Sprucken skärm på iPhone 3G - Telia lagar inte...

Permalänk
Medlem

Sprucken skärm på iPhone 3G - Telia lagar inte...

Min kompis tappade sin nästan nya iPhone i backen i helgen och glaset sprack på skärmen. Telefonen svarar fortfarande på kommandon men Telia säger att de inte lagar telefonen, bara byter ut. Hur ska man gå till väga nu då? Inget garantiärende eftersom det var självförvållat.

Tacksam för svar!

Mvh

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Han får väl skicka in den på reparation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Han får väl skicka in den på reparation?

Telia hävdar att de inte utför reparationer, och inte heller Apple tydligen. De byter bara ut telefoner. Och eftersom det inte är ett garantiärende och de inte repar (på hans bekostnad) så är det ju inte så kul att pynta de där 6000 kr+ han betalade för den olåst (vit 16 gb).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

verkar ju inte vara bättre än att det som du säger faktiskt är sant. Verkar inte vara någon rep. utan endast utbyten. Låter galet. Kanske finns någon piratverksamhet som lagar telefonen?

Citat:

apple.com

"Apple offers two service options for iPhones that are not eligible for warranty service.

1.
iPhone Out-of-Warranty Battery Replacement Program
If your iPhone requires service only because the battery's ability to hold an electrical charge has diminished, Apple will replace your battery for a service fee of $79 plus applicable taxes. For more details, please refer to the iPhone Out-of-Warranty Battery Replacement Program Frequently Asked Questions.
2.
Out-of-Warranty Service
If you own an iPhone and it requires service for any other hardware failure, Apple will service your iPhone for the Out-of-Warranty Repair Service fee listed below. Your replacement iPhone may be new or refurbished.
iPhone 3G Out-of-Warranty Service
8GB $199
16GB $299
Original iPhone Out-of-Warranty Service
4GB & 8GB $199
16GB $249

*All fees in US dollars and exclude applicable taxes"

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

Lyckades själv ha sönder min iphone 3G. Som tur var har jag drulleförsäkring så jag fick full ersättning för nypris - 1500 i självrisk. Köpte dock en annan telefon istället för en ny iphone.

Så be polaren din kolla om han har drulleförsäkring för då kommer det inte gå på mer än 1500 för en helt ny.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det inte bättre. Då kommer nog kompisens drulleförsäkring få kliva in och fixa det hela istället.

Vad säger försäkringsbolagen vid en sådan händelse, får han behålla den trasiga eller kommer de kräva den som "inbyte". Annars kan t.ex. jag vara intresserad att köpa den och pröva fixa till. Jag gillar iPhone för de saker den kan. Men de saker den saknar (som man måste jailbreaka för) är mindre skoj. Men köper man en telefon som automatiskt blir utan garanti så kan man ju kosta på sig med jailbreak och tjosan.

En tanke i varje fall. Vet att kompisen följer denna tråd ;).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

testa ta det med försäkringsbolaget. typ hemförsäkringen kostar max 1500kr i självrisk. det gjorde ja iaf när ja råka tvätta min mobil.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Sötast

Det stämmer de reparerar inte telefonerna, man får en ny.

Man får dock en bra rabatt, tror siffran låg på 50% eller mer om du ägt en telefon och förstört den. (På den nya alltså)

Permalänk
Medlem

Tja, tyckte att det passade att skriva i denna tråd. Jag får hem en ny HTC Touch HD imorrn. Jag har ingen försäkring på den, Men kan jag om jag vill registrera den hos ett försäkringsbolag så jag betalar till dem istället? O hur mycket kommer det kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Det stämmer de reparerar inte telefonerna, man får en ny.

Man får dock en bra rabatt, tror siffran låg på 50% eller mer om du ägt en telefon och förstört den. (På den nya alltså)

Nej man får ingen rabatt. Snackade med Telia idag angående detta och förklarade min situation. 6 495:- får man betala för en ny 16GB. Men vad spelar det för roll när man får ut det på försäkringen.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

....Och jag fick gott skicka in min telefon till försäkringsbolaget.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Annars kan din polare bara gå in o beställa här ifrån http://iphonebutiken.se/15-reservdelar.

Permalänk
Avstängd

Glas och montering

http://www.homemedia.se/product.asp?product=2112

och för enbart glaset

http://www.homemedia.se/product.asp?product=2190

Edit: Posten över är billigare

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Istället för att alla reparationer ska vara unika och att kunden får tillbaka samma mobil så tar helt enkelt Apple in iPhonen, lagar den, sätter nytt skal och slänger den i högen med fixade mobiler. Under denna tid har man plockat en ny mobil ur samma hög för att skicka tillbaka till personen. Det har flera fördelar, enklare behandling, snabbare returtid etc. Samma sätt är det med iPods.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Istället för att alla reparationer ska vara unika och att kunden får tillbaka samma mobil så tar helt enkelt Apple in iPhonen, lagar den, sätter nytt skal och slänger den i högen med fixade mobiler. Under denna tid har man plockat en ny mobil ur samma hög för att skicka tillbaka till personen. Det har flera fördelar, enklare behandling, snabbare returtid etc. Samma sätt är det med iPods.

Må så vara, men att inte utföra reparationer på en telefon då man tabbat sig (att det inte blir garantiärende) och därmed tvinga ett nyköp är inte speciellt konsumentvänligt. Skulle istället personen fixa problemet själv alternativt ha någon annan att fixa det åt honom/henne så försvinner också den garanti man haft. Vad skulle du säga om man köpte en bil och vindrutan går sönder, men verkstaden mfl inte får laga den, utan du måste skicka den till tillverkaren och denne ger dig istället en ny likadan bil, mot en kostnad överstigande reparationen?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Nej man får ingen rabatt. Snackade med Telia idag angående detta och förklarade min situation. 6 495:- får man betala för en ny 16GB. Men vad spelar det för roll när man får ut det på försäkringen.

Damn, då måste hon i Teliabutiken ljugit mig rakt upp i ansiktet när jag frågade henne

Det var iallafall exakt vad jag blev lovad när jag köpte min telefon, fick till och med en prislista på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Nej man får ingen rabatt. Snackade med Telia idag angående detta och förklarade min situation. 6 495:- får man betala för en ny 16GB. Men vad spelar det för roll när man får ut det på försäkringen.

Det stämmer inte riktigt...

Är telefonen "reparabel" (typ tappad) så kommer man få ut en utbytesenhet för ett reducerat pris (låg på 3995 för en 16 GB innan prishöjningen).
Är telefonen inte reparabel (fuktskadad till exempel) så får man betala för en helt ny 5495 respektive 6495.

Visa signatur

Maila mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PC_Power
Det stämmer inte riktigt...

Är telefonen "reparabel" (typ tappad) så kommer man få ut en utbytesenhet för ett reducerat pris (låg på 3995 för en 16 GB innan prishöjningen).
Är telefonen inte reparabel (fuktskadad till exempel) så får man betala för en helt ny 5495 respektive 6495.

Du har säkert rätt, men har man (som i mitt fall) _inte_ skickat den till Anovo via Telia, utan skickat den till sitt försäkriungsbolag så får man betala 6495:-. Men som jag nämnde tidigare spelar det ingen roll då jag har drulle.

Sen angående denna "utbytesenhet". Den är väl knappast en helt ny iphone, utan Anovo plockar väl en ur sin hög med reparerade iphones och säljer till dig, eller? Man vill ju ha en NY i obruten förpackning. När jag snackade med Telia sa dom att jag skulle gå till närmaste butik med "kvitto" från försäkringsbolaget och då skulle jag få köpa en helt ny i butik.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Tja, tyckte att det passade att skriva i denna tråd. Jag får hem en ny HTC Touch HD imorrn. Jag har ingen försäkring på den, Men kan jag om jag vill registrera den hos ett försäkringsbolag så jag betalar till dem istället? O hur mycket kommer det kosta?

inte försäkring direkt på telefonen men en hem försäkring täcker det

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

iPhone service i Stockholm

Hej,

Det finns ett företag i stockholm som har en fysisk butik och koncentrerar sig enbart på iPhone service.

Byta glas kostar 999 för 3g och 1299 för 3gs.

Kolla in www.ifon.se

Permalänk
Medlem

Men kolla först vad en utbytestelefon kostar.
(Priserna går upp och ner lite över livscykeln.)
Då får man en utbytestelefon som är genomgången och kollad.
(Alltså inte en telefon som är skickad till kristinehamn där de bara byter exakt det trasiga, utan att kolla om det finns fler fel.)
Ungefär som med bilmotorer ni vet (för att klämma till med en klassisk billiknelse )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Mycket snack på denna tråd, så ber om ursäkt om någon redan sagt detta.

Ja de stämmer att Apple genom Telia inte lagar displayer som går sönder utan de bytsut. Men du behöver inte betala ny pris. Priset brukar landa kring 3500 kr, och de man får är en SWAP dvs så gott som ny telefon. I vissa fall är de helt nya, och i vissa fall består de av komponenter från gamla telefoner.

Men som tidigare nämnt i denna tråd så är drulle bra att ha när de gäller iPhone.

Permalänk
Medlem

Hallå, jag skulle köra på detta om jag var i din situation.
Laga trasig iPhone skärm - iPhoneReparation.se

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenSven:

Snyggt trådlyft där

Du är lite sent ute

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!