Intervju med anställda på 3Dfx

Permalänk
Melding Plague

Intervju med anställda på 3Dfx

Den som var med på det glada 90-talet kommer ihåg grafikföretaget 3Dfx, som revolutionerade marknaden med de första överkomliga 3D-acceleratorerna för persondatorer. Nu har en gammal film där anställda intervjuas dykt upp på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

När får vi se intervjuer med folket på BitBoys?

Permalänk
Medlem

voodoo1 kördes inte i sli, annars en trevlig artikel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Precis, det är voodoo 2 som är på bilden.

Permalänk

Roligt roligt. trodde sånt här redan låg ute på nätet där ser man att vissa gamla klipp fortfarande ligger gömda i gamla datorer eller i byrålådan ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
voodoo1 kördes inte i sli, annars en trevlig artikel

Det står inget om det? O.o

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra
Precis, det är voodoo 2 som är på bilden.

Är det så? Wikipedia hävdar att även tidigare kort var hade sli-stöd och slumpmässigt googlande efter den där gendac-kretsen tyder på att voodoo2 inte hade separata sådana.

Permalänk
Medlem

3Dfx var grymma, synd att de blev uppköpta för de hade en del fina kort på gång. Har två st fabriksnya Voodoo5 och ett Voodoo2 liggandes i oöppnade originalkartonger, kanske blir samlarvärde nån gång

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Minns när jag köpte mitt första Voodoo 1-kort och kunde äntligen köra GL-quake!

Vågar nog påstå att det inte gjorts större framsteg inom spelgrafiken sedan 3dfx-korten kom. Visst att spelen blev snyggare och så med Voodoo 2 och TNT osv men inte lika stor skillnad som gå från 'software' till 'hardware' rendering.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Minns när jag köpte mitt första Voodoo 1-kort och kunde äntligen köra GL-quake!

En jämförande bild för mindre minnesgoda läsare:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En jämförande bild för mindre minnesgoda läsare:
http://img230.imageshack.us/img230/6742/quakesplitoc5.jpg

Den till vänster känns mest som orginal-quake, bara jag som tycker det? Den andra ser tillgjord ut, även om det är bättre upplösning.:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!

Vågar nog påstå att det inte gjorts större framsteg inom spelgrafiken sedan 3dfx-korten kom. Visst att spelen blev snyggare och så med Voodoo 2 och TNT osv men inte lika stor skillnad som gå från 'software' till 'hardware' rendering.

huh?

Jag tycker att det är en jävla skillnad

Permalänk
Medlem

Ingen dålig skillnad där inte xD

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Jag minns att jag köpte Diamond Viper V330 nVidia Riva 128 AGP istället för ett billigt grafikkort och vodoo2, jag kunde spela i högre upplösningar dock krävde så många spel 3dfx glide så jag blev besviken. Det fanns även winamp-plugin m.m. som krävde 3dfx glide. (ellerblev det riktigt fult utan, minns inte exakt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
huh?

Men det där är 15+ år av långsam utveckling; glquake var en patch till ett ensamt spel.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt Orchid Righteous 3D (Voodoo 1) samt skivan med drivrutiner som följde med kortet. Kortet är i perfekt skick!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En jämförande bild för mindre minnesgoda läsare:
http://img230.imageshack.us/img230/6742/quakesplitoc5.jpg

Nog kommer man ihåg alltid =D Jag var tyvärr vänstersida på den där bilden XD
Fast sen typ 2000 fick man ett TNT2 då vart det halflife för hela slanten =D

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Den till vänster känns mest som orginal-quake, bara jag som tycker det? Den andra ser tillgjord ut, även om det är bättre upplösning.:D

ne den högra är ju mer voodoo

fan att detta företaget gick under. BURN nividia

Visa signatur

*Powemac g4 MDD 1ghz / 7000 rpm delta fläkt <3

Permalänk

Ahh, Nostalgi.

Gillade mitt Voodoo 3 3000, Fyfan vad kul det var, mkt Quake 2 vart det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSkudd
fan att detta företaget gick under. BURN nividia

Glöm inte att det berodde på att nvidia var bättre på sin sak.

Permalänk
Medlem

gammla härliga 3dfx ... jovisst dom kunna sin sak. bra att det var det gröna laget som köpte upp dom då så att dom också fick ta del i kunskapen.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

QUAKE!! vilka minnen

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
gammla härliga 3dfx ... jovisst dom kunna sin sak. bra att det var det gröna laget som köpte upp dom då så att dom också fick ta del i kunskapen.

Inget ont om nostalgi, men varför just mot 3dfx? De senare åren skötte de sig väl inte alls särskilt bra? Nästa gång man tänker säga något drygt om stora, strömkrävande och varma kort kan man tänka på detta:

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo 2 12MB liggande i en gammal burk. Kommer ihåg att det var en jädra skillnad efter jag köpte det. Köpte det dock långt efter storhetstiden. Köpte det begagnat år 2000 för 800kr tror jag det var men det gjorde att jag kunde köra Q3A i 800x600 (med det mesta på low) utan voodoo kortet gick det inte alls att spela. Hade en PII 266mhz, 64MB RAM, 3GB HDD, Voodoo2 ända fram till 2003...var skaplig uppgradering när jag fick en P4 klockad till 3.25ghz, 1GB RAM, 120GB HDD och 9600pro ^^ Men ändå aldrig känt mig så stolt som när jag äntligen hade det närmast legendariska Voodoo-kortet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer ihåg hur alla klagade på hur dyra 3Dfx Voodoo korten var och att det aldrig skulle slå då det bara var för spel...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

fyfan asså... minns mitt första voodo kort på 8 mb. Jag har ALDRIG sedan dess upplevt sådan mind blowing experience som när jag för första gången spelade quake 2 med hårdvaruacelleration då ja kört software innan. Och prestandaskillnaden var så enorm att det var löjligt. Jag kunnde inte sova för jag var så jävla nöjd. Needless to say har allt sedan dess kännts som en stor jävla besvikelse. Framförallt på senare år då det inte ens går att maxa 2 år gamla spel med den senaste tekniken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnbadboy
huh?

*bilder*

Jag tycker att det är en jävla skillnad

Visst är det en jävla skillnad.
Men jag håller med honom.
Den totala skillnaden det var att gå från sofware rendering till OpenGL är omatchad.
Visst har saker och ting stegvis blivit bättre och bättre.

Men Quake och kanske framförallt Quake 2 som var mer modernt gjort för OpenGL tycker jag fortfarande ser BRA ut.
Visst kan det inte mäta sig med moderna spel i detaljer osv men det behövs liksom inte.
Det är BRA.

Tycker jag då.

Permalänk
Medlem

Nostalgi på hög nivå.

Minns väl när vi (jag och bröder) köpte en ny dator med ett Voodoo 2. Många spelminnen \o/

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

Voodoo vilka tid:P men historia nu:)..tycker att dom har vart med en del i den stora utveckligen:D..

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när vi köpte vårt Vodoo2 kort, jag blev så otroligt impad, har aldrig blivit så impad på något spel. Tycker nog skillnaden mellan mjukvarurendering och hårdvarurendering är större än skillnaden mellan quake och nya spel.

Nån som har en aning om hur bra två Vodoo2 i SLI skalade? Intressant att se hur långt man kommit med dagens multigpu konfigurationer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.