Permalänk
Medlem

Skaffa paypal?

Funderar på att skaffa mig ett paypal-konto för att kunna handla på ebay m.m. men förstår inte riktigt hur det fungerar.

När jag skapar ett konto hos paypal, måste jag då registrera mitt bankkort (visa elektronkort hos skandiabanken) hos dem för att kunna föra över pengar eller kan jag göra överföringar från mitt bankkonto till mitt paypal konto.

Det som får mig att tveka med att registrera mig hos paypal är just det här med visakortet. jag är mycket noga med att hålla mitt kortnr. så hemligt som det går. Men som sagt, kan man göra överföringar på vanligt sätt till paypal.

tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Banker erbjuder många tjänster för att göra det säkrare att använda kort och liknande på nätet.
Tror att det finns någon gratis-variant på SEB där man får ett "virtuellt kortnummer" som fungerar som ett vanligt, men bara är temporärt för din överföring. Alltså riskerar du bara det beloppet som du har bestämt dig för att föra över.

Sedan finns det ju visa-kontantkort som bara kostar någon hundralapp om året. Du kan ju exempelvis ha ett sådant till dina internetaffärer. Min mor hade/har ett sånt som jag använde varje gång jag behövde något från the internet.

Möjligheterna är många. Ring din bank och säg "Hej, jag vill göra ett par överföringar på internet men känner mig osäker på att ge ut mitt kontonummer. Har ni några tillgängliga alternativ?". Borde ge dig allt du behöver veta!

Generellt så brukar jag bara använda sidor som jag litar på. Det går bra och jag har aldrig upplevt något problem med att använda mitt "huvudkonto". Men sedan så är jag fattig student och maxbeloppet som jag kunnat förlora är nog på en sådär 5-7000 kronor...
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd

Inget illa menat men om du faktiskt läser det som står på paypal så är allt ganska klart.

Nu var det ett tag sedan jag använde paypal men om jag inte missminner mig så är kortregistreringen endast nödvändig för att låsa upp eventuella begränsningar. Jag rekomenderar dock att du registrerar ett kort då du blir verifierad användare.

I övrigt så kan du nog vara lugn när det gäller att ge ut kortnumret till Paypal. Det är faktiskt äkrare än att handla direkt med kort eftersom du endast anger vitala uppgifter på en och samma sida, Paypals.

Det går kostnadsfritt att föra över pengar från bankkonto till Paypal.

Nu undrar du säkert vad nackdelen är. Den som tar emot pengar betalar en avgift och det är i princip den enda kostnaden som finns.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en del affärer på Ebay mm. och kan absolut rekommendera PayPal. De är i allra högsta grad seriösa, och det minskar som någon redan påpekat tillfällena då du kan behöva lämna ut kortnummer över nätet, eftersom många online-handlare accepterar PayPal också.

Däremot kan du få phishing-mail från lurendrejare som påstår sig vara PayPal då och då (om din e-post är synlig på Ebay t.ex) och vill att du ska klicka på deras länkar och logga in, men man klickar väl inte på e-postlänkar i sådana situationer, eller hur ? ^^

Du måste inte koppla ditt kort till PayPal, men för snabba affärer underlättar det avsevärt. Det går även att föra över pengar via Wire Transfer (bankkonto) t.ex. men det tar några dagar och kan vara högre avgift och/eller sämre växelkurs.

EDIT: Nej, där tänkte jag nog på någon annan än PayPal, det ska vara gratis som tidigare nämnts

Sedan har jag även ett Visa Debet för "internetaffärer", så att jag inte kan göra av med mer än vad som finns på kontot plus ett extra konto som inte är kopplat till kortet där jag håller de flesta pengarna och som går att flytta över från via telefon och internet till "Visakontot" på någon minut, för att ytterligare minska smällen om mina kortuppgifter skulle komma i omlopp.

Problemet med de engångsnummer som vissa banker utfärdar till olika E-kortslösningar är att inte alla ställen accepterar dem. HAde det tidigare, men det var bara strul hela tiden

Som inbiten (men ganska kass) online-pokerspelare och allmän shopoholic använder jag sedan många år mitt Visa och PayPal-konto ganska friskt på nätet, och hittills har det varit lugnt (ta-i-trä).

Permalänk

PayPal också väldigt bra på att garantera dina pengar om, mot förmodan, någon oanhörig skulle komma över ditt konto och handla/betala med det.

Har använd PayPal sedan det startades för 10 eller så år sedan och har aldrig haft några problem med med som inte kunnats lösas med en snabb fråga till supporten (eller deras "resolution center" om en eBay säljare försvunnit med pengarna).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kom just att tänka på en sak. Hur fungerar det med valutaväxling med paypal. T.ex. om jag kopplar mitt visa-kort till paypal och sedan gör ett köp i euro eller dollar, hur mycket kommer att dras från mitt kort och växlar paypal till korrekt valuta automatiskt?

edit: Öppnade ett konto hos paypal nu och man har tydligen saldon i alla valutor man vill, sen finns det en växlingsfunktion för att byta mellan valutor, riktigt smidigt faktiskt.

Mindre smidigt var däremot att jag inte fick ange mitt mobilnr på formen: +467.....
var tvungen att skriva 00467..... för att det skulle fungera