Världens snabbaste grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Världens snabbaste grafikkort

Med Radeon HD 4800 och Geforce GTX 200 har dagens datoranvändare fler möjligheter att använda Crossfire och SLI än någonsin. SweClockers samlar alla värstingar från AMD och Nvidia i årets mest påkostade grafikkortstest.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Bra test.

Löjligt hur mycket ström grafikkort drar när de inte ens belastas. Bättre tillverkarna satsar lite mer stålar på att ta fram dynamisk prestanda eller något.

Permalänk
Medlem

NVIDIA vs AMD -fans..

FIGHT !

Riktigt bra test.. som raekan säger, helsike vad dom drar ström.

Permalänk
Medlem

Bra på vintern, mindre bra på sommarn

Permalänk
Medlem

Härlig läsning, thnx.

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Avstängd

Kul att se att sweclockers tar åt sig av den kritik de får. Att korten klockas till referernsvärdena är ett stort plus.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Galet, ska läsa nu...

Permalänk
Medlem

mycket bra utförd artikel (test)
nu kanske vissa diskutioner om hur vida det eller det är bättre än detta kan dödas.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Nice test

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Bra test! jag skulle vilja se den Nvidia riggen folda lite:)

Permalänk
Medlem

Väldigt bra gjort, underbar läsning

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Är quad sli och quad crossfire max?

Permalänk
Medlem

Innan någon säger ååå! Vad dumt att köra med flera kort det blir ju inte dubbel prestanda! Självklart blir det inte det man dubblar ju inte hela datorn. Självklart går lite bort.

Bra genomfört test! Crossfire verkar då vara lite mer på hugget.

Permalänk
Medlem

Bra läsning

Permalänk
Medlem

Vansinniga uppsättningar, man skulle ju bli knäsvag bara av att hålla i ett kort

Måste säga att jag är smått oroad över strömförbrukningen på dessa kort. Snart kommer väl EU att förbjuda grafikkort som de vore glödlampor.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Avstängd

Ballt.
Undrar hur nästa generation kommer förhålla sig till dessa monster, blir det ett hopp som mellan 7900gtx->8800gtx, då blir jag klad hest

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Mycket bra test dock verkar ju erat 4870 1GB närmare GTX 285 än på andra tester på nätet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kul att se att sweclockers tar åt sig av den kritik de får. Att korten klockas till referernsvärdena är ett stort plus.

håller med
riktigt fett test:D

och vet ni inte va ni ska göra av alla kort kan jag göra en uppoffring och ta hand om dom

Permalänk
Medlem

haha...nästintill 700W for 2 st 4870X2 ...helt sjukt...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Avstängd

Aldrig varit nära dom tempsen med mitt Evga 295 GTX i full load som dom är med deras msi gtx 295 87c ?

Mitt max är cirka 76-77 grader full load...idle 46c

Permalänk
Avstängd

De borde slopa SLI, CrossFire och MultiChrome för att sedan gör en gemensam öppen royalty-fri ISO standard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Aldrig varit nära dom tempsen med mitt Evga 295 GTX i full load som dom är med deras msi gtx 295 87c ?

Mitt max är cirka 76-77 grader full load...idle 46c

Antar att du inte delar exakt samma förhållanden heller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Kombinationen med högst belastning blev lustigt nog inte någon av våra trippel-konfigurationer utan istället HD 4870 X2 i Crossfire.

Det är väl inte så konstigt/lustigt? Ett 4870x2 är väl ganska rakt av i praktiken två 4870 på ett kort? Då är det väl rimligt att 2 dubbelkort drar mer än tre enkelkort?

Fint test överlag iaf

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Häftigt test dock visar ju detta egentligen bara hur mycket pengar och störm vissa kan lägga ut på en dator för att inte få så mycket mer ut av de.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
haha...nästintill 700W for 2 st 4870X2 ...helt sjukt...

Nja, nu är det ju inte enbart grafikkorten som drar de nära 700 Watten. Det är ju hela burken (moderkort, överklockad processor, minnen, hårddisk, fläktar och DVD-brännare) inklusive grafikkort som drar effekten.
Dessutom sker mätningen på primärsidan av nätaggregatet, så om man räknar med att nätaggregatet är runt 80-85% effektivt vid sin omvandling mellan växelström och likström, så drar själva komponenterna alltså runt 15-20% mindre än de 700W som anges.

På det hela taget, så tycker jag snarare att artikeln på ett bra sätt belyser att man faktiskt inte behöver ett portabelt elaggregat bara för att man köper en high-end rigg.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Helt sjuka system, känns som att man är "low-class" när man har ett 4870 och en gammal q6600 när man ser detta... Väldigt bra läsning dock

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, nu är det ju inte enbart grafikkorten som drar de nära 700 Watten. Det är ju hela burken (moderkort, överklockad processor, minnen, hårddisk, fläktar och DVD-brännare) inklusive grafikkort som drar effekten.
Dessutom sker mätningen på primärsidan av nätaggregatet, så om man räknar med att nätaggregatet är runt 80-85% effektivt vid sin omvandling mellan växelström och likström, så drar själva komponenterna alltså runt 15-20% mindre än de 700W som anges.

På det hela taget, så tycker jag snarare att artikeln på ett bra sätt belyser att man faktiskt inte behöver ett portabelt elaggregat bara för att man köper en high-end rigg.

Fast det är ju dom 700 watten du får betala för, och det är väl det som spelar mest roll för de flesta, om man bortser från värmeutvecklingen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nice, börjar få hopp om att man kanske kan köra 9800GX2 SLi på sitt 650W nätagg
Nån som vet om det funkar? Är 80+ cetifierat

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Avstängd

Känns rätt bra att veta att man står sig hyggligt mot dessa maskiner Swec testar med.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vad jag inte förstår är hur 2st HD4870x2 kan dra nästan 200W mer (tillsammans med hela testet förståss) än förra testet ni gjorde.

Ok, visst det är ett Core i7 system den här gången, men 200W...

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200902/Temperatur00...

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200807/Effektfrbruk...

Andra bilden är från Höstens grafikkort