Permalänk
Medlem

Damm från datorn

Hej

Jag har en tjatig mamma som säger att dammet från datorn är farligt.+ tror han att det har ett samband till min tillfälliga luftrörskatar.
Jag undrar om det finns någon här som kan motbevisa henne. Vore väldigt tacksam för alla motbevisningar:D

Permalänk
Testpilot

Datorn skapar ju inget damm av sig själv utan drar mer åt sig allt damm du har i rummet, städar du oftare hemma får du mindre damm i din dator.

Kan inte svara på om ditt damm orsakar just luftrörskatarr men det är väl knappast nyttigt att bo i massor av damm.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Å andra sidan skapar "lagom skitig miljö" tolerans mot diverse skit.

Permalänk
Testpilot

Om mamman tjatade antog jag att det inte handlade om "lagom skitigt"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

nej, min mamma städar nästan dagligen med och dammar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zvone
nej, min mamma städar nästan dagligen med och dammar

Pedantmorsa som tror att datorn dammar alltså:P Nej datorn dammar inte. DAtorn drar i sådana fall in dammet som finns i rumme toch en del av det stannar i datorn det gör inte något annat dammigare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Mamma vet bäst... ^^

Permalänk
Glömsk

Laserskrivare är väl den hårdvara som är mest hälsofarlig. Partiklar från tonern sprids i luften så skapas lite ozon av skrivaren också.

Damm i datorn tror jag inte är farligt, det är väl mest datorn som kan ta skada (om det är väldigt mycket damm alltså). Detta slutade egentligen vara ett problem för privatpersoner i och med dammfiltren som nästan alltid finns i chassin. Står datorn i en industrilokal eller liknande kan det vara värre, då bör i alla fall kylflänsen till processorn rengöras emellanåt.

Förövrigt vill jag påminna att dammiga komponenter ej bör rengöras med tryckluft på burk! Det alstras statisk elektricitet när damm hastight sits bort från en komponent, vilket är vad som händer när man blåser tryckluft på burk på komponenterna.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Undrar också om det finns några elektriska produkter som "skapar" damm?

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som damsugarförsäljare så fick man lära sig det mesta om damm så här har du ett urval: Damm består av av väldigt mycket olika sorters partiklar, partiklar utifrån, tygfibrer, hudavlagringar, växtfibrer och till störst del kvalsteravföring.
Hudavlagring från våra kroppar är den mest bidragande delen till att damm existerar i våra hem. Kvalster lever nämligen av våra hudavlagringar och det kan finnas miljoner individer i kuddar, täcken, soffor och madrasser. Varje individ skiter ett stort antal gånger om dagen och denna avföring rörs upp av att man sätter sig i soffan, lägger sig i sängen eller liknande. Kvalster trivs bäst i varma, fuktiga miljöer så i sängar finns det allra mest.
En vanlig dammsugare suger i sig mängder av kvalsteravföring under en vanlig städning. Tyvärr har de flesta dammsugare undermånlig filtrering så de blåser ut det mesta i andra änden igen. Detta blåser omkring i luften i våra hem. En dammsugare med HEPA-filtrering är effektiv för att förhindra detta.
Datorer, som har både insugfläktar och en elektrisk laddning, suger åt sig dammet och det lagras gärna där inne. Det skiljer sig dock inte alls från det damm som yr omkring i luften 100% av tiden.

Kvalsteravföring är starkt allergiframkallande och inte särskilt nyttigt. Som tur är får man inte i sig så stora mängder i taget. Datorn är dock ingen dammtillverkare, dammspridare eller på något vis skadlig ur dammsynpunkt.
En dammsugare utan HEPAfilter eller överdriven städning är däremot väldigt skadligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Det är inte nyttigt att leva i ett för rent hus, när man har barn så ska man se till så att barnen i tidig ålder får bekanta sig med allt skit som finns för att förhindra allergier senare i livet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det är inte nyttigt att leva i ett för rent hus, när man har barn så ska man se till så att barnen i tidig ålder får bekanta sig med allt skit som finns för att förhindra allergier senare i livet!

Kan jag instämma om. Inte haft en allt för petig mamma(/pappa) när det gäller städning. Har inga allergier och har relativt svårt att bli sjuk, trots kontakt med andra sjuka personer.

Permalänk
Medlem

Min morfar brukade säga att "lite skit rensar magen" och på vissa sätt tror jag han har rätt. Visst, damm och skräp kanske inte är bra i för stora mängder, men någon råtta i hörnen och att man inte rengjort luftfiltren på någon vecka är nog ingenting man mår dåligt av.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag blåste in i mitt nätagg vilket resulterade i att det blåste ut en J*VLA massa dam i mitt ansikte/mun. Kändes inte direkt nyttigt.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd

Det här med att om man lever i ett skitigt hushåll får man bättre utvecklat imunförsvar och tollerans mot allergi, visade sig inte stämma har man kommit fram till. Jag var också inne på den linjen innan jag skaffade barn, men de senaste rönen är att man inte ska utsätta spädbarn för smutsiga miljöer.
Imunförsvaret är extremt komplicerat och det man vet är att det är anpassningsbart till miljön.
Man ska inte utsätta sitt barn för en miljö som är främmande för sig själv. Det skulle kunna orsaka rubbningar i imunförsvaret.
Likaså barn uppvuxna i lantbruksmiljö som helt plötsligt flyttar in i en jätteren miljö har ett för kraftigt imunförsvar för ändamålet kan bli sjuka av detta.
D.v.s. Man ska fortsätta med det man alltid har gjort, men vad gäller spädbarn ska man sträva efter en ren miljö eftersom deras imunförsvar till en början är svagt, med det sagt ska man inte doppa dem i kemiskt ren sprit varje natt.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
... Jag var också inne på den linjen innan jag skaffade barn, men de senaste rönen är att man inte ska utsätta spädbarn för smutsiga miljöer.
...

Njae. Ett spädbarn har i första hand antikroppar som det fått från modern genom navelsträngen samt efter födseln genom bröstmjölken. Man ska alltså inte utsätta ett spädbarn för något som man inte brukar utsätta modern för.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Njae. Ett spädbarn har i första hand antikroppar som det fått från modern genom navelsträngen samt efter födseln genom bröstmjölken. Man ska alltså inte utsätta ett spädbarn för något som man inte brukar utsätta modern för.

Ett spädbarn får inte antikroppar genom navelsträngen från mamman. barnet, navelsträngen och moderkakan är ett helt separat blodsystem avskillt från mammans under hela graviditeten. Om inte skulle mammans imunförsvar snabbt stöta bort barnet.
Bröstmjölken instämmer jag dock i, men det är inte vad som definerar barnets imunförsvar då många ger bröstmjölksersättning har fullt friska barn med fullgott imunförsvar.
Så ditt råd är helt taget ur luften.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ett spädbarn får inte antikroppar genom navelsträngen från mamman. barnet, navelsträngen och moderkakan är ett helt separat blodsystem avskillt från mammans under hela graviditeten. Om inte skulle mammans imunförsvar snabbt stöta bort barnet.
Bröstmjölken instämmer jag dock i, men det är inte vad som definerar barnets imunförsvar då många ger bröstmjölksersättning har fullt friska barn med fullgott imunförsvar.
Så ditt råd är helt taget ur luften.

Njae. Nu kanske du är immunolog med mycket gedigna kunskaper inom området, men internet säger faktiskt nått annat.

Citat:

A baby's immune system is not fully developed until he/she is about six months-old. In the meantime, pregnant mothers pass immunoglobulin antibodies from their bloodstream, through the placenta, and to the fetus. These antibodies are an essential part of the fetus's immune system. They identify and bind to harmful substances, such as bacteria, viruses, and fungi that enter the body. This triggers other immune cells to destroy the foreign substance.
Immunoglobulin G (IgG) is the only antibody that crosses the placenta to the fetus during pregnancy. IgG antibodies are the smallest, but most abundant antibodies, making up 75-80% of all the antibodies in the body. They are present in all body fluids and they are considered to be the most important antibodies for fighting against bacterial and viral infections. These antibodies help protect the fetus from developing an infection inside the womb.
Immediately after birth, the newborn has high levels of the mother's antibodies in the bloodstream. Babies who are breastfed continue to receive antibodies via breast milk. Breast milk contains all five types of antibodies, including immunoglobulin A (IgA), immunoglobulin D (IgD), immunoglobulin E (IgE), IgG, and immunoglobulin M (IgM). This is called passive immunity because the mother is "passing" her antibodies to her child. This helps prevent the baby from developing diseases and infections.
During the next several months, the antibodies passed from the mother to the infant steadily decrease. When healthy babies are about two to three months old, the immune system will start producing its own antibodies. During this time, the baby will experience the body's natural low point of antibodies in the bloodstream. This is because the maternal antibodies have decreased, and young children, who are making antibodies for the first time, produce them at a much slower rate than adults.

Sitter du på annan fakta är jag idel öra, alltid kul att lära sig nått nytt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Det som inte dödar de härdar ;P. Till en viss grad iaf

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
När jag jobbade som damsugarförsäljare så fick man lära sig det mesta om damm så här har du ett urval: Damm består av av väldigt mycket olika sorters partiklar, partiklar utifrån, tygfibrer, hudavlagringar, växtfibrer och till störst del kvalsteravföring.
Hudavlagring från våra kroppar är den mest bidragande delen till att damm existerar i våra hem. Kvalster lever nämligen av våra hudavlagringar och det kan finnas miljoner individer i kuddar, täcken, soffor och madrasser. Varje individ skiter ett stort antal gånger om dagen och denna avföring rörs upp av att man sätter sig i soffan, lägger sig i sängen eller liknande. Kvalster trivs bäst i varma, fuktiga miljöer så i sängar finns det allra mest.
En vanlig dammsugare suger i sig mängder av kvalsteravföring under en vanlig städning. Tyvärr har de flesta dammsugare undermånlig filtrering så de blåser ut det mesta i andra änden igen. Detta blåser omkring i luften i våra hem. En dammsugare med HEPA-filtrering är effektiv för att förhindra detta.
Datorer, som har både insugfläktar och en elektrisk laddning, suger åt sig dammet och det lagras gärna där inne. Det skiljer sig dock inte alls från det damm som yr omkring i luften 100% av tiden.

Kvalsteravföring är starkt allergiframkallande och inte särskilt nyttigt. Som tur är får man inte i sig så stora mängder i taget. Datorn är dock ingen dammtillverkare, dammspridare eller på något vis skadlig ur dammsynpunkt.
En dammsugare utan HEPAfilter eller överdriven städning är däremot väldigt skadligt.

Det är bara ett litet problem med allt det där pratet: Det är inte sant.

Självklart får dammsugarförsäljare lära sig hur de bäst ska ljuga för att få folk att betala så mycket som möjligt för så mycket onädigt strunt som möjligt, men att det på något magiskt sätt skulle ändra sammansättningen på damm är en ganska underlig tanke.

Vad dammet består av varierar från hus till hus, och tillochmed från rum till rum. Det kan vara växtfibrer, tygfibrer, grus, sand, jord, plastpartiklar etc.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.