Permalänk

Dammsugarundersökning?

Idag var det en ung kille som knackade på hos mig och sa att han ifrån ett marknadsundersökningsföretag/ försäljare anlitad av electrolux.

Han började fråga om vilken dammsugare, vad vi tyckte om den, hur den såg ut, hur den sög o.s.v och om han fick se den.

Utan att tänka något vidare på det lät jag honom se den, med andra ord komma in i lägenheten, han verkade inte titta runt efter dyra möbler, tv apparater eller dylikt utan var typ helt fokuserad på att kolla filter och sånt på våran 11 år gamla dammsugare. (visste ni att den släpper ut 1/3 av allt damm genom filtret?)

Sen frågade han om vi ville se en ny modell från electrolux men om vi inte hade tid så skulle vi strunta i det vilket vi gjorde, en riktig försäljare som lobbar för en produkt borde väll ha stått på sig lite?

Detta gjorde mig lite misstänksam, + att hans "id" från företaget (som jag inte minns namnet på) såg ut att vara taget när han var 15.

Han antecknade inte heller något efter att ha ställt alla frågor, om var vi var ifrån, var vi pluggade etc, men han kan ha gjort det i trapphuset senare.

Kan ju inte låta bli att undra efter allt man läser om tjuvar som kartlägger innan

Värt att oroa sig?

Permalänk
Medlem

Det är aldrig värt att oroa sig. Däremot kan det vara värt att vara försiktig ibland.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Testpilot

Ring Electrolux och fråga om dom genomför sånna här undersökningar ifall du är orolig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bäst att stanna uppe och vakta med med hagelgeväret.

Permalänk
Medlem

För säkerhets skull sätt upp lite fällor
Tips:

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

apropå dammsugar försäljare glömmer jag aldrig när en snubbe kom hem till oss och predikade en skitbra dammsugare gjord av nasa som kostade typ 24000 kr vem fan har råd till en sån dammsugare?

gjord i titan eller nåt med typ 100 olika filter kunde dammsuga sängen o grejor var typ för 3-4 årsen. morsan blev arg för han hade lovat en gratis mattdammsugning. men gjorde det inte förrens morsan röt åt honom då gjorde han det lite lagom butter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunden

Ring Electrolux och fråga om dom genomför sånna här undersökningar ifall du är orolig.

Problemet är dock att jag inte minns vad företaget han kom ifrån hette, men man skulle ju i.ofs kunna fråga om dom har något företag som är aktivt i mitt område. (om de nu vet platsen lite mer specifikt än bara staden).

Luriga är ju att han hävdade att det också var i produktutvecklingssyfte, konstigt att be ett annat företag göra en sån sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
För säkerhets skull sätt upp lite fällor
Tips:
90FR8m-zEH4

Funderar faktiskt på att sätta upp en webcam mot ingången som vid motion aktiveras och sänder till en server som jag har co-location på

Men det kanske är overkill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
apropå dammsugar försäljare glömmer jag aldrig när en snubbe kom hem till oss och predikade en skitbra dammsugare gjord av nasa som kostade typ 24000 kr vem fan har råd till en sån dammsugare?

gjord i titan eller nåt med typ 100 olika filter kunde dammsuga sängen o grejor var typ för 3-4 årsen. morsan blev arg för han hade lovat en gratis mattdammsugning. men gjorde det inte förrens morsan röt åt honom då gjorde han det lite lagom butter

Tror dammsugaren hette Kirby? De kostade 25 tusen och inte bättre än en för två tusen enligt Konsumentverkets tester.

De såldes på Blocket i mängder efter folk upptäckt vad dåliga de är.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte om kirby, men den morshan har köpt är guld värd. Även fast den kostade 30 000kr.
Försäljaren kom och visade den, först så damsög hon med våran nya electrolux i typ 5 minuter på samma ställe och sedan med den hon visade upp, den heter "rainbow" hon lade papper innan för "påsen"/"lådan" på båda damsugarna så man ser hur mycket smuts den tar upp, våran nya elektrolux tog lite, rainbow tog ALLT, men såg verkligen hur mycket skit man har i hemmet. Det som är så bra med den är att den inte har påsar utan en skål med vatten som samlar all skit, så man bara häller ut vattnet och sedan in med nytt. Jag trodde det var bluff, men det är en riktigt damsugare, damsugare som finns nu är bara skit!
Så eftersom det är vatten i den så kan man om man har spillt något suga på den med det etc etc
Man kan även färga väggar med den(funkar skit bra), man byter ut kittet mot en flaska som man sedan lägger färg och den sprutar ut det. Den är även en högtrycks tvätt/luft.
Även en luftrensar funktion som fungerar skit bra.

Som sagt trodde verkligen att det var skit, men fyfan vad jag aldrig i hela mitt liv kommer köpa en damsugare av de stora aktörerna!

"jag har den nya modellen, och tycket att den är underbar, och allt den kan göra, man blir så förvånad....
Dem som har haft pressentation hemma fattar vilken skilnad maskinen gör i hemmet, specielt med tanke på alla alergier och sjukdommar man kan få pga kvalster och damm.."*

*http://www.familjeliv.se/Hus-hem/Forum-5-166/m32095093.html

Som sagt, visst även om många försäljare är scammers så finns det bra företag som är okända, men tyvärr väldigt dyra!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Tror dammsugaren hette Kirby? De kostade 25 tusen och inte bättre än en för två tusen enligt Konsumentverkets tester.

De såldes på Blocket i mängder efter folk upptäckt vad dåliga de är.

kan dock inte säga exakt vad den hette men den var iaf utvecklad av Nasa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV

Försäljaren kom och visade den, först så damsög hon med våran nya electrolux i typ 5 minuter på samma ställe och sedan med den hon visade upp, den heter "rainbow" hon lade papper innan för "påsen"/"lådan" på båda damsugarna så man ser hur mycket smuts den tar upp, våran nya elektrolux tog lite, rainbow tog ALLT, men såg verkligen hur mycket skit man har i hemmet.
Dem som har haft pressentation hemma fattar vilken skilnad maskinen gör i hemmet, specielt med tanke på alla alergier och sjukdommar man kan få pga kvalster och damm.."*

jag vet inte vad dammsugaren hette men han (försäljaren) gjorde nåt liknande dammsög sängen o det var ju inte trevligt och se skiten i sängen ;). aja vi hade inte råd med 24000 kr och morsan skulle ladrig köpa en så dyr dammsugare... den han visade hade speciella dammsugar påsar... fast det var ju 3-4 årsen han var där o visade den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
...........................

"jag har den nya modellen, och tycket att den är underbar, och allt den kan göra, man blir så förvånad....
Dem som har haft pressentation hemma fattar vilken skilnad maskinen gör i hemmet, specielt med tanke på alla alergier och sjukdommar man kan få pga kvalster och damm.."*

*http://www.familjeliv.se/Hus-hem/Forum-5-166/m32095093.html

Som sagt, visst även om många försäljare är scammers så finns det bra företag som är okända, men tyvärr väldigt dyra!

Det är ju snarare så att man får allergier och skit om man har det för rent. Då alla platser på jorden inte är lika rena som ditt kanske kliniskt rena hem så är inte ditt immunförsvar lika upprustat som någon som har skitigare hemma då hans immunförsvar hela tiden behöver hålla sig på topp:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju snarare så att man får allergier och skit om man har det för rent. Då alla platser på jorden inte är lika rena som ditt kanske kliniskt rena hem så är inte ditt immunförsvar lika upprustat som någon som har skitigare hemma då hans immunförsvar hela tiden behöver hålla sig på topp:)

Stämmer om man sitter hemma 24 timmar om dygnet, annars är det inget att oroa sig för.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vem fan köper en dammsugare för 24K?
Hade en profet välsignat den så hade jag inte köpt den för den summan

Permalänk
Medlem

min kusin blev av med jobbet nu under lågkonjunkturens framfart o han blev uppmanad av arbetsförmedlingen att söka jobb som dammsugarförsäljare, när ja fick höra att den dyraste låg runt 50k höll jag på att dö av skratt:D

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Fantastiskt! Alla fördomar på en och samma gång, tror inte jag missade en enda faktiskt. Helt klart dagens skratt, tackar för den

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Det var nog ett lamt försök till att sälja en dammsugare skulle jag tro. Många försäljare lurar sig in i sken av att de gör nån undersökning, ex. vis Bertmarks förlag som säljer böcker. Två gånger har de tagit sig in hos mig genom att påstå att de genomför en undersökning av nåt slag, sedna ska det krängas skit.
Nu har det blivit så att jag helt enkelt inte släpper in någon okänd bara.

Jag sålde såna Kirbydammsugare förut. Skitbra men för dyra. Och ett jävla skitföretag som säljer dom som lurar både anställda och kunder. De säljer nu en annan maskin som heter Sakura som är ännu dyrare, och sämre.

Dammsugarna är välsignade av profeten Mammon (maligna krängares skyddshelgon).

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Dessa dammsugare rekomenderas av Astma & Allergi förbundet... (klicka på dammsugare i vänstra fältet)

www.astmaoallergiforbundet.se/RekProdukter.aspx

Inte en kirby dammsugare så långt ögat når, kirby suger häztanuz btw.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Nu vet jag inte om kirby, men den morshan har köpt är guld värd. Även fast den kostade 30 000kr.

Ta inte illa upp men jag ser hellre en test från ex, Råd och Rön innan jag bedömer en dammsugare, i alla fall om den kostar 30 tusen. Har hört talas om dammsugarförsäljare som har insidan på slangarna och munstycken preparerade med smuts för att det ska synas när de demonstrerar.

Ett plant golv som dammsugits i fem minuter på samma ställe låter ju konstigt om det skulle vara smutsigt. Då borde ju era strumpor vara väldigt smutsiga också.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Ta inte illa upp men jag ser hellre en test från ex, Råd och Rön innan jag bedömer en dammsugare, i alla fall om den kostar 30 tusen. Har hört talas om dammsugarförsäljare som har insidan på slangarna och munstycken preparerade med smuts för att det ska synas när de demonstrerar.

Ett plant golv som dammsugits i fem minuter på samma ställe låter ju konstigt om det skulle vara smutsigt. Då borde ju era strumpor vara väldigt smutsiga också.

Såklart jag inte tog illa upp.
Blev fan sugen på att filma med nu Får se om jag har tid denna vecka.

Visa signatur

Halleluja