P-böter, förfallodatum och påminnelseavgifter?

Permalänk
Medlem

P-böter, förfallodatum och påminnelseavgifter?

Vad är det för generella regler angående parkeringsböters förfallodatum?

Har fått en retlig parkeringsbot då jag stod 7 meter från en korsning i centrala Ängelholm på 700 kr.

Tar de ut en påminnelseavgift från första påminnelsen? Enligt pbot.nu så ska man strunta i boten och hoppas på att plisorna tappar bort blocket eller av någon anledning glömmer att posta boten.

Dessutom vill jag ju inte betala för tidigt.

Mest irreterad är jag för att lokaltidningen skrev ett reportage om p-lisorna i höstas där de sade att det inte var så farligt att få p-böter, då dessa bara låg på 300 kr. Kul att få en på 700 kr då

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Beror på vilka som gett dig boten, dvs skött ärendet. Gå in på deras hemsida och läs på, är nämligen olika regler mellan olika, privata, företag och kommunen.

Permalänk
Medlem

Annars läser du på P-anmärkningen. Står på baksidan.
700 kr var billigt eftersom du parkerade farligt nära korsning. En trafikolycka hade blivit dyrare för samhället.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1