Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Kom med lite vettiga argument istället för att hänga upp dig på maffiasnacket.

Kollektivavtal ger snarare mindre i vinst, varför skall ägaren till företagen sko sig på arbetstagaren och utnyttja denne när andra seriösa bolag tecknar kollektivavtal.
Det är en förening som har en medlemsavgift. Precis samma sak som t.ex du betalar pengar för att få vara med och spela hockey varje lördag.

Sentenced skrev:

Ja det finns fall där företagen ändrat sig och tyckt det är bra.

Du kan inte jämföra kriminell verksamhet med den som inte är kriminell.
Fackets stridsåtgärder är helt lagliga och står med i grundlagen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbetsblockad

Med dina resonemang skulle t.ex kronofogden utöva utpressning också. Betala dina skulder annars säljer vi ditt hus, tömmer ditt konto och låter dig leva på existensminimum.

Det är strejk och stridsåtgärder som gjort Sverige till det land det är idag. Förhållandevis bra löner och trygga anställningsavtal.

Skulle vara intressant att räkna på hur många människoliv facket räddat, låt säg över hundra år genom arbetet för en säkrare arbetsmiljö.

Kronofogden har en fodring på den enskilda privatperson. För någon annans räkning som måste påvisa att det finns ett avtal. Det har inget med avtalsverksamhet att göra på något annat sätt.

Kronofogden kallar inte konfiskeringen av din bil pga skulder för ett bilkonfiskeringsavtal heller, det skulle vara ett felaktigt ord då du inte har något val om bilen blir konfiskerad och det är ingen mening med dig att sitta och avtala om det då bilen kommer att bli konfiskerad. Man kallar saker vid sitt rätta namn.

Samma sak om du sitter och säger att ett företag ska skriva under ett avtal eller inte. Det finns inget att man inte ska skriva under. Små företag får stora fack med mångdubbelt fler anställda på sig vars enda jobb är att trakassera fram en underskrift. På vilket sätt skiljer det sig från beskyddarverksamhet att tvinga på ett företag ett avtal de icke vill ha där ingen på arbetsplatsen ens vill ha avtalet?

Du förstår fortfarande inte problematiken att kalla det avtal? Det är inget avtal om du i teorin inte har någon chans att tacka nej. Då är det tvång. Och ska heller inte utpressas fram. Antingen är det frivilligt eller så är det tvingande om det är tvingande ska man givetvis inte behöva hålla på och tjafsa med facket om det.

Sverige är ett land där det inte lönar sig att studera för att man tjänar knappt på att ha en utbildning på 3-5år jämfört med om man arbetar. Verkar det som en sund lönesituation? Att anställningsavtalen är "trygga" leder till att folk inte kan eller har möjlighet att kunna byta arbete för att man har en i princip obefintlig rörlighet i arbetslivet. Så även om man skulle vilja byta jobb så går det inte för att alla klamrar sig fast vid sina jobb.

Vidare leder även detta till att man håller fast vid sina jobb med näbbar och klor och blir därmed sjukskrivna i mycket högre utsträckning än på andra platser trots att man mår dåligt av att vara på sitt jobb och skulle vilja byta. Det är i princip omöjligt och man tjänar bättre på att hålla sig kvar i LAS-ordningen än att försöka satsa på något annat man tycker om istället. osv osv osv

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Precis arbetsgivaren tjänar inte på kollektivavtal

Era facknegativa liberala argument kommer jag ej mer besvara för ni bägge är låsta i era åsikter.

Läs mina tidigare cirka 3 sidor för jag har redan bemött precis samma argument tidigare, finns ingen anledning att upprepa sig.
Angående salladsbaren visar media inte korrekt information utan den är vinklad särskilt kvällstidningarnas bild som uppvisar dem som martyrer.

Däremot läs :
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/offentlig_upphandling/...

Även om det står en av de mest antikfackliga sidor som finns, så kräver faktiskt kommuner kollektivavtal hos de kommuner som lämnar in anbud vid upphandling. Bortse från propagandan som står.
Mycket bra och seriöst eftersom konkurrens på lika villkor. Likaså ser myndigheter nyttan med kollektivavtal, de avtal som du ser som negativa.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Era facknegativa liberala argument kommer jag ej mer besvara för ni bägge är låsta i era åsikter.

Läs mina tidigare cirka 3 sidor för jag har redan bemött precis samma argument tidigare, finns ingen anledning att upprepa sig.
Angående salladsbaren visar media inte korrekt information utan den är vinklad särskilt kvällstidningarnas bild som uppvisar dem som martyrer.

Däremot läs :
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/offentlig_upphandling/...

Även om det står en av de mest antikfackliga sidor som finns, så kräver faktiskt kommuner kollektivavtal hos de kommuner som lämnar in anbud vid upphandling. Bortse från propagandan som står.
Mycket bra och seriöst eftersom konkurrens på lika villkor. Likaså ser myndigheter nyttan med kollektivavtal, de avtal som du ser som negativa.

Hehe ja och du menar att du inte alls är låst vid dina åsikter och är öppen för förslag menar du?

Återigen har väl både jag och andra med mig flera gånger pekat på BRA saker med kollektivavtal eller har du svårt med läsförståelsen? Det gör det inte mer till en lögn att företag skulle tjäna på kollektivavtal eller att ALLA kollektivavtal eller fackets metoder för att skriva på dessa avtal är BRA. Förstår du då skillnaden? Vi argumenterar för våra åsikter. Du bankar på med värdeladdade ord hämtade direkt från fackens propaganda och anklagar oss för antifackliga och andra liknande ord? Hur du får ihop det är för mig en gåta.

*** EDIT ***

Vi pekar på att det finns saker att kritisera och argumenterar för detta och ger förslag på ändringar som företagen och arbetarna skulle kunna tjäna på. Du bankar på att facken gör allt rätt och allt är skitbra i kollektivavtalet. Mycket fint. Men försök inte få det till att det är vi som kör med propagandan i vart fall. Du ser inga som helst problem med kollektivavtal eller facken. Redan där förstår nog de allra flesta att det inte riktigt är saklig argumentation. I alla system finns det fel och brister. Tror man något annat så är man verkligen inte saklig. Alla har sagt att det finns bra saker med både kollektivavtalen OCH facken. Det är enbart du som står för propagandan och hävdar att det inte finns något alls fel i det systemet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hehe ja och du menar att du inte alls är låst vid dina åsikter och är öppen för förslag menar du?

Återigen har väl både jag och andra med mig flera gånger pekat på BRA saker med kollektivavtal eller har du svårt med läsförståelsen? Det gör det inte mer till en lögn att företag skulle tjäna på kollektivavtal eller att ALLA kollektivavtal eller fackets metoder för att skriva på dessa avtal är BRA. Förstår du då skillnaden? Vi argumenterar för våra åsikter. Du bankar på med värdeladdade ord hämtade direkt från fackens propaganda och anklagar oss för antifackliga och andra liknande ord? Hur du får ihop det är för mig en gåta.

Jo klart vi argumenterar för våra åsikter. Men fackens stridsmetoder är troligtvis kvar för att stanna och jag anser är bra. Varför har jag påvisat flera gånger om.
Däremot vill jag höra era kommentarer om kommuner att de kräver kollektivavtal vid upphandlingar. Ser ni det som negativt med? Jag ser det som en accapetans bland myndigheter som också ser nyttan.
EDIT stavfel

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jo klart vi argumenterar för våra åsikter. Men fackens stridsmetoder är troligtvis kvar för att stanna och jag anser är bra. Varför har jag påvisat flera gånger om.
Däremot vill jag höra era kommentarer om kommuner att de kräver kollektivavtal vid upphandlingar. Ser ni det som negativt med? Jag ser det som en accapetans bland myndigheter som också ser nyttan.
EDIT stavfel

Att kommuner kräver kollektivavtal har ju att göra med att det ska finnas kollektivavtal som är fackligt förhandlade på alla arbetsplatser. Det är endast facket som är förhandlingsbart. Det är väl inget underligt med det? Kommuner drivs ju inte i något slags vinstintresse så de ska inte ta ställning om avtalet är bra eller inte. Om det inte fanns krav på kollektivavtal med facklig organisation så skulle nog inte kommunerna heller kräva det. Det är ju ändå myndigheterna som i grunden håller fast vid kollektivavtalskraven så det vore rent hyckleri att inte ha sådana i det fallet.

*** EDIT ***

Det finns alltså en tvång från myndigheternas sida att ingå kollektivavtal. Att de själva skulle bryta mot den tvången skulle givetvis bli helt absurt. Därmed är också det besynnerliga i att kalla det ett avtal. Ett avtal är inte tvingande. Då är det ju en tvångsåtgärd. Dvs du har inget val. Därav kan man relatera till maffiametoder när man säger sig ha avtalsfrihet men om du inte tecknar avtal så får det negativa konsekvenser för ditt företag.

Skriv på det här avtalet, det står dig fritt att skriva på men om du inte gör det så förstör vi för ditt företag. Du förstår inte alls problematiken i det hela alltså? Har företaget ett val?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Däremot vill jag höra era kommentarer om kommuner att de kräver kollektivavtal vid upphandlingar. Ser ni det som negativt med?

Lagen om offentlig upphandling är otroligt viktig, den ser till så att inte politiker inte gör fördelaktiga kommunala affärer med släktingar och bekanta. (Det har t.ex. skett en del del skumma bostadsaffärer i stockholm, nu är jag ej insatt i dessa)

Nu skulle dock kommunerna lägga till fler villkor, som bra arbetsmiljö etc. Vilket dock blir väldigt problematiskt när man skall avgöra vilken aktör som är bäst. Ena är billigare, men den andra har bättre arbetsvillkor, den tredje visar bäst miljöhänsyn, vilken skall de då välja?

Att enbart ta kollektivavtal som krav skulle kunna fungera för större aktörer, men många mindre har inga kollektivtal. T.ex. farmartjänst som finns lite varstans i landet och säljer tjänster till bl.a. kommunen, det finns ingen större mening för dem att betala facket när arbetsgivaren är de själva(delägare). De anställer alltså sig själv och utgör tjänster. (lönediskutera mot sig själv, som på en tvreklam fast nu med facket inblandad. hehe)

*edit* Det finns dessutom många familjeföretag, te.x ett städbolag där fadern(ensam ägare) har anställt modern, sonen och kanske en kusin. Inte tusan skall dessa behöva betala pengar till något fackförbund. Och om kommunen därför skulle ignorera deras anbud är direkt stridande mot offentlig upphandling. (som är otroligt viktigt mot korruption) Pizzerior är ett annat vanligt familjeföretag exempel, där de kanske skulle lägga anbud på en kommunalägd lokal.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Vari ligger behovet att kalla det ett avtal. Ett sådant menar på att man har någon valmöjlighet att teckna det. Ett företag som utsätts för avtalstecknande har inte något val. Antingen tecknar man det eller så blir man utsatt för åtgärder för att förstöra företagets möjlighet att verka. Är inte företaget nöjt med avtalet så kan man inte neka. Det är alltså inte tal om något avtal utan en tvångsåtgärd.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"