Steam spel får min router att krascha

Permalänk
Medlem

Steam spel får min router att krascha

Hej.

När jag uppdaterar server listan i steam spel så krashcar min router. Den stänger av internet från alla datorer, och om man försöker gå in på routern via webbläsaren så går det inte att ansluta.

Jag använder Netgear WPN824v2.

Jag har sett andra som också har detta problem med just netgear routrar. Hörde också att det kan ha med att routern loggar alla connections, och när man refreshar server listan så overloadas routern och den kraschar den.

Det är inte bara steam spel men för det mesta är det. Det är dock alltid när jag refreshar server listan.

Någon som kan hjälpa mig med det här?

EDIT: Detta problemet tillkom när jag skaffade denna router, tidigare fungerade det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju kolla om det finns nyare firmware till din router, i så fall kanske en uppgradering hjälper.

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/1222 verkar vara senaste

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Uppgraderade för några dagar sedan, problemet kvarstår...

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag använder ingen router bara mitt modem och har också detta problem. Jag läste för länge sen på steams forum att nästan alla har det problemet. Steam uppdaterade serverfilen och det är det som har orsakat problemet men som sagt denna uppdateringen var länge sedan.

Du kan också läsa där om folk som upplever liknande problem med din router och folk föreslår att man ska öppna portar för steam client server eller att be sin ISP "internetleverantör" att öppna specifika portar.

Jag har ännu inte funnit någon form utav lösning på problemet men ser verkligen emot förslag och tips som nån kanske har för oss:).

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte refresh "internet servers listan" för då stängs internet ner tills jag inaktiverar och aktiverar anslutningen. Men alla andra listor går bra som "history" och "favorites".

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med att steam använder upp "Max NAT/Firewall Session Per User". ( Det heter iaf så i Zyxel routrar). Det du kan göra är att ställa upp det värdet till 2048 eller 1024. I Zyxel router ligger det under Advanced -> Firewall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ach
Det kan ha att göra med att steam använder upp "Max NAT/Firewall Session Per User". ( Det heter iaf så i Zyxel routrar). Det du kan göra är att ställa upp det värdet till 2048 eller 1024. I Zyxel router ligger det under Advanced -> Firewall

Hittar tyvärr inte någon sådan inställning på min router

Permalänk
Medlem

Hade också detta problemet, tills jag köpte mig en cisco router Teorin är att routern inte klarar av att hantera det enorma antalet connections på en gång. Problemet förvärras markant om man använder sig av ett torrent program samtidigt (för mig iaf).
Men nu med en mycket fetare router så är dessa problem helt ur världen för mig.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Hade också detta problemet, tills jag köpte mig en cisco router Teorin är att routern inte klarar av att hantera det enorma antalet connections på en gång. Problemet förvärras markant om man använder sig av ett torrent program samtidigt (för mig iaf).
Men nu med en mycket fetare router så är dessa problem helt ur världen för mig.

okej, då kanske man ska skaffa en ny router

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Hade också detta problemet, tills jag köpte mig en cisco router Teorin är att routern inte klarar av att hantera det enorma antalet connections på en gång. Problemet förvärras markant om man använder sig av ett torrent program samtidigt (för mig iaf).
Men nu med en mycket fetare router så är dessa problem helt ur världen för mig.

Oj, en cisco-router för hemmabruk. Vad köpte du för en då?