamtal är underbara.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja och det hjälper inte att se alla som en grå massa utan alla ska få vara individer. Det går inte över en natt om man ska skapa duktiga löneförhandlare och inte sådana som är van vid att kollektivistiska tankesätt. Det är säkerligen en stor del i att svenskar är så dåliga på att löneförhandla för att de har jantelagen att tampas med. Och jante älskar kollektivavtal.

Fortfarande individuella lönesamtal är underbara.

Så du menar med andra ord då att du tycker att lönerna är jämställda i Sverige?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Så du menar med andra ord då att du tycker att lönerna är jämställda i Sverige?

Ja om man ser till en enskild arbetsplats och individerna som arbetar där. Jag har som sagt jobbat på pappersbruk innan, där så anställs man med en fastställd lön. Könet har ingen betydelse. Menar du att det finns något arbete där man får en annan lön beroende på vilket kön man har jämfört med andra på arbetsplatsen? Ge gärna något exempel. Väktare samma sak, man anställs som väktare och inte som man eller kvinna. osv osv Jag har aldrig sett ett avtal där man gör skillnad på kön.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja om man ser till en enskild arbetsplats och individerna som arbetar där. Jag har som sagt jobbat på pappersbruk innan, där så anställs man med en fastställd lön. Könet har ingen betydelse. Menar du att det finns något arbete där man får en annan lön beroende på vilket kön man har jämfört med andra på arbetsplatsen? Ge gärna något exempel. Väktare samma sak, man anställs som väktare och inte som man eller kvinna. osv osv Jag har aldrig sett ett avtal där man gör skillnad på kön.

De som jobbar på pappersbruk har kollektivavtal= rättvisa löner= jämställt
Väktare har kollektivavtal=rättvisa löner=jämställt
Lärare har individuella löner= löneskillnader= ej jämställt.
Du blandar ihop, vi pratade om individuella löner.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
De som jobbar på pappersbruk har kollektivavtal= rättvisa löner= jämställt
Väktare har kollektivavtal=rättvisa löner=jämställt
Lärare har individuella löner= löneskillnader= ej jämställt.
Du blandar ihop, vi pratade om individuella löner.

Vad är det för rättvist med att alla har samma låga lön. Det säger ingenting om lönesituationen. Tänk om det är tjejerna på pappersbruk X som jobbar extra hårt, då ska ju de ha högre lön än killarna där eller vice versa. Det blir inte automatiskt rättvisa bara för att man har samma. Det är ett så förlegad syn på vad jämställdhet är.

Du vet lika väl som jag att när man räknar ut jämställdhet ur alla löner så är det via systemet att man räknar ihop ALLA mäns löner/antal män som jobbar och jämför det med ALLA kvinnors löner/alla kvinnor som jobbar. På det sättet får man inte fram något användbart som mäter jämställdhet, det enda man får fram är en medellön baserad på vilka yrken man valt. Att kvinnor väljer statliga yrken i större omfattning än män t.ex. sänker deras medellön givetvis. Det betyder inte att statliga löner ska ökas på. Det betyder att kvinnor uppenbarligen föredrar sådana yrken.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Re: Lönesamtal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
[edit] Bah, tusan! Såg att jag la diskussionen i fel forumdel, önskvärt är det om en mod flyttar den till lämpligare ställe. [/edit]

Hejsan allesammans!

Nu är det så att jag ska ha lönesamtal på måndag efter lunch.

Jag har jobbat hos arbetsgivaren som first line support och SPOC (single point of contact) sen april -08.

Men sen december har jag börjat med att drifta, administrera och förbättra vårt ärendehanteringssystem, och de skickade mig på en 5dagars kurs i Köpenhamn för det ändamålet. Utbildningen kostade 30 000kr +.

Det är jag och en till som jobbar med detta, låt honom kallas "Kalle".

Kalle sitter 100% med detta och har 26 000 i månadslön, innan skatt. Han har ca 4 års erfarenhet av detta jobbet.

Min nuvarande lön (som support) är 20 500kr/mån.
Vad är rimligt för mig att vilja ha i lön? Jag tänkte gå ut på 25 000, och slutligen sikta på 23 000 innan skatt.

Eller ska jag sikta högre och hoppas på det bästa?

Chefen, låt oss kalla henne "Lena", är en väldigt bra och rättvis chef och jag vill inte klampa på med något helt absurt lönekrav som sabbar vår medarbetare-chef-relation.
Eller är chefer vana vid skambud i allmänhet och "glömmer av" det så fort förhandlingen är slut och man gått utanför dörren?

Detta är mitt livs första lönesamtal, därför jag är lite fundersam.

Jag har försökt prata med mitt fack, som säger att ta kontakt med lokala fackföreträdaren som i sin tur inte svarat på mail eller telefon de senaste 2 veckorna.

Varför är du ens med i facket om de inte vill hjälpa dig?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.