Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

Skicka brev till Kina.

Hej, fick ett uppdrag av farsan att skicka ett brev till Kina, självklart var adressen på kinesiska, men då undrar jag, kommer det att gå att skicka brevet om jag skriver To: China och sen den kinesiska adressen?

Jag gick ner till posten vid Ica för att fråga och först sa han nej och sen sa han jag vet inte, han bad mig att dra ner till posten i stan istället.

Så innan jag ska dit (öppnar kl 15:00) så undrar jag om någon annan vet hur det är att skicka brev till utlandet?

EDIT: vet inte om denna tråd har hamnat i rätt avdelning, men hoppas det

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750
Laptop: MBPr 15

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

du menar att du ska skriva adressen med "svenska" bokstäver?

för Japan har iaf ett skriftspråk som använder "svenska" bokstäver så om Kina har det så borde det väl funka?

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

ska inte vara några problem

kina kör ju med "vårat alfabet", min chicka har både fått och skickat paket på samma sätt. Då hon skrivit avsändaradress och namn med våra bokstäver så de ska la funka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Jag uppfattade det som att han hade precis det motsatta problemet, d.v.s. att adressen var skriven med kinesiska tecken.

Du kan försöka använda någon tjänst på nätet som transkriberar kinesiska tecken till det latinska alfabetet.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

nu kom jag på att det nog inte ska vara ett så stort problem med Tecken, för det borde väl de i Kina fatta när de i typ postcentralen får emot brevet, men nu stötte jag på en annan sak, kollade postens hemsida och där fanns det en bra funktion. men jag förstår inte det fullt ut.

http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?country=Kina&action=searc...

Bejing (Peking) 100XXX,
Shanghai 2000XX, 200120, 200122, 200125, 200127
Guangzhou 5100XX-7XX.

Nu tog jag några exempel, staden kan jag lista ut namnet på när pappa kommer hem, men hur vet jag vad det ska stå istället för XXX ????

Dator: NZXT H440 Red, Asus Z97-A, Intel i7-4790K, be quiet! Dark Rock Pro 3, ASUS HD6970 DCII, Intel 730 - 240GB, Corsair HX750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Utanför götet
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
nu kom jag på att det nog inte ska vara ett så stort problem med Tecken, för det borde väl de i Kina fatta när de i typ postcentralen får emot brevet, men nu stötte jag på en annan sak, kollade postens hemsida och där fanns det en bra funktion. men jag förstår inte det fullt ut.

http://www.posten.se/ptm/ptm_do.jsp?country=Kina&action=searc...

Bejing (Peking) 100XXX,
Shanghai 2000XX, 200120, 200122, 200125, 200127
Guangzhou 5100XX-7XX.

Nu tog jag några exempel, staden kan jag lista ut namnet på när pappa kommer hem, men hur vet jag vad det ska stå istället för XXX ????

Om din pappa ska skicka ett brev till Kina borde han väl veta adressen? annars kan det ju komma till vem som helst, men det kanske är meningen?

De i Kina förstår säkert tecknen men det kan nog bli problem med den svenska posten. Jag skulle nog skrivit adressen med "våra" bokstäver, de borde även de i Kina känna till.

Dator 1: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P || AMD Phenom II X4 945 @ 3,5GHz || Noctua NH-U9B || Asus GTX 760 2GB || Crucial 16GB || Intel 330 180GB + HDD 2000GB || Antec NINE HUNDRED || Corsair AX 760W
Dator 2: Gigabyte GA-970A-UD3 || FX-6300 || Cooler Master Hyper 212 || Sapphire HD 5850 1GB || Kingston 8GB || Samsung 840 120GB + HDD 1750GB || Lian Li PC-K56 || Corsair CX 450W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

annars kan du ju scanna adressen och skicka till typ Kinas ambassad och fråga om de kan översätta till svenska tecken:)

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

asså, jag tror den svenska posten skickar till en visst postcentral i Kina som senare skickar vidare till personen, borde det inte vara så?

Jag har iallafall hittat provinsen och namnet på staden i bokstäver, det enda jag inte fattar nu är de konstiga siffrorna.

dvs, Bejing (Peking) 100XXX "typ"

Trädvy Permalänk
Glömsk
Plats
Userland
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Postal codes (邮政编码 or 邮编) in the People's Republic of China are a numeric six-digit system for the whole country.

The first two digits show the province, province-equivalent municipality, or autonomous region; the third digit the postal zone; the fourth digit the prefectures or prefecture-level city; the last two digits the delivery post office.

http://en.wikipedia.org/wiki/Postal_code_of_China

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

hmm, okej, så jag måste fråga kontaktpersonen i Kina om de 2 sista siffrorna om jag läser rätt?