Finns det någon tidsgräns för service ärenden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Finns det någon tidsgräns för service ärenden?

Hej!

För precis 3 veckor sedan tog mitt grafikkort (8800gts 640MB) mer eller mindre livet av sig (precis lagom när jag precis hade hämtat ut mina nya HiFi-lurar som jag skulle testa i datorn). Så jag ringer Dustin som skickar en returlapp som är framme dagen där på, so far so good.

Torsdag den 19 januari skickar jag in mitt trasiga grafikkort, och jag får senare efter mitt första samtal till dom veta att de registrerat paketet som inkommet måndagen den 23e och jag informeras om att ärendet kan ta upp till 10 arbetsdagar. Jag litar på detta då jag ett år tidigare returnerade ett moderkort till Dustin Home som byttes väldigt snabbt.

Torsdag den 5e februari ringer jag in för att kolla läget då jag inte fått någon uppdatering via email, och får reda på att de den 3e skickat kortet till sin leverantör. Efter ett samtal med en gammal vän som arbetar inom företaget får jag veta att de själva endast öppnar RMA paket för att kontrollera att det är ordentligt paketerat och att det inte är någon "fysisk" skada som förstört produkten, sedan skickas ALLA saker till leverantören. Detta tog alltså 1,5 vecka att utföra.

Idag 3 veckor efter att kortet gick sönder ringde jag för tredje gången för att få ny information om mitt ärende, och visst hade det hänt saker! De hade lyckats skeppa iväg mitt kort till Tyskland! Enligt killen i telefon berodde detta på att man bestämt sig för att mitt kort är värt att skicka genom hela Europa för att genomföra en reparation på vad jag antar är trasiga minneskretsar. Den glada nyheten är att det beräknades ta "ett antal veckor" innan de får tillbaka mitt kort därifrån, vilket betyder ytterligare tid hos leverantören, sedan hos Dustin innan det kommer tillbaka till mig.

Jag förstår att det kanske inte är så lockande för dom att stå för ett nytt grafikkort till mig, men någon måtta får det väl endå vara? Jag anser inte att man efter 3 veckors tid får svaret "det kommer nog tillbaka om ett antal veckor" är godtagbart. De står inte för reparationen men det var de som sålde kortet till mig och utlovade service om någonting skulle ske.

Att inte kunna använda min dator under nu 3 veckor innebär att jag inte kommer åt några dokument som jag konstant behöver under pågående kurser på högskolan utan att släpa med mig en hårddisk som jag ska skruva i en dator hos någon kompis. För att inte tala om att behöva be om att få sitta hemma hos honom/henne till småtimmarna och skriva/läsa.

Finns det inga regler eller riktlinjer för hur lång tid man kan ta på sig vid liknande ärenden? När det gäller saker som drar in pengar, dvs försäljning är alla företag otroligt snabba på att skicka ut varor och fakturor, men när någonting gått sönder....ja då får paketen ligga i 1,5 veckor innan de ens blir öppnade för första gången...

Trädvy Permalänk
Dustin AB
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2008

Hej!

Maila mig ärendenumret så ser jag över returen. Om vi tog emot paketet den 23:e januari så bör det rimligtvis finnas en lösning i sikte.

Jag finns på jm@dustin.se (kommer svara så fort jag kan)

Mvh
Jüri Martoja
Dustin AB

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Okt 2006

kan du inte trycka in ett gammalt skit grafikkort bara? så du har bild och kan läsa o skriva iaf?

On topic: Jan antar att det kortet kostar typ några hundralappar för tillverkaren att byta ut det mot ett motsvarande. Administration, frakt, reparation, löner osv lär ju kosta en hel del mer, undrar varför inte tillverkaren erbjuder dig ett nytt kort bara. Känns ju som det är win/win.

Jag tycker det borde kosta tillverkare mindre att ha en avdelning som undersöker produkter som skickas in pga fel. Sen avgör dom om det kommer kosta för mycket att reparera eller om det kommer löna sig att reparera.

Jag fick f.ö reda på att min 1mån gammla iphone blev utbytt mot en ny, då var det bara småfel på den så det borde ju ha lönat sig att reparera.

Men efter att ha skrivigt av mig lite så tror jag att det borde ju vara någon som räknar på allt så företaget tjänar så mycket som möjligt, alla vill gå med vinst.

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Har inte ditt morderkort skärmutgång? (vga eller dvi, eller vad din skärm nu har.)

Annars måste jag hålla med om att reparationstiden i många fall är ohållbart för vanliga konsumenter. Måste man verkligen acceptera att det tar "några veckor" att få en produkt lagad, efter några veckors väntande för att få det beskedet?

Hört att det är "inom skälig tid" som gäller och att det ofta är ganska lång tid, men sur blir man såklart!

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Skälig tid har av konsumentverket bedömts vara tre veckor.
Tyvärr innebär ju varje reklamation en kostnad för företaget och man försöker då hålla nere kostnader genom att samfrakta och liknande. Tråkigt för dig som kund men tyvärr är det så att om man sysslar med datorer idag så är det vettigt att ha tillgång till reservdelar ifall att något pajar.
Har själv råkat ut för liknande saker och har alltid tröttnat på att vänta efter några dagar och köpt nåt annat så länge.
Rent generellt kan man säga att reklamationshanteringen när det gäller datorer och hemelektronik är usel. Undantag finns givetvis.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

För att svara på bådas frågor:

Nej jag har inget PCI-E kort liggande, bara ett gammalt AGP kort, vilket inte går att använda. Jag har heller inget integrerat grafikkort på MOBO.

Däremot lovade JMartoja att personligen försöka få fram en lösning imorgon bitti då han slutade strax efter att jag skickade iväg mailet till honom.

Vi får hoppas på det bästa.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Har inte ditt morderkort skärmutgång? (vga eller dvi, eller vad din skärm nu har.)

....

Krävs att det finns en grafikkort integrerat på moderkortet för det... inte många som har det.

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Fick precis mailet om att Dustin skickat mig ett ersättningskort efter att JMartoja hjälpt mig som han lovat. Paketet borde dyka upp på posten imorgon.

Tack så mycket för hjälpen, och väldigt fint fixat!